frequentie regelaar

hoi,

heb deze opstelling gemaakt zonder
FR. nu probeer ik deze te maken met frequentie regelaar maar het wilt niet echt lukken aangezien ik hier nog niet mee heb gewerkt. motor start/stop met FR en extern relais pendelbeweging tussen 2 eindeloops.

in bijlage staat een foto,vermoed dat mijn digitale ingangen verkeerd staan.
is er iemand die me in de goede richting kan wijzen,alvast bedankt

Lambiek

Special Member

Digitaal_1 en 2, zijn dat de ingangen van je frequentie regelaar?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

De A2 aansluitingen moeten gewoon aan de min. Dat thermische contact is nutteloos, die kan er helemaal uit, net als het themische relais zelf.
Dat schema klopt niet erg.
Maar wat voor een regelaar heb je eigenlijk? Wellicht heb je bijna niks aan componenten nodig.

Lambiek

Special Member

Op 6 november 2020 17:32:27 schreef GJ_:
Wellicht heb je bijna niks aan componenten nodig.

Het kan een opdracht zijn om het via relais te doen, beetje omslachtig maar goed. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

hi,

we werken met een siemens micro master 440,

eerste keer zonder fr die is gelukt.
nu met relais ben ik aan bezig zoals je ziet daarna zonder relais.

Lambiek

Special Member

Zoals GJ al zei, je hebt die relais helemaal niet nodig. Gebruik één start en één stop schakelaar en twee eindschakelaars.

En teken je symbolen goed voor een eindschakelaar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

weet dat ze niet nodig zijn en overbodig maar MOET het met relais doen zelf had ik dit in gedachte,

Verbindt de motor aan de fr en bedien hem met de drukknoppen start en stop.
ik Gebruik een relais om de toestand Run / Off1 te onthouden.

De motor pendeld tussen twee eindeloopcontacten elk met NO+NC.
ik Gebruik een tweede relais om de draaizin te onthouden.

Lambiek

Special Member

Als je nu de vrije contacten van je relais eens gebruikt om de ingangen van je frequentie regelaar te bedienen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Goed, de relais blijven dus. Het is dat het een schoolopdracht is want het resultaat is niet echt een geweldig stukje engineering.

De contacten digitaal 1 en 2 staan daar helemaal verkeerd getekend in je schema. Haal die eerst eens weg.

Probeer die contacten, die wel op de relais aanwezig zijn, eens in het schema van de FO in te tekenen.

@ Lambiek,contacten van K1 en K2 kan ik gebruiken om de digitale ingangen DI1 en DI2 van 24Vdc te voorzien.
@ GJ_ klopt is een school opdracht zal waarschijnlijk wel basis oef zijn maar ben een nieuweling en door Corona moeten we zelf studie doen maakt het er niet makkelijker op.

Lambiek

Special Member

Daarom heb je nu een zetje in de goede richting.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Dat het allemaal lastig is voor een beginner is niet erg daar helpen we je voor.

De FR heeft afhankelijk van zijn instellingen een aantal ingangen, zo heb je start, stop en reverse. Het kan zijn dat je deze allemaal apart hebt en vaak zijn start en stap samen en is spanning op die ingang FO werkt en geen spanning is stop. Geen spanning op de reversie ingang is dan vooruit en wel spanning is dan reverse.

JE zal dus eerst even moeten uitzoeken welke ingangen je precies hebt en dat in je schema verwerken. Op de meeste FO kan je beide mogelijkheden instellen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

als hulpmiddel heb ik deze pagina van een siemens micromaster 440 meegekregen maar op dit moment is het nog chinees voor mij.
@lambiek,waarvoor ook dank dat zetje in de goede richting.

Lambiek

Special Member

Op 6 november 2020 17:40:22 schreef rikplastic:
eerste keer zonder fr die is gelukt.

Maak die opstelling weer met de relais, zodat dat werkt en gebruik dan de potentiaal vrije contacten om je frequentie regelaar aan te sturen.

nu met relais ben ik aan bezig zoals je ziet daarna zonder relais.

Als je het via de relais aan de gang hebt moet dat een eitje zijn. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.