stappenmotor aansturen via motordriver en plc

Beste forum leden,

voor school ga ik samen met een groep een sorteermachine bouwen waarbij we veel transportbanden moeten maken.

Hierbij willen we stappenmotoren gebruiken, en deze aansturen via de PLC.
het gaat hier voor zover ik weet om een Mitsubishi PLC.

zouden jullie mij hier bij kunnen helpen

Edit:

Een fototje bij het ontwerp:P

altijd druk met de verkeerde dingen
GJ_

Moderator

Het idee ziet er leuk uit maar probeer zo min mogelijk tijd te steken in die stappenmotoren. Focus je op de rest van de besturing en de sensoren.
PLC's zijn bedoeld voor industriële machines en stappenmotoren kom je in die omgeving maar zelden tegen.
Neemt niet weg dat er voor sommige PLC's kaartjes te krijgen zijn waar de stappenmotoren direct op aangesloten kunnen worden. Of die er voor Mitsubishi ook zijn weet ik niet.

Lambiek

Special Member

Ik begrijp wat GJ bedoeld, maar dit is een school opdracht. ;)
Je moet er op letten dat je plc een snelle uitgang heeft voor je puls. Een stappenmotor driver stuur je aan met puls en richting.

Ik kan wel een heel verhaal op lopen hangen maar je kunt beter dit lezen.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/47

Wel een leuke opdracht trouwens, hadden we zoiets vroeger maar gehad op school. Daar ben ik wel eens jaloers op. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 3 februari 2021 09:13:43 schreef GJ_:
Het idee ziet er leuk uit maar probeer zo min mogelijk tijd te steken in die stappenmotoren. Focus je op de rest van de besturing en de sensoren.
PLC's zijn bedoeld voor industriële machines en stappenmotoren kom je in die omgeving maar zelden tegen.
Neemt niet weg dat er voor sommige PLC's kaartjes te krijgen zijn waar de stappenmotoren direct op aangesloten kunnen worden. Of die er voor Mitsubishi ook zijn weet ik niet.

Ik gebruik zelf ook liever gewoon een aantal dc motoren met een encoder er op alleen dat is voor school minder interessant aangezien ze dan encoders moeten kopen en uitgerekend 9 dc motoren.

de stappenmotoren liggen al in het magazijn.

altijd druk met de verkeerde dingen
GJ_

Moderator

Dat snap ik. En stappenmotoren zijn ook supergoedkoop. Vandaar mijn opmerking. Het maken van een besturing met aandrijvingen is een goede opdracht zolang je niet te veel blijft hangen op de details van de stappenmotor zelf.

Het puls/direction signaal waar Lambiek het over had werd overigens vroeger ook wel voor servomotoren gebruikt.

Op 3 februari 2021 09:07:03 schreef remco_blom:
zouden jullie mij hier bij kunnen helpen

Het project is eigenlijk heel groot en de vraag heel omvangrijk.
Beter van het project op te delen en een plan maken, hier kun je dan specifieke vragen stellen.

bv.
- welke mogelijkheden heeft de PLC die ik kan gebruiken voor mijn toepassing.
- welke stappenmotoren en drivers, kopen of zelf bouwen.
- hoe aansturen en door wat, hier zijn heel wat mogelijkheden en hoofdzakelijk afhankelijk van de PLC.
enz...

Er zijn zoveel vragen en mogelijkheden om nog niet te spreken over de sortering zelf.

Eerst alles op een rijtje zetten en per onderverdeling vragen stellen dat is de beste kans om hier antwoorden te krijgen.
Je krijgt nu algemene antwoorden op een algemene vraag waar je niks of niet veel mee bent.

Geloof mij, zo'n werklijst vraagt wat denkwerk maar is daarna heel handig, dat was het eerste wat studenten van mij moesten doen en ze hadden hiermee al een heel stuk van de oplossingen op papier en konden dan ook schrappen wat niet paste en ook toevoegen.

Een soort lastenboek maar dan in het klein ;)

LDmicro user.