DHCP ip adressen wel of niet gebruiken?

Mijn kijk hierop:

Vaste 'dienstverleners' (servers, nas, printers, camera's, etc etc) geef je een vast adres op het apparaat. Als je hoog begint (bijvoorbeeld 192.168.1.250) en dan naar beneden nummert gaat het meestal goed, zelfs als de domme DHCP server niet eerst vraagt of het adres echt vrij is, veel servers doen dit tegenwoordig.

Het voordeel is namelijk dat je dan altijd met een oude gare hub, switch, kruis- of directe kabel weer verder kan. Bijvoorbeeld nog snel iets uitprinten bij router storing: kabel direct tussen printer en laptop, hooguit iets op de laptop instellen en klaar.

Ik heb het bij kleine zelfstandige gezien: kpn router was de weg kwijt en dus konden kassa pc en database server elkaar niet vinden. Een reserve hubje of zelfs een RJ45 verlengblokje had de winkel uit de brand geholpen met een enkele regel in een simpel draaiboekje:"stop alle kabels in switch XYZ en steek die in stopcontact"

Op 23 december 2020 13:50:40 schreef Shiptronic:
Ga naar je router en log in, ga naar het tabblad Opnieuw opstarten , daar kan je een backup maken van je instellingen.

Na een Hard reset ga je weer naar het zelfde tabblad en kies dan voor backup terug zetten. alles zal weer werken zoals voor de hard reset :)

Wow!

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Henk H. lijkt juist te zeggen dat ik beneden .10 moet blijven??

De betreffende zin begint met een levensgrote ALS en is volgens mij als voorbeeld bedoeld.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 23 december 2020 12:45:00 schreef Els den Iep:
@flipflop idd. Het is veel ingewikkelder dan ik gehoopt had. Zie mijn eerste vraag.
Ik weet niet wat ik met een statisch adres op los. Alleen dat er problemen zijn met hoe de Shelly's functioneren...

Die problemen zijn toch waarom je het doet? Dat is toch wat er hopelijk straks is opgelost? Nou, die problemen zijn...?

(Ik zoom even uit om te kijken of jouw aanpak wel kans maakt om je probleem op te lossen).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 23 december 2020 14:23:54 schreef flipflop:
[...]
Die problemen zijn toch waarom je het doet? Dat is toch wat er hopelijk straks is opgelost? Nou, die problemen zijn...?

(Ik zoom even uit om te kijken of jouw aanpak wel kans maakt om je probleem op te lossen).

Uitzoomen is een heel wijs idee.
Problemen:
- Shelly i3 (2x) niet meer bereikbaar
- Shelly plug-s voert scenes niet uit
- Shelly plug-s gaat offline
- Shelly 1 gaat offline
- Shelly d/w geeft verkeerde open/closed status
- Scene die disabled is wordt door een Shelly plug-s toch uitgevoerd
- Shelly app start niet; blijft hangen in "loading"
- Nieuw geinstalleerde Shelly's zijn niet zichtbaar in de app
- etc.

Suggestie van de leverancier:

Wellicht toch nog eens kritisch naar de instellingen van je netwerk kijken en onderzoeken of er mogelijk een ander product storing op de 2.4 GHz frequentie veroorzaakt.
Als een enkel device problemen heeft dan kunnen we dit onderzoeken, zijn dit er meer dan moeten we uitsluiten dat Shelly de oorzaak is maar dat de uitdaging in het netwerk zit.

Als je hoog begint (bijvoorbeeld 192.168.1.250) en dan naar beneden nummert gaat het meestal goed

@K7Jz het lijkt erop dat ik in de Ziggo Connect Box alleen de onderste regio "reserveerbaar" kan maken. Zie: http://prntscr.com/w8hrd8
Dus dan werkt jouw idee niet, toch?

dijkmane

Golden Member

dan laat je de DHCP toch bij 100 beginnen.

heb je daaronder 99 vrij te gebruiken vaste adressen (1 is voor de router zelf )

In no Sense, Nonsense
maartenbakker

Golden Member

Op 23 december 2020 11:08:49 schreef flipflop:
Leuk topic, de statischen tegen de dynamischen :-)

Het is eigenlijk al gezegd, maar niet zo hardop denk ik: Het zit 'm vast op het begrip statisch. Je hebt 2 soorten:
1. Het device gebruikt geen DHCP en bepaald zelf wel wat z'n adres is.
2. Het device gebruikt wel DHCP, maar de router deelt voor dat device (herkenbaar aan MAC) steeds hetzelfde adres uit.

In beide gevallen is het IP adres voor dat device steeds hetzelfde, ofwel statisch. Echter, het verschil is dat in geval 2 de router weet wat ie heeft uitgedeeld, en dus ook weet dat ie dat adres niet aan de dynamische devices mag uitdelen, ook al ligt het in de DHCP range. Dit is het grote voordeel tov geval 1, wat ik dus anno nu nooit meer zou gebruiken, da's in mijn ogen achterhaald.

Geval 1 is soms wel handig, zelfs in een bedrijfsomgeving. Bijvoorbeeld voor het werkstation dat je gebruikt om de DHCP-server een schop te geven als die uitgvallen is >:-) of voor andere kritische bedrijfsprocessen die bij een storing zo lang mogelijk moeten blijven werken. De andere statische adressen deel ik inderdaad per DHCP uit, al was het alleen maar om een beter overzicht te hebben en makkelijk aanpassingen te kunnen maken.

En in een thuisnetwerk gebruik ik geval 1 gewoon voor alle devices die geen pc/tablet/telefoon zijn. Dit is van toepassing op de vraag van de TS.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 december 2020 14:42:06 schreef Els den Iep:
[...]
@K7Jz het lijkt erop dat ik in de Ziggo Connect Box alleen de onderste regio "reserveerbaar" kan maken. Zie: http://prntscr.com/w8hrd8
Dus dan werkt jouw idee niet, toch?

Dan doe je de onderste, niet zo'n groot punt.

Edit: zet aantal apparaten op 100 of 190 en je hebt ook een bovengrens voor dhcp

[Bericht gewijzigd door K7Jz op woensdag 23 december 2020 15:02:50 (11%)

Shiptronic

Overleden

Op 23 december 2020 14:07:56 schreef Els den Iep:
[...]
Wow!

Geen WoW, ik heb dezelfde klungel, en kan dus makkelijk even kijken hoe het zit, en bij mij mag die maar 1 ding doen en dat is voor modem spelen.

daar achter hangt mijn eigen router :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Henk H.

Golden Member

Zo ga ik het ook doen. Modem in bridge en er een eigen router erachter. Zit je niet met de router van de provider met beperkte instelmogelijkheden en krijg je er betere documentatie bij. Plus kan die meteen fungeren als firewall (opnsense).

Op 23 december 2020 14:42:06 schreef Els den Iep:
Dus dan werkt jouw idee niet, toch?

Els, omdat ik geen zin heb om 100 berichten te gaan zitten doorworstelen wat er wel en niet al gezegd is wil ik je een email sturen met de bedoeling 1) je uit te leggen wat IP adressen zijn en hun beperkingen. 2) DHCP en hoe je aan "vaste IP adressen" kan komen. Zet je email adres even zichtbaar. Of stuur mij een mailtje.

Vooralsnog wat ik zojuist lees, is het makkelijk om aan de suggestie van de leverancier te voldoen. Soms lullen ze uit hun nek en doen suggesties die niet KUNNEN werken, maar soms hebben ze ervaring met problemen die zo opgelost worden. Beter gewoon even advies opvolgen en kijken of het helpt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Op 23 december 2020 15:37:14 schreef Henk H.:
Zo ga ik het ook doen. Modem in bridge en er een eigen router erachter. Zit je niet met de router van de provider met beperkte instelmogelijkheden en krijg je er betere documentatie bij. Plus kan die meteen fungeren als firewall (opnsense).

Tip zet je IP naar de nieuwe router in DMZ(in de ziggo router).

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Slecht nieuws: ik heb op de Ziggo Connect Box ip-adressen gereserveerd.
Nu ben ik de Shelly's aan het voorzien van adressen uit de gereserveerde range. De meeste Shelly's gaan offline na het toewijzen van een statisch ip-adres. :S
Zie: http://prntscr.com/w8o5wi

Wat te doen?

marcob

Golden Member

Voorzie je je module ook wel van een (geldig) gateway adres?
Je module moet wel de Shelly cloud kunnen bereiken.

Zie uitleg:
https://www.youtube.com/watch?v=qIlZgqsmBng

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

@marcob ja, ik gebruik 192.168.178.1. Dat is de Ziggo router.
Sommige Shelly's doen het ermee. Andere niet. How come??

Ik zou die Shelly meuk lekker in de bak mikken. Zelfde als die Smart TV, Philips trok de stekker uit de server en het werd een domme tv. Als je toch iets met domotica wil doen, zet er domoticz of iets anders op wat je volledig in eigen beheer hebt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 23 december 2020 20:55:06 schreef Roland van Leusden:
Ik zou die Shelly meuk lekker in de bak mikken. Zelfde als die Smart TV, Philips trok de stekker uit de server en het werd een domme tv. Als je toch iets met domotica wil doen, zet er domoticz of iets anders op wat je volledig in eigen beheer hebt.

Da's echt een oppepper na 3 dagen ploeteren...
Ik heb voor 600 Euro Shelly's, dus als je een antwoord hebt waar ik wat mee kan: feel free.

Je zet in de shelly de network mask dan wel op 255.255.255.0 en je gateway op het ipadres van je router ?

Op 23 december 2020 21:04:19 schreef Peter112:
Je zet in de shelly de network mask dan wel op 255.255.255.0 en je gateway op het ipadres van je router ?

Zeker!
Ik gebruik voor de Network Mask en de Gateway bij elk device dezelfde waarden. Sommigge devices kan ik daarna op hun nieuwe, static IP vinden. Andere zijn daarna offline.

Anoniem

Op 23 december 2020 21:20:17 schreef Els den Iep:
[...]
Zeker!
Ik gebruik voor de Network Mask en de Gateway bij elk device dezelfde waarden. Sommigge devices kan ik daarna op hun nieuwe, static IP vinden. Andere zijn daarna offline.

Voordat je zaken gaat veranderen.... kun je de shelly apparaten pingen vanuit een werkstation in je netwerk?

Henk H.

Golden Member

Shellies uit en weer aan heb je al geprobeerd denk ik? Of ben je dan de configuratie van de Shelly weer kwijt?

Anders toch de dhcp range omhoog schuiven (het ip adres waar de dhcp range start een groter adres geven) en op de Shellies zelf een vast IP instellen.

Kun je het wegvallen relateren aan een bepaald type Shelly of misschien speelt de firmware (software die in de Shellies zit) van de Shellies een rol?

bprosman

Golden Member

Op 23 december 2020 21:52:19 schreef wvdakker:
[...]

Voordat je zaken gaat veranderen.... kun je de shelly apparaten pingen vanuit een werkstation in je netwerk?

Draaien die dingen wel ICMP dan ?
Veel van die smart dingen doen dat niet nl.
Zet in de Ziggo router het aantal apparaten op 90.
Dan is je DHCP range tot 100 of zo.
Begin dan voor de voorzichtigheid met je Shelly's op statische adressen vanaf 110.

IP 192.168.178.110 (tm 254)
Subnet mask 255.255.255.0
Default gateway 192.168.178.1
Heb je wel de DNS servers gezet ? anders kunnen ze de cloud niet vinden.
Die zijn van Ziggo :
89.101.251.229
89.101.251.228

Omdat in het verleden Ziggo's DNS'en wel eens de mist in gingen zet ik meestal die van Google als 2e DNS (8.8.8.8)
Er is een versie Ziggo routers geweest waarbij statische toekenning (adhv MAC adres) vanuit DHCP niet werkte.
Ook mijn "Toon" doet het niet lekker met DHCP (adres blijft het zelfde).

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 23 december 2020 22:04:35 (10%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Anoniem

Op 23 december 2020 21:55:41 schreef bprosman:
[...]
Draaien die dingen wel ICMP dan ?
Veel van die smart dingen doen dat niet nl.

Als ze TCP/IP praten dan lijkt me dat ze ook wel reageren op ICMP. Maar idd er bestaat een theoretische mogelijkheid dat dat niet geimplementeerd is.

Dan wordt het rebooten en wiresharken.

Sine

Moderator

Op 23 december 2020 20:55:06 schreef Roland van Leusden:
Ik zou die Shelly meuk lekker in de bak mikken.

Shelly is kan compleet cloudless, dus dat heb je zelf in beheer, dat is een van de betere IOT dingen die er momenteel op de markt zijn.

@bprosman,
Jep, die dingen doen ICMP

@Els den Iep,

Ik vermoed inderdaad dat die shellies niet je probleem zijn (hier hangen er ook een stapel)
DHCP of statisch ip boeit eigenlijk niet bij die dingen, dus daar zou ik het ook niet in zoeken.

Ziggo's geweldige ingebakken wifi en router zijn je bottleneck als ik een gok mag wagen. Daar ga ik helemaal met Shiptronic mee:
Laat je router in bridge mode zetten, je modem is dan enkel nog een doorgeefluik (of doe dat zelf ... dat kan tegenwoordig ook ergens met een vinkje, of in het modem zelf of bij je instellingen in mijnziggo)
En vergeet verder alles van ziggo, zet achter het modem een eigen fatsoenlijke router plus een stevig accesspoint(s)
Het liefst iets in mesh of iets wat je nodes slim kan verdelen.

600 euro aan shelly zijn veel wifi-nodes, dat kan dat arme ziggo doosje niet trekken.

Ik heb zelf na een hoop wifi geklungel geinvesteerd in een tweetal https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-ac-pro/ accespoints. Eentje op de begane grond en eentje op de 1e verdieping. Dat heeft me nog niet in de steek gelaten.
Als router heb ik een zelfbouw pfsense doosje, maar als je zelf niet te veel wilt hobbyen heeft ubiquiti heeft ook een prima router https://www.ui.com/unifi-routing/usg/

Wellicht is 1 accesspoint voldoende ... als ik zo eens naar mijn huidige verdeling kijk ;)