Derde remlicht CR-V

Het derde remlicht van mijn Honda-CR-V werkt niet meer.
Nieuw exemplaar kost 250 Euro.
Rede om te kijken of ik het kan repareren. Inmiddels alles gedemonteerd en het printplaatje met 4 LED’s bloot gelegd.
De ZNR ziet er niet goed uit, bovenop een bobbel. Helaas staat er geen informatie op.
Kan een defecte ZNR de rede zijn van het niet branden van de LED’s.
Kan ik er iets aan meten en wat is de beste vervanging van de ZNR???

Znr doet me denken aan een zener diode. Je kan met een multimeter controleren of hij kortsluiting heeft.
Zou dan te repareren zijn lijkt me.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Hoi Paul,
Dank voor je reactie.
Inmiddels meer info over de ZNR (Zinc Oxide Non-Liniair Resistor),
Type ZNR HF270 ERZVF2M270.

Op de invoer-connector heb ik 13,5 volt staan. Bij de ZNR meet ik ruim 19volt.
Ook bij de LED's meet ik ruim 19 volt (maar de led's branden niet, af en toe gloeien ze een beetje).

Lopen zoeken waar ik zo'n ZNR kan verkrijgen, maar dat valt niet mee.
Vooral hoge verzendkosten.

Overigens meet ik geen weerstand over de ZNR.
Groetjes Ton

Is te koop bij farnell, maar die levert niet aan particulieren voorzover ik weet.

https://uk.farnell.com/panasonic/erzhf2m270/varistor-mov-43v-smd/dp/24…

Lijkt een overspannings beveiliging te zijn, maar misschien geeft hij kortsluiting of zo.

Heel ingewikkeld kan het niet zijn zo een printje. Probeer eens een schema te tekenen. Dan kun je ook kijken tot hoever er nog spanning is.

Ik vermoed dat je 1,9V bedoelt? Of is het een tractor? ;-)
Idd deKees, poepsimpel ding dus snel een schema maken is aan te raden.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Allen alvast dank voor de reactie.
Overigens meet ik echt ruim 19 volt.
Schema tekenen ben ik net zo goed in.
Als de ZNR een soort overspanningsbeveiliging is , kan ik die gewoon (tijdelijk) verwijderen?

Als het diegene is van de datasheet wel maar als het een andere blijkt zou je daarmee de leds overspanning kunnen bezorgen. Gaan beide zijden vd znr naar de spanningsingang? Ik bedoel staat die gewoon parallel met de voeding (2 toevoerdraden)?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hallo allemaal,
Op jullie advies geprobeerd een schema te maken. Al doende leert men. Op basis van dat schemaatje heb ik met een 1,5 volt batterij de LED's getest. In ieder geval is LED 3 kapot. Als ik vervolgens het kapotte LEDje "vervang" door een test-ledje en het remlicht aansluit op 12 volt lijkt alles perfect te werken.
Maar ja, wat is de oorzaak van het probleem???
Kapot zijn de ZNR en een LED.
Omdat het LEDje kapot was staat er een stroom bijna 20 volt op de ZNR.
Zou dat de oorzaak zijn?????
Ik ga het schemaatje uittekenen en stuur dat nog even op.
Het lijkt mij dat het verstandig is om alle LED's te vervangen.
In ieder geval dank voor het meedenken,
Groetjes,
Ton

Zou toch een spannings piek geweest kunnen zijn waardoor die ZNR de geest heeft gegeven.
Het is een beveiliging, dus begrensd hij de spanning niet bij normaal gebruik. De maximale spanning is 16v.
Hij kan al veel eerder stuk zijn gegaan en pas nu ontdekt door een kapotte LED.
Ik zou alle leds vervangen kosten toch niet zo veel.

Edit: je zegt dat er 19v op staat maar de Honda heeft toch maar een 12v accu? Is de batterij van je meter nog wel vol genoeg? Sommige meters gaan veel te veel aanwijzen als de batterij leeg raakt.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Hoi allemaal,
Bijgaand schema, ben er niet echt bedreven in maar hopelijk klopt het.
Bevreemd mij wel dat de condensatoren in serie staan en dat de weerstanden paarsgewijs parallel staan (dan had je toch ook één weerstand kunnen gebruiken?).
Kan het niet zo zijn de de condensatoren max 19 volt zijn? Ik heb het gemeten met een kapotte LED, dus het circuit is onbelast. In belaste vorm (met vervanging kapotte LED) is het teruglopen naar iets van 13 volt.
Normaal gesproken is de accu van de auto 12 volt, maar als de motor draait heb je al gauw 14 volt.
Ik kan geen specificatie van de LED op de LED vinden. Suggesties voor specificatie van de LED?????????
Groetjes

De ledjes staan gewoon in serie dus de 19(20)V is een onmogelijkheid. Kijk je meettoestel na. Volgens je schema is de zener geen noodzakelijkheid en zou het even goed moeten werken zonder. Te zeggen als er geen fouten in het schema staan. Je zou kunnen overwegen om deze achteraf als alles goed werkt te vervangen.

Moest er toch om 1 of andere reden 19v toekomen op de print dan ga je op zoek moeten naar de dader (dan heb je ook ineens de oorzaak van dit euvel) maar kijk eens eerst dus je meter na.

De 2 weerstanden zijn vermoedelijk geplaatst omdat het vermogen dat gedissipeerd moet worden voor 1 te hoog is en ipv een dikkere weerstand hebben ze geopteerd voor 2 flutmodellen. , Het is te zeggen ze hadden voor de 6 kleintjes 1 grote kunnen nemen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik kom met 510 en 680 uit op 873ohm en dus een 10mA led.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@ Anton B,

Ik denk dat ik weer welke led's dat zijn en je moet ze gewoon alle 4 vervangen.
Ik zal je helaas geen email sturen, zet anders je email even open.

Warom mogen wij het niet weten Joris?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Tuurlijk mag het wel, maar ik heb zo het type nummer niet bij de hand.

Ik heb het kapotte LEDje vervangen door ander Ledje waarvan ik de specificatie niet ken.
Daarna op verschillende punten het voltage gemeten.
Aangegeven is dat de LED's 10 mA zouden moeten zijn, gegeven de aanwezige weerstanden.
Ik neem aan dat 20mA meestal ook een hogere lichtopbrengst zal geven.
Stel ik LED's neem van 20mA bij een voltage van 13,8V welke waarde moeten dan de weerstand(en) hebben?
Overigens ben ik benieuwd naar het type LED van Joris.
Groetjes
Ton

Weerstanden gewoon lekker laten zitten. 10mA geeft meer dan genoeg licht en is voor de meeste leds geen probleem. Bij 20mA gaan ze alleen maar eerder stuk.

Blijft alleen de vraag waar die 19 volt vandaan komt.

Voor de liefhebber heb ik het nog een keer gemeten in verband met de 19 volt.
De ZNR heb ik verwijderd.Ook de tijdelijk LED verwijderd.
Als ik dan op de ingang meet, voor de Diode, dan meet ik ca.13,5 volt.
Direct na de Diode meet ik 18,5 volt.
Als ik het systeem uitzet valt voor de Diode het voltage direct terug naar 0 volt, na de Diode loopt het voltage langzaam terug. Na 5 seconden is het voltage daar ook 0 volt.
Ik ga ervan uit dat de LED's geen stroom vast houden. Gevoelsmatig zijn het de twee condensatoren die het wat hogere voltage veroorzaken.
Groetjes
Ton

Condensatoren doen niet vanzelf aan spanningsverhoging.

Zit er niet ergens stiekum een DC/DC converter op de achterkant van de print?

Waar ik nog aan denk is dat het remlicht PWM gestuurd wordt. Een goedkope meter zou hier nog wel eens in de stress van kunnen raken.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Ah, idd Paul. Tegenwoordig is dat zo. Dat zal het zijn.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Nieuwsgierig als we zijn het printplaatje losgehaald en een foto van de achterkant genomen.
In ieder geval duidelijkheid zoals je kunt zien.