Goedendag, onze combi-magnetron VIP27 van Whirpool gaf eergisteren na 20 jaar trouwe dienst (vorig jaar lampje vervangen) tijdens het koken in magnetronstand opeens de geest, ook geen display meer . Ik kon op de printplaat zien dat de glaszekering (10L) zwart was en gaf ook oneindige weerstand bij meting. De glaszekering vervangen en alles leek weer in leven totdat ik de magnetronfunctie aanzette (met behuizing erom natuurlijk) en de machine na ca 5 seconden weer geheel uitviel en weer diezelfde zekering kapot bleek. Ik heb met de zoekfunctie op deze site naar informatie gezocht maar wordt niet echt wijs wat ik nu waar moet/kan meten en wat de oorzaak mogelijk is ? Ik las diode, condensator of buis en zelfs mogelijk iets met de beide deurschakelaars maar hoe meet ik nu welke component de boosdoener is? Met een simpele multimeter heb ik circa 5 Ohm over de primaire kant van de trafo gemeten. Wat kan je meten/repareren aan de magnetronbuis (grijze vierkante doosje op de foto ?)
Bij voorbaat dank voor enig advies
Condensator TOV massa doormeten en tussen beide contacten, indien sluiting is dit de euvel > Anders de buis tussen een van de lippen naar behuizing meten, mag geen enkele weerstand vertonen... Deurschakelaar teste kan je door de trafo primair los te nemen en dan de deur op magnetron stand te openen, gaat zekering er uit, deurschakelaar defect...
Bedankt SMD, kan je me (ter lering) uitleggen hoe die beveiliging met de deurcontacten werkt? Als ik de bedrading naloop, zie ik dat de beide contacten in serie staan met een thermostaatje boven op de buis en dan de primaire kant van de trafo ingaat. Ik begrijp niet goed hoe dan het zekeringetje bij een probleem van die deurschakelaars doorbrandt, hooguit dat de trafo dan geen spanning meer krijgt. Aan de andere kant zie ik nu dat er een 'door fail safe'-contact op de print zit (zie foto links onder). Wordt dat systeem ook aangesproken tijdens het koken (zoals gezegd de eerste keer uitval tijdens al 10 minuten in werking en de tweede keer ná ca 5 tellen met gesloten deur) ?
Met 'lippen' van de buis bedoel je de contacten (met de beide rode draden)?
weer bij voorbaat dank
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
De deurschakelaars zijn een "laatste" beveiliging tegen ongewenste magnetron straling
buiten de oven en zorgen ervoor dat de magnetronbuis NOOIT aan kan met open deur.
zie het bijgaande schema in de gele cirkel. (schema is van een 1000Watt (µ wave energy) pelgrim magnetron type MAG550)
Als je de bedrading in het schema volgt staat die schakelaar tussen de fase en nul achter de magnetron-hoofdzekering.
Die dus zal springen als er wat fout is en er schakelaars in de verkeerde stand staan. Al dan niet door een mechanisch defect.
Mag ik hier even op aanhaken cq verder gaan ?
Ik heb hier 2 van deze apparaten staan, een korte diagnose leert dat de trafo stuk is, bij beiden, Alle aansluitingen los behalve de primaire, trekt stroom en begint direct te stinken.
Jammer, het was/is best een handig ding. De ene had ik al jaren, die ging stuk, op een rommelmarkt kocht ik voor weinig dezelfde, die heeft het een paar weken goed gedaan 
Maar, ik sjouw al jaren een trafo achter me aan die ik ooit kreeg van iemand (wie weet ik niet meer) en die lijkt er veel op.
De rechter op de foto, met de groen-ingepakte wikkeling.
Deze is volgens het briefje 2300V
Is deze spanning altijd 2300V ?
Over de oude trafo kan ik nog niets vinden op het www.
advance transformer co 8102N44-70
De andere foto's doe ik er voor de leut ook bij.
bvd !
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Soms 2300V, soms 2100V. Het vermogen is ook belangrijk. Ik weet niet zeker hoe het in de praktijk uitpakt, maar ik vermoed dat een te zware trafo wel geneigd is om teveel vermogen in de magnetron te pompen.
Dank, je vermoed te zien dat de andere trafo groter is ?
Dat kan zo lijken op de foto maar qua volume is-ie ~gelijk.
Ik denk dat ik het ga proberen. Die 2e oven kocht ik voor 10,- maar ja, daar gaat het niet om hè 
Nog een vraagje, de "nieuwe" trafo heeft nog een een extra wikkeling aansluiting.
Wordt aangeduid met "KAUBEL BAUM" op het type-briefje.
Heeft er iemand enig idee waar die voor dient / gediend heeft ?
Ik zal 'm wel niet nodig hebben, maar toch, uit interesse, de gegevens van de drie andere wikkelingen worden wel vermeld, deze niet ? Zou het een temperatuur sensor zijn ? De weerstand is zo laag dat ik het echt kan meten. Ja, ik kan de trafo onder spanning zetten en meten, maar met die hoogspanning toch wat extra voorzichtig.
Inmiddels weer iets verder, een diode (oid?) 2X062H maakt sluiting.
Daarvan heb ik er nog een maar die is onderbroken, of tenminste, op een scoop-componenten tester gebeurt er niets, en die geeft krap 10V
Ik vond een testmethode met een 9V batterijtje, dus . . ?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
HA !
Diode gewisseld, het werkt weer !
Nog even testen en dan andere gaten boren om de trafo vast te zetten, da's ook nog even een kleine uitdaging.
Op 6 januari 2021 16:41:27 schreef EricN:
Extra aansluiting? Welke bedoel je? Heb je een foto? 2 primair, 3 secundair.
Op de eerste 2 foto's de rechter trafo, de gele draden (achter het klemmetje).
2100V is een reguliere spanning, 2300Vis een trafo uit de oudere magnetrons ( Jaren '80) en ik vermoed dat de anodespannig te hoog is en tevens te weinig stroom levert( is eentje uit een 700W magnetron en zaten in de oude, lompe Moulinex magnetrons). Bij deze trafo behoort een 0,65 uF condensator, deze van jou is vermoedelijk 1,0..
Trafo's zijn er wel hoor, heb de originele wel.
Wat testman zegt, suit ik me aan en dat de buis te snel veel te heet word en thermisch er opden duur uitgaat. Test eens met schaal water van plm 3 liter en 20min laten draaien full power..
Mensen, pruts nu niet te veel met Magnetrons en de aansturing, gevaarlijk en gevaar schuilt in klein hoekje!!
Nu ga ik nog even iets toevoegen wat me opviel.
Met de "nieuwe" trafo er in en kortgesloten diode er nog in ging na 10 - 20 sec. de 16A zekering van de aanvoer stuk.
Wat vreemd is want de 8A zekering in de oven ging eerder wel stuk, maar nu met een 6A automaat er voor in de plaats niet.
Klopt, zekering is een T8A normaliter en de Automaat een C karakteristiek??? Die oude Moulinex trafo heeft een echte inschakel vertraging nodig... ( Meestal relais met 2 weerstanden van 10R 5W in eerste instantie in serie/parallel met trafo om EMC op gang te helpen)
@ smd : dank, we zaten tegelijk te typen.
Ik maak even en foto van de C want ik begrijp het opschrift niet.
Op 6 januari 2021 22:59:24 schreef smd:
Wat testman zegt, suit ik me aan . .
Dat bericht zie ik niet
Op 6 januari 2021 22:59:24 schreef smd:Wat testman zegt, suit ik me aan en dat de buis te snel veel te heet word en thermisch er opden duur uitgaat. Test eens met schaal water van plm 3 liter en 20min laten draaien full power..
Da's een goeie, en dan berekenen of het vermogen klopt ?
De C :
Er staat 2100V op.
Maar de trafo spanning is niet gelijk aan de gelijkgerichte spanning.
Als het vermogen 1000W is bij 2100V dan is het vermogen 1200W bij 2300V (als ik het goed heb) dat is best een verschil ja.
Een serie condensator in de primaire zetten . . ?
Of een contra wikkelingetje maken :-> (daar is wel ruimte voor) zal 1V per winding zijn.
Of toch een andere trafo . . .
Of het ding alsnog afdanken 
Op 6 januari 2021 23:05:47 schreef smd:
Klopt, zekering is een T8A normaliter en de Automaat een C karakteristiek???
Maar het duurde even voor de 16A schroefzekering er uit ging, dan had die 6A automaat toch eerder moeten gaan ?
Ge-Jo,
Eerst de waarschuwing dat een magnetron een zeer gevaarlijk apparaat is om aan te werken als leek. Zelfs na uittrekken vd netstekker blijft er nog vele uren een gevaarlijke spanning op de condensator staan die dodelijk is.
In uw profiel staat geen historie, of een verwijzing naar uw beroep, dus bij deze de LEEK-waarschuwing (met alle respect).
Als u toch pogingen wilt wagen kan dat, maar wees UITERST VOORZICHTIG en blijf met uw vingers ver ver weg van de hoogspanningscondensator, en het hoogspanningsgedeelte.
Ik denk dat de hoogspanningstrafo defect is. Heb ik zelf ook gehad 10 jaar geleden bij een ATAG.
U schrijft dat de zekering intern er pas uitgaat als u de magnetronfunctie wilt gebruiken.
Mijn tip:
Koppel de magnetron-trafo eens af.
In het schema zijn dit de witte draden, die van het "power relay" afkomen.
Isoleer dit stekkertje even dat hij het huis niet raakt, en dan de kap er weer op.
Als u DAN de magnetron wilt bedienen, gaat dan de zekering er OOK uit na zeg 30 seconden gebruik?
Zonee, dan zit de fout in het hoogspanningsgedeelte, dan adviseer ik u ERNSTIG om de reparatie uit te besteden aan een vakman (die ook aan de goede onderdelen kan komen...).
Vraag dan hier op het forum wie dit voor u kan doen. Er zitten er hier ZAT die het kunnen en u vast willen helpen.
Ik had ook al gekeken of ik de eigenlijke vraagsteller er weer bij kon betrekken maar het blijkt en gelegenheids-vraagsteller te zijn.
En heeft zijn e-mail niet ingevuld en op dit forum is er geen andere berichtendienst ? Zoiets als email via forum of een PB ?
Zou zowizo die 1.15 uF condensator niet ICM de donor trafo gebruiken.. Vroeg of laat gaat dit fout...
Als ik eerlijk mag zijn is dit een hobby bob oplossing wat ik nooit zou doen...
PS: Ik bedoelde Maartenbakker...
Het apparaat staat hier nog rustig te wachten op het eindoordeel van de CO-ers 
De C heb ik niet veranderd, die zat er al in, als ik naar plaatjes zoek op het www met "microwave capacitor" dan zie ik vele plaatje van C's , allemaal ongeveer 1microF.
En, is die waarde erg kritisch ? Het is voor afvlak, kan die te groot zijn in dit geval ?
Het enige wat nu anders zou kunnen zijn is de spanning vd trafo. Een zoektocht op het www leverde me niets op daar over, wat een gangbare spanning is.
Wel veel "leuke" experimenten / creatief gebruik van trafo's voor andere dingen :->
Oudere magnetrons gebruikten een condensator vanaf 0,55 uf TM 0,75 uF. Buis deed het gemakkelijk aan. Ikzelf al mee geexperimenteerd en vermogen buis en opgenomen vermogen neemt aardig toe. Buis word ook veel heter. Wat voor model oven is het ( Foto voorkant zegt me genoeg) Wellicht heb ik wel een originele tafo...