Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 2

Dit topic is gesloten

Op 7 december 2020 15:44:45 schreef Jochem:
[...]Voor zover ik weet worden je goederen vanuit China naar Luik gestuurd, en vanaf daar doorgestuurd.

Op AliExpress zijn verschillende verkopers actief, die zo de derde partij in de aankoop vormen. Die hebben hun eigen voorraden en dus geen gezamenlijk magazijn. (Hoewel het in veel gevallen weer dropshippers zijn, dus wellicht de boel wel uit hetzelfde magazijn betrekken, maar dat is weer een ander verhaal.)

er liep een aanbesteding voor een distributiecentrum tussen BE en NL voor aliexpress, maar dat heeft BE gewonnen uiteindelijk. mede door de haven welke op zicht van die bouwlocatie lag. in NL is de belasting op overslag goederen schijnbaar gunstig, de distributiecentra vliegen de grond uit. in noord holland wordt langs de A7 ook al een microsoft serverpark uit de grond gestampt, met eigen transformatorstation op de 150kV erbij. kunnen ze meteen die groene zee windstroom opmaken :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
KGE

Golden Member

Op 7 december 2020 21:47:31 schreef testman:
[...]

in noord holland wordt langs de A7 ook al een microsoft serverpark uit de grond gestampt, met eigen transformatorstation op de 150kV erbij. kunnen ze meteen die groene zee windstroom opmaken :P

Hier heeft Lubach al eens een uitzending over gemaakt.

RAAF12

Golden Member

1-12 besteld en vandaag de 18de binnen netjes voor de deur gezet. En een berichtje van tante Pos op de phone dat het pakket afgeleverd is.

Schiedam is hier de hub voor als er iets fout gaat.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 18 december 2020 19:31:26 (13%)

Op 18 december 2020 17:12:18 schreef RAAF12:
1-12 besteld en vandaag de 18de binnen netjes voor de deur gezet. En een berichtje van tante Pos op de phone dat het pakket afgeleverd is.
[bijlage] Schiedam is hier de hub voor als er iets fout gaat.

Zat dat lampje erin? Gaaf Raaf! ;)

RAAF12

Golden Member

Ja klopt, te gekke lamp! Lamp en snoer met fitting en schakelaar wordt meegeleverd.

Zware kwaliteit maar wat voor materiaal het is moet nog uitgezocht worden!

edit: snoertje zit hier nog verkeerd, moet uit de snavel hangen...

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 18 december 2020 20:06:28 (20%)

Ik ken ze, daar hebben ze er bij m'n vriendin op d'r werk ook een paar van hangen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik heb diverse dingen bestel via ome ali. Gedeelte is naar de Nederlandse postbus gestuurd en de rest naar België want dan waren de verzendkosten gratis of stuk goedkoper.
Ik vermoed dat dat is omdat bijna al die AliExpress pakketjes via luik Europa binnen komen. Als ze dan nog eens via Postnl naar NL moeten zitten er extra kosten aan.
Maar het gaat wel stuk sneller heb ik gemerkt. Ik heb diverse producten besteld in pakweg 3 dagen. De meeste pakketjes voor de postbus hebben ze gecombineerd tot een pakket en die heb ik ondertussen binnen (maar lag waarschijnlijk al een tijdje in de postbus als ik tracking mag geloven maar kon er pas gisteren naar toe)
Maar bestellingen voor België liggen al sinds 5 december vast in Luik. Terwijl in dezelfde periode besteld zijn en rond dezelfde tijd aangekomen, waarschijnlijk met dezelfde trein of vliegtuig. Lijkt erop dat Postnl ondanks alles toch sneller kan werken. Of zouden ze in luik zonder sorteren rechtstreeks via Schiedam zijn gegaan?
Alle hebben Schiedam als retouradres. Ik meende dat dat Schiedam adres de douane waren toch? Niet een hub van AliExpress.
Maar ik heb geloof ik ook een pakketje gehad hier in België met retour adres Schiedam.
Ik volg het niet allemaal meer met hoe die pakketjes gaan.
Enfin, meeste is niet dringend maar gewoon "voorraad" of voor van een van de vele projectjes waar ik mee bezig ben.
Maar voor secret santa zaten er wel enkele kadootjes bij in de vorm van kleine oogjes om te solderen. Voor iemand die nu begint met electronica en solderen. Gelukkig al een kitje binnen maar de rest ligt nog in Luik. We wachten maar geduldig af.

[Bericht gewijzigd door brains op vrijdag 18 december 2020 21:40:53 (15%)

RAAF12

Golden Member

Op 18 december 2020 21:12:59 schreef Jochem:
Ik ken ze, daar hebben ze er bij m'n vriendin op d'r werk ook een paar van hangen.
[bijlage]

Het blijkt hars te zijn waarvan ze zijn gemaakt. Direct op Ali kopen is voordeliger..

https://nl.aliexpress.com/item/4001217005473.html?src=google&albch…

De laatste link van Ali is een staande tafellamp.

Enfin, we gaan off-topic.

If you want to succeed, double your failure rate.
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
rob040

Golden Member

Op 18 december 2020 23:00:40 schreef Shiptronic:
OT, Daar had je idd. 3 lampjes voor kunnen kopen:

Niet helemaal, die rekent € 18,48 voor verzending.

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

De SWR van onze antennes is minder dan 1:1.5, we raden het af om dit met je eigen middelen te controleren |:(

SWR is per definitie onder 1? Toch?

Maar er staat wel "amateur" bij. Ik kan me voorstellen dat er een zwik klachten geweest zijn waarbij sukkels geprobeerd hebben iets te meten en dan met onterechte klachten komen. Zo van die bigclive figuren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

olla, olla, wat is er mis met bigclive? Ik vindt zijn filmpjes erg tof en voor mij ook leerzaam.
Natuurlijk doet hij niet alles even "professioneel" en of erg gedetailleerd misschien maar hij weet meestal wel waarover hij het heeft.
Nu weet ik verder helemaal niets over hf dus over de rest kan ik niet oordelen.

Bigclive DOET alsof ie van vanalles verstand heeft. Als ie gaat zeggen dat zo'n 230V door het water in je douchekop gevaarlijk is... denk ik dat ie gelijk heeft. Maar hij heeft ook vaak genoeg dat ie gaat lopen zwaaien met allerlei vuistregels die voor hobbyisten bedoeld zijn: "als je je hier aan houdt, dan is het zeker veilig". En dan doet ie alsof het een wet is o.i.d. en dat het ONVEILIG is als een chinees zich daar niet aan gehouden heeft. Bij berekeningen laat ie wel eens zien dat hij niet door heeft wat "vuistregels" en wat "natuurwetten" zijn.

't is wel leuk als ie dingen uit mekaar haalt en laat zien hoe het werkt. Maar wees er van bewust dat ie iets te makkelijk doet alsof ie alles weet terwijl dat niet helemaal het geval is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Dat kun je van elke electronicus zeggen. Clive weet en kan dingen die Jones niet weet terwijl die wel op hoger niveau ontwerpt, en Mehdi weet weer andere dingen. Ik heb Clive nog niet op aperte onjuistheden kunnen betrappen, hooguit eens op een snelle conclusie ofzo. Of vergis ik me?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik kan geen concreet voorbeeld noemen. En ik heb ook geen zin om een zwik videos te gaan afkijken om te zoeken naar een mogelijke fout. Maar wat jij zegt: "hooguit eens op een snelle conclusie ofzo" is misschien wat ik hard kan maken, dus mij best. Mijn bewering is "ongesubstantieerd".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Op 23 december 2020 14:49:51 schreef brains:
olla, olla, wat is er mis met bigclive?

Vziw niks, maar bigclive is nogal scherp tegen de goedkope Chinese voedingkjes waar rew fan van is.

Ontploft bijna nooit. >:) :P

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1684839#1684839

(Zo’n voedingkje trek zich er niks van aan of het door een ingenieur of een elektricien wordt gebruikt, alleen de ingenieur weet waarom het bare minimum genoeg moet zijn om het goed te laten gaan, en de elektricien weet dat dat dat nooit lang goed kan gaan)

https://www.youtube.com/watch?v=ioAq7PI1Uwg

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Arco

Special Member

Filmpjes van Dave op Eevblog zijn meestal wel informatief en handig.
Maar bij sommige artikelen is 'ie duidelijk vooringenomen: hij doet alle moeite om dat product af te kraken, omdat 't hem duidelijk niet bevalt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik dacht: Goed. Laat ik eens een bigclive filmpje kijken om misschien mijn mening te herzien....

https://www.youtube.com/watch?v=7l1we5gorRM

Iets voorbij twee minuten leest ie: 5-1-0 van de weerstand en vraagt zich dan af of die weerstand 510 Ohm zal zijn.... Zucht. Als je je voordoet dat je mensen wat wil leren, dan moet je zulke basics toch wel onder de knie hebben?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Net iets later in hetzelfde filmpje mompelt 'ie al iets als "it's not going to be 510" en "I don't think its that high" en meet 'ie 'm na, omdat 'ie in verwarring is over de 2e gouden band.

Dat ik gelijk weet dat het 51 Ohm is, maakt mij geen betere docent. Of elektricien. Of groentenboer, for that matter. Eigenlijk maakt het me uberhaupt geen beter mens om te weten dat het 51 Ohm is...

Om hem daar nu op neer te sabelen is wat flauw. Je mag toch gewoon een meter pakken bij twijfel?

EDIT: OK, rond 9:30 zit 'ie er wel compleet naast met z'n "divides by 10". Dat leert 'ie dan mensen verkeerd aan. Al gaat het bij veel weerstanden vast "toevallig" goed.

(Zwart is 0, 100 = 1, dus 51 * 100 = 51. Leuk hoor. 10-tot-de-nulde. Moet je echt weten, als elektricien, anders gaan alle electronen de verkeerde kant op lopen)

(En uiteraard is hier op CO iemand afbranden veel productiever dan een vriendelijke aanvulling/correctie op youtube commenten :+)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
RAAF12

Golden Member

Het blijft behelpen met die Youtube kanalen, de goeden niet te na gesproken.
Het doet mij denken aan deze uitspraak:
'if the student is not better than the teacher then the teacher ‘s a failure'
https://allenginsberg.org/2014/01/allen-ginsberg-praises-bob-dylan/

Op 25 december 2020 14:36:04 schreef Lucky Luke:
[...]
Vziw niks, maar bigclive is nogal scherp tegen de goedkope Chinese voedingkjes waar rew fan van is.

Ontploft bijna nooit. >:) :P

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1684839#1684839

(Zo’n voedingkje trek zich er niks van aan of het door een ingenieur of een elektricien wordt gebruikt, alleen de ingenieur weet waarom het bare minimum genoeg moet zijn om het goed te laten gaan, en de elektricien weet dat dat dat nooit lang goed kan gaan)

https://www.youtube.com/watch?v=ioAq7PI1Uwg

Net alweer een voeding van mijn verder goede Asus laptop kapot. 19V, 90W, blijkbaar eet mijn laptop toch wat teveel stroom? Adapter van Asus maar wel made in China.

Dus nu maar een 120W Toshiba met dezelfde 5.5x2.5 stekker gekocht.

Chinese voedinkjes zijn akelig, ik ben altijd bang dat die op een gegeven moment een te hoge spanning geven en poef, alles weg. Ik ben het met bigclive wat dat betreft wel eens, als ze kapot gaan is er veel schade.

maartenbakker

Golden Member

Asus gebruikt meestal wel merkvoedingen, ook al komen ze uit China. Fabrikanten uit de categorie Delta, FSP, Phihong, Seasonic, etc.

Nou ben ik over Asus de laatste 10 a 15 jaar al niet meer laaiend enthousiast, maar ik verwacht niet echt dat hun voedingen sneller stukgaan dan die die Toshiba bij ongeveer dezelfde toeleveranciers inkoopt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten