Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 2

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Sommigen zijn ook behoorlijk gewelddadig. Bij een roller voor een glazen douche deur stond:
"kleine douche katrol - geschikt voor opknoping..."

:)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 november 2020 17:06:28 schreef #jeffrey#:
Ik ben een tijd op wat pakketjes aan het wachten die ik via ebay had gekocht. Dus ben ik maar even gaan kijken via 17track waar de pakketjes zijn.

Pakketje 2: Die zal ik waarschijnlijk niet krijgen. Kunnen ze bij postnl ook zien aan de tracking code waar het pakket naartoe zou moeten? Of kan dit alleen maar door het adres op de verpakking?
[bijlage]

Ik heb begin deze week contact gehad met PostNL. Ze konden niks meer voor mij doen omdat het pakket al terug naar de afzender was, omdat mij adres niet duidelijk was. Kreeg ik donderdag in de PostNL app de track & Trace dat het pakket terug ging.

Gisteren toch het pakket gekregen en mijn adres stond er gewoon goed op. Er zat niet eens een dubbele sticker op. Lijkt wel of ze dachten dat ik de leverancier was. Wel raar dit.

maartenbakker

Golden Member

Potsnl lijkt op dit moment helemaal een zooitje, en ik geloof dat ze ook aankondigen dat ze het druk hebben. Twee zendingen, een uitgaande en een inkomende, zijn al een paar dagen zoek. De inkomende is een pakketje uit Nederland en staat niet eens als aangemeld in Trektrees dus daar ga ik maandag eens naar de (overigens betrouwbare) verzender bellen. Het uitgaande pakje heb ik als brievenbuspost verstuurd, een zakje vitamine D capsules in het oorspronkelijke platgevouwen doosje in een bubbeltjesenveloppe van huisadres naar huisadres. Zou in theorie zonder menselijke tussenkomst gesorteerd moeten kunnen worden, maar misschien heeft iemand er een poederbrief in gezien?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik hoorde net van een vriend dat in nl ondertussen ook capaciteitsproblemen waren met postnl. Ze weigeren soms bij vaste klanten een gedeelte van hun pakketjes. bv bedrijf heeft er 1000 klaarliggen en postnl zegt, we kunnen er maar 800 meenemen. Dhl schijn ook al geen nieuwe klanten meer aan te nemen.

RAAF12

Golden Member

Op 2-12 besteld bij Bol.com, 2 stuks 4.5V platte batterijen, die lagen op 5-12 in de bus. Afzender: Bas Rietdijk uit Emmen. Blijkbaar is Noord-Nederland niet getroffen door PostNL storingen.

Op 6 december 2020 01:21:42 schreef RAAF12:
Op 2-12 besteld bij Bol.com, 2 stuks 4.5V platte batterijen, die lagen op 5-12 in de bus. Afzender: Bas Rietdijk uit Emmen. Blijkbaar is Noord-Nederland niet getroffen door PostNL storingen.

Witte Kat?

http://www.witte-kat-batterijen.nl/G/S/slide_06a.jpg

RAAF12

Golden Member

Een Varta van Chinese makelij. Haha, een echte Witte Kat, prachtig. Die blauwe Berec waren ook mooi. Er zat een 22.5V Berec in een zelfbouw Amroh Transette radio. Die was wel snel leeg. Radio Bulletin publiceerde na enige tijd een netvoeding bouwontwerp!

Hubie

Special Member

Dinsdag j.l. 350 sigaren besteld,(neen,dat is geen elektronica maar dat kan soms ook roken)woensdag om 10.00 uur pakket geleverd door GLS.

Nu in de corona/sinterklaas/kerstmistijden geeft postnl nog even 20 cent minder per pakket aan die arme sloeber die de benen uit zijn reet loopt voor een hongerloon.
On topic\
Berec en Witte kat en 90 Volt anodeblokken,iets uit de vorige eeuw. ;-)

@Raaf,zat die 22,5 batterij ook niet in oude fototoestellen voor de flitslampjes?

Tidak Ada

Golden Member

Op 6 december 2020 02:20:56 schreef RAAF12: Er zat een 22.5V Berec in een zelfbouw Amroh Transette radio. Die was wel snel leeg.
[....]

Ik heb een paar jaar geleden nog 22,5V batterijen gekocht voor mijn Pantec meter (overstroombeveiliging) en een Röntgendosismeter via Amanzone (DE). Het zijn alkaline typen in een rood plastic jasje.
Er waren in een grijs verleden nog kwikbatterijen met die spanning, speciaal voor noodapparatuur (lage zelfontlading). Ik dacht van Berec. Van Rijssen in Delft had ze.

@Hubie:
Die zaten in de meeste lampjesflitsers om de elco op te laden.
Het ergste is dat die PX625 (1,35V met vlakke ontlaadkarakteristiek) batterijtjes geen vervanger hebben. Daarmee zijn veel camera's en belichtingsmeters waardeloos geworden :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

@Hubie, Tidak, Ja, die 22.5V was geen anodebatterij in mijn herinnering maar meer voor flitsers enzo. Amroh was nog niet zo slim als de Jappen want die gebruikten al 6 of 9V voor de supply van hun 6 transistor supers op de MG band.
De Transette bouwdoos deed MG en een stuk van de visserijband en was een recht-uitje met terugkoppeling :-) en had een Muvolett 3535 trafo die een Peerless mini laagohmige loudspeaker aanstuurde. Tja en dat lukt niet met de 9V. Ik heb het boekje nog liggen, je moest een bepaalde afstand met het trafootje instellen t.o.v de ferrietspoel. Dat gaf betere ontvangst=meer zenders. Had ook nog TWEE antennebussen, haha diversity ontvangst... Zal het schema eens opduikelen plus de 'print'tekening. Was gewoon gaatjesprint met holnietjes en een silkscreen. Misschien verder in een nieuw topic?

Ik meen dat ik ergens ooit een projectje tegenkomen ben die een vervanger maakte voor zo'n 1,35v batterijtje. Ik weet alleen niet meer waar. En volgens mij zijn er nog voor horloges zilveroxide batterijtjes in 1,35v te koop maar weet niet zeker.

Tidak Ada

Golden Member

Er waren weldegelijk radiootjes, die op 22,5V anodespanning werkten ('Ruimtelading' en Barkhausen-Kürz). Wel met oortelefoontjes en geen luidspreker.
Ik geloof zelfs dat er in de USA autoradio's op 12 V anodespanning werkten! Alleen voor de eindtrap werd een vibratoromvormer ingezet.

In die tijd kon je je accu nog wel eens leegtrekken als je de radio vergat uit te zetten :o

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik ben van na de buizentijd en ben benieuwd wat een vibratoromvormer is. Mijn gedachte zitten bij iets anders als ik dit lees O-)

RAAF12

Golden Member

Haha, ja die dingen zaten bijv. in oude Mercedessen met een buizen Becker radio. Triller omvormers werden ze ook wel genoemd. Zelfde principe als het schrikapparaat voor zelfbouw.. https://www.cq3meter.nl/wp-content/uploads/2016/01/Blan_0F.pdf

In mijn Pentax 35mm camera ES II gingen 4 zilveroxide batterijen. Voor de voeding van de processor. Nou processor, meer een reken IC. Grappig dat die prijzen zo slingeren https://www.pentaxforums.com/camerareviews/pentax-es-ii.html

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 6 december 2020 13:47:30 (11%)

Tidak Ada

Golden Member

Ik bedoel natuurlijk die degelijke mechanische SLR's met een CdS belichtingsmeter en zilverchloride 'sensor' die chemisch uitgelezen en daarna optisch verwerkt moet worden.

Mijn OM1's van Olympus deden het zonder mankeren in de jungle en ik hoefde geen zonnepaneel mee te nemen om de accu op te laden.

Had ook een Zeiss Ikon SLR, die er bij kou mee kapte omdat de zilveroxide batterijtjes dan geen stroom meer konden leveren. Leuk voor wintersporters :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

Op 6 december 2020 13:05:51 schreef brains:
Ik ben van na de buizentijd en ben benieuwd wat een vibratoromvormer is. Mijn gedachte zitten bij iets anders als ik dit lees O-)

Spoel van een 12V of 24V relais in serie zetten met zijn eigen verbreekcontact, neonlampje over spoel zetten, voeden met de normale spoelspanning. Het relais gaat zoemen (en slijt heel snel), neonlampje gaat oplichten Net als die röntgenbuis uit het andere topic....

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Voor de 1,35v cellen zijn er gewoon vervangers (Wein cell) of trucjes (een kleinere alkalinecel plaatsen, met een bepaald stukje elektronica - ik meen gewoon een schottkydiode in serie)
Als je op negatief-film schiet, dan maakt de afwijking niet zo heel veel uit. Desnoods uit voorzorg 1/3 stop overbelichten.
Voor diafilm is het allemaal zeer kritisch, maar een half ontladen alkalinecel werkt voor mij prima.
Behalve dat in 2019 de laatste betaalbare diafilm van de markt is verdwenen. Ik kocht altijd Agfa CT Precisa twinpacks voor 13 euro. Nu is één rolletje Fuji al 15...

Wat de pakketdiensten betreft - ik bracht vandaag een pakket weg naar DHL. De pakjes puilden uit het magazijntje en stonden half op de winkelvloer.

Wat PostNL betreft - ik heb de laatste paar dagen iedere dag tussen de 10 en 20 pakjes in de scanlijst staan die niet in de tassen zitten. Er blijft dus veel achter op het sorteercentrum, vermoed ik.
Normaal zijn dat er 1 of 2 op een drukke dag. Vooral vreemd dat afgelopen vrijdag, waarbij een bepaalde wijk een daldag had, er maar een half stapeltje briefpost was, Ik had zelf makkelijk de rest van de pakjes mee kunnen nemen, maar ze waren er gewoon niet...

Op 6 december 2020 13:02:10 schreef Tidak Ada:
Er waren weldegelijk radiootjes, die op 22,5V anodespanning werkten ('Ruimtelading' en Barkhausen-Kürz). Wel met oortelefoontjes en geen luidspreker.
Ik geloof zelfs dat er in de USA autoradio's op 12 V anodespanning werkten! Alleen voor de eindtrap werd een vibratoromvormer ingezet.

Met 600mA gloei bij 26v geen buisje voor voeding uit een droge batterij, maar toch een leuk dingetje: https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_26a7.html

Single ended 180mW uit 26v, in balans heb je bijna een halve watt!
Deze buis was bedoeld voor speaker-eindtrappen in vliegtuigen met 24v boordnet. Ik heb er twee gekocht, moet er nog wat mee maken maar ik vind het wel grappig om eens te experimenteren met zulke lage anodespanningen.

Voor koptelefoongebruik was er de Telegrafia Weekend: http://www.vintageradio.nl/Radio%27s/telegrafia_weekend.htm
Ik hoop er ooit een te kunnen kopen, maar ze zijn zeldzaam, en ook de gebruikte buis vind je bijna niet.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
RAAF12

Golden Member

Op 6 december 2020 13:02:10 schreef Tidak Ada:
Er waren weldegelijk radiootjes, die op 22,5V anodespanning werkten

Zekers, dit batterijtje van 22.5V is klein van stuk en werd veel in flitsers gebruikt. Amroh zette het in een zelfbouw transistor radio. Nu zouden we 2 9V blokjes in serie zetten!

Ik ben benieuwd hoe het gaat bij het warenhuis van ali in Luik.
Via de makerspace slack vroeg iemand of iemand toevallig zo'n tp4056 laad pcbtje had liggen:hij had er besteld maar die liqgen al zeker 3 weken in luik en geen beweging. Ik denk dat dat soort pakketjes geen prioriteit hebben voor bpost. Ik gelukkig had ik paar weken terug mijn bestelling van 10 binnen gekregen en kon ik hem helpen. Kon hij ook weer verder met zijn project.
Vroeger bestelde ik altijd op ebay omdat die wel paypal ondersteunde en ali niet. Ik vond er alles wat ik wilde en aan prijzen die god waren. Nu overgestapt naar ali voor meeste dingen omdat de webshops waar ik meestal bestelde op ebay ineens veel duurder waren geworden, ook de verzendkosten. Ik ben best bereid om verzendkosten te betalen maar als ineens 1,80 per artikel moet betalen en ze niet 2 of 3 kleine dingen willen combineren en dat ik maar 1x verzendkosten moet betalen dan wordt het mij toch te veel. Dus nu een aantal dingen bij oom ali besteld.
Ik keek in mijn bestellijst en zag dat diverse bestellingen nu onderweg waren en er stond bij dat ze gecombineerd werden tot een bestelling met een ander trackingnummer. Er is dus ergens toch een bepaalde intelligentie in het systeem. Bestellingen zijn volgens mij niet allemaal op dezelfde dag gedaan. En dit kwam pas toen te staan toen ze effectief vertrokken waren. Geen idee of ze al in luik lagen en daar gecombineerd worden of al ergens in china.
Wat me ook pas opgevallen is, veel later pas eigenlijk dat bestellingen naar nl soms geen gratis verzending hebben of duurder dan naar belgie.
In eerste instantie liet ik het meeste van mijn bestellingen naar onze nl postbus sturen ipv naar belgie. Veel vrienden hadden problemen met de belgische douane. Maar ik kom er nu achter dat bijna al die pakketjes toch via luik komen.
Tja, dan kan ik ze net zo goed naar belgie laten sturen. Ik vermoed dat daarom de verzendkosten hoger zijn, ze gaan vanuit luik via postnl? naar nl ipv via nationale post bpost. Of ze gaan misschien wel met dhl naar nederland want bpost heeft een intensieve samenwerking met dhl.
Ik kwam daar bij toeval achter want standaard stond mijn adres op de postbus in nl in mijn account. Totdat ik ergens keer veranderd had omdat een bedrijf niet naar een postbus stuurde dus dacht ik, stuur maar naar Belgie. Toen veranderde dus regelmatig de prijs zodra ik effectief wilde bestellen. De prijs was voortaan steeds berekend op belgie als ik keek maar zodra naar nl veranderende ook regelmatig de prijs van gratis naar ineens betaald of stuk hogere verzendkosten.

Wat bij mij via Cainiao over Luik ging (dat is geen Ali Warehouse) deed er iets meer dan een maand over (vanaf orderdatum) om in NL bezorgd te worden. De kleine envelopjes kwamen niet-gecombineerd aan.

Dingen via AliExpress standaard shipping gaan momenteel ook niet heel vlot; meer dan 3 weken voor de laatste 2 losstaande zendingen (beiden geen brievenbus-formaat, bezorging door de gewone pakketbezorger van PostNL).

If you want to succeed, double your failure rate.

Dan ben ik in de war, ik dacht dat er in luik een warenhuis stond. Maar Cainiao is van alibaba/aliexpres dus het is niet gehele onzin :+
Ik zie dat bijna l mijn bestellingen zijn samengevoegd tot 1 pakketje naar nl en 1 pakketje naar be. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt. Pakketje voor nl zou al aan post nl zijn overhandigd, die van bpost hangt in luik.
Zolang het voor kerstmis er is ben ik content. Er zitten namelijk enkel secret santa kadootjes bij ;)

Op 7 december 2020 14:24:27 schreef brains:
Dan ben ik in de war, ik dacht dat er in luik een warenhuis stond.

Voor zover ik weet worden je goederen vanuit China naar Luik gestuurd, en vanaf daar doorgestuurd.

Op AliExpress zijn verschillende verkopers actief, die zo de derde partij in de aankoop vormen. Die hebben hun eigen voorraden en dus geen gezamenlijk magazijn. (Hoewel het in veel gevallen weer dropshippers zijn, dus wellicht de boel wel uit hetzelfde magazijn betrekken, maar dat is weer een ander verhaal.)

If you want to succeed, double your failure rate.
RAAF12

Golden Member

Ik zie ze 's nachts regelmatig vliegen naar Luik. Op de app van Flightradar24. 'Hij ziet ze vliegen' :-)

Ze komen soms toch ook met de trein?
Er rijdt toch een lange trein vanuit China helemaal Antwerpen?
Ik heb ook een pakketje gehad waarop stond train eu

Op 7 december 2020 12:39:42 schreef brains:
In eerste instantie liet ik het meeste van mijn bestellingen naar onze nl postbus sturen ipv naar belgie. Veel vrienden hadden problemen met de belgische douane. Maar ik kom er nu achter dat bijna al die pakketjes toch via luik komen.

Er is daar in luik een stuk wat nog als "buitenland" geldt. Het kan dan nog zonder langs de belgische douane te gaan gewoon naar Nederland. Ik heb pas een paar poststukken gerkregen met een geel stickertje. Dat moet dus aangeven dat hoewel het fysiek uit de EU nederland binnenkomt (luik dus), nog NIET de EU is "ingeklaard".

Re: Trein: Dit pakketje bijvoorbeeld. In mijn verzameling van 31 "in transit" de oudste.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten