Elektrische auto

Op 20 juni 2021 19:08:13 schreef Frederick E. Terman:
Doet me denken aan mijn oom, boer, die eindelijk ook eens een autootje ging kopen voor op zijn eigen land. Voor klusjes, hekken inspectie en zo.
Veel geld had hij niet, maar een vreselijk barrel dat het nog nét deed hoefde maar 50 gulden te kosten (weliswaar toen meer dan 50 euro nu, maar toch niet duur). 'En', zei de garageman, 'dan doe ik er nog vier redelijke bandjes om.'
'Hou die banden maar' zei oom, 'als ik dan tóch auto ga rijden, dan wil ik het weten ook!'

Doet me denken aan die Amerikaanse boer die bij FET's oom op bezoek was. Zo trots als een aap met zeven staarten pochte hij hoeveel land hij had. Hij zei:"Ik heb zoveel land. Met mijn auto doe ik wel vier dagen over om om al mijn land heen te rijden". FET's oom zei:"Zo'n auto heb ik ook"

Op 20 juni 2021 21:54:44 schreef maartenbakker:
Ik heb nog nooit een koud achterwerk gehad in een auto...

Ik ben zelf geen ervaringsdeskundige, maar wat FET hierboven bedoeld (volgens mij) is dat je met een stoelverwarming efficienter kunt verwarmen. Je hoeft dan niet eerste je hele auto te verwarmen, maar direct lokaal jezelf. Ik kan niet beoordelen of het werkelijk zo werkt.

@Hoeben: je verzamelt drogredenen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
KGE

Golden Member

Op 20 juni 2021 12:50:32 schreef henri62:
[...] Oh ja? Waar heb je dat dan gevonden?
Zover ik weet maken ze alleen een brandstofcel versie.

Kijk hier eens:
https://www.youtube.com/watch?v=3IPR50-soNA

KGE

Golden Member

Op 20 juni 2021 12:56:48 schreef fcapri:
en wat dacht je er van om de overtollige energie van zonnepanelen in waterstofproductie te gooien?
we hebben altijd een probleem dat er de ene moment een overschot is, en de andere moment een te kort. overschotten kan je toch makkelijk in een eigen kleine versie van waterstofgenerator steken en als je tekorten hebben, die aanspreken.
in principe is het een battery (met belabbert rendement, maar dat kan verbeteren), MAAR je hebt er geen speciale chemische producten voor nodig

de opslag in batterijen nu, is ook geen oplossing. de lithium is ook maar beperkt en als alles op batteryen komt, gaan daar tekorten in komen

Wat voor overschot is er dan aan zonne-energie ? Dit gaat gewoon het net in en wordt instant verbruikt. Wanneer de industrie meer elektrisch zou verbruiken in plaats van gas is er zeker geen overschot. Grote stationaire accu's kunnen ook prima bufferen, dat hoeven ook geen lithium accu's te zijn.

Lithium batterijen hebben in tegenstelling tot andere accu vormen, geen belabberd rendement. Je kunt een lithium accu ook gewoon voor 97% leeg trekken zonder problemen. Een loodaccu haalt krap aan 50%

En lithium is absoluut niet schaars, dit is een wijdverbreid misverstand.

Over vijf jaar krijg je er "niks" meer voor als je het overtollig van je zonnepanelen op het net gooit, dan is het wel handig als je met dat overschot een tankje waterstof vult en later in je auto kunt verstoken.

Op 21 juni 2021 21:31:12 schreef KGE:
[...]

Kijk hier eens:
https://www.youtube.com/watch?v=3IPR50-soNA

Een nice markt en volledig kansloos op alle technische vlakken.

Op 21 juni 2021 21:43:20 schreef KGE:
[...]
En lithium is absoluut niet schaars, dit is een wijdverbreid misverstand.

Inderdaad is niet schaars. Hoe komen ze dan overal op die onzin?

[Bericht gewijzigd door henri62 op dinsdag 22 juni 2021 00:14:02 (30%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Op 21 juni 2021 19:45:09 schreef flipflop:
[...]
Ik ben zelf geen ervaringsdeskundige, maar wat FET hierboven bedoeld (volgens mij) is dat je met een stoelverwarming efficienter kunt verwarmen. Je hoeft dan niet eerste je hele auto te verwarmen, maar direct lokaal jezelf. Ik kan niet beoordelen of het werkelijk zo werkt.

Dan zou ik stuurverwarming denk ik fijner vinden, maar wie weet.

@Hoeben: je verzamelt drogredenen.

De redenen die Hoeben noemt zijn voor hem valide; zoveel gebruikers zoveel use-cases. Ik denk zelf dat electrisch vrachtvervoer over iets langere afstanden, voorlopig het best werkt met bovenleiding. Dat kan naar keus op ijzeren of op geasfalteerde wegen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 21 juni 2021 19:45:09 schreef flipflop:
[...]
Ik ben zelf geen ervaringsdeskundige, maar wat FET hierboven bedoeld (volgens mij) is dat je met een stoelverwarming efficienter kunt verwarmen. Je hoeft dan niet eerste je hele auto te verwarmen, maar direct lokaal jezelf. Ik kan niet beoordelen of het werkelijk zo werkt.

@Hoeben: je verzamelt drogredenen.

Klopt, slechts 60 Watt per stoel en het is razend snel. Binnen een minuut heb je het helemaal naar wens behalve: je handen en de ramen. Vandaar dus stuurverwarming en nog steeds een blaaskachel.

Op 22 juni 2021 00:29:11 schreef maartenbakker:
[...]
[...]
Ik denk zelf dat electrisch vrachtvervoer over iets langere afstanden, voorlopig het best werkt met bovenleiding. Dat kan naar keus op ijzeren of op geasfalteerde wegen.

En dan in de bergen je remenergie terug leveren naar de klimmende kant bespaart enorme hoeveelheden brandstof.

Shiptronic

Overleden

Op 22 juni 2021 00:42:19 schreef K7Jz:
[...]

Klopt, slechts 60 Watt per stoel en het is razend snel. Binnen een minuut heb je het helemaal naar wens behalve: je handen en de ramen. Vandaar dus stuurverwarming en nog steeds een blaaskachel.

Mijn Ford had 20 jaar geleden al voorruit verwarming, wat een genot, daar kan geen blaas kachel tegen op.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

in de manual van een EV staat ook dat die stoel en stuurverwarming er juist inzit om gebruik van de nogal slurpende ventilatiekachel te minderen.

ford had sowiso 25 jaar geleden al voorruitverwarming. wel een duur ruitje om te vervangen, 1000 gulden toen al..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 22 juni 2021 09:45:16 schreef testman: ford had sowiso 25 jaar geleden al voorruitverwarming. wel een duur ruitje om te vervangen, 1000 gulden toen al..

Duur? Bij Ford is alles goedkoop.
Mijn laatste voorruit was 1.600 euro. Zonder verwarming of andere fratsen.

Op 22 juni 2021 00:29:11 schreef maartenbakker:Ik denk zelf dat electrisch vrachtvervoer over iets langere afstanden, voorlopig het best werkt met bovenleiding. Dat kan naar keus op ijzeren of op geasfalteerde wegen.

Met bovenleidingen word al druk "geoefend" door o.a. Scania.

Op 22 juni 2021 09:45:16 schreef testman:
ford had sowiso 25 jaar geleden al voorruitverwarming. wel een duur ruitje om te vervangen, 1000 gulden toen al..

Lang leve ruitverzekering. Mijn vroegere 1996 Mondeo had defecte voorruit, ruit-vervang-bedrijf vroeg of ik een verwarmde ruit wilde. Ehhh, ja graag! (Eigen risico was gelijk voor beide ruiten.) De zware bekabeling zat er al in, twee relais (60A voor verwarming en iets om stationair toerental te verhogen bij gebruik iirc) en de aan-knop op de sloop gehaald en nog wat stuurdraadjes moeten leggen. Inderdaad heerlijk.

Evenals stoelverwarming (Volvo V70): voordat ik het dorp uit ben voel je al een lekkere warmte terwijl het stuur bijna te koud is om aan te raken (geen stuurverwarming). Ook heerlijk als je wat rugpijn hebt. Voor mijn toekomstige Tesla (of ander batterijbarrel) is dit één van de eerste vereisten: stoeverwarming op ELKE zitplaats. Zowel vanwege zuinigheid als domweg lekker om te hebben. (Bij Tesla heette het "winterpackage" oid maar is bij verschillende modellen inmiddels standaard geloof ik.

Dingen als bussen en vrachtwagens kunnen best een paar honderd kilo accu meezeulen om elektrisch te kunnen rijden.

Hier in Delft zijn het afgelopen jaar ineens de helft van de bussen elektrisch!

Bij (stads-)bussen is het voordeel dat je 's nachts zelden klanten hebt, dus dan kunnen ze makkelijk aan de lader.

Bij vrachtwagens is het probleem dat je soms zeg 1600km moet rijden in 20 uur rij-tijd. Heb je dan twee chauffeurs voor nodig, maar als de lading het rechtvaardigd dan zal dat wel gedaan worden. Maar dat ga je dus niet halen op 1 acculading. Anderzijds, met tactische snellaad-faciliteiten kom je een heel eind. Als je iedere 4 uur 1 uur aan de snellader moet, mwah! Dan kan je een heel eind komen.

Weer: Dit vergt enige aanpassing van de manier-van-werken van de mensen die er mee te maken hebben. De huidige generatie zal wel lastig "om te scholen" zijn. Als iemand een vervoersbedrijf opzet dat zegt: Wij zijn 20% duurder maar 100% elektrisch... Dan denk ik dat dat kans van slagen heeft. Bedrijven als Albert Heijn zullen in de loop van de tijd om PR redenen dan voor dit vervoer kiezen. En tegen de tijd dat er dan meerdere aanbieders komen, dan moeten de bestaande bedrijven ook mee gaan doen.

Er zijn natuurlijk altijd rand-gevallen die je met een dieselwagen net kan halen, maar met een elektrische (zonder batterijwissel) niet. Hier in utrecht ophalen om 12:00 op dinsdag afleveren 1600km rijden hiervandaan over 24 uur. Gaat net met een diesel-wagen, net niet elektrisch.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evelo

Golden Member

Een trekker/oplegger combinatie is best flexibel. Er wordt nu al zoveel keer een oplegger afgezet en weer opgepikt.

Er zal wel een functie in de logistieke software komen waarmee kan berekend worden waar en wanneer het interessant is om te wisselen van elektro- naar dieseltrekker.

Ik was deze week in 2 autogarages voor het werk.
Grote garage van BMW met eigen cabine, 400kVA transfo. Er waren enkele laders gemonteerd aan de buitenzijde van de cabine. Op pakweg 2m van de transfo, vond ik wel grappig.

Bij een andere kleine garage vroegen ze zich luidop af hoe hun job de komende jaren zal evolueren. Ze wisten niet goed welke opleidingen ze best konden volgen, in wat voor (duur) materiaal ze best zouden investeren,...

Shiptronic

Overleden

Ik had een bedrijf voor het ombouwen van motorvoertuigen naar alternatieve BRANDstoffen (plantaardige olie, LPG) , ik heb de deur definitief op slot gedaan :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 21 juni 2021 19:45:09 schreef flipflop:
[...]@Hoeben: je verzamelt drogredenen.

Ik rij 40.000 a 50.000 per jaar voor mijn werk, sjouw regelmatig grote hoeveelheden elektronica mee. Zelfs af en toe met een 2-ton aanhanger. Voor mij is dit heel reëel. Doe dat eens elektrisch? Geen enkele kans.

Maar op waterstofgas zou het best wel kunnen werken.

Dat vervoer doe je ook niet op de fiets. Is een fiets daarom een onding, of onbruikbaar?

Maw, jij schetst een situatie die ongeschikt is voor de e-auto technologie van 2021. Dat ga je dus ook niet met een e-auto doen. Daar hoef je niet eens over te discussieren. (Over 5 jaar ligt dat denk ik heel anders, maar dat zien we dan wel weer)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Ik denk inderdaad dat een fiets ook onbruikbaar is voor het werk dat Hoeben ermee doet ;-)

DHL heeft echter wel een aantal vrachtligfietsen in gebruik in de stadsdistributie. Ik weet eigenlijk niet of die electrisch zijn.

Heb ik het stukje gemist waar Hoeben aangeeft dat een electrische auto voor iedereen onbruikbaar is? In elk geval bedoel ik bovenstaande voor verduidelijking, niet omdat ik zelf denk dat electrisch onbruikbaar is of omdat ik persé denk dat jij of Hoeben ongelijk hebben.

De discussie lijkt een beetje op die over LED-verlichting. Een aantal jaar geleden waren LED-lampen voor veel toepassingen compleet waardeloos terwijl ze wel hard gepromote werden en niet iedereen ze al geschikt achtte voor gebruik. Nu is die situatie al redelijk in orde.

Terzijde: Grappig genoeg heeft Louis Rossmann laatst ook een praatje gehouden op zijn kanaal over zijn keuze voor elektrische auto's. Voor zijn omstandigheden (roadtrips zijn een dingetje buiten de grote steden) was de Tesla de enige bruikbare, en ook niet met een heel ruime marge, ondanks dat de grote merken er nu ook allemaal mee komen. Wat ook meespeelde was dat de verenigde autofabrikanten alle onafhankelijke reparateurs voor verkrachters uitmaken in een reclamecampagne tegen 'the right to repair', maar dat zou voor hem geen reden zijn geweest om ze niet te kopen als ze beter zouden zijn geweest. Tesla maakt hem niet voor verkrachter uit maar maakt wel een lange neus naar hem als hij zijn auto ooit zou willen repareren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 22 juni 2021 21:53:58 schreef Hoeben:
[...]

Ik rij 40.000 a 50.000 per jaar voor mijn werk, sjouw regelmatig grote hoeveelheden elektronica mee. Zelfs af en toe met een 2-ton aanhanger. Voor mij is dit heel reëel. Doe dat eens elektrisch? Geen enkele kans.

Maar op waterstofgas zou het best wel kunnen werken.

hybride altijd mogelijk en dat had er ook al veel eerder moeten zijn. accelereren van grote massa vraagt gewoon te veel energie. afremmen daarentegen kan je veel recupereren.

mijn electrische ligfiets kan makkelijk zat 40km aan +40km/h gaan met zijn accu, steek daar echter 5km in waar ik continue moet afremmen en weer optrekken (naar max 30km/h), en ik haal de 30km al niet meer.
ik kies dan ook mijn wegen zo dat ik amper moet stoppen. de meeste fietsers rijden in oostende over de 'groene 62', een oude spoorweglijn dat nu fietspad is. probleem is dat die hopen straten kruist en je nu voorrang aan de autos moet geven. pak ik de grote steenweg waar ik 10km zonder remmen kan doorknallen, verbruik ik minder energie en ben ik veel sneller.
reden is dat ik geen remrecuperatie heb

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De VW iD4 en Audi Q4 Etron hebben beide elektrisch verwarmde voorruit en warmtepomp als optie.

Op 22 juni 2021 21:53:58 schreef Hoeben:
[...]

Ik rij 40.000 a 50.000 per jaar voor mijn werk, sjouw regelmatig grote hoeveelheden elektronica mee. Zelfs af en toe met een 2-ton aanhanger. Voor mij is dit heel reëel. Doe dat eens elektrisch? Geen enkele kans.

Maar op waterstofgas zou het best wel kunnen werken.

Nou roep het niet te hard:

De Skoda en Enyag trekken bijvoorbeeld al 1000kg, de Mercedes en Audi 1800kg en 600kg laden, de Model X trekt 2300kg.

Met een voorzichtige 300km range moet je 200 werkdagen alleen 's nachts laden en doe je 60.000km.

Als het je dan een paar duizend euro scheelt per jaar aan diverse kosten dan moet je alleen nog een paar uur pauzeren per jaar als je verder dan 300km in een dag moet.

daf is ook al bezig met een elektrische vrachtwagen, nadeel als je wilt laden over nacht, je hebt er een flinke netaansluiting voor nodig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rob040

Golden Member

Ja, Frans Timmermans gaat mensen "verleiden" om elektrisch te gaan rijden.
Tuinkabouter Boef.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Intussen zit het ruimtetoerisme flink in de lift: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07/05/eerste-commerciele-ruimtevluch… Welke deadline gaan onze verlichte overheden daar opleggen om full-electric te gaan :+ ?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord