Arduino sketch uitbreiding

Ik heb een rolgordijn elektrisch gemaakt, met Arduino de sketch hiervoor gaat maar een kant uit,ik heb dit op gelost met een 4 polig relai's dit alles samen met een stepper motor type BYJ-48 en een ULN2003 werkt op zich zelf goed.Ik wil het geheel wat verkleinen , waardoor de vraag oprijst is dat ook in deze sketch op te lossen dus omhoog en omlaag zonder dat rela;s.
Gr Bert

c code:

[* Example sketch to control a 28BYJ-48 stepper motor with ULN2003 driver board, AccelStepper and Arduino UNO: continuous rotation. More info: https://www.makerguides.com */
// Include the AccelStepper library:
#include <AccelStepper.h>
// Motor pin definitions:
#define motorPin1  8      // IN1 on the ULN2003 driver
#define motorPin2  9      // IN2 on the ULN2003 driver
#define motorPin3  10     // IN3 on the ULN2003 driver
#define motorPin4  11     // IN4 on the ULN2003 driver
// Define the AccelStepper interface type; 4 wire motor in half step mode:
#define MotorInterfaceType 8
// Initialize with pin sequence IN1-IN3-IN2-IN4 for using the AccelStepper library with 28BYJ-48 stepper motor:
AccelStepper stepper = AccelStepper(MotorInterfaceType, motorPin1, motorPin3, motorPin2, motorPin4);
void setup() {
  // Set the maximum steps per second:
  stepper.setMaxSpeed(2000);
}
void loop() {
  // Set the speed of the motor in steps per second:
  stepper.setSpeed(1500);
  // Step the motor with constant speed as set by setSpeed():
  stepper.runSpeed();
}/code]
Electronica is mooi als het goed werkt
Arco

Special Member

motorpin1/3 en 2/4 omdraaien in accelstepper?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 7 oktober 2020 16:15:53 schreef Bertjebuk:
Ik wil het geheel wat verkleinen , waardoor de vraag oprijst is dat ook in deze sketch op te lossen dus omhoog en omlaag zonder dat rela;s.

Dat kan ja, dan moet je de volgorde van je stappen precies anders om zetten.

Heb je dit al eens door gelezen.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/47

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Of je leest de documentatie: http://www.airspayce.com/mikem/arduino/AccelStepper/classAccelStepper.…
als je de snelheid in setSpeed() negatief maakt, gaat hij de andere kant op.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 7 oktober 2020 16:39:55 schreef SparkyGSX:
Of je leest de documentatie: http://www.airspayce.com/mikem/arduino/AccelStepper/classAccelStepper.…
als je de snelheid in setSpeed() negatief maakt, gaat hij de andere kant op.

En stop() of setSpeed(0) om stil te zetten.

Meep! Meep!

Bedankt voor alle reacties, ik ga hier mee aan de slag,wat ik in mijn eerste post was vergeten dat er ook noch 2 drukschakelaars in zitten op/neer roadrunner84 stuurde mij al in de richting.Ik ga proberen om de Code aan te passen :) Arco; bedoel jij met omdraaien 3/1 4/2

haha nu worden de pinnen met 4 relais extern omgedraaid? ;) ja dat kun je je besparen ja :)

Nee geen pinnen omdraaien, een stappen motor kan gewoon vooruit en achteruit draaien het is enkel een kwestie van de software aanpassen zoals SparkyGSX zegt.
De accelStepper is een hele uitgebreide library en eigenlijk veel te uitgebreid voor een rolgordijn daar kan je ook de standaard stepper lib in de arduino voor gebruiken. Maar dat maakt verder niet uit.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik ben er druk mee bezig :+ heb toch nog een vraag , kan ik de kracht van de stepper motor noch iets vergroten. Als ik (set speed)verhoog word dan de kracht ook vergroot.

Arco

Special Member

Als je de snelheid verhoogt, wordt de dynamische torque lager...
Je kunt de torque verhogen door de stroom op te voeren. (binnen toegestane grenzen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 10 oktober 2020 14:37:21 schreef Bertjebuk:
Ik ben er druk mee bezig :+ heb toch nog een vraag , kan ik de kracht van de stepper motor noch iets vergroten. Als ik (set speed)verhoog word dan de kracht ook vergroot.

Dan moet je de stroom verhogen, maar dat valt niet mee als je de motor met een ULN2003 aan stuurt. Bij een goede stappenmotor driver kan dat namelijk wel. En daar wordt de stroom gereduceerd als de motor stil staat. Dat is tegen te heet worden en eventueel verbranden van de spoelen als de motor lang stil staat en bekrachtigt is.

Daarom had ik het artikel ook geplaatst, nog niet door gelezen zeker?

Lambiek;De raderen draaien. :)

Lambiek

Special Member

Welke raderen, die in je hoofd? :7