Software Sparta Ion

Dit topic is gesloten

@uphoff

En het is lithium ik zou daar toch een wat voorzichtiger mee omgaan.
misschien heeft de fietsenmaker of I.D nog een defecte accu liggen waar je wat mee kan.
Veiligheid voor alles.
het zou jammer zijn als je fiets e.d in vlammen opgaat.

oja en NIET solderen aan de accucellen !!!

Al je een foto van de cel hebt, kan ik eens kijken of er bij mij nog wat van rondslingeren in de "moet weg" bak.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor de reacties. Ik heb ook nog een paar accu revisie bedrijven aangeschreven en die geven ook allemaal aan dat de accu niet te reviseren is en er geen nieuwe cellen voor beschikbaar is.

@rew bedankt voor het aanbod maar met alle informatie die ik nu gekregen heb laat ik de fietsenmaker er een nieuwe accu inzetten.

Vraag nu heb ik het volgende probleem met me achterwiel,
als ik trap en til de fiets op dan zie en voel ik dat de trap ondersteuning werkt en versneld het wiel .

Maar als ik nu ga fietsen merk ik helemaal geen ondersteuning !
Waar kan die aan liggen ?

Heb al gedaan , gekalibreerd met display de fietsen maker met de pc de wiel moeren staan goed op spanning accu is nieuw.
de pc geeft geen fouten aan.

@Uphoff: als de andere cellen niet stuk zijn, zijn ze wellicht nog bruikbaar voor hobbyisten; ik zou dus zeker de accu terug vragen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

hallo, lees al een tijdje deze topic ,,,,, heel simpel gezegd , ik bouw sparta ion om met andere controller ,,, met gebruik van hall sensor en pass sensor van het achterwiel . opladen accu via orginele printplaat in accu , werkt perfect , ondanks de meestal e003 error . lichtfunctie gebruik ik ook orginele. de bekabeling blijft gewoon zitten . . alles is zelf te programeren en in te stellen . doe dit al een tijdje en werkt gewoon goed .. e003 is meestal niet je accucellen kapot , de print die erin zit geeft meestal problemen . die gebruik ik alleen om nog met orginele sparta lader op te laden . tientallen fietsen al omgebouwd , hij loopt beter en sneller dan de orginele sparta . geen begrenzing meer [illigaal ] zelf in te stellen . ook handgasfunctie is mogelijk en rem handel functie zodat bij remmen de motor direct stopt met ondersteuning . en meeloopfunctie 6 km . instelbaar .

eigen ontwerp prinplaat , ik bouw alleen maar om .

goedkoper als een nieuwe accu en geen errors meer van sparta . doe dit hobbymatig omdat ik me ook al ergerde aan sparta , hele mooie fietsen maar techniek is waardeloos vind ik, dus zelf aan de slag gegaan . mijn oude pharos nooit geen problemen mee en de ion .,,,,, alle ion die ik heb gehad problemen mee . altijd error meldingen in display . nieuw aanmelden enz enz ... ion fiets zelf is niks mis mee . degelijke en goed gemaakte fiets wel eigenlijk .

nieuwe ontwikkeling voor nieuw model printplaat ben ik ook mee bezig , komt gewoon in je achterwiel ter vervanging van de sparta pcb ,s die erin zitten .past niet op elk type achterwiel tot nu toe .accu printplaat ben ik ook mee bezig voor dit systeem . , maarja alles hobbymatig . gerber bestand is aanwezig en de software ook . zelf aan te sluiten via usb op je pc of laptop .
van de 10 gekochte...kapotte.... bananen accus waren er 2 daadwerkelijk niet goed meer oftewel cellen echt op, de anderen omgebouwd/cellen vervangen en halen gewoon nog bijna 45 km acciradius gemiddeld . incl een paar cellen niet 100% meer , je kunt ondanks die cellen gewoon blijven fietsen . acciradius word natuurlijk minder , maarja hij blijf ondersteuenen ....dan maar iets minder km afstand en toch werken .

ter duidelijkheid, ik bouw alleen maar om ,ben geen verkoop winkel . alles hobbymatig . ik repareer/ herstel / vervang geen sparta techniek .

Hoi Moegibike,
Dat klinkt interessant, ik heb wel interesse in zo'n print.
Kan deze gekoppeld worden met de bestaande display's??

Is iemand al verder gekomen met het modden van de accuprint?
Lijkt me een erg leuke upgrade om er Li-ion cellen in te doen.
De oude print eruit en een standaard BMS bordje eventueel in combinatie met en een custom printje die de originele communicatie hersteld.

Is er al iemand die weet waar die E0003 storing op de print vandaan komt ?

Ik dacht een aantal pagina's terug te hebben gelezen dat de 003 veroorzaakt wordt door de onbalans in het pakket.

Vergeef me de juiste technische term.
Is er al iemand die de code uit de accu print heeft kunnen uitlezen? Disassemblen??

Er is niet één oorzaak van een E003 op de print, dat kan talloze verschillende oorzaken hebben, en bij de echt hele oude (12+ jaar of zo) was de print nog niet gecoat, en is het onderliggende probleem vaak dat de print vochtig is geworden.

Daarbij is een onbalans in het accupakket zeker één van de oorzaken, als dat te vaak voorkomt (meer dan X keer in Y keer laden), evenals een capaciteit die tot minder dan 70% van de oorspronkelijke capaciteit is gezakt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

("To be clear, I am only converting, I am not a sales store. everything hobby. I do not repair / repair / replace sparta technology")

Moegibike tried to email you. I'm wondering did you receive it yet. I'm interested in finding out what you did with your sparta.

John

[Bericht gewijzigd door aquila787 op zondag 2 augustus 2020 20:05:06 (33%)

Wet Sock did you manage to contact Moegibike

Op 3 augustus 2020 18:00:03 schreef aquila787:
Wet Sock did you manage to contact Moegibike

No, I did'nt get in contact with moegibike. Was hoping he is replying in this tread.

I'm not sure which route to pursue.
There are some people who can adjust the firmware in the motor. Yet they keep their knowledge proprietary.

Maybe let someone disasamble the current firmware.
My ideal solution would be that the recelled pack can by programmed into the controller without replacing the prints.

I don't have access to someone with knowledge how to disassamble the firmware. The old dumps which where once posted in this topic are not available anymore.
Guesss one would need acces to a working bike. So a new dump can be created and the network could be sniffed.
My bike is still broken, so unsuitable.

Well either ways now I'm going to use one of those chinese controllers to power mine with a new display and if possible use the hall sensors in the motor. I might even put in some Li ion or lifepo4 cells in the battery instead of the nimh ones. Theres no point in trying to sort out a complicated system as is in the bike currently. Getting it running is more important.

Op 29 juli 2020 19:37:23 schreef SparkyGSX:
Er is niet één oorzaak van een E003 op de print, dat kan talloze verschillende oorzaken hebben, en bij de echt hele oude (12+ jaar of zo) was de print nog niet gecoat, en is het onderliggende probleem vaak dat de print vochtig is geworden.

Daarbij is een onbalans in het accupakket zeker één van de oorzaken, als dat te vaak voorkomt (meer dan X keer in Y keer laden), evenals een capaciteit die tot minder dan 70% van de oorspronkelijke capaciteit is gezakt.

Ik ben ook in de geheimen rondom de E03 meldingen gedoken. Mijn accupakket is naar E03 gesprongen na een aantal E18 meldingen in het foutenlogboek (E18 meldingen worden niet weergegeven).
E18 betekent "Spanningsverschil tussen batterijcellen" en na een aantal keer wordt blijkbaar E03 geactiveerd. Ik begrijp nu dat E03 onomkeerbaar is. Capaciteit van het accupakket is 66% en ik kon tot voor E03 er nog aardige stukken mee fietsen.

Is er meer over E03 bekend, mn hoe dit gedaan wordt. Is E03 een bv. softwarematige blokkade? En is dat niet illegaal om een onomkeerbare blokkade in te bouwen. Het lijkt op ransomware waarmee Sparta je e-bike gijzelt en dwingt om een nieuw duur accupakket te kopen terwijl er 1 of 2 accucellen aan vervanging toe zijn.

De andere cellen zijn ook flink versleten, als je één of twee cellen vervangt heb je op korte termijn weer een onbalans te pakken.

Of het legaal is om een dergelijke accu permanent op slot te zetten weet ik niet, maar ze komen ermee weg.

Het slot zit in de EEPROM van de microcontroller (en ATMEGA64 als ik me goed herinner), en die staat uiteraard op slot, zodat je er niet met een debugger bij kunt. Tenzij iemand de beveiliging van die microcontroller gekraakt heeft, is de enige manier om in die EEPROM te schrijven de hele chip te wissen, maar dan ben je dus de software, alle parameters, en de bootloader kwijt.

Als iemand het protocol kan reverse engineeren, zou het mogelijk zijn om zo'n accu weer tot leven te wekken, maar zover ik weet is niemand dat tot dusver gelukt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Vraag is er iemand die nog zo printje heeft uit de banaan accu
Omgeving van Rotterdam

Ik heb hier nog een paar accu's liggen, met printjes er in. Drop me maar een mailtje. Was toch al van plan om ze op V&A te zetten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 28 juli 2020 17:00:31 schreef vraag1:
Is er al iemand die weet waar die E0003 storing op de print vandaan komt ?

E0003 is een software matige blokkade die de trapondersteuning uitschakelt zodra er een aantal keer een spanningsverschil tussen de accucellen is gedetecteerd (E18). Met E0003 wordt de trapondersteuning definitief geblokkeerd en het is onduidelijk hoe E0003 gereset kan worden nadat de defecte accucellen vervangen zijn

Het is wel mogelijk om de hele print te resetten.
Maar dat moet via ebsc denk als de fietsen maker vraagt aan hun
of ze de print op afstand willen resetten dan heb je kans dat alles weer werkt.
De fietsenmaker hier had een probleem met een display kreeg het niet voor elkaar om het display aan te melden na resetten werkt het.
Die wordt op afstand gedaan die kunnen de alle storingen zien die er zijn geweest.

En fietsenmaker kan een BMS met een E003 niet opnieuw tot leven wekken, er is geen normale situatie waarbij een accu die storing geeft en alleen een reset nodig zou hebben, er is iets goed is, met de cellen of met de elektronica zelf; in beide gevallen kan de fietsenmaker daar, binnen de normale procedures, niets aan doen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hoi allemaal! Ik heb laatst een ION blackline van marktplaats gekocht. Hij fietst heerlijk, trapondersteuning tot 28 KMH ipv 25, wss omdat het een oudere is, maar de dag na aankoop ging de batterij opeens van 80 naar 0% :( Ik kon wel door de grond zakken.. De fiets werd als nieuw aangeprezen, maar de fietsenmaker liet zien dat hij behoorlijk oud is... en de koper zei dat ie helemaal goed was en dat ik mogelijk iets fout had gedaan... mooi dus.. ik heb na meermalig onverantwoord gedrag van de verkoper aangifte gedaan, waar wss niks mee gaat gebeuren.. Ik heb nu dus een tank van een fiets waar ik niks mee kan en nog wss 500 euro moet betalen als ik via sparta een nieuwe accu erin wil zetten, en dan ook nog eens met 25kmh begrenzing met software update?

Het probleem is spanningsverschil te groot tussen cellen, en onlangs is E0003 erbij gekomen..

Zuur... Heeft iemand een idee wat ik nu kan doen? Af en toe komt via marktplaats een accu voorbij die ik erin zou kunnen zetten, maar dan moet ie aangemeld worden bij een dealer? is dat makkelijk/goedkoop?

Heeft iemand in al die jaren een andere oplossing gevonden? Kan ik er lithiumcellen in stoppen met een software hack?

Dank! Uiteraard ben ik bereid om te betalen voor enige hulp hierbij :)

Er zal niks anders opzitten dan een andere accu te kopen.
cellen vervangen is een immens werk.

Waarom mensen nog altijd een tweedehands elektrische fiets willen kopen gaat mijn verstand te boven.
Als je hem enkele dagen kunt proefrijden is dat iets anders en toch zou ik het niet doen, je hebt geen enkel idee over de staat van de batterij, op dat moment het duurste stuk van de fiets.

Ik geef iedereen de raad van geen tweedehands te kopen ook al kennen ze de fiets.

LDmicro user.

De dealer kan een rapport maken van de staat van een fiets, met gereden kilometers, aantal ladingen, diepontladingen, onbalans, en meer waaruit je kunt afleiden wat op dat moment de staat van de accu is.

Je zou er iets anders in kunnen beunen, mits je die nieuwe lithium accu een eigen BMS geeft, maar daar zitten nogal wat haken en ogen aan, en als je eenmaal een E0003 hebt is het een verloren zaak.

Zover ik weet heeft niemand tot dusver het communicatie protocol ontcijferd, dus een software hack om de rest van de fiets aan de gang te krijgen zonder dat BMS gaat niet lukken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ja, die heb ik na aankoop laten maken toen er iets mis bleek... helaas geeft verkoper niet thuis..

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/elektrische-fietsen/m…

Dit klinkt een stuk beter dan 450 euro voor n accu... wat denken jullie?

Dit topic is gesloten