Magnat sub eindtrap gaat steeds kapot.

Op 20 oktober 2020 21:27:52 schreef RAAF12:
Als die gerepareerd is onder belasting testen met een sinustoon.
Ik gebruik daarvoor een 'zware' 4 Ohm draadgewonden weerstand. Als je die niet hebt kan die in een bak met water voor de koeling.
'Steeds kapot' klinkt wel verontrustend. Zit het Boucherot R/C netwerk wel op de LS uitgang, zoals voorgeschreven door de fabrikant van het IC?

@Raaf12

Dit is interesante kost hier heb ik weinig mee te maken gehad.

Het boucherot R/C netwerk kun je me daar ietje meer over vertellen ?

Dan heb ik dit weekend zat dingen te controleren . :P

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
RAAF12

Golden Member

Blijkbaar nvt voor dit IC. Wel vreemd dat ze kapot gaan ondanks de aanwezigheid van een thermal shutdown.

Update

Ik heb net even de meting gedaan wat @nijhuisr vroeg en op pin 5 staat gewoon 40 volt .

Dit klopt dus niet met wat in de sheet staat .

De metingen:

Pin5 / 40volt
pin11 / 0.9v
Pin12 is echt NC

https://html.alldatasheet.com/html-pdf/25103/STMICROELECTRONICS/TDA729…

Hierin staat ie zoals nijhuisr aangeeft als NC aangemerkt .

Dus hier gaat hier gaat het ook niet echt goed . 8)7

Ik ga verder kijken ik dacht dat er in de sheets ook iets over bridgen stond.

Ik ga dit eens nader bekijken waarom ze hier voor gekozen hebben .

[Bericht gewijzigd door daandc op zondag 25 oktober 2020 09:57:30 (12%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Waar komen de vervangende TDA7294 vandaan ? Ebay, Ali, Banggood en consorten zijn verdacht.

Die TDA van ali en ebay zijn meestal nep helaas.

Meet maar eens op pootje 5, 11 en 12 tov de koelvin, daar mag je niks meten.
Deze zijn NC not connected.

Controleer ook op oscillatieneigingen door b.v. een rot elco'tje.

Lijkt me ook een goede kanshebber, het heeft immers wel gewerkt, ook op deze voedingspanning

[Bericht gewijzigd door MJN op zondag 25 oktober 2020 11:08:58 (24%)

Tsja, ik gebruik regelmatig de TDA7293 + printje om obsolete STK modules te vervangen. De lege printjes komen uit China, de TDA7293 & overige componenten van Farnell.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

@mjn

De voeding staat op pin5 als de TDA7294 verwijderd is .

Maw de vanuit de print wordt deze gevoed .

Snap niet waarom ze op een NC pin voeding geven lijkt mij nergens voor nodig .

Ik zit te denken om deze niet aan te sluiten en te kijken wat ie dan doet.

https://www.uploadarchief.net/files/download/componentenzijde%20pin5.j…

https://www.uploadarchief.net/files/download/pin5.jpg
-------------------------------------------------------------------

Citaat: MJN

Waar komen de vervangende TDA7294 vandaan ? Ebay, Ali, Banggood en consorten zijn verdacht.

Die TDA van ali en ebay zijn meestal nep helaas.

Meet maar eens op pootje 5, 11 en 12 tov de koelvin, daar mag je niks meten.
Deze zijn NC not connected.

-------------------------------------------------------------------

Wakker :Z blijven MJN dit is al eerder besproken . ;)

De elkotjes was ik ondertussen even aan het opzoeken.

De diode's moet ik bestellen heb ik hier niet liggen maar ik heb nog meer nodig heb nog een kapotte sub staan . :)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

De TDA's komen van Conrad, hier had ik overheen gelezen, mijn excuus.
Het is natuurlijk een kleine moeite om even ohm's te meten tussen pin 5, 11 en 12 tov. de koellip en dat hier te melden, dat is dan weer data.

Waarom wil je de voedingsspanning verlagen? Deze subwoofer is ontworpen voor 230V en heeft goed gefunctioneerd. De TDA was defect en deze heb je vervangen maar blijven defect gaan, meest waarschijnlijk is er iets anders aan de hand.

Aan de foto's te zien is het een lineaire voeding, trafo, gelijkrichter, bufferelco's. Wat als de bufferelco's capaciteit verloren hebben of een esr hebben gemaakt? Zou dat een reden tot het defect gaan van de tda's kunnen zijn?

Geeft niks @MJN . :)

De buffer elko's is op zich een goeie om even te controleren.

Maar meerdere C.o'ers een paar postings terug die er er wel mee eens waren dat het een op het randje ontworpen versterker is .

Hij is voor 230volt klopt maar de uitgangsspanning v.d trafo is mij iets aan de hoge kant die zit tegen het kritische max punt van de TDA aan die met 80 volt wordt gevoed.

Toen de eigenaar m had ging ie eigenlijk na een jaar zo.n beetje al naar de haaien .

Vindt persoonlijk magnat een beetje audio prul .

Ik zal van de week even de TDA even met de continuitystand nameten.

Bedankt voor de input .

[Bericht gewijzigd door daandc op zondag 25 oktober 2020 21:48:29 (16%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Ronald45

Golden Member

Op 25 oktober 2020 21:45:10 schreef daandc:
Toen de eigenaar hem had ging ie eigenlijk na een jaar zo.n beetje al naar de haaien

Dus bij hem deed hij het een jaar, maar bij jou gaat hij snel kapot? Dan is er nog steeds iets anders aan de hand dan de voedingsspanning ietsje uit de specs, of een slecht ontwerp.

Sowieso inderdaad uitkijken voor namaak onderdelen, maar vooral gewoon schema erbij zoeken en goed gaan meten!

De keren dat ik m gerepareerd heb zat er gemiddeld ook een half jaar tot driekwart jaar tussen .

De laatste keer is deze omstreeks januari gerepareerd

Dus is daar niks anders aan .

Plus dit zal ook liggen aan de keren dat deze gebruikt wordt .

De laatste keer heb ik de specs etc allemaal nagegaan waardoor de sub kapot gaat.

En toen dacht ik het kan alleen nog thermisch zijn .

Dit heb ik toen ook anders opgelost .(zie eerdere post)

Ik zal eens vragen of ie m 2e hands heeft gekocht mischien was ie al brak en is dat mischien de reden waarom de sub verkocht is.

[Bericht gewijzigd door daandc op maandag 26 oktober 2020 20:12:31 (13%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Ik kan op internet weinig vinden van deze subwoofer. Op één van de eerste foto's in dit draadje is de trafo te zien, zekeringen, gelijkrichter en bufferelco's en een relais. Het is me niet duidelijk of er nog een voeding gemaakt wordt uit bijvoorbeeld de +/- 40Vdc. Bij bijvoorbeeld de Harman Kardon of een JBL wordt uit deze symetrische 40V ook nog een +/- 12V of +/-15V gemaakt voor voeding van rest van de electronica, hoe is dat bij de Magnat?

bijvoorbeeld: https://www.circuitsonline.net/forum/view/97666#highlight=subwoofer

Ronald45

Golden Member

Als de brugcel kapot is kan je ook gekke dingen krijgen, weet ik uit ervaring.

@ MJN ik ga van het weekend het even bekijken en uittekenen .

In de eerste instantie maakt ie er 2 keer 40volt symetrisch met een totaal van 80volt van maar het relais is uit mijn hoofd dacht ik 12 volt.

Dus deze 12volt moet ergens wel verzorgt worden door bepaalde componenten.

Er is inderdaad weinig van te vinden qua schema's en documentatie.

Het type nummer vindt ik ook wel summier is meer een bestelcode.

@ronald45 De bruggelijkrichter controleer ik dan ook even .

Ik heb vandaag wat onderdelen besteld bij okaphone dit is nu onderweg.

Maar ik kan zat dingen controleren in ieder geval. :)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Die DMOS TDA7293 zijn kwa spec best goed maar je moet ze niet op de top draaien. In mijn Dynavox ET-100 zitten ze ook maar met zo'n 57V voedingsspanning en dan al op een dik koelblok van <0,9K/W. Gemeten aan 8 Ohm heb je dan 2x 28W (RMS-1kHz). Gaat al > 4 jaar goed.

In geval van nood ter vervanging van een STK module met een standaard PCB van Ali-E voor < Eur. 1.

Het moet natuurlijk wel de maximale stroom aan kunnen en de warmte snel genoeg kwijt raken. IK zou ze nooit boven de ±35V gebruiken.

Op 20 oktober 2020 21:27:52 schreef RAAF12:
Als die gerepareerd is onder belasting testen met een sinustoon.
Ik gebruik daarvoor een 'zware' 4 Ohm draadgewonden weerstand. Als je die niet hebt kan die in een bak met water voor de koeling.
'Steeds kapot' klinkt wel verontrustend. Zit het Boucherot R/C netwerk wel op de LS uitgang, zoals voorgeschreven door de fabrikant van het IC?

Ik heb vandaag weer eens even tijd kunnen maken voor de magnat .

Het een ander uitgetekend op papier om meer duidelijkheid te krijgen.

@Raaf12

En jawel ik heb eens gekeken naar wat je bedoelde met het Boucherot netwerk .

https://www.uploadarchief.net/files/download/boucherot%20netwerk.jpg

Dit netwerk 100nF C is samen met de weerstand 4.7 ohm weerstand is aanwezig .

In de datasheet (schema) geven ze echter wel aan dat deze 2.7 ohm moet zijn, eigenwijsheid fabrikant ?

@Roland van leusden

De rimpel op de bufferelko's is 0.08 volt ac scopelijn is strak maar wat mag deze aan AC bevatten ?

@Ronald45

De brugcell meet ook goed .

@MJN

Het relais is een 24volt exemplaar .

https://www.uploadarchief.net/files/download/relais%2024v.jpg

Waarvan de spoel in serie staat met een 560ohms 1watt weerstand R109 om de ovetollige spanning weg te stoken zo te zien en dit zit met een transistor Q103 met een condensator/weerstand verbonden om zo een vertraagd opkomend relais te creeren .

Op de transistor Q103 staat 40volt dus betekend dat de weerstand R109 (560 ohm) de rest mag wegstoken.

Er zitten ook geen spanningregulatoren op ala 78xx iod de eindtrap wordt rechtstreeks na de bufferelco's gevoed uit deze .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Anoniem

Op 27 oktober 2020 18:15:22 schreef Ronald45:
Als de brugcel kapot is kan je ook gekke dingen krijgen, weet ik uit ervaring.

Moet jij dan papa zeggen tegen zo'n brugcel? :-)
Als die kapot zou zijn, dan zal de zekering er direct uitgaan. Je krijgt immers een directe kortsluiting. Je zou trouwens direct na het aanzetten al horen dat het grondig mis is.

Bij een diodebrug die kapot is, gaan 1 of meerdere diodes in 90% van de gevallen in kortsluiting. Een onderbreking komt zelden voor.

De rimpel op de bufferelko's is 0.08 volt ac scopelijn is strak

Lijkt me prima, ook geen brugcel probleem dus, neem aan dat je onbelast en zonder signaal meet.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
RAAF12

Golden Member

Op 1 november 2020 14:42:21 schreef daandc:
Dit netwerk 100nF C is samen met de weerstand 4.7 ohm weerstand is aanwezig .

In de datasheet (schema) geven ze echter wel aan dat deze 2.7 ohm moet zijn, eigenwijsheid fabrikant ?

Yep, de fabrikant van het IC doet fasemetingen zodat het zaakje stabiel blijft zelfs met de meest vreselijke belastingen op de output, denk aan hele lange luidspreker draden, ingewikkelde wisselfilters tot aan de trafo's in electrostatische luidsprekers aan toe. We deden dit vroeger door de oa. tegenkoppeling te onderbreken en een Nyquist diagram te tekenen op ruitjespapier.
Maar als de fabrikant van de versterker het beter denkt te weten dan de fabrikant van het IC heb ik zo mijn twijfels.

Op Youtube staan vele filmpjes die het netwerkje nader toelichten.

High met Henk

Special Member

Wilde gok: diode over het relais defect.

Krijg je hele gekke piek spanningen van..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 4 november 2020 13:19:04 schreef Roland van Leusden:
[...]

Lijkt me prima, ook geen brugcel probleem dus, neem aan dat je onbelast en zonder signaal meet.

@roland v leusden

Uiteraard gemeten zonder belasting .

@raaf12

Dus eigenlijk moet ik dan zo eigenwijs zijn om deze te veranderen naar 2.7 ohm is een kleine moeite .

Als ik toch de boel aan het verbeteren ben :P

@henk

De diode kost de wereld niet zou ik gelijk meenemen .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Ronald45

Golden Member

Op 4 november 2020 13:16:27 schreef grotedikken:
[...]
Moet jij dan papa zeggen tegen zo'n brugcel? :-)
Als die kapot zou zijn, dan zal de zekering er direct uitgaan. Je krijgt immers een directe kortsluiting.

Het betrof toen een gitaarversterker met 1 buis. Zonder buis werkte de rest van de versterker goed (buis was alleen nodig voor de vervorming van het geluid). Zodra de buis erin zat bleef de versterker (het digitale gedeelte) steeds opnieuw opstarten, en was de versterker onbruikbaar.

Reden: De gelijkspanning bleek een beetje in te zakken zodra de gloeidraad van de buis gevoed moest worden. En dat lag toch echt aan de brugcel!

1 van de 4 diodes had in doorlaat een normale waarde, en in sper een weerstand van ca 1 Kohm in plaats van oneindig. Dus geen kortsluiting en ook niet oneindig. Brugcel vervangen en alles werkte weer normaal.

En dat bleek achteraf een bekende storing te zijn voor dat type versterker, die nog niet eerder was opgelost. Ik had de primeur :p

Anoniem

Bij elektronica gebeuren af en toe de meest onwaarschijnlijke zaken dus je verhaal zal wel kloppen.

Maar als 1 diode lekt, zal de belasting daar eigenlijk weinig van ondervinden. En zeker geen destructieve spanningspieken of inverse spanningen of zo.
De lekstroom vloeit gewoon naar de transfo terug via de andere diode.
Het enige wat zou kunnen gebeuren is dat de diode verder aftakelt en die retourdiode dan overbelast raakt Maar dan moet het lek al groot zijn.

Op 4 november 2020 19:15:24 schreef High met Henk:
Wilde gok: diode over het relais defect.

Krijg je hele gekke piek spanningen van..

Een diode over een relais krijgt geen overspanning te verduren tijdens het afschakelen , maar onderhoudt de stroom nog enkele milliseconden. Een kortdurende geleidelijke afname , dus geringe warmteontwikkeling en geen inductiepieken..
Die gaan dus niet snel stuk. En als ze stuk gaan is het meestal lekken of kortsluiting. Dus schakelpieken zullen er bij defecte diode niet ontstaan. Waarschijnlijker werkt het relais dan niet meer.
Een diode die defect raakt zal in de meeste gevallen lekken of in kortsluiting komen.
Dat komt omdat door hitte of overspanning P en N materiaal in de grenslaag diffunderen waardoor die verdwijnt.

Pas bij een kortsluiting of een grote overbelasting smelt ook de bonding door of springt de chip kapot waarbij een onderbreking ontstaat.

Ondingen als subwoofers kunnen wat mij betreft eigenlijk niet snel genoeg stuk geblazen worden.
Ze dragen niks bij tot de kwaliteit van de weergave maar enerveren de omgeving omdat de buren niks van de muziek horen, maar het eentonige gebonk dringt overal door de muren heen. Hoeveel keer ik al wakker ben gekomen van auto's die 's nachts door de straten razen en je hoort het gebonk al van honderden meters ver boven het motorlawaai en de gierende banden.

Ronald45

Golden Member

Op 5 november 2020 10:41:31 schreef grotedikken:
... je verhaal zal wel kloppen.
Maar...

Maar wat?
Het is gewoon een bekend probleem bij dat type VOX versterker. Die brugcellen blijken allemaal te falen bij die specifieke storing. Uiteraard hoef je me niet te geloven. Een ander kan er zijn voordeel mee doen.

High met Henk

Special Member

Niet snel elektrisch stuk wellicht, maar los trillen kan wel.

En dat merk je niet direct. Ook kunnen ze als gevolg van mechanische stress weleens breken.

Het is het bekijken waard i.m.o.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

Maar ik geloof je juist wél.
Soms komt een onwaarschijnlijke fout voor die zich dan wel in de ganse reeks van dat apparaat voordoet.
Maar daarbuiten komt dit maar heel zelden voor en het is dus geen goed idee dit naar voor te schuiven als mogelijke oorzaak van een defect in een totaal ander apparaat..

@high met henk
Alles is mogelijk, maar ik vind het onwaarschijnlijk. En zelfs als...

1 diode in kortsluiting: stroom vloeit door de andere diode terug.
Zekering springt geen gevolgen voor de achterliggende zaken.

2 diodes slaan door, zelfde scenario.

1 diode lekt. Lekstroom vloeit terug door andere diode naar de transfo , geen gevolgen, brug wordt mogelijk iets te warm.

Diode onderbroken, grotere rimpel op de voeding, mogelijk hoorbare 50 Hz en 100Hz brom.

+ pootje van de brug los: versterker werkt niet.
- pootje idem
wisselstroomaansuitingen idem,

Slecht contact aan de aansluitingen direct hoorbaar als kraken en spetteren, dit is niet het geval hier.
En slechte contacten kunnen zich overal voordoen. Een gelijkrichter is geen specifieke gotere kanshebber.

Eventuele pieken daardoor zullen grotendeels door de afvlakelco opgevangen worden. Dus schade onwaarschijnlijk,ook al omdat je een krakende versterker niet zult laten voortspelen.

Ik zie dus niet direct schade aan de versterkereindtrap ontstaan door gelijkrichterproblemen.
Had de sub staan kraken en sputteren zou de TS dat wel opgemerkt hebben, en de andere defecten aan de brug kunnen mi zoals aangegeven de eindtrap niet doen hemelen.