DHCP ip adressen wel of niet gebruiken?

Beste forumleden,

Ik ondervind problemen met mijn Shelly wifi relais.
De fabrikant raadt aan een statisch (vast?) ip-adres te gebruiken.

Ik weet niet veel van routers en DHCP. Kan iemand mij daarom in Jip&Janneke-bewoordingen vertellen of ik nou juist wel of juist niet een vrij ip-adres uit de DHCP range van de router moet kiezen?
Zo nee, hoe kies ik dan een geschikt ip-adres?

Ik heb op Stack Exchange een post gevonden waarin men afraadt om een ip-adres uit DHCP range te gebruiken.
Zie: https://serverfault.com/questions/23724/any-way-to-find-unused-ip-addr…

Hopelijk helpt iemand me op weg.
Alvast bedankt!

Arco

Special Member

Je kunt bij routers normaal gesproken opgeven dat bepaalde apparaten een vast IP adres moeten krijgen binnen het DHCP bereik...
(bij toewijzing krijgen ze altijd een vast adres)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank voor je snelle reactie @Arco.
In de Stack Exchange post lijkt men het af te raden:

You really should not be trying to find unused IP addresses on a network that uses DHCP.

Dit is de link naar de post: https://serverfault.com/questions/23724/any-way-to-find-unused-ip-addr…

Het kan best dat ik verkeerd begrepen heb wat er in die post bedoeld wordt.

Anoniem

Op 22 december 2020 19:24:50 schreef Els den Iep:
Dank voor je snelle reactie @Arco.
In de Stack Exchange post lijkt men het af te raden:
[...]

Dit is de link naar de post: https://serverfault.com/questions/23724/any-way-to-find-unused-ip-addr…

Het kan best dat ik verkeerd begrepen heb wat er in die post bedoeld wordt.

Die post op SE gaat over iets anders. Zelf zoeken naar een beschikbaar IP adres op een netwerk die door DHCP-server wordt beheerd.

Als de hardware het goed ondersteunt zou ik altijd voor een DHCP adres gaan. Het maakt beheer en wijzigingen in je netwerk altijd eenvoudiger.
Niet dat je wellicht elke maand het hebt, maar mijn ervaring leert dat als je alle systemen af moet om IP adressen te wijzigen dat best wel een klus is.

Gewoon DHCP server installeren en gaan. Eventueel met een fixed adres als het systeem dat nodig heeft.

RAAF12

Golden Member

@Els
snip van de site van de leverancier:
q
d. Geef de Shelly een vast IP-adres, welke buiten je router DHCP WiFi
instellingen valt (een Shelly werkt het beste met een vast IP-adres.)
/q

Standaard zit het apparaat op 192.168.33.1
.1 t/m 245 moet je dus niet gebruiken als vast IP adres.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Begrijp waar het over gaat.

DHCP: apparaat start op, en meldt zich bij de DHCP-server (nuja, bij een eventuele dhcp-server) met het nederig verzoek om een ip-adres te mogen bekomen, indien mogelijk. Alnaargelang instellingen kan de dhcp-server dan zeggen "het spijt me , er is nix meer vrij" of kan een ip-adres toekennen. Daarbovenop heeft de dhcp-server de optie (maar niet de verplichting!) om verdere parameters mee te geven, bv. default route of default dns-servers.

Vast adres: apparaat start op en verbindt zich met het netwerk volgens de plaatselijk vast ingestelde parameters. Ook dns, routing &c dienen dan plaatselijk te zijn geconfigureerd.

Servers hebben normaliter vaste configuratie; daarentegen clients - PC's in het bijzonder - worden veelal per DHCP ingesteld.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Aha! Dus toch buiten de DHCP range van de router.

.1 t/m 245 moet je dus niet gebruiken als vast IP adres.

Dat gaat mijn pet alweer te boven.
Met Angry IP Scanner heb ik de ip-adressen gescand.
Ik zie heel veel vrije adressen.
Hoe weet ik nou of die binnen of buiten de range vallen?
De gescande adressen gaan van:
192.168.xxx.1
t/m
192.168.xxx.254

Standaard zit het apparaat op 192.168.33.1

Is het niet zo dat als het Shelly relais eenmaal in je wifi-netwerk opgenomen is, het ip-adres is gewijzigd?
Want op 192.168.33.1 zie ik hem niet meer.

RAAF12

Golden Member

Als je een static adres ingeeft zet je de DHCP server uit. Je kan niet automatisch en statisch tegelijk doen.

maartenbakker

Golden Member

Je kunt tegelijk DHCP en static gebruiken, zolang je je static adres maar buiten de DHCP range plaatst.

Bijvoorbeeld DHCP range is 192.168.0.2 t/m 192.168.0.199. Dan kun je voor een statisch adres dus 192.168.0.200 t/m 192.168.0.254 gebruiken. Dat hoef je dan alleen op het apparaat dat het adres moet gebruiken, in te stellen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hoe weet ik nou of die binnen of buiten de range vallen?

Dat moet blijken uit de instellingen van de DHCP-server.
Ergens diep in de ingewanden van mijn thuisnetwerk zit er een dhcp-server op linux, in de /etc/dhcp/dhcpd.conf staat er o.a. te lezen:

code:

range 192.168.0.210 192.168.0.219

en daar komt mijn kantoor-laptop dan ook terecht als ik ga telewerken.

Als je een static adres ingeeft zet je de DHCP server uit. Je kan niet automatisch en statisch tegelijk doen.

Neem me niet kwalijk, beste RAAF, maar daar kan verwarring van komen. Het tweede punt is zondermeer correct, jawel, een netwerkdeelnemer "doet" statisch of anders "doet" hij dynamisch oftewel dhcp, inderdaad.

Maar het eerste lijkt me ongelukkig verwoord: als men een netwerkdeelnemer statisch configureert, dan wordt daarmee de dhcp-dienst niet uitgezet - hij blijft nog steeds actief! Alleen wordt hij niet geraadpleegd, voor deze statisch geconfigureerde client. Men zou kunnen zeggen dat hij wordt ge-bypassed, of voor paal gezet - maar niet dat hij wordt uitgezet.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Henk H.

Golden Member

Je kunt bij de dhcp instellingen van de router vaak opgeven welke range gebruikt wordt voor dhcp. Als je die instelling opzoekt kun je daar zien staan welke range is ingesteld en die aanpassen.

Persoonlijk heb ik een voorkeur voor vaste adressen voor apparaten die altijd in mijn netwerk zitten met een netwerkkabel. Voor mobiele apparaten die via wifi verbinding maken is dhcp handiger. Je kunt dan op die apparaten instellen dat het ip-adres wordt toegekend via dhcp. Je kunt dan met een smartphone (die dus ook is ingesteld op dhcp) ook gemakkelijk verbinding maken met een ander wifi netwerk dan thuis.

Voor apparaten die altijd thuis blijven maar wel verbinding maken via wifi kun je ook dhcp gebruiken en in de router instellen dat de dhcp server altijd hetzelfde adres (uit de dhcp range) toekent obv het mac adres. Het mac-adres is simpel gezegd een uniek cijfer voor elk netwerkapparaat met een verbinding (via wifi of een netwerkkabel). Dat staat vaak ook ergens bij de dhcp instellingen.

Dat laatste is makkelijker wanneer je verbinding moet maken (inloggen op) zo'n apparaat omdat je niet eerst uit hoeft te vogelen welk ip-adres dat apparaat heeft gekregen van de dhcp server.

Je kunt in je router wel een vaste IP range ingeven van zeg 1-20 en de rest 21-199 voor DHCP gebruiken.
De 1-20 range gebruik je om 1 tot 20 apparaten met een vast IP adres aan te verbinden.
Zo heb ik zaken als Wifi access points, rookmelders, etc. vast gezet op eigen IP adres, een soort zekerheid.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Misschien nuttig om even terug te gaan naar de openingsvraag?

of ik nou juist wel of juist niet een vrij ip-adres uit de DHCP range van de router moet kiezen?

Jij mot absoluut helemaal niks. Jij kiest wat je verkiest. Maar de dhcp-range is bedoeld voor de dhcp-server, die daaruit zijn keus kan maken als er een verzoek binnenkomt - dus slim is het niet om daarin adressen vast te leggen voor iets anders.

Zo nee, hoe kies ik dan een geschikt ip-adres?

Door een lijstje te maken van het beschikbare subnet - normaliter is dat een /24, met 256 adressen dus, waarvan er drie niet bruikbaar zijn:
a.b.c.0 # het basisadres voor het hele subnet
a.b.c.255 # de "broadcast" voor het hele subnet
a.b.c.xyz # het adres van de default router

Voortgaande op mijn eerdere voorbeeld van mijn eigen thuisnetwerk:
* het subnet is 192.168.0.0/24
* de default router zit op 192.168.0.4
* dhcp kreeg 192.168.0.210 t/m 192.168.0.219 en daar moet dus verder iedereen wegblijven
* daarmee zijn niet beschikbaar 192.168.0.0, 192.168.0,255, 192.168.0.4, en 192.168.0.[210-219]; al de rest is vrij beschikbaar voor vaste (maar wel unieke) toekenning
* ik heb - in alle vrije creativiteit - 192.168.0.240 t/m 196.168.0.249 voorbehouden voor printers, totnogtoe zijn de 240 en 241 in gebruik; die adressen heb ik dus in de printers ingesteld
* servers zitten met vaste adressen op 192.168.0.1, 192.168.0.2, 192.168.0.7

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Koppel het MAC adres van je relay aan een DHCP reservatie, zo krijgt je relais altijd hetzeldfe Ip adres

Welke router gebruik je? (merk type, liefst een link)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Een statisch adres zit gewoon in het DHCP bereik.
Enige verschil is dat de DHCP server dit adres 'apart zet' voor een bepaald apparaat/MAC en dus eigenlijk buiten de automatisch toegekende reeks valt.

(de DHCP server weet dan dat 'ie dat IP moet reserveren en niet aan andere gebruikers uitgeven)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 december 2020 19:59:51 schreef maartenbakker:
Je kunt tegelijk DHCP en static gebruiken, zolang je je static adres maar buiten de DHCP range plaatst.

Bijvoorbeeld DHCP range is 192.168.0.2 t/m 192.168.0.199. Dan kun je voor een statisch adres dus 192.168.0.200 t/m 192.168.0.254 gebruiken. Dat hoef je dan alleen op het apparaat dat het adres moet gebruiken, in te stellen.

Klopt. Ik gebruik dit voor vast opgestelde zaken. Laptops, telefoons etc. mogen van IP switchen. Maar printers bijvoorbeeld liever niet. HP software bijvoorbeeld heeft daar problemen mee, raakt verbindingen kwijt. Daarom heb ik die een vast IP gegeven maar wel buiten het DHCP bereik zodat de router daar niet iets anders wil neerzetten. Dat lost veel zaken op.

Problemen komen voor een deel ook door laten we zeggen het niet helemaal netjes uitgewerkt zijn van sommige software. En dan moet je die "software met een uitdaging op functioneel gebied" een handje helpen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Een statisch adres zit gewoon in het DHCP bereik.

GEWOON? Lijkt mij eerder ongewoon, om maar niet te zeggen abnormaal, om maar niet te zeggen "te mijden". Statische adressen horen juist BUITEN het DHCP-bereik te zitten.

de DHCP server weet dan dat 'ie dat IP moet reserveren en niet aan andere gebruikers uitgeven

Dat is ook al veel te kort door de bocht. Je hebt wel ergens een klepel en een klokje, want de meeste dhcp-servers onthouden inderdaad gedurende een bepaalde tijd aan welk mac-adres ze welk ip-adres ze hebben toegekend. En kunnen worden ingesteld om, bij een nieuw verzoek, dat geheugen te raadplegen om hetzelfde ip-adres toe te kennen als de vorige keer, als het althans nog beschikbaar is.

Bemerk daarbij _de meeste_ en ook _een_bepaalde_tijd_ en dan ook nog de _althans_ - het zijn geen vastgelegde gegarandeerde zekerheden!

Bovenal lijkt me dat dit secondaire punten zijn voor de T/S die nog niet helemaal rond is met de basis van netwerkconfiguratie, en de rol die dhcp daarin kan spelen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

In mijn router (en in alle die ik hiervoor heb gehad) zitten statische IP adressen gewoon in het DHCP bereik.
Via 'DHCP bindings' kun je ieder willekeurig adres in het DHCP bereik toekennen aan een vast MAC adres. Dat blijft statisch.
(tot je het verandert of de router kapot gaat... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het kan allebei. Weliswaar ben ik leek, maar dit weet ik toevallig van mijn privéspullen.

  • Je kunt in het apparaat zelf het IP-adres vastzetten, en dan neem je natuurlijk een adres dat niet in het DHCP-gebied valt (of andersom, je kiest het DHCP-gebied buiten de range waarin de vast adressen vallen.
  • Maar je kunt ook in de router opgeven dat een bepaald MAC-adres altijd een bepaald IP-adres moet krijgen. Althans, in mijn router kan dat.
    In het apparaat laat je het adres dan op 'DHCP-assigned' staan. Voor het apparaat is het IP-adres dan eigenlijk niet statisch, maar hij krijgt gewoon altijd hetzelfde, dus voor ons is het dat wél.
Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Shiptronic

Overleden

Statisch adressen zet je normaal buiten DHCP bereik, die moet je dan zelf handmatig aan passen.

Op 22 december 2020 21:09:08 schreef Frederick E. Terman:

[*]Maar je kunt ook in de router opgeven dat een bepaald MAC-adres altijd een bepaald IP-adres moet krijgen. Althans, in mijn router kan dat.
In het apparaat laat je het adres dan op 'DHCP-assigned' staan. Voor het apparaat is het IP-adres dan eigenlijk niet statisch, maar hij krijgt gewoon altijd hetzelfde, dus voor ons is het dat wél.
[/list]

Dat doe ik dus ook, al mijn apparaten krijgen altijd hetzelfde (DHCP)IP adres terug.

Al TS aangeeft welke router ze heeft kunnen we aangeven waar ze dat in kan stellen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 22 december 2020 21:12:39 (77%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 22 december 2020 20:53:44 schreef big_fat_mama:
GEWOON? Lijkt mij eerder ongewoon, om maar niet te zeggen abnormaal, om maar niet te zeggen "te mijden". Statische adressen horen juist BUITEN het DHCP-bereik te zitten.

Volgens mij zitten jullie langs elkaar heen te praten.

Je kunt met de DHCP server aangeven dat je een device een vast adres wilt geven.

In dat device geef je dan gewoon datzelfde adres als een vast adres in, zonder een adres via DHCP op te halen.

Beide apparaten tevreden.

EDIT: 3 personen die sneller typen

reading can seriously damage your ignorance
Frederick E. Terman

Honourable Member

Die tweede zin hoeft dus niet; het werkt 'zo uit de doos' ook. Hoewel je wel de MAC moet weten, dus iéts moet je toch doen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Ik zie ook niet in waarom een IP adres buiten de 'DHCP pool' moeten liggen? Wat schiet je daar mee op?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op 22 december 2020 19:12:41 schreef Els den Iep:
Hopelijk helpt iemand me op weg.
Alvast bedankt!

Als je aangeeft welk router type je gebruikt, dan kunnen we hier aangeven hoe e.e.a. in te stellen dmv screenprint voorbeelden.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik tikte nog veel trager dan al die anderen :) en inderdaad zitten we (alweer) met de bewoordingen te kampen - wie zal me nog kwalijk nemen dat ik keer op keer aandring op exact en verzorgd taalgebruik?!

Via 'DHCP bindings' kun je ieder willekeurig adres in het DHCP bereik toekennen aan een vast MAC adres. Dat blijft statisch.

Dan heb jij een andere definitie van "statisch" dan ik...

Voor mij betekent "statisch": dit apparaat meldt zich op het het netwerk met dit ip-adres, wat ook het mac-adres moge zijn (of de kleur van de behuizing, of de layout van het klavier, of het merk van de harddisk, of wat dan ook).

Men kan dhcp-servers inderdaad instellen om bepaalde mac-adressen een bepaalde behandeling te geven (ik heb omgevingen geweten waar dit gebruikt werd om enkel "erkende" laptops op het huisnetwerk toe te laten, bijvoorbeeld) maar dhcp is en blijft Dynamic want daar staat die eerste d voor en dus is dhcp per definitie niet statisch.

Of, ter verdere illustratie:
* op mijn huisnetwerk heeft mijn A3-printer het ip-adres 192.168.0.241 en dat is echt statisch ingesteld, geen enkele dhcp-server heeft daar weet van
* als ik op mijn werk een nieuwe server op te zetten krijg, wat me enkele keren per week overkomt, dan kies ik er in DNS een vrij Ip-adres voor uit, en leg dat dan vast in de DNS-server, en leg het daarna ook vast in de netwerkconfig van de server. Alweer komt er van dicht of ver geen dhcp aan te pas.

Zodra er dhcp in het spel is dan is het dynamisch - DAAR staat die D voor in DHCP.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord