Afstellen Akai 630DB

In de Akai 630DB kun je de bias wel instellen, maar er ontstaat toch een enorm verschil tussen 9.5 en 19 cm/sec in combinatie met Low Noise en Wide Range tapes.
Zo kan ik op BASF Hifi Ferro Super LPR 35 wel redelijk instellen (Low Noise setting)
Maar Maxwell XLI UD XL Pro b.v. levert dan een veel te sterke hoogbijdrage die meer dan 5 dB en zelfs 8 dB kan worden, ingesteld op Wide Range.
Je kunt niet afzonderlijk instellen, wat de Bias trimmers betreft, voor 2 tapesoorten of snelheden. Stel je dus het teveel aan hoog bij, zal dat gevolgen hebben vooral in de de 9,5 cm/sec en voor minder hoog producerende tapes als Basf.

Het SRT board heeft alleen 4 potmeters voor het L/R recordlevel in combinatie met de Wide Range/ Low Noise schakelaar.

Aangezien ik ook geen echte calibratie of alignment tape heb, maar een eenvoudig afsteltape van Basf, kan ik voor de hoge tonen geen betrouwbare bron gebruiken wat amplitude betreft. Maar ziet er op beide recorders wel hetzelfde uit op gebied van het laag bij 0 dB. De ongelijkheid in het hoog op een kanaal is ook identiek, dus ga ervan uit dat de afsteltape niet echt top is.
Azimuth staat wel mooi tot op 15Khz.

Heeft iemand daar ervaring mee?
Het instellen van de bias kent b.v. verschillende benaderingen.
Maar daar heb je dan een spectrumanalyzer voor nodig met een vervormingsmeter, die heb ik natuurlijk ook niet.
Een oscilloscoop, toongenerator en millivolt amplifier met meter heb ik wel.
Het Dolby circuit is mij ook niet geheel duidelijk waar de beschrijving van de afstelling wel iets te wensen overlaat en naar mijn mening niet geheel klopt.

Inmiddels heb ik alle zwakke en brakke zwartpoot transistors en condensatoren vervangen voor betere moderne audiotypes, los esr, wat een aanzienlijke verbetering opleverde in de ruisbijdrage.

Hoi Raaf

Ja ik heb een originele Akaï head demagnetiser en die heb ik natuurlijk eerst gebruikt.
*Weet wel iets van tapes als oud computertechnicus.

Het is wellicht beter een tapesoort te gebruiken, meeste tapes zijn BASF maar ik had nu eenmaal een aantal andere, ook omdat tapes tamelijk zeldzaam werden.
Bovendien ben je wel benieuwd wat die andere soorten presteren.
De waarden liggen echter te ver uiteen om weg te regelen.
Plus en min een 2 a 3 dB valt nog binnen te perken, maar 5 tot soms wel 8 dB in het hoog is echt wel teveel.
Ik kan met de trimmers wel het hoog afzwakken, maar dat gaat ten koste van mijn BASF tapes.

Het correctie circuit is mij wat te ingewikkeld om te veranderen.
Stelt niet zoveel voor met een paar weerstanden, condensatoren, een spoeltje en wat trimmers, maar je weet niet wat de curve doet, want er is ook geen beschikbare standaard.

Ik bezit een technisch manual van de recorder.
Maar de beschrijving van de afstelling houdt geen rekening met de verschillende snelheden en tapesoorten. Je zou een set bias trimmers extra nodig hebben voor tapesoorten.

[Bericht gewijzigd door BRNRDS op woensdag 14 oktober 2020 10:33:39 (11%)

Meerdere tapesoorten is altijd een compromis. De meesten regelen af met Scotch 211 of 212 (pin me niet vast op het type) omdat dat de beste middenweg is en veel andere tapes ook nog goed klinken met die afregeling.
Die tapes zelf zijn niet zo betrouwbaar meer (sommigen beginnen te piepen) maar als afregelhulp zijn ze prima.

Ik ken weinig mensen die een vervormingsneter gebruiken.

5dB verschil tussen een basf LPR en en jaren 60 tape is verder best normaal.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb het probleem als volgt opgelost, de condensatoren C5/ 39 nF folie, op het SRT bord, vervangen door een 15 nF. Dit reduceerde de 5-8dB hoog boast totaal op 9.5 cm.
In de wide range mode en met Maxwell XLI Dolby is nu de weergave perfect vlak. Ook Basf in low noise mode, is geheel zoals de input.
Hele klus geweest om meer dan 150 onderdelen/ recorder te vervangen, maar het resultaat mag er wezen.
Heb op de kritische punten in en output, de condensatoren nog vervangen door smaragdgroene bipolaire Nichocon MUSE 10 uF/25 V. types.
Nu nog wat elco's op de voedingen met low ESR types vervangen.
Morgen nog even de 19 cm checken.

ZFM is gelukkig geheel verdwenen, waarvan akte.

Verder puntje is dat de 10uF in en output condensatoren die er eerst in zaten en zeer microfonisch waren, nu met de Muse versies helemaal ongevoelig zijn geworden.
Ruis is nauwelijks hoorbaar.

Nadeel van Maxwell is dat er geen goede matte antistatische backcoating op zit, dus met snel spoelen vooral windt de tape niet mooi op. Merk ook dat, die tapes sneller poederen. Maar het zijn natuurlijk oude tapes.
Helaas bezit ik geen scotch types, maar ik ga eens op zoek.

Kan eindelijk weer met plezier naar mijn mooie tapedecks luisteren.