Onze Intergas HR-ketel uit 1997 slaat af en toe af met foutcodes 0 ("aanvoersensor NTC 1 open OF NTC 1 of retoursensor NTC 2 kortgesloten OF zekering F3 defekt") of 2 ("temperatuurverschil NTC 1 en NTC 2 groter dan 45 C OF verwisseling NTC 1 en NTC 2 in de ketel"). Volgens mij is er iets mis met een of beide NTC-sensoren (kapot?, slecht contact?).
Bijgevoegd een foto met wat de twee NTC's zouden moeten zijn (elk met een grijze draad). Volgens mij zien ze er goed uit, en ik zou ook niet weten waar een slecht contact zou moeten zitten.
Je kunt op internet wel nieuwe NTC's kopen, maar ik zou niet weten hoe ik ze moet vervangen.
Heeft Iemand een tip voor mij?
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Maak een wat detailfotos? Hier is bijna niets op te zien.
Mijn oudere Intergas had ook problemen met afslaan, vervangen van de overtemperatuurbeveiliging die bovenin zit hielp. Ik vermoed een thermokoppel met lange metalen coax naar regelunit onderin.
De sensor kon ik er zo uitpakken, er zat alleen een klembeugeltje overheen.
Verder was mijn sensor obsolete, maar Intergas Nederland heeft me mooi geholpen via de online helpdesk aan een vervangend type.
Op 20 december 2020 17:42:42 schreef JaapBo:
Bijgevoegd een foto met wat de twee NTC's zouden moeten zijn (elk met een grijze draad). Volgens mij zien ze er goed uit, en ik zou ook niet weten waar een slecht contact zou moeten zitten.
De NTC's zelf zijn niet zichtbaar, enkel de bedrading. de NTC zelf zit in het kokertje geschoven. komt voor dat de aansluitdraden (die aan de NTC gesoldeerd zijn alvorens er een belletje rond te gieten) slechte contacten geven, door het jarenlang opwarmen/afkoelen. Meer dan eens gehad en lastig op te sporen, het is af en toe. even de voltmeter er aanhagen en kijken of die soms plots gaat schommelen om de fout te bevestigen.
Sensor is heel makkelijk te vervangen. De veer die de sensor vasthoud (klemt tussen de buizen losmaken (naar je toe trekken) en dan kan je de sensor er zo naar links uittrekken. Stekkertje loshalen nieuwe sensor aansluiten en montage in omgekeerde volgorde. Kind kan de was doen.
Thx,
Nu heb ik de NTC's er elk even uit gehad en hun weerstand gemeten. De eerst 13,6 kOhm, de tweede was nog warm en liep van 9 naar 11 kOhm.
Volgens mij zegt dat nog niet veel, want het apparaat viel vandaag vier keer uit, dus eens in drie of vier uren ... De rest van de tijd doen de NTC's het dan wel ....
Als het probleem aanhoudt kan ik in ieder geval proberen de NTC's te vervangen ....
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als die sensoren rot zijn, is dat niet zelden op een bepaalde temperatuur. dat kun je niet makkelijk meten, want 20 graden minder en het lijkt weer goed.
heb weleens in een lasercopier fixing de machine voor de gek gehouden door 1 ntc sensor voor 2 te laten werken. de onderdelen waren niet meer bekombaar na dik 16 jaar, heeft nog een half jaar gehouden tot de andere sensor ook teveel afweek.
Dat komt bok veel NTC's voor. Soms bij 1 specifieke temperatuur, maar genoeg om de ketel in fout modus te gooien.
Na 23 jaar 2 nieuwe erin?
lijken me normale waarden, NTC's waarschijnlijk 10 K bij 20°.
ja, bij het Ohms meten , doen ze het altijd goed
. ofwel meteen vervangen, ofwel eens een voltmeter over de klemmen hangen en beetje volgen. Als de NTC gaat falen gaat die alle kanten op. (en dus de waarde gemeten op de voltmeter)
Op 20 december 2020 20:04:30 schreef Shiptronic:.....
Na 23 jaar 2 nieuwe erin?
Het is nog leuker als je het met een kloddertje soldeer kunt oplossen.
Ik heb het gehad met de tapwater ntc in een AWB ketel. Een soldeerverbinding tussen de aansluitdraden en de pootjes van de ntc was na zo'n 20 jaar slecht geworden. Zelfde wat @kris van damme beschrijft. Niet gezegd dat dat hier ook zo is, maar ik zou er zeker naar kijken.
Na hersolderen van de draden aan de pootjes doet die tapwater ntc het al weer jaren probleemloos.
Sja, vermoed dat de NTCs even open komen door uitzetten/ krimpen,maar die kosten de kop niet.. Hou er ook rekening mee dat de elco's in de voeding ook de oorzaak kunnen wezen!!
Als ik de NTC's wil solderen, moet ik dan eerst het grijze plastic open snijden? Zit daaronder het gesoldeerde contact? Of zit het dichter bij de punt van de NTC?
maak eens een foto van de NTC behuizing. Soms zit het gekrompen in een jasje, maar kan ook ingegoten zijn in een belletje van plastic,huls.. Hoedanook, het gaat over de solderingen aan het ntc'tje zelf
Op 20 december 2020 21:30:28 schreef smd:
Hou er ook rekening mee dat de elco's in de voeding ook de oorzaak kunnen wezen!!
en zo valt er nog meer te bedenken. daarom de tip om de NTC's een tijdje te volgend met de voltmeter, kwestie van er zeker van te zijn.
Ik weet niet hoe jouw sensor eruit ziet en wat je met grijze plastic bedoelt.
Mijn tapwater sensor is een messing hulsje, aan één kant dicht. Via de open kant zit daar de ntc ingeschoven, een soort bolletje met twee pootjes. Aan die twee pootjes zitten de twee aansluitdraden gesoldeerd. Daarna is het hulsje gevuld met een potting materiaal, waar alleen de draden uitsteken. Dat potting materiaal, een of ander twee componenten iets of zo, heb ik er vrij makkelijk uitgepeuterd en toen kon ik de draden met de ntc uit het hulsje trekken. Na solderen heb ik het hulsje weer gevuld met twee componenten lijm.
Misschien heb jij een zelfde soort constructie.
huod er rekening mee dat er eenmaal aan foefelen het kan eindigen in een niet werkende CV/warm water.
Voor 2x €9,-- ging ik geen moeite doen
https://www.cvketelopruiming.nl/80528308--intergas-ntc-warmtewissel-ko…
Mooi dat het opgelost is, een goed werkende ketel is wel zo comfortabel. Bedankt voor het melden dat het hiermee opgelost is, weet heeft een ander er ook iets aan en niet iedereen neemt de moeite.
Super!
Misschien heb je nog tijd en zin de oude ntc te ontleden om te zien of je nog iets van een oorzaak kunt vinden. In het kader van de wetenschap, en het is toch lock down tijd.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Dat op een specifieke temperatuur in de fout gaan van NTC's herken ik wel: een paar jaar geleden, toen ik nog zo'n ellendig Valliant hok had, kreeg ik vooral bij warm water tappen regelmatig een ketelstoring: "te snelle toename uitstroomwater temperatuur".
Erg leuk als je net onder de douche staat. NOT! 
De betreffende ketel had wel een displaytje, waarop de uitstroomwater temperatuur werd weergegeven. Bij warm water tappen zag je daarop de temperatuur netjes oplopen, totdat de temperatuur bij 37°C aankwam: dan sprong de temperatuur ineens naar 43°, om daarna terug naar 39° te gaan en verder normaal op te lopen. Om die temperatuursprong werd de ketel boos en viel dan in beveiliging.
Een ohmse meting van de NTC bij één temperatuur zegt dus duidelijk helemaal niets over de correcte werking van de NTC.
Helaas heb ik de oude al weggegooid.
Het was wel een goed idee om ze te bewaren, want een ervan moet nog goed zijn.
Een ander idee is dat ik de twee die er in zaten om had kunnen draaien. Misschien dat de kapotte bij de hoge temperatuur mat, en dat hij het wel zou doen bij de lage.
Voor die prijs?? en 23 jaar verder?? Denk dat de ketel dan echt vervangen is... anders 46 jaar oud!!