Reparatie EA-3050 voeding

Ik heb een oude EA-3050 van de schroothoop gered en wil deze gaan opknappen omdat die dingen best wel prijzig zijn.
De beide meters waren afgeplakt wat me deed vermoeden dat deze niet meer goed waren. Vreemdgenoeg is de 0-30V spanningsmeter een DC model maar zit met een brug en condensator op de AC 0-30V uitgang aangesloten. Bij meten blijkt deze kant van de voeding gewoon in orde te zijn en ook als ik de spanningsmeter op DC test dan klopt deze gewoon. Echter gaf hij volledig verkeerde waardes aan toen hij nog met die brug en condensator op AC zat aangesloten.
Het 0-300V gedeelte klopt echter totaal niet.
Als ik hem helemaal open draai krijg ik max 150V zowel op AC als DC.
Kent iemand deze voeding misschien? Ik zou hem graag weer in goed werkende staat willen krijgen.

dat is een heel simpel ding zo te zien, variac die 2 trafo's primair regelt. secundair een brugcel en wat elco's met een belasting..

werkt die automaat van 0,5A nog wel? levert de rechter trafo wel genoeg AC op de dunne gele draden op de brugcel?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 januari 2021 16:46:36 schreef testman:
werkt die automaat van 0,5A nog wel? levert de rechter trafo wel genoeg AC op de dunne gele draden op de brugcel?

Hoe kan ik die automaat (0,8A) testen?
En wat zou ik moeten uitlezen als ik de secundaire AC spanning van die rechter trafo op de brug meet?
Alvast bedankt

secundair zou je 300VAC moeten hebben. als je links ook 30VAC meet op max dan zou die kant ook zo moeten werken. de automaat moet vrijwel 0 ohm meten, anders valt er spanning weg over dat ding.

wat doen die 2 knopjes onder de variac overigens?

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 10 januari 2021 17:26:55 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Als er maar 150V uit komt denk toch het eerst aan de condensatoren die bij 150V doorslaan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
LetterHenk

Golden Member

Hoi Nisei,

Een tip. Een tijd terug had ik ook een (oud model) voeding van Elektro Automatik op de kop getikt. Er mankeerde wat aan de stroombegrenzing en er was geen info over te vinden op het web.
Ik heb toen een mail met de vraag om info en een paar foto’s (bewijs dat het om een oud model gaat) naar support van EA gestuurd . Ik kreeg per omgaande een digitaal service manual van een behulpzame medewerker.
Wellicht hebben ze dat voor jouw voeding ook.

Action expresses priorities LH

Op 10 januari 2021 17:25:29 schreef testman:
secundair zou je 300VAC moeten hebben. als je links ook 30VAC meet op max dan zou die kant ook zo moeten werken. de automaat moet vrijwel 0 ohm meten, anders valt er spanning weg over dat ding.
wat doen die 2 knopjes onder de variac overigens?

Ah dank je, dat ga ik proberen.
Die schakelaars zijn voor afvlakking.
In de handleiding van de opvolger van dit model (de EA-3050B) staat dat als je die gebruikt de uitlezing niet meer klopt en je een externe meter moet gebruiken om de spanning te meten.
Ik denk dat ik, als alles weer in orde is, aan beide zijden digitale AC en DC spanningsmeters zet.

Voltage indication at "Smoothing on"
In this mode, the integrated meters indicate the smoothed values of voltage and current at the DC output. The values of the AC output will be less than indicated and thus it is recommended to measure them with an external multimeter for verification
Voltage indication at "Smoothing off"
In this mode, the integrated meters indicate the unsmoothed values of voltage and current at the AC output. The values at the DC output (alternating DC voltage) will then be signi-ficantly lower and it is recommended to measure them with an external multimeter for verification.

Op 10 januari 2021 20:06:03 schreef LetterHenk:
Hoi Nisei,

Een tip. Een tijd terug had ik ook een (oud model) voeding van Elektro Automatik op de kop getikt. Er mankeerde wat aan de stroombegrenzing en er was geen info over te vinden op het web.
Ik heb toen een mail met de vraag om info en een paar foto’s (bewijs dat het om een oud model gaat) naar support van EA gestuurd . Ik kreeg per omgaande een digitaal service manual van een behulpzame medewerker.
Wellicht hebben ze dat voor jouw voeding ook.

Dankjewel Henk, dat ga ik zeker even doen.

Op 10 januari 2021 17:25:29 schreef testman:
secundair zou je 300VAC moeten hebben.

Trafo rechts geeft secundair 328V en de automaat geet 2 Ohm weerstand.
Dat is dus wel in orde.

Ik zou eerst eens op de uitgang van de variac meten welke naar de 230V trafo gaat of deze wel voldoende spanning krijgt.

Op 10 januari 2021 18:26:28 schreef benleentje:
Als er maar 150V uit komt denk toch het eerst aan de condensatoren die bij 150V doorslaan.

Er blijft verder weinig over ja :)
Maar die spelen alleen een rol bij DC en als je afvlakking inschakeld.
Als ik het zo bekijk komt AC output rechtstreeks van de trafo.

Je hebt een 30V trafo en een 300V trafo
AC van beide gaan direct naar de AC outputs
DC komt via de bruggen en de elcos kun je met die schakelaars aanzetten.
AC zou dus altijd moeten kloppen en dat is ook de reden dat de 0-30V spanningsmeter via een brug op AC was aangesloten.
Lijkt mij...

Nogmaals meten:
Secundair van 300V trafo geeft 328V
Draden gaan naar brug en op dezelfde terminals van de brug zitten ook de draden van de AC output die direct naar de banaanconnectors aan de voorzijde gaan. En daar meet ik... 175V
Ik ga de hele bedrading wel opnieuw doen en betere banaanconnectoren er opzetten want het ziet er ook niet uit.
Het is idd wel een heel simpel ding. Waarom moet zoiets meer dan €500 kosten???

Thevel

Golden Member

Op 10 januari 2021 16:46:36 schreef testman:
dat is een heel simpel ding zo te zien, variac die 2 trafo's primair regelt. secundair een brugcel en wat elco's met een belasting..

Ik begrijp dan niet dat je volgens de aanduiding op het front zowel 300V AC als 300V DC hebt, 300VAC levert na gelijkrichting ruim 400V DC.
Ik zie ook geen extra aftakking op de trafo.
Voor het 30V gedeelte geld hetzelfde.
Vreemd..

er zit wel een weerstand over de elco's, onbelaste spanning is dus lager.

dit is dan ook geen gestabiliseerde labovoeding, maar een simpele maar degelijke experimenteer voeding welke op scholen vaak stond.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 januari 2021 00:12:13 schreef testman:
er zit wel een weerstand over de elco's, onbelaste spanning is dus lager.

Maar dat geldt alleen als je afvlakking aan zet. Die elco's en weerstanden staan buiten spel als je afvlakking uit zet, dan zit alleen die brug er tussen.
Daarom wil ik er ook aparte spanningsmeters voor AC en DC in zetten.

Op 11 januari 2021 00:12:13 schreef testman:
dit is dan ook geen gestabiliseerde labovoeding, maar een simpele maar degelijke experimenteer voeding welke op scholen vaak stond.

En daar komtie ook vandaan :)

Even een vraag:

Stel ik wil deze meter gaan gebruiken voor de AC 300V kant.
De meter heeft 30-500V AC nodig om te kunnen werken dus die rode en zwarte draden zouden rechtstreeks op 230V kunnen.
Maar dan moet 1 van die 2 ook naar de 300V secundaire kant van de voeding.
Klopt dat?

[Bericht gewijzigd door Nisei op woensdag 13 januari 2021 14:49:47 (13%)

Dat metertje heeft een gemeenschappelijke massa (zwart), voor voeding en te meten spanning. Rood is voor voeding (moet Ac zijn want het is een condensator voeding zo te zien). Geel is de te meten spanning.

Die moet je allemaal aan de secundaire kant houden. Dus nooit primair en secundair met elkaar doorverbinden.

Op 13 januari 2021 14:56:52 schreef deKees:
Dat metertje heeft een gemeenschappelijke massa (zwart), voor voeding en te meten spanning. Rood is voor voeding (moet Ac zijn want het is een condensator voeding zo te zien). Geel is de te meten spanning.
Die moet je allemaal aan de secundaire kant houden. Dus nooit primair en secundair met elkaar doorverbinden.

Secundair te meten spanning is variabel van 0 to 300V
De meter heeft minimaal 30V nodig om te werken. Dus hoe kan hij dan ooit van 0 tot 600V meten? Ze verkopen ook meters met 2 draden die idd 30 tot 500V meten (zelfde als de spanning die de meter nodig heeft om te werken)
Ik zie niet hoe die gele draad spanning van een andere spanningsbron zou kunnen meten als je de zwarte draad niet ook aan de secundaire kant van de te meten spanningsbron wordt gekoppeld. Er staat toch ook in hun aansluitschema dat het zo moet?
Of moet ik een extra 230-30V trafo gebruiken en daarvan 1 draad naar de meter laten gaan en de andere naar de secundaire kant van de 300V?

Sine

Moderator

Jep, je zult een eigen voeding voorde meter moeten fabrieken. Die hoeft amper stroom te kunnen leveren.

Een 2W printtrafo met een paar secundaire wikkelingen van 15V of groter moet wel te vinden zijn.

Op 13 januari 2021 16:48:49 schreef Sine:
Jep, je zult een eigen voeding voorde meter moeten fabrieken. Die hoeft amper stroom te kunnen leveren.

Dank je Sine
Dus als ik bv deze trafo neem, dan kan ik die secundair naar de AC 0-600V meter laten lopen en dan zou ik daar ook nog eens een brug en spanningsregelaar aan kunnen hangen om zo 30V DC (of wat lager) te krijgen voor de andere meters die 3-30V DC nodig hebben?

Mijn onderdelen komen binnenkort (fingers crossed) binnen.
Ik kon geen digitale 0-100V AC meter vinden en ik weet ook niet of die wel bestaan.
De originele analoge meter voor de AC laagspanning was ook een DC meter met een brug en condensator er voor.
Nu is mijn vraag: kan ik ook een digitale 0-100V DC meter met brug en condensator gebruiken om AC te meten?

Nee dat gaat niet.

Het kan wel maar je krijgt 'vreemde' waarden:
Bij AC wil je doorgaans de effectieve waarde weten. Met een brugcel krijg je de topwaarde.

Dus 230VAC geeft dan ongeveer 325 VDC.

Bij de oorspronkelijke analoge meter is de schaal daarop aangepast.

[Bericht gewijzigd door deKees op maandag 25 januari 2021 11:20:30 (15%)

Dank je
Is dat lineair? Zou je het dan ook kunnen oplossen door er een weerstand tussen te zetten?

Op 25 januari 2021 11:17:58 schreef deKees:
Bij de oorspronkelijke analoge meter is de schaal daarop aangepast.

Nee dat klopt niet want de analoge meter is zoals ik al aangaf een onaangepaste DC meter. Deze is op de AC uitgang aangesloten via een brug en condensator.

[Bericht gewijzigd door Nisei op maandag 25 januari 2021 11:42:42 (62%)

Ja, dat is lineair. Zolang de AC sinusvormig is, is de factor √2.
Alleen bij lage spanning krijg je last van het verlies in de gelijkrichter.

Een serieweerstand wordt veel gebruikt op een analoge meter.

Een digitale meter heeft doorgaans een heel hoge ingangsweerstand. Dan wordt een serieweerstand lastiger. Dan kun je beter een spanningsdeler maken met 2 weerstanden.