DHCP ip adressen wel of niet gebruiken?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@arco, zie hierboven aub. We lijken wel heel erg naast elkaar weg te praten. Zoals reeds eerder werd aangegeven, inderdaad.

@wvdakker heeft aangegeven dat het - "volgens het boekje" - mogelijk en toegelaten is om dhcp op een totaal statische manier te gebruiken, en dat is blijkbaar uw zicht erop. Ik noem dat niet dynamisch en dus geen "D"hcp, maar goed, het zal dan wel, blijkbaar. Geef mij dan toch maar dat blad ruitjespapier, of Tille haar wasknijpers.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

De DHCP server geeft wel altijd dynamisch een IP adres uit, alleen is dat voor sommige apparaten altijd hetzelfde IP adres. (apparaat zelf weet dat niet)
Normaal kun je in de tabel ook het MAC adres inkloppen, er hoeft dus nooit verbinding te zijn geweest.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 december 2020 21:45:59 schreef Hans60:
Statische (dus in het apparaat vast ingestelde) IP-adressen stel je in buiten de soop van de DHCP-server.

Hoeft niet. Je moet wel aan de DHCP-server vertellen dat hij dat statisch IP-adres niet aan anderen mag uitgeven. Als dat niet kan (niet zo slimme DHCP-server), dan moet je voor statische IP-adressen buiten de range van de DHCP-server werken.

Anoniem

Op 22 december 2020 21:55:43 schreef Arco:
[...]
Dat kan dus nooit...

Zeg nooit nooit.
Bij een reboot van een dhcp server kan dat namelijk wel. De DHCP server moet zijn best doen (whenever possible) om een IP adres niet dubbel uit te geven...
Dit laatste doet een server dmv een ICMP request uit te sturen naar dat IP adres. Als die in gebruik is dan neemt hij een ander.
Maar dit geldt alleen voor dynamische adressen. Bij statische (vaste) adressen speelt dit niet.

The following list gives design goals specific to the transmission of
the network layer parameters. DHCP must:

o Guarantee that any specific network address will not be in
use by more than one DHCP client at a time,

o Retain DHCP client configuration across DHCP client reboot. A
DHCP client should, whenever possible, be assigned the same
configuration parameters (e.g., network address) in response
to each request,

o Retain DHCP client configuration across server reboots, and,
whenever possible,
a DHCP client should be assigned the same
configuration parameters despite restarts of the DHCP mechanism,

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Opvallend hoe vaak er "whenever possible" staat ... wie een echt stabiele omgeving wil opzetten, die vermijdt dit soort vaagheid - tenzij waar het echt geen kwaad kan, zoals voor pure clients, bv.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Anoniem

Op 22 december 2020 22:01:36 schreef big_fat_mama:

@wvdakker heeft aangegeven dat het - "volgens het boekje" - mogelijk en toegelaten is om dhcp op een totaal statische manier te gebruiken

The Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) provides configuration
parameters to Internet hosts. DHCP consists of two components: a
protocol for delivering host-specific configuration parameters from a
DHCP server to a host and a mechanism for allocation of network
addresses
to hosts.

Maar we kunnen een RFC voorstellen voor BFM voor SHCP (Static Host Configuration Protocol) :)

Arco

Special Member

zeg nooit nooit...

Theoretisch is dat misschien zo, maar ik heb de laatste 20 jaar nog nooit meegemaakt dat het mis ging...

Dynamisch in DHCP slaat op de toewijzing van het IP adres, en dat is ook dynamisch. Zelfs als het adres zelf statisch is...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 22 december 2020 22:17:08 (31%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 22 december 2020 22:11:04 schreef big_fat_mama:
Opvallend hoe vaak er "whenever possible" staat ... wie een echt stabiele omgeving wil opzetten, die vermijdt dit soort vaagheid - tenzij waar het echt geen kwaad kan, zoals voor pure clients, bv.

DHCP is niet zo makkelijk als het lijkt. Zeker in grote omgevingen is het uitvallen van een DHCP server een drama. Daarom zijn ze vaak redundant uitgevoerd waarbij de een master en de ander slave is.

Eerdere versies van Microsoft DHCP server hadden de onhebbelijke gewoonte voor een corrupte DHCP database. Enige manier om daar uit te komen was om op te starten en de dynamische scope te veranderen zodat clients nooit hetzelfde IP uitgedeeld kregen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

:) grijns :) dankje, maar voor mij mag het allemaal statisch blijven, of toch zolang er niet al te veel ruitjespapier aan te pas komt :)

Static Host Configuration Protocol

onder sysadmins noemt men dat /etc/hosts - of anders (local) DNS ...

Bovenal wil ik graag terugkomen bij de openingsvraag:

De fabrikant raadt aan een vast ip-adres te gebruiken.

Dan inderdaad uitvogelen welke range er in uw netwerk gebruikt wordt door dhcp, en ofwel een vast adres uitkiezen daarbuiten, ofwel eentje erbinnen kiezen en het dan ook binnen die dhcp-server vastspijkeren. Voor begeleiding bij dat laatste is het dan nodig om te weten over wat voor een dhcp-server het gaat; buiten blijven is misschien simpeler, maar dan dient het adres wel te worden vastgelegd in het betreffende apparaat.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Anoniem

Op 22 december 2020 22:16:41 schreef big_fat_mama:
:) grijns :) dankje, maar voor mij mag het allemaal statisch blijven, of toch zolang er niet al te veel ruitjespapier aan te pas komt :)

Bovenal wil ik graag terugkomen bij de openingsvraag:
[...]

Dan inderaaad uitvogelen welke range er in uw netwerk gebruikt wordt door dhcp, en ofwel een vast adres uitkiezen daarbuiten, ofwel eentje erbinnen kiezen en het dan ook binnen die dhcp-server vastspijkeren. Voor begeleiding bij dat laatste is het dan nodig om te weten over wat voor een dhcp-server het gaat; buiten blijven is misschien simpeler.

In feit kan het best een vast IP adres zijn. Waar je mee zit is dat de routeringstabellen wel dynamisch (aiii daar is het weer) moeten worden bijgewerkt. Je internetrouter moet wel weten waar 192.168.33.0/24 zit.

Of de router moet NAT doen. Dan zijn alle problemen opgelost.

Bovenal wil ik graag terugkomen bij de openingsvraag:

Als jullie hier na 3 pagina's hier niet de humor van inzien weet ik het ook niet meer :P

@TS Je kunt ook een statisch dynamisch ip hebben, mocht je dat willen :)

Alles met een knipoog ;-)
Anoniem

Op 22 december 2020 22:31:34 schreef RvEldijk:
[...]
@TS Je kunt ook een statisch dynamisch ip hebben, mocht je dat willen :)

Wel met NAT dan :)

Op 22 december 2020 22:32:53 schreef wvdakker:
[...]

Wel met NAT dan :)

Kunt toch een IP toewijzen en dynamisch toewijzen, ik doe het wel vaker maar was gewoon humor :)

Alles met een knipoog ;-)
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Breder en breder wordt mijn glimlach, dat moet te maken hebben met de sfeer van feestelijke dagen, lijkt me

DHCP is niet zo makkelijk als het lijkt. Zeker in grote omgevingen is het uitvallen van een DHCP server een drama. Daarom zijn ze vaak redundant uitgevoerd waarbij de een master en de ander slave is.

Eerdere versies van Microsoft DHCP server hadden de onhebbelijke gewoonte voor een corrupte DHCP database. Enige manier om daar uit te komen was om op te starten en de dynamische scope te veranderen zodat clients nooit hetzelfde IP uitgedeeld kregen.

Zelfs fatsoenlijke omgevingen vinden het niet meer dan normaal om essentiële diensten (ntp, smtp, dns, ...) vanuit meerdere servers aan te bieden. Men weet tenslotte nooit wat er mis gaat - en ALLES gaat ooit mis, dat is een zekerheid, alleen weet men nooit wanneer.

Evenzeer is het een oude wijsheid om dhcp te vermijden waar het maar kan, en alle essentiéle diensten en machines op vaste ip-adressen te configureren. Eigenlijk is dhcp in een professionele omgeving alleen maar goed voor client pc's, en (misschien, en enkel mits strikt beheer) voor kantoorprinters.

Waarmee ik alweer terug kom bij de topicstarter: jawel, geef dat relaisding maar een vast ip-adres, en kies het maar buiten de range van uw (eventuele) plaatselijke dhcp-server. Alweer een mogelijke bron van storing minder.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Anoniem

Op 22 december 2020 22:35:21 schreef big_fat_mama:
Breder en breder wordt mijn glimlach, dat moet te maken hebben met de sfeer van feestelijke dagen, lijkt me

[...]

Evenzeer is het een oude wijsheid om dhcp te vermijden waar het maar kan, en alle essentiéle diensten en machines op vaste ip-adressen te configureren. Eigenlijk is dhcp in een professionele omgeving alleen maar goed voor client pc's, en (misschien, en enkel mits strikt beheer) voor kantoorprinters.

Ik weet niet van wanneer deze wijsheid dateert :). Maar DHCP in professionele en zelf in OT omgevingen zijn meer standaard dan uitzondering. Hoewel er best nog bedrijven in de prehistorie leven en geen DHCP gebruiken ;)

IT omgevingen is DHCP standard... voor OT omgevingen gaat het steeds meer groeien en zien ze de potentie van DHCP in.

Anoniem

Op 22 december 2020 22:35:05 schreef RvEldijk:
[...]

Kunt toch een IP toewijzen en dynamisch toewijzen, ik doe het wel vaker maar was gewoon humor :)

I know.... :)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

?? "OT omgevingen" ??
Off-topic? of, euh, watte?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Anoniem

Op 22 december 2020 22:41:45 schreef big_fat_mama:
?? "OT omgevingen" ??
Off-topic? of, euh, watte?

[OT]
IT Information Technologie... Kantoor automatisering
OT Operational Technologie .. SCADA netwerken, bijv energie centrales, bruggen, sluizen etc.
[/OT]

Henk H.

Golden Member

Operational Technology als PLC's en andere regelsystemem die via ethernet met elkaar verbonden zijn.

Ik zit er middenin, cybersecurity voor zeeschepen ivm regelgeving vanuit IMO. Denk aan voortstuwing, generatoren en hoofd- en noodschakelbord, aansturing van ballastkleppen etc. Gelukkig zijn de schepen wat ouder en werkt alles standalone/hardwired zonder ethernet waardoor het voor ons minder werk is.

Anoniem

< never mind ... .removed >

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 22 december 2020 23:16:45 (94%)

Breder en breder wordt mijn glimlach, dat moet te maken hebben met de sfeer van feestelijke dagen, lijkt me

Ik hou me zeer in, maar idd fijne feestdagen iedereen. :P

Alles met een knipoog ;-)
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 22 december 2020 21:34:23 schreef Shiptronic:
[...]

Hoe moet je router weten dat je een apparaat aan gaat sluiten met een vast IP-adres? en daar dan een IP-adres voor reserveren? heb je een router met glazen bol?

Een vast adres zet je in het apparaat, niet in je (DHCP)-router.

[edit] voor Arco geld hetzelfde

In eerste instantie krijgen mijn 'vaste' apparaten een DHCP van de router. Ik open heel even de webinterface van de router en geef daar aan dat het aangesloten apparaat een vast IP-adres moet krijgen. Ik kan het ook anders. Via de webinterface van de router meld ik een nieuw apparaat aan via het mac adres. Zodra het apparaat zich aanmeld krijgt het dan het voorziene IP-adres.

- router
- repeaters
- NAS
- printer
- 3D printer
- RPi muziekstreaming
- Weerstation
- fijnstof sensor
- ....

Wil je toch op vaste IP hebben. De 'dynamische' adressen beginnen pas op 50. Dat kan makkelijk nog wat naar boven geschoven worden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

De 'dynamische' adressen beginnen pas op 50.

Dat is bij iedere router anders. Bij mij lopen de dynamische adressen standaard van 1 t/m 200.
Of een statisch adres binnen of buiten dat bereik zit is totaal onbelangrijk: het werkt altijd. (zolang het maar een 'kloppend' IP adres is)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Leuk topic, de statischen tegen de dynamischen :-)

Het is eigenlijk al gezegd, maar niet zo hardop denk ik: Het zit 'm vast op het begrip statisch. Je hebt 2 soorten:
1. Het device gebruikt geen DHCP en bepaald zelf wel wat z'n adres is.
2. Het device gebruikt wel DHCP, maar de router deelt voor dat device (herkenbaar aan MAC) steeds hetzelfde adres uit.

In beide gevallen is het IP adres voor dat device steeds hetzelfde, ofwel statisch. Echter, het verschil is dat in geval 2 de router weet wat ie heeft uitgedeeld, en dus ook weet dat ie dat adres niet aan de dynamische devices mag uitdelen, ook al ligt het in de DHCP range. Dit is het grote voordeel tov geval 1, wat ik dus anno nu nooit meer zou gebruiken, da's in mijn ogen achterhaald.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Eigenlijk heeft iedereen gelijk: het uitdelen gebeurt dynamisch, maar het adres zelf is statisch... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com