Beste CO'ers.

In de verschillende versterkers die ik gebouwd heb gebruik ik het TL072 opampje. Deze komt alleen uit 1998.

Nu zit ik sinds gisteren ergens tegen een qualitijds probleem te kijken.

De vraag is of iemand een top-list van beste opampjes weet te vinden ?

Welke de beste welke de slechtste.

Groet Wouter.

Dan probeer ik deze op een breadboardje en gebruik ik deze voor mijn volgend project.

In de verschillende versterkers die ik gebouwd heb gebruik ik het TL072 opampje. Deze komt alleen uit 1998.

Mag dat ook 1978 zijn?... ;)

Een kwaliteitsprobleem?
Zijn ze defect, of voldoen ze niet aan de specs in de datasheet.
Is het overgestempelde meuk van Ali?
Zonee, dan heb je gewoon de verkeerde gekozen voor je ontwerp.
NE5532, NE5534?

Wat zijn de criterea? Degene die daar het meeste bij in de buurt komt, is de beste...

Als het is 'ik moet van A naar B' dan is het afhankelijk van waar A en B liggen. De benenwagen kan de beste zijn. De fiets of de auto ook. Er zijn zelfs mensen die vinden dat openbaar vervoer 'erg goed' is.

Op 10 december 2020 10:32:59 schreef pascalbythree:

Nu zit ik sinds gisteren ergens tegen een qualitijds probleem te kijken.

Wat voor een probleem?

:+ geen betere tijd dan kwaliteit ...

De eerder genoemde NE5532 (is ook al een oudje) en LME49710 zijn prima op-amps voor audio.

Is er misschien ook een schema?

Altijd hetzelfde liedje.
Wat niet of moeilijk verkrijgbaar is, is altijd het beste.Bij reparaties geldt ook altijd dat het probleem juist in een moeilijk of niet verkrijgbaar onderdeel zit. Spoelen vallen daar ook onder........
Omdat ik geen enkele goed klinkende luidspreker box kon vinden, heb ik hem zelf gebouwd. Die zelfgebouwde boxen klinken altijd het beste 8)7

Het was eigenlijk altijd: de TL072 waar die goed genoeg was, en anders in vredesnaam maar de 5532, die beter was, maar ook veel duurder.
Maar het prijsverschil is nu zo klein dat je al een heel goede reden moet hebben om toch nog voor de TL072 te gaan.

Douglas Self heeft er dit over te zeggen.

Maar wil je een uitgangsstroom tot 100 mA en hoef je maar tot 3 kHz, dan is weer een heel ándere opamp de beste...!
Dus: wat zijn je eisen?

Op 10 december 2020 14:54:09 schreef Hunter:
Is er misschien ook een schema?

Pascal doet niet aan schema's ;)

Schema's en printontwerp is ook helemaal niet belangrijk als je die ene gouden 'to rule them all' opamp hebt, dan verdwijnen de problemen vanzelf

Nieuwere opamps zijn vrijwel allemaal alleen in smd SOIC8 behuizing uitgevoerd. Dat zal wel niet de bedoeling zijn, dus dan vallen er veel af.

[edit]
Als dat niet van belang is: OPA1612 of andere types van de TI SoundPlus serie eventueel op een SOIC8 naar DIP8 adapter.
[/edit]

[Bericht gewijzigd door 12V HiFi op (33%)]

Het liefst een opampje dat je niet hoeft te trimmen.

"De beste" bestaat toch eigenlijk niet. :+

Ik kan je niet verder helpen met deze specifieke zoektocht, maar je moet altijd een keuze maken en andere zaken opofferen. Je kunt kijken naar dingen als ruis, versterking, snelheid, prijs, packaging en superveel andere criteria die allemaal op de datasheet staan. Zodra jij weet welke criteria jij belangrijk vind en welke niet, dan wordt het al een heel stuk makkelijker om de juiste opamp te vinden.

Op 14 december 2020 21:25:14 schreef nschagen:
"De beste" bestaat toch eigenlijk niet[...]

Inderdaad. Je kunt alleen maar zeggen "Welke opamp voldoet het beste aan mijn specificaties".

Wil je lage ruis? Hoge spanningen? Lage vervorming? Lage prijs? Beveiligd tegen ESD (wat in conflict met andere specs kan zijn)?

En waar gebruik je het? Ingang? Of uitgang met lange kabel die capacitief is waardoor sommige opamps instabiel worden?

En zelfs dan nog moet je de opamp temmen met feedback en bandbreedtekeuze. In een bestaande schakeling die ge-tuned is voor een andere opamp kun je niet zomaar een "goede" plempen. De compensaties moeten mogelijk worden aangepast.

Op 10 december 2020 17:44:21 schreef Frederick E. Terman:
Douglas Self heeft er dit over te zeggen.

Wat een prettig leesbaar stukje!

Ik denk dat Wouter voor zijn toepassing (om even in de yes/no antwoorden te blijven) uit dat stukje kan concluderen dat voor typische klassieke audio toepassingen de 5532 nog steeds ontzettend goede prestaties neerzet.