doormeten zelfbouw speakerbox

hoi , kan iemand vertellen hoe ik een speakerbox (80 cm 3 inhoud) met 2 scheidingsfilters philips ( 500 Hz/4 0hm en 5000 Hz/4 0hm ) kan door meten ? ? ik vernam dat de condensator misschien te oud is, en dat daarom 't geluid wat beknepen over komt. 't is een zelfbouwbox van ca. 1978, volgens philips handleiding gebouwd.

Of het beknepen over komt kun je zelf horen met je oren :-)

Meten valt zo 123 niet mee. Je zult een meetmicrifoon nodig hebben met bijbehorende software. En als je binnen meet maak je grote fouten, dus buiten doen, of in "dode kamer" (die je als amateur niet hebt). Er zijn wel bedrijven die het voor je kunnen, maar dat lijkt me in jouw geval nogal overkill.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Frederick E. Terman

Honourable Member

Eens met @flipflop: als het goed klinkt, niets aan doen.

80 cm3 is wel heel klein trouwens; de inhoud van een pak melk is al ruim 12 maal zo groot. :)

Voor zover ik me herinner, zaten er in het 500 Hz wisselfilter twee bipolaire elco's van 50 µF, en in het 5000 Hz wisselfilter twee van 4,7 µF. Eventueel zou je die los kunnen halen en opmeten (capaciteit en ESR).

De luidsprekers zelf zou je dan ook moeten controleren.
Aan de spoelen (tweemaal 1,5 mH, resp. tweemaal 0,2 mH) kan gelukkig eigenlijk niets fout zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Weet je zeker dat het 4Ω is? Ik had de Philips zelfbouwpakketjes R 6601 en die was er oa. in de 8Ω uitvoering. https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/Phi… pag.23/32
Op de luidsprekers zelf is te zien om welk type het gaat.

80 cm3 is wat klein, als het 80dm3 is zijn het boxen met waarschijnlijk de 12 inch woofer AD1256 oid.

De staande zilverkleurige elko's gaan sterk in waarde omhoog, soms wel 2 keer in waarde. Heb hier 12uF potjes die 20uf waren geworden, 5uf was 12uf geworden. Die moeten er toch wel allemaal uit, MKP type is een mooie vervanger.

Zoals ik het een beetje lees zijn het 2 twee symmetrische Philips fiters achter elkaar gezet, zo maak je een 3 weg filter. Waarschijnlijk 12 inch woofer en AD5060 M of Sq en AD0160T units.

De impedantie van de speakers kun je meestal simpel aflezen van de magneet,
/W4 /M4 /Sq4 /T4 bv zijn allemaal 4ohm. Maar er kunnen ook twee 8ohm units parallel staan. Of 4 ohm units in serie in mijn zelfbouw A20 Philips boxen.

https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/923/Z1zQ0U.jpg

Sine

Moderator

@nijhuisr,

Die zijn niet opgelopen in waarde maar gaan lekken. De cap meter denkt dan onterecht dat ze een hogere waarde hebben.

die philips squakers en hoog units heb ik ook nog een aantal in gebruik, nog degelijk 70's spul. wel al vaker hersteld gehad, gebroken spreekspoeldraad en hard geworden stukje schuimrubber onder de conus. philips had in hun mfb's verschillende van die units, en bij diverse was een extra filter toegepast naar gelang de gebruikte units.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 januari 2021 21:15:52 schreef Sine:
@nijhuisr,

Die zijn niet opgelopen in waarde maar gaan lekken. De cap meter denkt dan onterecht dat ze een hogere waarde hebben.

Intern lekken dan, want ze zijn nog helemaal schoon aan de buitenkant.

Als er een Philips kunststofdometweeter met gele dome in zit, dan kan het heel goed zijn dat naar moderne maatstaven, je het geluid niet mooi meer vindt.
Die tweeter was de eerste betaalbare, echt massaal geproduceerde dometweeter en daarom veel toegepast. Destijds ook best een aardig ding. Maar al heel snel achterhaald door de textieldometweeter die er sterk op lijkt.

Op 16 januari 2021 21:15:52 schreef Sine:
@nijhuisr,

Die zijn niet opgelopen in waarde maar gaan lekken. De cap meter denkt dan onterecht dat ze een hogere waarde hebben.

Niet altijd. Mijn basic multimeter met capaciteitmeting reageert niet op een 150k weerstand parallel aan een 100nF condensator. 150k is een zwaar lek.
Zo'n universeel componententestertje reageert amper/niet op een 1M weerstand, maar bij 150k wel (verdubbeling capaciteit).

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 16 januari 2021 22:15:12 (40%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 16 januari 2021 17:57:50 schreef RAAF12:
Weet je zeker dat het 4Ω is? Ik had de Philips zelfbouwpakketjes R 6601 en die was er oa. in de 8Ω uitvoering.

Voor een eventuele meting en/of reparatie maakt dat gelukkig niet uit, maar de NL4102 en NL4111 waren 4 ohm. En de 8102 en 8111 waren - inderdaad! - 8 ohm. Er waren nog meer wisselfilters, ik geloof beginnend met 7.. in die Hobbyskoop's is vast een en ander te vinden.

Goedkoop waren die setjes trouwens niet!
https://www.eliveld.nl/themes/hobbyskoop/prijslijst-philips-hobbyprogr…

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Wat bedoel met "benepen klinken", te weinig mid, hoog of bass?. Beschrijf dat 's precieser.

Het meten van de frequentiekarakteristiek doe je niet eventjes, daar heb je wel zoals gezegd een meetmicrofoon en software voor nodig. Heb je die net, dan kan dat dus niet.

Blijft over wat foto's van het filter hier neer te zetten, wellicht valt daar wat meer aan te verbeteren. Maar dan moet je dus éérst weten wat er aan mankeert, en eigenlijk ook een oorzaak vaststellen.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Intern lekken dan, want ze zijn nog helemaal schoon aan de buitenkant.

Met lekken wordt dus niet altijd letterlijk er uit lopende vloeistoffen bedoelt. Ze bedoelen hier dus een kleine lekstroom door het dielectricum heen die de capaciteitsmeter bedonderd.

Dat is een reden waarom veel capaciteitsmeters verkeerd meten. Er bestaan meer meetmethodes om capaciteiten te meten. En afhankelijk van het soort condensators moet je juiste methode gekozen worden waarvan de resultaten ook nog juist geïnterpreteerd moeten worden. De meeste meetapparaten doen dit niet of niet juist.

het hoeft geen lek te zijn in de condensatoren. Als de ESR sterk toegenomen is (wat bij bij bipolaire elco's van die leeftijd zeker het geval is) gaan eenvoudige testers ook meer µF aanduiden.
Het feit dat TS dubbele waarde meet dan aangegeven duidt erop dat die elco's naar de kliko mogen. (vervangen dus)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ho peerd, dat was @nijhuisr. @TS heeft (nog) geen condensatoren gemeten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

O, ja, Ik lees het . dan kan TS daar alvast eens mee beginnen. Ju peerd.

ps: OS Puckle is boven water gekomen.

de box is 80 dm 3 , hierbij bouwtekening van de twee geschakelde Scheidingsfilters.
https://ibb.co/CtCFSZZ

Op 29 januari 2021 15:44:21 schreef Lelektrogroen(t):
de box is 80 dm 3 , hierbij bouwtekening van de twee geschakelde Scheidingsfilters.
https://ibb.co/CtCFSZZ

De inhoud van je box kan je ook zo schrijven, 80 dm3 of vermijden door het gewoon 80 liter te noemen. :)

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

dank voor de reactie .

ik zou graag de handleiding voor dit forum lezen /of ontvangen.
ik weet niet hoe dit exact werkt .

https://ibb.co/7Rvmxq3 .

foto gekoppelde scheidingsfilters Nl 4102 en NL 4111 , 4 0hm .

Op 29 januari 2021 16:00:01 schreef Lelektrogroen(t):
ik zou graag de handleiding voor dit forum lezen /of ontvangen...

Als je het bericht typt dan zie je bovenin knoppen waar je tekst kunt formatteren. Tekst tussen 2 tags krijgt dat formaat.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
rob040

Golden Member

Die blauwe condensatoren kunnen wel eens aan vervanging toe zijn.
Het zijn bipolaire types.
De gele verlopen eigenlijk nooit.

Nu nog een foto van de speakerkast zelf. En eens wat meer info over de bron. Misschien hangt er wel een brakke versterker aan ;)

Op 29 januari 2021 16:00:01 schreef Lelektrogroen(t):
dank voor de reactie .

ik zou graag de handleiding voor dit forum lezen /of ontvangen.
ik weet niet hoe dit exact werkt .

https://www.circuitsonline.net/forum/faq

Wat zijn de speaker type nummers die op de magneet staan?

Als het niet goed klinkt. Kun je voor een paar euro per luidspreker de condensatoren vervangen. Is het niet goed dan zet je de originele weer terug.

Meestal klinkt het dan weer fris. Hoog en mid weer terug.

de woofer is met nummer AD 12250 W 4 , de 2 squakers nr. AD 0211/sq 8 , en de 2 tweeters nr. AD 0163 /T15 . foto van de box : https://ibb.co/gwN10vn .