We zijn van plan een elektrische auto te kopen.
Opel Mokka, bat. 45 Kw, vermogen 100Kw.
Nu had ik graag berekend wat het rijden / km kost.
Onder normaal gebruik doet hij +- 70 km/dag.
Gewoon huishoudelijk tarief.
Ik had al wat gerekend en kom duurder uit dan de diesel die we nu hebben.
Denk dat ik dan verkeerd zit.
Fabrieksopgaaf: De accu is 50 kWh groot, waarvan 45 kWh beschikbaar. De range is 255 km, het verbruik is 176 Wh/km. (bron: https://ev-database.nl/auto/1278/Opel-Mokka-e)
Bij 70 km/dag is het verbruik 12.3 kWh/dag. Uitgaand van 25 cent/kWh kost dat EUR 3,08 /dag, 4,5 cent/km. Uiteraard heel grof gerekend en zonder allerlei verliezen in acht te nemen. Ga uit van EUR 5,-/dag.
[Bericht gewijzigd door plankgas op (10%)]
100 kW is het vermogen van de laadinrichting.
Als jij thuis een oplaadmogelijkheid van 100kW wil realiseren dan zul je diep in de buidel moeten tasten.
Dat wordt een 3 fase aansluiting van minimaal 3x150A.
Dat is een industriële aansluiting.
Maar je hebt het ook over gewoon huishoudelijk tarief, die twee gaan niet samen.
[Bericht gewijzigd door Brainbox op (23%)]
hmm diesel is dat € 5,88.( verbruik 6l/100 km aan € 1,4/liter )
Valt wel tegen.
Gewone huis aansluiting, auto kan ook 12 uur laden 's nachts.
[Bericht gewijzigd door kitman op (28%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Neem ook de slijtage van de accu mee, onderstaande tesla eigenaar zat na 9 jaar met een auto die financieel total loss was. De totale afschrijving van een e-auto is daardoor veel hoger, wie wil een dergelijke auto nog kopen na 7 jaar met het risico dat binnen een paar jaar de accu onherstelbaar naar de vaantjes is.
https://www.ad.nl/auto/nieuw-accupakket-35-000-euro-staat-dit-alle-tes…
Opel:
Garantie op de batterij.
Op de batterij van al onze elektrische auto's geven wij acht jaar of 160.000 km* garantie op behoud van ten minste 70% van de oorspronkelijke capaciteit. Op verzoek stellen we daarnaast een certificaat voor u op, waarop de oplaadcapaciteit van de batterij op dat moment vermeld staat, zodat u uw elektrische auto gemakkelijker kunt verkopen.* Afhankelijk van wat het eerste bereikt wordt.
Kortom worst kaas schrijf je de auto na 8 jaar volledig af, gelijk aan wat er bij de eerder genoemde Tesla gebeurde.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (40%)]
Die range, lijkt me een getal waarmee je alle richtingen uit kunt. Alles moet uit de accu komen, dus ook de verlichting en de verwarming, ventilatie (airco) etc.
Het maakt m.i. nogal wat uit of je overdag in de zomer rond rijdt of op een koude winteravond.
Ook met normale brandstof wordt het verbruik opgegeven onder ideale omstandigheden, waarbij soms ook ribbels op de carrosserie worden verwijderd en naden afgeplakt, alle onnodige verbruikers uit, constante snelheid, enz.
Het stroomverbruik zou in de praktijk wel eens een stuk hoger kunnen zijn.
OFFTOPIC ALARM Je moet wel heel erg van het milieu houden om elektrisch te rijden. De fiscale incentives zijn allemaal bedoeld voor de zakelijke rijder, de particulier schiet er niks mee op. En als binnenkort het Amazone gebied ondersteboven wordt gekeerd om op grote schaal Lithium te winnen, dan ben je medeplichtig. Groene stroom is ook al zo'n dingetje: Onder de naam biomassa worden hele bossen in de oven geduwd !
rob040
Golden Member
Nog een onzekere factor waar je weinig over hoort: belastingen/accijns.
Als in de toekomst het aandeel elektrische auto's groot wordt (en het aandeel dat diesel en benzine verstookt te klein wordt) zal het verlies in accijns inkomsten gecompenseerd moeten worden.
Den Haag zit aan de knoppen, dus afwachten wanneer het zo ver is.
Het diesel verbruik hebben we zelf gemeten en is een gemiddelde.
Er wordt dagelijks mee naar het werk gereden.
Ik ben groen vanaf ik er ook voordeel mee heb.
We hebben zonnepanelen liggen en worden nu genaaid door de overheid.
Ik kom nu, met terugdraaiende meter, net toe met mijn productie.
Dus als er een EV bijkomt is dat opladen aan gewoon huishoudelijk tarief.
Op 18 januari 2021 13:24:17 schreef plankgas:
Groene stroom is ook al zo'n dingetje: Onder de naam biomassa worden hele bossen in de oven geduwd !
Hoezo? Die centrales draaien toch op snoeihout (uit de tuin bijvoorbeeld) 
joopv
Golden Member
Op 18 januari 2021 13:17:48 schreef Roland van Leusden:
Neem ook de slijtage van de accu mee, onderstaande tesla eigenaar zat na 9 jaar met een auto die financieel total loss was. De totale afschrijving van een e-auto is daardoor veel hoger, wie wil een dergelijke auto nog kopen na 7 jaar met het risico dat binnen een paar jaar de accu onherstelbaar naar de vaantjes is.https://www.ad.nl/auto/nieuw-accupakket-35-000-euro-staat-dit-alle-tes…
Opel:
[...]
Kortom worst kaas schrijf je de auto na 8 jaar volledig af, gelijk aan wat er bij de eerder genoemde Tesla gebeurde.
Je maakt nu de fout om 1 (een) geval te generaliseren tot een algemene waarheid.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
@Plankgas heeft grotendeels gelijk:
Duits onderzoek: diesel is beter voor milieu dan elektrisch
https://www.auto55.be/nieuws/31388-duits-onderzoek-diesel-is-beter-voo…
Deze column in het Parool stipt mi ook interessante punten aan:
https://www.parool.nl/columns-opinie/duurzaam-beleid-pakt-niet-altijd-…
@joopv
Opel doet toch precies hetzelfde , na 8 jaar is het over en uit als je accu dan <70% is of zelfs volledig defect. Ik zou het onverstandig vinden als koper om met dit scenario geen rekening te houden.
Deze garantie bepaalt in ieder geval wel een groot deel van de afschrijving. Dieselmotoren halen tenslotte bij normaal onderhoud zonder problemen dubbele kilometrages.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (12%)]
Ik denk dat we het hier graag on-topic houden. Ik zie het anders al heel snel ontsporen. Vanaf hier worden alle biogasamazonemassaverhalen gewoon verwijderd.
Shock6805
Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Ik korte google zoektocht geeft aan dat het waarschijnlijk toch iets genuanceerder ligt: https://eufactcheck.eu/factcheck/mostly-false-electric-cars-generate-h…
Al blijkt uit dat artikel ook dat het geen complete win is voor de elektrische auto en (logisch ook) op z'n minst deels afhangt van de productiewijze van de verbruikte elektriciteit.
[edit]
Ai, GJ_ en ik hebben elkaar net gekruist. Als het niet past, mijn excuses.
[/edit]
[edit2]
Om op z'n minst ook een deel compleet on topic te schrijven: Vergeet in die berekening ook zeker het onderhoud niet mee te nemen. Een verbrandingsmotor heeft veel meer bewegende delen dan een elektrische en die slijten allemaal. Ik heb al verschillende artikels gelezen die beweren dat daar het kantelpunt wel eens in kan zitten, geholpen door eventuele zonne-energie die de laadkosten drukt.
[/edit2]
[Bericht gewijzigd door Shock6805 op (30%)]
Hmmm. Ik zie dat de TS een Belg is. Ik weet niet wat dat betekent voor de calculatie die ik voorschotelde.
OP DE GRENS VAN ONTOPIC In ieder geval is elektrisch rijden in België niet zo'n leugen als in Nederland, omdat het aandeel kernenergie in de opwekking in België 50+ % is (in Frankrijk zelfs 80+ %). Complicerende factor is wel dat België een nijpend opwekkingstekort heeft en slecht onderhouden kerncentrales.
Op 18 januari 2021 13:30:48 schreef rob040:
Nog een onzekere factor waar je weinig over hoort: belastingen/accijns.
Als in de toekomst het aandeel elektrische auto's groot wordt (en het aandeel dat diesel en benzine verstookt te klein wordt) zal het verlies in accijns inkomsten gecompenseerd moeten worden.
De bruto-stroomprijs is in NL ongeveer 5ct/kWh. De consument betaald 25ct, en het verschil is vrijwel volledig belasting.
Dus van iedere euro die je aan stroom uitgeeft, gaat 80% naar Den Haag.
Bij diesel en benzine hangt het een beetje van de momentele prijs af, maar het aandeel voor Den Haag is altijd minder dan 80%; eerder 50%
Op 18 januari 2021 13:21:46 schreef buzzy:
Die range, lijkt me een getal waarmee je alle richtingen uit kunt. Alles moet uit de accu komen, dus ook de verlichting en de verwarming, ventilatie (airco) etc.
Een setje grootlicht gloeilampen gebruik iets van 150W. Dat is (bij 50 km/h) 3Wh/km. Dat staat in geen enkele verhouding tot de 176Wh/km die de motor verbruikt. Airco (kun je ook mee verwarmen) gebruikt iets meer, maar niet veel meer.
Als je range terugloopt bij lagere temperatuur komt dat doordat de accu minder goed werkt bij lagere temp, niet doordat het verbruik aan andere zaken een grote rol speelt.
joopv
Golden Member
Ik stel me zo voor dat deze discussie ook werd gevoerd toen het gaslicht vervangen werd door elektrisch licht.. 
Face it: binnen enkele decades zul je geen nieuwe personen auto meer kunnen kopen die op fossiele brandstof rijdt. Of denk je echt dat bedrijven als Mercedes en VW miljarden voor niks in migratie naar elektrisch rijden pompen?
Misschien is er dan nog een niche markt voor fossiele autos... een soort stoom machine clubje.
Roland van Leusden
Of denk je echt dat bedrijven als Mercedes en VW miljarden voor niks in migratie naar elektrisch rijden pompen?
Primair voor hun eigen portemonnee, lees ook het artikel in het Parool. Voor het milieu zou het veel beter zijn als je bestaande auto's door de fabrikant kan laten ombouwen naar elektrisch.
Alleen klassiekers worden nu omgebouwd door aparte bedrijfjes, een VW Kever bv is met een kant en klare ombouwset in een dag omgebouwd naar elektrisch, waarbij dan ook nog accu's uit een Tesla gerecycled zijn.
Boudie
Vervangen DOOR.
Mijn situatie voor elektrisch rijden (in NL en geen Opel Mokka):
- Elektriciteit tegen daltarief: € 0,19 per kWh (Oxxio, 1 jaar vast).
- Wegenbelasting tot 2025: € 0,00 per maand.
- Onderhoud gedurende 6 jaar: € 0,00 per jaar (in aankoopprijs auto).
- Garantie op HV accu: 8 jaar of 160.000 km.
- Rijkwaliteit: Super (ruim 300 pk en 400 Nm)
Ik wil maar zeggen: een kostenvergelijking maken tussen Dieselen en elektrisch rijden is niet zo eenvoudig en hangt erg af van hetgeen je zelf belangrijk vind.
Voor mij speelde milieu bijvoorbeeld geen enkele rol van betekenis. Ik vindt dat de auto gewoon fantastisch rijdt en dat heeft de doorslag gegeven.
Boudie
Vervangen DOOR.
Op 18 januari 2021 13:17:48 schreef Roland van Leusden:
Neem ook de slijtage van de accu mee, onderstaande tesla eigenaar zat na 9 jaar met een auto die financieel total loss was. De totale afschrijving van een e-auto is daardoor veel hoger, wie wil een dergelijke auto nog kopen na 7 jaar met het risico dat binnen een paar jaar de accu onherstelbaar naar de vaantjes is.https://www.ad.nl/auto/nieuw-accupakket-35-000-euro-staat-dit-alle-tes…
Opel:
[...]
Ik vind dat bijzonder negatief gesteld.
Audi, door menigeen toch niet als vooruitstrevend beschouwd, geeft 8 jaar garantie op de HV-accu van een e-tron.
Dat zouden ze echt niet doen als de kans groot is dat die accu na 8 jaar in elkaar sodemietert of gedurende die 8 jaar sterk in capaciteit terugloopt.
Definitie van "sterk terugloopt"? Zie de kleine lettertjes in hun garantievoorwaarden. Mag je zelf opzoeken.
Ook andere fabrikanten zijn niet zuinig met garantie.
...en slecht onderhouden kerncentrales
HelaHola, niet slecht onderhouden, alleen oud en daardoor meer kosten aan onderhoud.
Groetjes,
eSe
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Het zal allemaal, mijn Berlingotje diesel wordt dit jaar 15 jaar oud met 260k op de teller.
Er is wat onderhoud aan, bandje, soms een stukje uitlaat, remmen...
Met een E auto heb ik dat ook, op de uitlaat na.
Maar ik moet nog zien dat het die leeftijd haalt...
mvdk
Golden Member
Hoe ver kom je met een gemiddelde gezinsauto, zeg een VW Golf 1.6 met caravan, met één volle tank? Hoe ver kom je met een betaalbare e-auto met diezelfde caravan tot je weer moet opladen, en hoe lang duurt dat en hoeveel kost dat?
Ik voorzie dat veel campings hun stroomaansluiting moeten gaan aanpassen.
Voorzien die campingbazen dat?
Roland van Leusden
Dat zouden ze echt niet doen als de kans groot is dat die accu na 8 jaar in elkaar sodemietert of gedurende die 8 jaar sterk in capaciteit terugloopt.
While battery degradation varies by model and external conditions – such as climate and charging type – the majority of vehicles on the road today have not experienced significant decline. In fact, overall degradation has been very modest, with an average capacity loss of just 2.3% per year. Under ideal climate and charging conditions, the loss is 1.6%.
https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/
Kortom op basis van deze data van 6000 voertuigen zou je eerder een garantie van 12 ~ 15 jaar verwachten dan van 8. Een antwoord op de vraag waarom de fabrikanten maar 8 jaar/ 160K doen heb ik nog niet kunnen vinden.
e-auto koop je niet voor het goeiekoop.
70km/dag en een autonomie van 250km, dan heb je elke 3.5dagen een volledige laadcyclus erdoor. met 200 werkdagen met jaar heb je dus 60laadcycli per jaar.
met 500 laadbeurten, zou die dus zeker 8.5jaar meegaan
fabrikant zegt 170Wh/km maar niet in welke omstandigheden. ik reken voor het gemak met 200Wh/km of 20kWh/100km.
1kWh kost 25ct, dus kostprijs 5€/100km. gelijkaardig met een diesel die 4L/100km zou verbruiken.
ik heb 9jaar met een golf diesel gereden uit 1988, autosnelweg 3,4L/100km, gemiddelde over 170 000km en 9jaar was 4,62L/100km. (6€/100km). belastingsvrij en quasi onderhoudsvrij (heb ik niks van kosten aan gedaan. laatste onderhoud op 400 000km en auto is weggegaan met 536 000km op de teller)
mijn vrouw rijd nu met een 10jaar oude hybride prius. benzine automaat die gemiddeld op 5,2L/100km zit (vooral korte ritten van minder dan 5km). op autosnelweg zakt die zo naar 4L/100km
gemiddelde kost aa 5,2L/100km is dan 6.2€/100km.
electrisch rijden is voor ons perfect haalbaar, maar als ik de kostprijs dan bekijk (bv bij renault betaal je 300€ lease per maand voor de accu), dan geraken we er niet aan uit.
ik zou toch eens naar hybride kijken
[Bericht gewijzigd door fcapri op (17%)]