Digitale Mini Disk copie naar PC ?

Op 1 oktober 2020 10:31:58 schreef fatbeard:
ff zeuren:
[...]en vervolgens komen er dan zes antwoorden op individuele berichten ... :P
Je kunt ook meerdere reacties op meerdere berichten in één bericht vatten.
ff zeuren

Muziek en geluid is niet echt mijn ding, die MD speler (eigenlijk: de voeding) heb ik gerepareerd voor een artieste die hem niet meer terug wilde.
Er zaten drie bespeelde diskjes bij met eigen opnamen die ik voor haar heb overgezet op CD, vandaar mijn inbreng.

[...]
Dat downloaden van de HMA files heb ik gewoon met de verkenner gedaan: Windows(XP!!) herkende het als een Mass Storage Device.
Alleen de omzetting van HMA naar wat anders kan wat tricky zijn...

Doe maar gewoon normaal dan doe je al gek genoeg , last van een kort lontje zullen maar zeggen zeker ? tis nooit goed of dit is fout of dat is fout tis altijd wat.

" Niemand is volmaakt. Wij maken allemaal fouten, omdat we mensen zijn geen machines " Herman

Op 2 oktober 2020 04:51:06 schreef Ron-nl:
Fm stereo is sowieso geen HiFi!

Max audio Freq word afgekapt op 15 Khz...
Omdat ze daarboven een 19 kHz piloottoon moeten meesturen.

Maar goed ..MG audio signalen kwamen vroeger tot max 4,5 Khz..

Ik zie tegenwoordig legale ! MG zenders die veel breder zitten te moduleren.. tot 3x breder!

Radio Caroline deed dit ook hoor in de jaren 80 , en eigenlijk daarvoor ook al en RNI. Veronica deed dat niet die deden het netjes , alleen niet zo netjes als je een ander boot ik de fik wil steken.

" Niemand is volmaakt. Wij maken allemaal fouten, omdat we mensen zijn geen machines " Herman
maartenbakker

Special Member

Op 2 oktober 2020 06:03:20 schreef Herman - Belgie:
[...]

Doe maar gewoon normaal dan doe je al gek genoeg , last van een kort lontje zullen maar zeggen zeker ? tis nooit goed of dit is fout of dat is fout tis altijd wat.

Geen kort lontje hoor, maar gewoon een forumregel om het overzichtelijk te houden.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 2 oktober 2020 06:03:20 schreef Herman - Belgie:
[...]

Doe maar gewoon normaal dan doe je al gek genoeg , .

staan Sandra en Andres ook op een minidsik? (met de song: als het om de liefde gaat). bovenstaande tekst lijkt zo ongeveer wel geleend uit dat nummer :-) https://www.youtube.com/watch?v=6OiROaI0FF0

Man, wees toch voorzichtig met dat soort links! Ik had er bijna op geklikt. :?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 2 oktober 2020 13:15:59 schreef flipflop:

maakt nochtans deel uit van "Hollands Glorie" patrimonium :-)

Fm stereo is sowieso geen HiFi!

Max audio Freq word afgekapt op 15 Khz...
Omdat ze daarboven een 19 kHz piloottoon moeten meesturen.

Ik zie tegenwoordig legale ! MG zenders die veel breder zitten te moduleren.. tot 3x breder!

Ja ik ben ook breder, Paradijs 1467 Utrecht.

zou dit niet met een MO drive kunnen ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? http://www.ledverlichting-ledverlichting.nl

Dat downloaden van de HMA files heb ik gewoon met de verkenner gedaan: Windows(XP!!) herkende het als een Mass Storage Device.

Oh dat heb ik nooit getest... Draai geen XP meer.

Op 1 oktober 2020 11:48:04 schreef Twan1983:
Op oude pc's (tot en met XP) ging het met een portable speler via USB prima met SonicStage, op nieuwere pc's (lees: OS) werkt dit niet meer.
Ik had geen zin om alles één voor één analoog of "gewoon" digitaal te dubben naar Audacity.

Ik heb Sonicstage nog draaien op W10 :) Er zijn 'gekaapte' versies, geschikt gemaakt voor moderne besturingssystemen. Werkt prima :D

Op 2 oktober 2020 11:57:46 schreef kris van damme:
[...]

staan Sandra en Andres ook op een minidsik? (met de song: als het om de liefde gaat). bovenstaande tekst lijkt zo ongeveer wel geleend uit dat nummer :-) https://www.youtube.com/watch?v=6OiROaI0FF0

NIE NEUTE, NIE PLEUJE. Haha

Bekend misverstand, hebben we het ook op CO al vaak over gehad.
Toegestane bandbreedte hangt van de vergunning af. Lees anders dit nog even:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1945895#1945895

--

Op 2 oktober 2020 06:06:00 schreef Herman - Belgie:
Veronica deed dat niet die deden het netjes , alleen niet zo netjes als je een ander boot ik de fik wil steken.

Veronica is een geval apart natuurlijk; de onkunde daar was legendarisch.
Zo moduleerden ze 's avonds ook een tijdje met maar 10% in de hoop dan minder storing te veroorzaken... zonder ooit te bedenken dat ze dan net zo goed, en een stuk voordeliger, het zendvermogen zélf konden verminderen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 1 oktober 2020 12:22:05 schreef X3:
[...]
Voor TS niet zo belangrijk, maar misschien interessant om te weten:

Als je een digitale kopie maakt via SPDIF van één minidiscrecorder naar een andere, dan gaat de kwaliteit van het signaal ook achteruit.
Er wordt immers telkens gedecodeerd van ATRAC en terug gecodeerd naar ATRAC.

Om een verliesvrije kopie te maken heb je minidiscrecorders nodig die een in- en uitgang hebben voor de ruwe data.

Ja had ik ook ondervonden en vond dat wel raar (vreemd ?) dat ondanks het digitale de kwaliteit er flink op achteruit ging , nooit begrepen. Je zou desnoods gewoon analoge copies kunnen maken en wat als die beter zouden zijn ? weet ik niet nooit vergeleken of een test gedaan.

ff zeuren:
[...]en vervolgens komen er dan zes antwoorden op individuele berichten ... :P
Je kunt ook meerdere reacties op meerdere berichten in één bericht vatten.
ff zeuren

Muziek en geluid is niet echt mijn ding, die MD speler (eigenlijk: de voeding) heb ik gerepareerd voor een artieste die hem niet meer terug wilde.
Er zaten drie bespeelde diskjes bij met eigen opnamen die ik voor haar heb overgezet op CD, vandaar mijn inbreng.

[...]

niet zeuren het maakt het leven alleen moeilijker vooral als het komt van zo iemand als jij das veel erger.

Op 1 oktober 2020 20:18:27 schreef pararuud:
[...]

FM wel, in beperkt gebied rond Den Haag, maar geen stereo hoor....

Was zelfs tot in Groningen te ontvangen mits een FM beam op het dak van een Flat 15 hoog (" Hans Knot " heeft zo kunnen luisteren) vul zijn naam maar eens in .... pas op voor de waslijst :)ps is een kennis van me.

Op 3 oktober 2020 22:13:28 schreef Frederick E. Terman:
[...]Bekend misverstand, hebben we het ook op CO al vaak over gehad.
Toegestane bandbreedte hangt van de vergunning af. Lees anders dit nog even:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1945895#1945895

--
[...]Veronica is een geval apart natuurlijk; de onkunde daar was legendarisch.
Zo moduleerden ze 's avonds ook een tijdje met maar 10% in de hoop dan minder storing te veroorzaken... zonder ooit te bedenken dat ze dan net zo goed, en een stuk voordeliger, het zendvermogen zélf konden verminderen.

Ik zou wijlen Jose Van Groningen toch niet zomaar een onkundige persoon noemen alhoewel ik hem nooit ontmoet heb. De ontvangst hier in het Gentse was wel aardig met wat fading staat me bij. En ik ken verhalen van toen in in die tijd in Den Haag (op vakantie kwam men zussen woonden daar een tijdje) hoorde ik verhalen dat Veronica in dat grote huis waar ik verbleef ook wel te horen was op de gitaar versterker of dit verhaal al dan niet waar is ? kan ik niet staven.

Ik heb ook nog geruchten en verhalen gelezen dat je RNI kon horen als je de hoorn van de haak nam van je telefoon , of je stereo versterker aan zette ? maw in Den Haag had je dus niet echt een echte radio nodig :) ik kan geen van deze verhalen staven en heb beide station wel gehoord op een radio maar niet op een andere wijze. Ik had zelfs een radio meegenomen in men bagage en eentje op 220 V (type huis radio) jammer dat die niet meer leeft RIP.

Op 2 oktober 2020 13:15:59 schreef flipflop:

Als je ziet dat het youtube is valt dat best mee , andere vreemde en niet gekende url link ? ja dan zou ik eerder passen gewoon goed kijken wat de naam is van die link is de boodschap. Dan is er ook niet zo veel aan de hand ... of anders links op blok zetten geen gevaar dan ? ook saai

Als ik een url link hier neer zet dat ben ik er 100 % zeker van die die betrouwbaar en zeker veilig want als dat niet het geval is dan zal ik ook niet eens doen. Het is en kan dan ook niet de bedoeling zijn om andere forum leden in gevaar te brengen dat is iets waar ik niet aan me doe. Als ik het niet zeker weet ? dan plaats ik het ook niet simpel toch of niet ?

[Bericht gewijzigd door Herman - Belgie op 9 oktober 2020 00:49:15 (28%)]

knip

[...]Veronica is een geval apart natuurlijk; de onkunde daar was legendarisch.
Zo moduleerden ze 's avonds ook een tijdje met maar 10% in de hoop dan minder storing te veroorzaken... zonder ooit te bedenken dat ze dan net zo goed, en een stuk voordeliger, het zendvermogen zélf konden verminderen.[/quote]

Ik zou wel eens heel erg willen weten , hoe het komt dat je dit weet ? ben erg nieuwsgierig.

Op 5 oktober 2020 06:27:11 schreef Herman - Belgie:
Ik zou wel eens heel erg willen weten , hoe het komt dat je dit weet ? ben erg nieuwsgierig.

Och kom, dat is gewoon algemene radiokennis. Iédere zendertechnicus kent de malle sprongen van Veronica.

Zie het briefje hieronder, gewoon van http://www.norderney.nl .
Het grappige is, dat hij hier denkt dat de storing is verminderd. Maar alleen de verstaanbaarheid is verminderd; de storing (door de draaggolf) is natuurlijk hetzelfde gebleven.
Een vermindering in modulatiediepte van 30% 1 naar 10% is een verslechtering in verstaanbaarheid van 10 dB. Ook voor hun bedoelde publiek. Ze hadden dus net zo goed de zender op 1/10 van het vermogen kunnen zetten, en zouden zo heel wat brandstof bespaard hebben.

1 Dat was ook al fout, maar ze konden het niet hoger krijgen. Ze snapten niet dat je met stuurroostermodulatie alleen naar benéden kunt, vanaf het piekvermogen dat de buis kan leveren.

TinusTech

Golden Member

Geïnspireerd door dit onderwerp ben ik met de bij mij aanwezige spullen maar eens aan de gang gegaan.
- MD-speler Yamaha mdxe100, met (o.a.) digitale uitgang (optisch)
- Aan USB audio interface Creative EMU0404 USB (met alle denkbare in- en uitgangen)
- Opname via USB poort met ASIO driver naar WAV 16/44.1 middels Adobe Audition.

Er is hierbij geen analoge tussenstap. de signaalniveaus zijn zoals op de minidisk en dat is ook niet te veranderen (uiteraard wel na afloop).

De indexen komen niet mee en het gaat in real time. Dus een MD'tje op halve snelheid mono overzetten duurt maximaal 2 uur :).

[Bericht gewijzigd door TinusTech op 6 oktober 2020 15:34:08 (14%)]

Op 5 oktober 2020 15:18:49 schreef Frederick E. Terman:
[...]Och kom, dat is gewoon algemene radiokennis. Iédere zendertechnicus kent de malle sprongen van Veronica.

Zie het briefje hieronder, gewoon van http://www.norderney.nl .
Het grappige is, dat hij hier denkt dat de storing is verminderd. Maar alleen de verstaanbaarheid is verminderd; de storing (door de draaggolf) is natuurlijk hetzelfde gebleven.
Een vermindering in modulatiediepte van 30% 1 naar 10% is een verslechtering in verstaanbaarheid van 10 dB. Ook voor hun bedoelde publiek. Ze hadden dus net zo goed de zender op 1/10 van het vermogen kunnen zetten, en zouden zo heel wat brandstof bespaard hebben.

1 Dat was ook al fout, maar ze konden het niet hoger krijgen. Ze snapten niet dat je met stuurroostermodulatie alleen naar benéden kunt, vanaf het piekvermogen dat de buis kan leveren.
[bijlage]

Ik snap niet waarom de Continental zender met Doherty / stuurrooster modulatie niet meer kan dan 30% modulatie.
Er zijn 2 eindbuizen, de carrier buis die dus het draaggolfvermogen levert bij nul modulatie. Bij modulatie maken we een onderscheid tussen de positieve en negatieve modulatie. Neg wordt gerealiseerd door de carrierbuis af te knijpen, dus, zoals de bedoeling is bij neg mod terug te draaien tot theoretisch 0 Watt.
Dat kan geen probleem zijn.
De positieve mod wordt gemaakt door een 2e eindbuis, die vermogen toevoert, dus boven op het carrier vermogen van buis 1. Dat kan tot piekvermogen e omdat dit relatief kortstondig is is er genoeg reserve voor een 100% positieve piek.

Om co-storing te verminderen is het inderdaad beter om vermogen terug te nemen. Minder modulatie diepte is wel effectief voor adjacent channel storing.

De 316 van Veronica was geen Doherty, maar een gewone schermroostergemoduleerde zender, een 316C - in feite zelfs een omgebouwde 315C. (Gelukkig wel een factory mod; zie het pijltje 'Note 3' hieronder in het schema. Onderin staat 'Note 3: not in 5 kW units').

In die jaren was de 317 wel een Doherty, maar de kleinere zenders niet. Overigens is de Doherty een versterkerprincipe, geen modulator.
Elders lezen we:

John Hutson van Continental Electronics meldt: Above is a photo of the Veronica 316C as it looked in our test area around 1965 before shipping to Europe. This transmitter used a pair of screen-modulated 4CX10000D tubes in parallel in the output stage. Contrary to popular belief, this transmitter did not use the Doherty circuit. It consumed about 30 kW from the AC line at 10 kW output so it no doubt kept the boat warm in the winter.

Als wat Hutson over de eindbuizen zegt klopt, is dat een verschil tussen de B en de C-uitvoering. Maar het is ook mogelijk dat hij toch ook gedeeltelijk de latere F in gedachten had.

Veel later kwam die 316F. Dát was een mooie zender, maar wel een totaal ander ontwerp. Met een compleet gemoduleerd signaal van 60 W uit transistors, dat dan naar de eindtrap ging. Dat was wél een Doherty-versterker.
Maar toen was de firma al een onderdeel van Varian geworden. Varian heeft de 316F heel lang geleverd, het was een goed ontwerp.

Op 5 oktober 2020 06:28:53 schreef Thehof:
Ik gebruik deze, prima degelijk kastje voor betaalbare prijs.
https://www.bax-shop.nl/externe-audio-interface/esi-u24-xl

Toch best duur voor die prijs is dan mijn persoonlijke mening , ik heb de mijne iets van rond de € 20 betaald als ik het goed voor heb ?

Deze dus : Behringer UFO 202
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.Cb0zaSFx3xce662QmC7DcgHaD-%26pid%3DApi&f=1

Op 6 oktober 2020 15:29:10 schreef TinusTech:
Geïnspireerd door dit onderwerp ben ik met de bij mij aanwezige spullen maar eens aan de gang gegaan.
- MD-speler Yamaha mdxe100, met (o.a.) digitale uitgang (optisch)
- Aan USB audio interface Creative EMU0404 USB (met alle denkbare in- en uitgangen)
- Opname via USB poort met ASIO driver naar WAV 16/44.1 middels Adobe Audition.

Er is hierbij geen analoge tussenstap. de signaalniveaus zijn zoals op de minidisk en dat is ook niet te veranderen (uiteraard wel na afloop).

De indexen komen niet mee en het gaat in real time. Dus een MD'tje op halve snelheid mono overzetten duurt maximaal 2 uur :).

Ik denk dat er een klein misverstand is ? want een MD kan je dus niet afspelen op halve snelheid in Mono , maar als je met sommige type de schakelaar van Stereo naar Mono zet dan kan die wel 120 min opnemen in Mono en 74 min in Stereo. Dan had of heb je type waarmee je in LP 2 of LP 4 kan opnemen dan is dan bv bij LP 4 4x74 min weet niet juist of het ook Stereo kan vermoed van wel.

De vraag kan jij een md afspelen op halve snelheid ? ik denk dat niet kan bij géén enkele md speler. Ik kan het in elk geval niet , wel in halve speelduur in Mono opnemen en dat is iets anders.

PS Terug omzetten naar een md bedoel jij ? sorry verkeerd gelezen dan in dit geval maar ook wel een tikje onduidelijk uitgelegd. Dan kan het wel.

Op 7 oktober 2020 19:54:26 schreef Frederick E. Terman:
De 316 van Veronica was geen Doherty, maar een gewone schermroostergemoduleerde zender, een 316C - in feite zelfs een omgebouwde 315C. (Gelukkig wel een factory mod; zie het pijltje 'Note 3' hieronder in het schema. Onderin staat 'Note 3: not in 5 kW units').
[bijlage]
In die jaren was de 317 wel een Doherty, maar de kleinere zenders niet. Overigens is de Doherty een versterkerprincipe, geen modulator.
Elders lezen we:
[...]Als wat Hutson over de eindbuizen zegt klopt, is dat een verschil tussen de B en de C-uitvoering. Maar het is ook mogelijk dat hij toch ook gedeeltelijk de latere F in gedachten had.

Veel later kwam die 316F. Dát was een mooie zender, maar wel een totaal ander ontwerp. Met een compleet gemoduleerd signaal van 60 W uit transistors, dat dan naar de eindtrap ging. Dat was wél een Doherty-versterker.
Maar toen was de firma al een onderdeel van Varian geworden. Varian heeft de 316F heel lang geleverd, het was een goed ontwerp.

Voor zover mijn kennis reikt op het gebied van MG zenders , weet ik dat je een draaggolf moet opwekken , al waar je dan de modulatie er boven opzet. Als je bv 75 % mod heb en ja gaat naar 20 % dan ben je zachter kwa mod maar de draaggolf blijft even sterk en hard. Is het dat wat je hier uitlegt ?

Een spreekwoord van men wijlen moeder die zegt " wie de afwas niet doet , die kan ook géén potten breken " maw José Van Groningen was volgens mij niet de enige die aan de zenders werkte ? stel dat hij dat bv niet had gedaan die mod verlaagd ? dan kan je hem ook niet echt de schuld geven. En alles begin is moeilijk.

Hoe het komt dat een zend technicus daar géén weet van had is me ook een klein raadsel , men had dat toch ook kunnen navragen bv bij de fabrikant van de zenders die hadden dat toch wel zeker geweten is men mening ?