Sony Betamax SL C9ES aansluiten

Zeker weten!! C9 die het gewoon nog doet!! Zou oude banden te koop zetten, er zijn mensen zoeken oude commercials, programma's etc Of nog werkende banden!!

Op 7 januari 2021 13:22:12 schreef Jopio:
Ok. Aangesloten op de Aerial out van de video. Tulp kabels weg.
En..... er is beeld op de TV! Niet al te goed uiteraard maar voldoende om te zien wat er op de banden staat.
Dus nu eerst maar eens kijken wat er op staat en weg kan.
Bedankt voor de tip.

Krek wat ik zei....

Op 7 januari 2021 13:31:02 schreef Thevel:
[...]Toch wel netjes voor een recorder van >35 jaar oud..

Waarschijnlijk als je m een tijdje laat draaien wordt het beeld beter, de koppen worden dan schoongemaakt, elco's weer wat geformeerd enz

Ik neem aan dat er ook geluid is.

Shiptronic

Overleden

video voor tulp zal je zoiets moeten hebben : https://video-naar-dvd.be/data/articles/images/big/b_699.jpg

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 9 januari 2021 20:59:45 schreef pararuud:
[...]

Waarschijnlijk als je m een tijdje laat draaien wordt het beeld beter, de koppen worden dan schoongemaakt, elco's weer wat geformeerd enz

Ik neem aan dat er ook geluid is.

Beeld is redelijk, af en toe een paar strepen in het midden. En ja ook geluid is er, ook redelijk. Af en toe beetje jankend.
Gaat mij nu in eerste instantie om te kijken wat er op de banden staat. Dus kwaliteit is even minder belangrijk.
Vind het al een wonder dat het allemaal nog werkt.

Op 9 januari 2021 21:19:47 schreef Shiptronic:
video voor tulp zal je zoiets moeten hebben : [afbeelding]

De C9 heeft een BNC videouitgang en twee tulpjes voor stereo audio.

Op 7 januari 2021 13:22:12 schreef Jopio:
Ok. Aangesloten op de Aerial out van de video. Tulp kabels weg.
En..... er is beeld op de TV! Niet al te goed uiteraard maar voldoende om te zien wat er op de banden staat.
Dus nu eerst maar eens kijken wat er op staat en weg kan.
Bedankt voor de tip.

De RF tuner is zonder uitzondering slecht, zie de tips op de betmax pal site.

Het beste koop je een BNC-CINCH verloopje voor een paar euro en pak je het video out signaal. Het kan zijn dat daar spikkels en af en toe strepen in zitten, dan moet je de 1000uF elco aan de videouitgang even vervangen.

Op 9 januari 2021 23:14:12 schreef Jopio:
[...]

Beeld is redelijk, af en toe een paar strepen in het midden. En ja ook geluid is er, ook redelijk. Af en toe beetje jankend.
Gaat mij nu in eerste instantie om te kijken wat er op de banden staat. Dus kwaliteit is even minder belangrijk.
Vind het al een wonder dat het allemaal nog werkt.

Tís krek een wonder.
Jankend geluid, helaas typische eigenschap van Betamax met lage bandsnelheid, half van VHS of 2000
Een snaar vervangen zou kunnen helpen, ze worden aangeboden.

Strepen in beeld zijn drop outs, dus als er even geen signaal van de band komt door slechte band, slecht bandcontact oid. Niets aan
te doen.

Of t beeld met een video aansluiting zoveel beter wordt weet ik niet.
Ik begrijp dat de Tv geen analoge scart ingangen meer heeft.

Op 10 januari 2021 09:04:19 schreef Dominic:
[...]

De RF tuner is zonder uitzondering slecht, zie de tips op de betmax pal site.

Het beste koop je een BNC-CINCH verloopje voor een paar euro en pak je het video out signaal. Het kan zijn dat daar spikkels en af en toe strepen in zitten, dan moet je de 1000uF elco aan de videouitgang even vervangen.

De RF tuner is niet van belang, wel de RF generator.
Eventueel losse RF unit aansluiten

Spikkels en strepen zijn volgens mij gewoon drop outs, of daar een elco aan helpt heb ik nog niet gehoord.

een vermoeide uitgangselco heeft als eerste gevolg dat de V-sync de kelder ingaat, met rollend beeld als gevolg (vooral in witte scenes). rollend beeld, dat bestaat niet bij vlakke tv's (het is een exclusiviteit van BB tv's :-) ) , vlakke tv's gaan op zwart als er iets aan de sync hapert, vandaar dat testen op een BB tv aangewezen is. Nu, er is beeld op de vlakke tv, das dus heel goed.

spikkels wijzen richting sleepcontact drum. Strepen zijn idd drop-outs, maar VHS en beta hadden vrij krachtige drop-out compensators. deze Kan haperen, na al die jaren, of simpelweg héél veel dropouts...

Op 12 januari 2021 21:27:33 schreef pararuud:
[...]
Jankend geluid, helaas typische eigenschap van Betamax met lage bandsnelheid, half van VHS of 2000
Een snaar vervangen zou kunnen helpen, ze worden aangeboden.

SL-C9 is een direct drive machine, heeft alleen een snaar voor het inrijgmechaniek. Jankend geluid kan wel te maken hebben met de bandloop die slecht is of vervuild en bij de vroege C9 machines met een bronskleurige montagebeugel op de bovendrum heeft het te maken met de slechte kwaliteit materiaal van de drum. Polijsten van de bovendrum kan tijdelijk helpen maar het beste vervang je de bovendrum door een later model. Ze worden af en toe nog aangeboden op Ebay enz.

Op 13 januari 2021 00:01:25 schreef kris van damme
Spikkels wijzen richting sleepcontact drum. Strepen zijn idd drop-outs, maar VHS en beta hadden vrij krachtige drop-out compensators. deze Kan haperen, na al die jaren, of simpelweg héél veel dropouts...

Sleepcontact op de drum? Deze machines hebben gewoon een rotary transformer onder de kop zitten. Het is geen Video2000 die zijn DTF oppikt met die verschrikkelijk gevoelige slepertjes.

We spreken hier overigens niet over strepen zoals dropouts maar over constant aanwezige vage lijnen in het beeld.

Voor de mensen die wellicht een verzameling van 25 jaar technische tips van Sony/Betamax reparateurs wereldwijd nog interessant vinden: https://www.palsite.com/home.html

maartenbakker

Golden Member

Kris zal doelen op het slepende aardcontact dat vaak op de as van de drum drukt. Als daar wat mis is krijg je spikkels door opbouw van statische electriciteit. Nou weet ik zo niet of een betamaxdrum ook zo inelkaar zit omdat hij natuurlijk grotendeels stilstaat, maar bij VHS was het een bekend probleem.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 13 januari 2021 02:28:20 (26%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 13 januari 2021 01:13:57 schreef Dominic:
[...]

We spreken hier overigens niet over strepen zoals dropouts maar over constant aanwezige vage lijnen in het beeld.

Het zijn je eigen woorden..

Op 10 januari 2021 09:04:19 schreef Dominic:
[...]

Het kan zijn dat daar spikkels en af en toe strepen in zitten,

Op 13 januari 2021 01:13:57 schreef Dominic:
[...]

Sleepcontact op de drum? Deze machines hebben gewoon een rotary transformer onder de kop zitten. Het is geen Video2000 die zijn DTF oppikt met die verschrikkelijk gevoelige slepertjes.

dat er geen piëzo gestuurde koppen inzitten lijkt me duidelijk. Het kan dus niet anders dan over het aardecontact gaan, voor afvoeren statische ladingen van de drum, Maarten was mee :-)

Zou wel destijds een mooie vinding geweest zijn, de hoge kopsnelheid van een Beta, Piezo koppen van VCC ( Dynamic Track Following) en de universiteit van VHS.. wat zal dat een topmachine geweest zijn!! Beeld was aanzienlijk scherper van een Beta...

Alle banden gecontroleerd. Kwaliteit valt enorm mee, natuurlijk zit er wat ruis in het beeld en jammert het geluid af en toe een beetje. Maar goed, de banden (en de recorder) zijn 30 tot 35 jaar oud!
De banden met uniek materiaal laat ik nu digitaliseren.
Blijft de vraag: gooi ik alles daarna weg of zouden er mensen zijn die belangstelling hebben voor zo'n 50 Sony Betamax banden en/of een Sony SL C9 recorder?
Misschien weet iemand een goed adres/url daarvoor?

Marktplaats zetten of hier adverteren. Weggooien zeker niet doen!!