DHCP ip adressen wel of niet gebruiken?

bprosman

Golden Member

Jep, die dingen doen ICMP

Dan zou ik inderdaad om te beginnen die dingen eens gaan pingen en niet teveel tegelijk aanzetten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Overleden

Dit soort dingen is het handigst op te lossen als iemand even met TeamViewer (tijdelijk) mee kan kijken.

Je hebt al een aanbieding van REW, anders mag je mij ook een mail sturen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

@Els, was benieuwd of het nog gelukt was?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 23 december 2020 11:31:34 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
Waar houd je dan bij welke IP al vast zijn uitgedeeld en welk apparaat het is? Ik verwijder gewoon de kapotte disk uit de lijst en wijs het adres toe aan de nieuwe disk. Duurt net geteld 1 minuut. Uitvlooien hoe je het betreffende apparaat van een vast adres voorziet duurt in de meeste gevallen al langer. Elke router dat ik al heb gehad kan gewoon een range ingeven en vaste ip toewijzen. Huidige is een Fritzbox. Zelfs met een vast IP op het apparaat geeft de router dit weer in de aangesloten apparaten.

Totdat je router kapot gaat. En geloof me maar, ze gaan allemaal kapot, ik heb er van Ziggo minimaal 7 gehad, allemaal kapot, nu bij KPN ben ik ook al aan de derde bezig. Dan heb je ineens een grote puinhoop, geen idee welk apparaat waar hoort. Gewoon een sticker op elk apparaat? Of gewoon in je administratie, in mijn geval op mijn Google drive.

Ik heb de KPN experiabox nu maar gereduceerd tot enkel een ethernetpoort (verder alles inc. wifi uit), waar mijn eigen spullen achter hangen, en er een ventilator onder gezet om het ding van binnen koel te houden, dat helpt wel. Het is en blijft wel hobby-kwaliteit wat ze allemaal leveren.

Als je bij mijn methode de router vervangt en daarin hetzelfde DHCP bereik zet werkt alles weer. Bij mij ben je afhakelijk van de individuele nodes, bij jou heb je een centraal punt met alle info. Zelf ben ik meer van object georiënteerd werken in plaats van grote centrale dataopslag, elke ding houdt zijn eigen info bij zich. Ik doe dat in hardware en software, al mijn elektronica houdt waar mogelijk/nodig in een eeprom ook zijn eigen kalibratie bij zich.

Alles heeft voor- en nadelen. Bij jou dat alles op 1 plaats staat, overzicht. Bij mij dat alles onafhankelijk en portable is, met weinig werk bij wijzigen van onderdelen.

Anoniem

Op 25 december 2020 10:00:05 schreef Hoeben:
[...]
Totdat je router kapot gaat. En geloof me maar, ze gaan allemaal kapot, ik heb er van Ziggo minimaal 7 gehad, allemaal kapot, nu bij KPN ben ik ook al aan de derde bezig. Dan heb je ineens een grote puinhoop, geen idee welk apparaat waar hoort.

Tenzij je honderden apparaten hebt, is niet simpeler dan om even de apparaten opnieuw te connecten. Dan heb je ook nieuw IP adres. Gaat vaak veel sneller dan IP adres opzoeken op Google Drive.....

Wel eens dat je je leven niet van een KPN experiabox moet laten afhangen. Een interne stabielere router en de experia in bridge mode is wel een beter idee.
Of gewoon de experiabox vervangen ... nog beter (daar waar het kan)

Maar om nu alles handmatig te doen is ook weer het kind met badwater weggooien .....

Sine

Moderator

Op 25 december 2020 10:00:05 schreef Hoeben:
[...]
Totdat je router kapot gaat. En geloof me maar, ze gaan allemaal kapot, ik heb er van Ziggo minimaal 7 gehad, allemaal kapot, nu bij KPN ben ik ook al aan de derde bezig. Dan heb je ineens een grote puinhoop, geen idee welk apparaat waar hoort. Gewoon een sticker op elk apparaat? Of gewoon in je administratie, in mijn geval op mijn Google drive.

Zoals ik al zei, als het zo spannend wordt een echte router gebruiken.
Eentje waarbij je een backup kunt maken van je instelingen.

Op 25 december 2020 11:13:39 schreef Sine:
[...]

Zoals ik al zei, als het zo spannend wordt een echte router gebruiken.
Eentje waarbij je een backup kunt maken van je instelingen.

KPN geeft je geen keuze. Vandaar dat ik er inderdaad mijn eigen router achter heb staan. KPN geeft gewoon de experiabox, dat is alles. Dat apparaat is trouwens helemaal geen KPN apparaat maar een ZTE H369A.

Volgens de spec:

Bandbreedte: 300 Mbit/s 2,4 GHz + 1300 Mbit/s 5 GHz
WiFi-banden: Dual-band 802.11ac
Mesh (Multiroom-wifi): Nee

Maar dat is onzin. Die specs zijn gemeten met een flinke elastiek. Je moet met je laptop bovenop dat ding zitten en dan krijg je met veel moeite 20 Mbit/s eruit. Ik heb nu via ethernet en mijn eigen Mesh ca 100 Mbit/s.

Het heeft slechts één voordeel en dat is voor de KPN. Het apparaat is goedkoop.

Shiptronic

Overleden

Op 25 december 2020 10:00:05 schreef Hoeben:
[...]
Totdat je router kapot gaat. En geloof me maar, ze gaan allemaal kapot, ik heb er van Ziggo minimaal 7 gehad, allemaal kapot, nu bij KPN ben ik ook al aan de derde bezig.

? Ik begin me dan toch af te vragen wat je met die dingen doet. Ja ze gaan stuk maar zoveel??

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 25 december 2020 11:27:48 schreef Shiptronic:
[...]
? Ik begin me dan toch af te vragen wat je met die dingen doet. Ja ze gaan stuk maar zoveel??

Dat heb ik ze ook gevraagd. Ze vonden het toch wel redelijk normaal. Het staat in mijn meterkast waar het wel wat warmer is, maar ook niet te warm. Ik heb nu zo'n laptop-cooler eronder staan zodat de experiabox en mijn eigen spullen koel blijven.

Overigens had Ziggo een probleem in een van die grijze kasten op straat. 2 jaren mee zitten rommelen en bellen. Uiteindelijk kon ik met tracert en wat delaytijden berekenen aanwijzen waar het probleem zat. En inderdaad, daar zat een apparaat met een rotte connector. Maar ook daarna was alles zo slecht via Ziggo dat ik maar op KPN ADSL ben overgestapt. KPN bleek trouwens met dezelfde bitrate veel sneller, minder delay op packets.

Op 25 december 2020 11:27:28 schreef Hoeben:
Volgens de spec:
[... 300 mbps ... ]
Maar dat is onzin.

De spec geeft niet aan dat ie dat haalt maar wel dat ie het protocol zou moeten ondersteunen.

Nu zijn er wel "verwarrende standaarden". Zoals: Als je je goed aan de 12mbps USB 1.1 standaard hebt gehouden mag je ook zeggen dat je USB 2.0 ondersteunt. Toen dat uitkwam was de overtuiging dat USB2.0 dan 480mbps betekende. Maar een 12mbps apparaat kan ook USB 2.0 claimen.

Mogelijk is het met de wifi standaarden hetzelfde. Als ie voldoende "nee, 300 mpbs dat kan ik niet" van de 300mbps standaard weet, dat ie dan 802.11n (300mpbs) compatbile mag heten....

Op 25 december 2020 11:33:58 schreef Hoeben:
[...]
Dat heb ik ze ook gevraagd. Ze vonden het toch wel redelijk normaal.

In zo'n groot bedrijf is er niemand die zich dat soort dingen afvraagt. Zolang de return rate overall onder de zeg 1% blijft vinden ze het prima. Maar ik hoor lang niet zoveel problemen met die dingen als jij schijnt te hebben. Er is dus wel degelijk iets met jou installatie wat "raar" is. Mogelijk b.v. je kabels zodang dat er relatief regelmatig bliksem in de buurt van die kabel inslaat.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 25 december 2020 12:47:15 (28%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 24 december 2020 21:10:35 schreef Shiptronic:
@Els, was benieuwd of het nog gelukt was?

Getweedst! Want het blijft wel opvallend stil vanwege deze topicstarter.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Henk H.

Golden Member

Tis wel eerste kerstdag. Niet iedereen vindt het dan leuk om te gaan storingzoeken ;)

Je zou deze vraag eigenlijk op tweakers forum moeten stellen, daar zitten vast leden bij die de oplossing hebben.

Wil je volledig vrij zijn met allerlei instellingen, koop jezelf een goede router en zet er dan openWRT op! Zeer krachtig en beter dan de fabriek-firmware waar alles gesloten is.
Verder merk ik op dat de router nu niet meer heet, maar slechts handwarm wordt met openWRT. Toegegeven dit is niet voor iedereen weggelegd, verwacht geen mooi menu met icoontjes. Alles gaat ook vele malen sneller, en in het router menu kan je zelfs de cpu of internet belasting in grafiek zien, evenals kernel en bootlog. Regelmatige updates en WPA3 wordt al ondersteund.

Heb hier bij Telenet een modem only gevraagd zodat ik vrije keuze had voor een WiFi router. Na lang aandringen kreeg ik die ook.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

TS is al vertrokken, op Tweakers en wat ik zelf al gedaan heb is die ziggo routermeuk wegdoen. De ubee hier crashte / wipte users als er meer als 15 gebruikers waren. Of de range nou op 20,50 100 stond maakte geen zak uit. Wifipunt in de meterkast is ook vragen om slecht bereik.

Van iemand een Asus rt ac88u welke defect was voor 50 euro gekocht. Mooie adaptor uit de kringloop en hier is nu overal wifi. In de zomer gaat de 2e in het tuinhuis aan en draaien ze in Aimesh.

Op 25 december 2020 12:43:47 schreef rew:
[...]Er is dus wel degelijk iets met jou installatie wat "raar" is. Mogelijk b.v. je kabels zodang dat er relatief regelmatig bliksem in de buurt van die kabel inslaat.

Ik heb elke zomer meerdere keren dat in de buurt (onder 3 secondes, 1 km) bliksem inslaat en mijn aardlek eruit gaat. Maar alles loopt via de meterkast, ik kan daar weinig aan doen.

RAAF12

Golden Member

Op 25 december 2020 18:40:54 schreef CrossFireX:
Wil je volledig vrij zijn met allerlei instellingen, koop jezelf een goede router en zet er dan openWRT op! Zeer krachtig en beter dan de fabriek-firmware waar alles gesloten is.

Heb hier bij Telenet een modem only gevraagd zodat ik vrije keuze had voor een WiFi router. Na lang aandringen kreeg ik die ook.

De KPN in NL gaat nu voor de nieuwste Europese modems van Sagem uit Frankrijk, die zijn ivm de Chinese safety issues iets beter. Vroegah ook wel Tomato en openWRT gedraaid.
Bij KPN heet de nieuwe Wifi router Box 12. Voor klanten zoals ik is zo'n modem prima geschikt. Ik heb weinig toeters en bellen nodig. En al jaren glasvezelklant dat is wel het mooiste van alles. Superstabiel én up en downstream even snel! Ik las net op Tweakers dat Belgie de duurste telco's zijn in de hele EU dat is iets minder :-(

...

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op vrijdag 25 december 2020 21:30:20 (97%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
RAAF12

Golden Member

Indrukwekkend vind ik een paar screendumps niet, voor mij moet het gewoon werken. Nieuwe software kan je ook op wat oudere hardware draaien. Dat lever je vaak in op performance en security issues, maar ik ben geen expert. Overigens bevalt het Sagem boxje hier prima. Els, de @TS is idd met de Noorderzon vertrokken.

Er is ook niks indrukwekkend aan, dat is nu net de bedoeling. Simpel en het werkt uitstekend zoals het moet.
Je hebt gewoon alles zelf onder controle.
TS zit al op Tweakers.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Shiptronic

Overleden

Kunnen jullie een eigen router topic openen? TS post word flink vervuild zo :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Topic zelf had eigenlijk al helemaal niks met elektronica te maken als je het zo wil.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

@Sine bedankt.
Ik heb nu zoveel verschillende opties en goedbedoelde adviezen die elkaar tegen lijken te spreken dat ik niet meer kan kiezen.
Op advies heb ik al geinvesteerd in een AP. Resultaat is niet geweldig.
Om er nu ook nog een router bij te kopen vind ik riskant.

Ik zal met de kennis van u een nieuw topic starten met een vereenvoudigde vraagstelling. Dan kunnen de profi's het hier verder uitvechten.

Op 25 december 2020 12:53:19 schreef big_fat_mama:
[...]

Getweedst! Want het blijft wel opvallend stil vanwege deze topicstarter.

Sorry mensen: ik kan dit niet meert bijhouden/begrijpen.

Arco

Special Member

Meeste ingewikkelde en vaak niet ter zake doende postings kun je vergeten.
Stel gewoon een vast adres in + MAC adres. Of dat in of buiten het DHCP bereik zit is onbelangrijk.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 27 december 2020 15:48:09 schreef Els den Iep:
Op advies heb ik al geinvesteerd in een AP. Resultaat is niet geweldig.

Wat heb je voor een hardware?

Zoals ik al zei, de problemen die je hebt komen niet door dynamische adressen, hier heeft er geen enkele shelly een vast ip.