16F1827 MCLR als input bij LVP programming

Mijn Pickit2 kan enkel een 16F1827 in LVP programmeren en daarvoor moet bit13 op 1 staan in configword2 anders geeft Pickit2 een verification error bij het programmeren.

In configword1 bit6 kun je enkel de MCLR als input zetten als LVP op 0 staat.

Is er hier een conflict, of kan dat niet?

LDmicro user.
Arco

Special Member

Nee,

Dat is altijd zo geweest. Als je LVP aan zet, is MCLR altijd actief en kun je die niet als input gebruiken.
Dat is omdat de MCLR pin bij het programmeren nodig is.

Pickit2 kan gewoon in HVP mode programmeren...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 2 februari 2021 18:58:15 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoe kun je dan die MCLR gebruiken als ingang, een pickit3 kopen?

LDmicro user.
Arco

Special Member

Pickit2 kan gewoon in HVP mode programmeren, pickit3 ook...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Volgens mij doet hij dat niet, ofwel is die verification error die je dan krijgt niet van belang en is hij sowieso geprogrammeerd.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Programmeren met HVP gaat uitstekend (ik doe dat al jaren en heb nooit problemen).
Ook verify errors heb ik nooit, dus er gaat duidelijk wat verkeerd bij je...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zal morgen nog eens kijken of er geen instelling in het standalone pickit2 programma verkeerd staat, ook heb ik een tijd geleden een nieuwe lijst van pic's moeten downloaden misschien is er daar wat mis.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Kunnen diverse oorzaken zijn.

- Als de schakeling meer trekt als de pickit kan leveren (max 100mA uit USB, anders externe voeding gebruiken)
- Als er teveel belasting aan clock, data, of mclr hangt.
- Als er een te grote elco aan Vcc hangt (220uF is zo'n beetje het maximum)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Niks van dat alles, zit moederziel alleen in een zif socket ;)

LDmicro user.
Arco

Special Member

Ook geen te lange kabels? (max. tussen pic en pickit is 15cm)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nee want de pickit 2 zit rechtstreeks op de connector van die zif_pcb en ik heb er hiermee al heel veel geprogrammeerd.

Ik denk niet dat het het daar zit maar in de software en ik kom dat enkel tegen bij die 16F1827 omdat die in de midrange >1.8V serie zit.
In principe kan ik alles programmeren wat ik wil, uitgenomen de MCLR als input bij deze pic, bij alle anderen kan dat wel.

Ik heb ook nog een 16F1527 op een printje staan en ga die ook eens programmeren, die zit ook in die reeks.

Wordt vervolgd...

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Ik programmeer ook altijd met 5VDC en heb dat probleem ook niet.

Dus ik weet ook niet wat er aan de hand is.

Ik gebruik ook nooit de 5VDC van de pickit2, maar altijd een externe 5VDC.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Deze middag wat verder gewerkt maar de fouten blijven.
Als ik in het menu 'programmer' de 'verify on write' afvink krijg ik die foutmelding niet meer.

Mijn kloon Pickit2 herkent zonder dat 'Use LVP program entry' in het menu 'Tools' aangevinkt is de 16F1827 niet ook al heb ik de laatste devicefile gebruikt.
Hij herkent niet automatisch deze pic, wel als ik die handmatig kies kan ik verder.

Ik kan wel de MCLR gebruiken als input en HVP kan ook nog steeds niet maar het bijzonderste is dat ik de MCLR kan gebruiken mocht dat nodig zijn.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Dat de pic niet herkend wordt is al een veeg teken, dat moet altijd.
Is de kloon wel compatible? (sommige goegkopere hebben maar de helft van de onderdelen van een echte. Er horen iets van 75...100 onderdelen in te zitten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 2 februari 2021 22:02:56 schreef Arco:
Ook geen te lange kabels? (max. tussen pic en pickit is 15cm)

Dat zegt ook niet eens zoveel, om mijn robotarm te programmeren zit er zeker een halve meter tussen (kan niet anders van wegen de besturingskast) en dat werkt ook zonder probleem.

Maar ben het met je eens als het niet nodig is, is korter beter. :)

Op 3 februari 2021 14:36:47 schreef MGP:
Ik kan wel de MCLR gebruiken als input en HVP kan ook nog steeds niet maar het bijzonderste is dat ik de MCLR kan gebruiken mocht dat nodig zijn.

Die vermijd ik als de pest, die pin is zeer gevoelig. Gebruik hem dan ook alleen voor programmeren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nog niet opengemaakt maar hij zit in dezelfde zwarte case als die van Microchip maar er staat 'Mini Kit2'op, knopje en led zitten op dezelfde plaats met dezelfde opschriften, bijna niet te onderscheiden van de originele.

Ik heb die hier eens op CO gekocht als reserve voor mijn Wisp programmer die ik al een tijdje niet meer gebruik.

Maar ik moet zeggen dat die kloon mij nooit in de steek heeft gelaten en ben er uiterst tevreden over, omdat hij met die ene controller moeilijk doet ga ik zeker niet veranderen.

Bedankt voor de input.

Edit:

Op 3 februari 2021 14:53:13 schreef Lambiek:
Die vermijd ik als de pest, die pin is zeer gevoelig. Gebruik hem dan ook alleen voor programmeren.

Ik gebruik die veel te veel denk ik, ik zie hem als een verloren pin.
maar persoonlijk nog geen problemen mee gehad.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Ik gebruik MCLR ook nooit behalve voor programmeren. Beter dan een pic nemen met wat meer pootjes...
Als het inderdaad zo'n 'versimpelde' versie pickit is, dan zijn meestal de spanningen niet instelbaar.

Bij de oude pics als de 628A was de programmeerspanning Vihh 12 volt (max. 14.4 volt), de nieuwere pics op max. 9 volt, op 12v gaan ze kapot.
Waarschijnlijk kun je dus geen enkele pic uit de enhanced 16F serie programmeren met HVP.
(kan zijn dat het HVP deel in de betreffende pic is opgeblazen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 3 februari 2021 15:01:20 schreef MGP:
...., ik zie hem als een verloren pin.

Als hij nodig is voor het programmeren is hij niet verloren natuurlijk. :)
Ik gebruik trouwens altijd ICSP, ik heb er een hekel aan om iedere keer mijn controller ergens uit te halen.

Of het moet een acht pins controllertje zijn, dan doe ik het wel in zo'n bordje.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 3 februari 2021 15:02:11 schreef Arco:
Bij de oude pics als de 628A was de programmeerspanning Vihh 12 volt (max. 14.4 volt), de nieuwere pics op max. 9 volt, op 12v gaan ze kapot.
Waarschijnlijk kun je dus geen enkele pic uit de enhanced 16F serie programmeren met HVP.
(kan zijn dat het HVP deel in de betreffende pic is opgeblazen)

Oww dat is nieuw voor mij, dat zal hoogstwaarschijnlijk de oorzaak zijn.
We leren elke dag bij.

edit:

Op 3 februari 2021 15:12:31 schreef Lambiek:
Ik gebruik trouwens altijd ICSP, ik heb er een hekel aan om iedere keer mijn controller ergens uit te halen.

Als die in een breadbord zitten kun je bijna niet anders.
Ik heb ook van die printjes waar een Pickit op past en gebruik die ook veel.

[Bericht gewijzigd door MGP op woensdag 3 februari 2021 15:29:37 (27%)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 3 februari 2021 15:02:11 schreef Arco:
Bij de oude pics als de 628A was de programmeerspanning Vihh 12 volt (max. 14.4 volt), de nieuwere pics op max. 9 volt, op 12v gaan ze kapot.

Huuh, die kun je toch gewoon met 5VDC programmeren.

Op 3 februari 2021 15:21:54 schreef MGP:
Als die in een breadbord zitten kun je bijna niet anders.

Ik gebruik daar altijd mijn eigen board voor met de 16F887 erop, dus ook in combinatie met een bread board. Is voor experimenten reuze handig, niet iedere keer je pic erin en eruit. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Sommige van die 'versimpelde' pickits hadden een vaste programmeerspanning van 12v, en vaak zelfs een vaste Vdd van 5 volt...
(dan kon de Chinees wat meer componenten uitsparen... ;) )

@lambiek: Waar denk je dat HVP voor staat?... ;)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 3 februari 2021 15:31:46 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 3 februari 2021 15:31:04 schreef Arco:
@lambiek: Waar denk je dat HVP voor staat?... ;)

Ik begin nu te twijfelen. :)

Maar waar slaat die spanning van 5VDC dan op in het programma van de pickit2. Die kun je instellen van 2.5 tot 5VDC. Ik heb hem altijd op HVP staan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Die 5v slaat op de voedingsspanning.
De HVP programmeerspanning (die op de MCLR pin) staat gespecificeerd in de Pk2devicefile.dat en wordt door het programma ingesteld.
Nu hebben sommige goedkope kloons helemaal geen hardware aan boord om die spanning in te stellen, maar dat weet het computerprogramma natuurlijk niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb wat opgezocht https://microchipdeveloper.com/8bit:lvp

Op 3 februari 2021 15:29:45 schreef Lambiek:
Ik gebruik daar altijd mijn eigen board voor met de 16F887 erop, dus ook in combinatie met een bread board. Is voor experimenten reuze handig, niet iedere keer je pic erin en eruit. :)

Hier staan er 2 op en dan kun je niet anders.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 3 februari 2021 15:43:28 schreef Arco:
Die 5v slaat op de voedingsspanning.

Dat is vreemd. Ik voed altijd extern (de 5V pin is niet aangesloten) maar als ik de spanning bijv. op 2.5VDC heb staan geeft hij een fout, maar dat zal wel in de software gekoppeld zijn dan.

Op 3 februari 2021 15:44:03 schreef MGP:
Hier staan er 2 op en dan kun je niet anders.

Ik heb drie van die controller boards, geen probleem dus. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.