Luidspreker tablet vervangen door beter/luider exemplaar

Ik wens op een tablet de mini interne speaker bedraad vervangen door een externe luidspreker. Aangezien ik geen externe versterker of bluetooth wil, zou ik die dus rechtstreeks op het bord solderen. Design speelt geen rol, maar waar moet ik rekening mee houden zodat ik de interne versterker niet stuk maak?

fripster

Golden Member

Bijna elke tablet heeft uitgang voor een koptelefoon. 3.5mm stekkertje. Hier een extern boxje op aan sluiten (zo'n ding van de Action) en je bent klaar. Hoef je nix te solderen en zal goed klinken.

Als de tablet ook bluetooth heeft zou ik er een bluetooth speaker bijkopen..

Fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

ik heb een goedkope denver tablet, die je met een nagel zo open wipt.
een ipad moet je warm stoken, en bij het minste foutje is je scherm stuk.

dus merk en type zeggen veel.
zonder informatie zou ik een koptelefoon (of USB-C) boxjes er op zetten.

GMT+1

Wel, het gaat er hem niet echt over hoe moeilijk ik hem open krijg, dat lukt me wel.
3.5mm stekker of bluetooth of usb of ... hebben volgens mij allemaal externe power/versterker (hetzij batterij, of adapter) en dat wil ik niet.
Ik wil gewoon zo simpel mogelijk een andere speaker aansluiten, die zo krachtig is als het bord toelaat. Maar ik weet niet echt wat dat "toelaten" inhoudt...

maartenbakker

Golden Member

Het gaat er ook om wat voor eindtrap erin zit en wat de impedantie van de ingebouwde speake is. In de meeste gevallen is het beste antwoord alsnog om een versterkte luidspreker te gebruiken, maar door zoveel mogelijk details te geven heb je een klein kansje dat iemand het aandurft om een ander advies te geven.

Zo verder ongezien zou ik in elk geval adviseren om je plan te vergeten en een versterkte luidspreker aan te sluiten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Veel meer details heb ik niet aangezien ik nog geen tablet heb om het op uit te voeren :-)
Ik zou vooral willen weten op wat ik moet letten...
Impedantie speelt een rol, dus 4ohm nu -> 4ohm nieuwe speaker.
Maar kan ik iets verkeerd doen met het vermogen? Of gaan ze gewoon niet optimaal functioneren indien het vermogen van de speaker te hoog wordt?

Ik ben dan wel thuis in elektronica, maar ken heel weinig van luidsprekers ;-)

Op 14 november 2020 23:52:12 schreef Woutervh:
Veel meer details heb ik niet aangezien ik nog geen tablet heb om het op uit te voeren :-)

Serieus...

Zo simpel mogelijk is een 3.5mm setje speakers die je rechtstreeks inplugt. Als je ervan overtuigd bent dat die enkel met ingebouwde versterker te krijgen zijn dan moet je beter zoeken, ze zijn er ook zonder.

En ja je kunt iets verkeerd doen met het vermogen, niemand kan garanderen dat het NIET stuk gaat...

[Bericht gewijzigd door maus0611 op zondag 15 november 2020 00:01:57 (11%)

3.5mm zonder externe voeding zou inderdaad nog beter zijn. Maar gaan deze evenveel vermogen kunnen leveren?

Ik begrijp dat jullie me gek verklaren, maar ik wil eigenlijk een tablet zo geschikt mogelijk maken voor bejaarden. En met zo'n tweetertje in langs anchter is het geluid ver van ideaal. En alle andere oplossingen met bluetooth etc zijn niet failsafe. Daarom dat ik een andere speaker richting voorkant wilde prepareren.
Iets dergelijks dus (maar dan wat mooier afwerken):
https://www.youtube.com/watch?v=UrCx-toVWeY

Arco

Special Member

De interne versterker is niet bedoeld voor een zwaardere speaker. Neem een actieve PC speaker en sluit die op de 3.5mm plug aan. (met externe voeding)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 november 2020 20:12:00 schreef Woutervh:
Ik wens op een tablet de mini interne speaker bedraad vervangen door een externe luidspreker. Aangezien ik geen externe versterker of bluetooth wil, zou ik die dus rechtstreeks op het bord solderen. Design speelt geen rol, maar waar moet ik rekening mee houden zodat ik de interne versterker niet stuk maak?

Ik vermoed dat je nog géén lap top heb open gemaakt ? want alles is zo erg klein dat er op solderen uitgesloten is. Zoals andere hier vermelden een 3,6 mm plugje op een afgeschermde audio kabel aansluiten (of kopen ?) is beter. Die kan je dan naar een versterker voeren.

Dat kan je vergeten, dat is allemaal zo klein en nauwgezet op elkaar afgesteld dat je nooit iets passends vindt dat veel beter klinkt.

Zoek een tablet die goed geluid geeft en desnoods een koptelefoon bedraad erop.

Lenovo yoga en smart tab hebben volgens mij wel goede speakers.

@solderen: de luidspreker is meestal net wel het dingetje dat via 2 draadjes te solderen valt. Rest is vaak enkel SoC en wat smd's ja.

@passend: het klopt dat er voor een grotere speaker meestal fysisch geen plaats is, maar da's geen probleem voor mij. Ik plaats hem afgewerkt extern

@versterker eindtrap: meestal hebben die dingetjes een chip als versterker dacht ik. Moet makkelijk te achterhalen zijn dan, nee?

@tablet met goeie speakers, ja, maar de prijs is er dan ook meestal naar...

Kunnen we het anders theoretisch benaderen? Ik snap dat de merendeel het een gek idee vindt, maar daar raak ik niet mee vooruit ?

Ik ben dan wel thuis in elektronica, maar ken heel weinig van luidsprekers ;-)

Eerlijk gezegd concludeer uit het feit dat je deze vraag stelt dat je gewoon niets van elektronica kent. Sorry.

Zoals iedereen zegt is de versterker in een tablet ongeschikt om een gewone grote luidspreker aan te sluiten. Bovendien is het fysiek aansluiten of solderen in het inwendige van de tablet ook al een probleem.

3.5mm zonder externe voeding zou inderdaad nog beter zijn. Maar gaan deze evenveel vermogen kunnen leveren?

Natuurlijk niet. Het is geen vermogens versterker. Dat vermogen zou dus ook allemaal uit de batterij moeten komen. Energie komt niet uit het niets. Die batterij gaat dan dus heel snel leeg.

Design speelt geen rol, maar waar moet ik rekening mee houden zodat ik de interne versterker niet stuk maak?

Natuurlijk niet. Je maakt iets voor derden en dat zijn dus klanten. En dan kun je niet aankomen met iets lelijks. En dan hebben we het nog niet eens over veiligheid.

Als je per see iets met een draadje wilt doen is de opmerking van Fripster het beste.

Bijna elke tablet heeft uitgang voor een koptelefoon. 3.5mm stekkertje. Hier een extern boxje op aan sluiten (zo'n ding van de Action) en je bent klaar. Hoef je nix te solderen en zal goed klinken.

En die boxjes zijn er ook zonder versterker inderdaad. Maar dan zul je wel een zacht geluidje krijgen. En of dat zo handig is voor dove oude mensen?

Ik vraag ook helemaal niet om er een gewone, grote luidspreker op aan te sluiten. Ik vraag om er een betere/grotere op aan te sluiten dan nu het geval is. Zo goed als de hardware het zou toelaten dus. En dat wil ik dus achterhalen. Dit hoeft zelfs niet gek veel verschil te zijn. Positionering vooraan ipv achteraan, klankkastje, en een iets groter membraan kan al een wereld van verschil maken. Ik wil geen café van muziek voorzien he...
Externe voedingen, bluetooth en consoorten wil ik dus even buiten beschouwing laten. Hoe lang de batterij maar mee gaat speelt ook geen rol. Ik ben ook niet van plan om de versterker zelf te gaan pimpen, maar draadjes solderen op het bord kan ik wel nog net.
@niets van elektronica kennen.
Ik ben ingenieur elektronica, maar niet thuis in audio, vandaar dus mijn vraag. Ik kan je wel uitleggen wat impedantie en vermogen is, maar weet daarmee nog niet hoe ik de limieten van zo'n on-chip versterker kan achterhalen

Edit: er zal niets anders opzitten dan de datasheet van de pmic chip te gaan uitpluizen (toch in het geval van MTK chipsets waar ik me nu toch op focus). Wordt (misschien) vervolgd ?

Wat ik wil bekomen is iets dergelijks:

https://cdn-reichelt.de/bilder/web/xxl_ws/R800/ARCHOS_HELLO7_01.png
waarvan de fabrikant de productie jammer genoeg gestopt is.

Als iemand iets dergelijks weet...

Er zijn usb speakers te koop die misschien vanuit de usb van de tablet kunnen werken en zo ook voeding krijgen. Misschien is dat een optie... Dan gebruik je nog steeds één kabeltje, usb ipv 3.5mm..

Maar... Dat ding wat je laat zien heeft met 99% zekerheid een ingebouwde versterker. Mogelijk gevoed uit de usb aansluiting, waarschijnlijk op een accu.

Met tablets heb ik geen ervaring, maar telefoons hebben veel DSP werk er in zitten om goed volume en bass uit de interne speaker te halen. Zou me niet verbazen als het een watt aan vermogen is, best veel.
Maar telefoonspeakers hebben soms thermische feedback, omdat bij spraak het gemiddeld vermogen laag is en het volume dus verder open kan dan bij muziek.

Als je dus de interne tablet versterker wil gebruiken, twee dingen checken:
- klinkt het niet heel slecht met een externe betere speaker doordat het laag extreem opgekrikt wordt
- schopt de thermische feedback dingen niet overhoop; laat ie zo'n groot vermogen toe doordat ie alleen 'koud' ziet, dat nu de versterkerchip te heet wordt.

Je zult alles gewoon moeten testen, en je resultaten zullen per tablet sterk verschillen. Sommige tablets zullen misschien een zwak 100mW eindtrapje hebben, sommigen misschien zo'n tamelijk sterke 1w chip.

Open breken, speaker zoeken, kastje bouwen, aansolderen. Beyma en Visaton hebben wel leuke speakers, check hun sites en let dan vooral op het rendement im dB/watt

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

De versterker die in een tablet zit ingebouwd heeft een bepaald maximaal vermogen. Dat vermogen wordt begrensd door de impedantie van de luidsprekers. Een koptelefoon of hoofdtelefoon die extern kunt aansluiten heeft meestal een eigen impedantie van 32 ohm per kanaal. Als je er in plaats van een koptelefoon luidsprekers op aansluit mag de impedantie van die luidsprekers niet lager zijn dan die 32 ohm, anders heb je kans dat je de interne versterker opblaast. Als je zulke luidsprekers al vindt zal je er nooit meer herrie uit kunnen krijgen, hoogstens is de geluidskwaliteit beter.

Laat ik eens tegen de (blijkbaar) algemene opinie ingaan :-) Je kunt prima een setje externe speakers op een tablet aansluiten. Rekening houden met de impedantie van speakers, ongeveer hetzelfde als wat nu intern zit. In dat geval zal het interne versterkertje er niet van stuk gaan.
[edit nav post hierboven] Vier 8 Ohm speakers in serie geeft 32 Ohm.

Nu weer terug naar de groep: er kleven wel stevige nadelen aan jouw aanpak.
- Mechanisch krijg je een zeer kwetsbaar geheel. Er komen een paar dunne draden uit te tablet die naar een externe speaker gaan. Wat als een van beide valt, of iemand blijft achter de draad hangen?
- Heel veel meer geluid krijg je niet want je hebt hetzelfde vermogen. Rendment zal wat beter zijn, maar dat is het.
- Je hebt kans dat je de tab stuk maakt met je soldeerwerk.

Is het geluid van de tab zo slecht dan? Bij mij komt er best heel aardig geluid uit. Kies er een met goede audio.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 15 november 2020 12:21:38 schreef KlaasZ:
De versterker die in een tablet zit ingebouwd heeft een bepaald maximaal vermogen. Dat vermogen wordt begrensd door de impedantie van de luidsprekers. Een koptelefoon of hoofdtelefoon die extern kunt aansluiten heeft meestal een eigen impedantie van 32 ohm per kanaal. Als je er in plaats van een koptelefoon luidsprekers op aansluit mag de impedantie van die luidsprekers niet lager zijn dan die 32 ohm, anders heb je kans dat je de interne versterker opblaast. Als je zulke luidsprekers al vindt zal je er nooit meer herrie uit kunnen krijgen, hoogstens is de geluidskwaliteit beter.

Vanwege europese regels, is het uitgangsvermogen op de koptelefoonuitgang sowieso tamelijk laag. Dat geldt voor iedere mobiele muziekspeler.
In de jaren 90 was het nog zo, dat je een setje passieve speakers op je walkman kon aansluiten zonder problemen, maar ergens in de jaren 2000 is het zo geregeld dat je niet meer dan 10 of enkele tientallen mW op de koptelefoonuitgang mag hebben, omdat er teveel gebruikers met gehoorschade waren.

Maar de interne versterker heeft natuurlijk het volle vermogen om de interne speaker aan te sturen, en dat kan best genoeg zijn om met een betere speaker, voldoende lawaai te hebben. Het maakt nogal een verschil of je een minispeaker van 75dB/w hebt, of wat betere van 85dB/w.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

De eenvoudigste (maar mogelijk niet de makkelijkste) manier is het vergroten van het volume door op het luidsprekertje van de tablet op een (houten) hoorn aan te sluiten. Als je even Googlet op "smartphone passive speaker" vind je zowel commerciële producten als huisvlijt hiervoor.

Alternatief kan je, zoals hierboven al vermeld, een stel luidsprekers aansluiten op de 3.5 mm plug, maar daarbij is het de uitdaging om iets te bouwen dat minimaal een 32 Ohm impedantie heeft én een hoog rendement. Aangezien het niet eenvoudig is om speakers te vinden met een impedantie hoger dan 8 Ohm, kom je al gauw aan minimaal 4 speakers per kanaal. Ook als je maar 100 mW ter beschikking hebt, is het zeker mogelijk om met passieve luidsprekers heel mooi (en voldoende luid) geluid te krijgen, maar dergelijke luidsprekers zijn in elk geval groot en niet goedkoop.

High met Henk

Special Member

Als de impedantie van je nieuwe speaker gelijk is aan de interne gaat het dus wel lukken.

Wat mij betreft zet je er een 1000 W 3 weg PA speaker aan...
Werkt op zich prima: Hij zal alleen niet heel veel meer geluid geven dan de huidige speaker.

Okee misschien paar dB winst omdat het rendement beter is, maar bij te grote speakers ga je de massa niet eens fatsoenlijk in beweging krijgen.

En das dan sowieso een puntje... je krijgt met 0.5 W een beetje speaker niet in beweging..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 15 november 2020 12:53:43 schreef FoxMulder:

Alternatief kan je, zoals hierboven al vermeld, een stel luidsprekers aansluiten op de 3.5 mm plug, maar daarbij is het de uitdaging om iets te bouwen dat minimaal een 32 Ohm impedantie heeft én een hoog rendement.

Dit werkt dus niet, doordat er een (kunstmatige) begrenzing van het vermogen op de koptelefoonuitgang is. Meer dan 10mW haal je daar niet uit.
Je moet echt de speakeraansluiting hebben, waar 100mW a 1w te beschikking hebt.

Ik ben het niet eens met het idee dat je met sub-watt vermogens echt niets kan. Ik sloot vroeger wel eens een hifi speaker aan op een 6 transistor radiootje met misschien 250mW vermogen.
Met de interne speaker kon je de kamer niet vullen, maar met de hifi speaker ging dat moeiteloos. Kabaal heb je niet, maar 10dB rendementsverschil (wat je best kan halen!) is een aanzienlijke winst.

Laten we niet vergeten dat praktisch iedere portable radio op AA-batterijen minder dan 1w vermogen had, en veel tafelradio's minder dan 5w.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 15 november 2020 12:53:43 schreef FoxMulder:
Aangezien het niet eenvoudig is om speakers te vinden met een impedantie hoger dan 8 Ohm,

De speaker in een gewone telefoon (dat ding wat je tegen je oor houdt) heeft een impedantie van ongeveer 100 ohm. Maar dan mis je natuurlijk wel een stuk vermogen.

Shiptronic

Overleden

Waarom geen USB speaker? een draad moet er toch aan, hiermee heb je gelijk voeding voor wat extra Umpfff.

https://www.ebay.com/itm/Portable-USB-Multimedia-Mini-Speaker-for-Comp…

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.