Electronica/Elektronika Wereld / Elektuur

Op 4 februari 2021 19:57:49 schreef bprosman:
//Beetje topickaap.
Omdat ik de laatste tijd (weer) vaker bezig was met het scannen van tijdschriften en me dood ergerde aan de kwaliteit van mijn Canon All-in-one printer scanner, veel "plakkende" pagina's, dikker papier zoals covers of (igv Hobbit) soms dikkere binnenpagina's toch maar naar een alternatieve scanner.

Het is deze geworden :
https://www.canon.nl/scanners/imageformula-dr-c230/

Ahh, mooie informatie, grote dank!

Het resultaat ziet er alleszins acceptabel uit wat mij betreft.

Ik ben de afgelopen dagen zelf ook al wat aan het zoeken geweest (heb nog vele jaargangen andere bladen dan Elektuur) en werd niet veel wijzer in het proces van of ik het moet laten scannen (erg duur), een ding huren (ook duur en onduidelijk hoe dat gaat) of iets kopen (duur en weer een apparaat in huis).

Gezien de redelijke prijs van dit apparaat en de infrequentie van gebruik lijkt me dit typisch iets wat je zou kunnen kopen met een stel gelijkgezinde stadsgenoten.

Op 4 februari 2021 21:02:23 schreef Hoeben:
Dat kun je waarschijnlijk gewoon met je software rechtzetten tijdens het scannen.

Of je kantelt je hoofd een beetje tijdens het lezen ;)

Op 4 februari 2021 21:24:36 schreef djf:
Ik ben de afgelopen dagen zelf ook al wat aan het zoeken geweest (heb nog vele jaargangen andere bladen dan Elektuur) en werd niet veel wijzer in het proces van of ik het moet laten scannen (erg duur), een ding huren (ook duur en onduidelijk hoe dat gaat) of iets kopen (duur en weer een apparaat in huis).

Ik zit in de gelukkige situatie dat ik dat soort dingen gewoon op mijn werk kan doen. Daar staan tig van die multifunctionals waar je zo een stapel originelen in legt, op start drukt en een paar minuten later een PDF krijgt gemaild.
Ik wil dit ook wel voor anderen doen. Kost me nauwelijks moeite.

bprosman

Golden Member

Mooi maar wel wat scheef, om de andere pagina een beetje links en rechts scheef hangend, kijk maar naar de kantlijnen tijdens het scrollen.

Dat kun je waarschijnlijk gewoon met je software rechtzetten tijdens het scannen.

Klopt, daarom had ik dit er bij gezet. Dit exemplaar was zwaar mishandeld vandaar dat ik al blij was dat het ueberhaupt nog door de "Automatische velvoeder" wilde.

Achteraf ook nog aardig (automatisch) te corrigeren :
https://magazines.familie-prosman.nl/HOBBIT/1980/1980_04_HOBBIT_straig…

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 4 februari 2021 22:19:37 (15%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
blackdog

Golden Member

Hi bprosman,

Die laatste is een nette scan geworden, weinig dicht lopende vlakken en ruim voldoende scherpte.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
joopv

Golden Member

De EW exemplaren van djf (febr - dec 1964) zijn ondertussen gescand en gaan binnenkort naar archive.org. Daarmee is 1964 compleet.

Het ziet er ook naar uit dat 1961 - 1963 behoorlijk aangevuld gaat worden binnenkort. Moet er wel 300km voor rijden... En 100% compleet is het dan nog steeds niet.

Op 5 februari 2021 00:06:08 schreef joopv:
Moet er wel 300km voor rijden... En 100% compleet is het dan nog steeds niet.

Waarom laat je ze niet opsturen? Is heel wat goedkoper dan brandstof...

bprosman

Golden Member

Die laatste is een nette scan geworden, weinig dicht lopende vlakken en ruim voldoende scherpte.

Gisteravond nog aan het spelen geweest, voor de liefhebbers deel ik ze binnenkort wel.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 5 februari 2021 10:31:25 schreef Nisei:
[...]
Waarom laat je ze niet opsturen? Is heel wat goedkoper dan brandstof...

't Was een meter hoge stapel... :)

joopv

Golden Member

Inderdaad, het was alles meenemen of niets. Er zitten ook RB's en RE's uit de 50 / 60er jaren in die stapel, maar daarvan is vrijwel alles al gedigitaliseerd.

De hele stapel is straks dus ook weer beschikbaar voor de papier liefhebber, die zijn er ook. Ik zal het inventariseren en hier melden.

@joopv: Alvast bedankt voor alle moeite en inspanningen die je erin stopt!

Op 5 februari 2021 10:33:34 schreef bprosman:
Gisteravond nog aan het spelen geweest, voor de liefhebbers deel ik ze binnenkort wel.

Leuk! Dank je!

joopv

Golden Member

Gisteren heb ik een expeditie naar Goedereede ondernomen met een mooi resultaat. (En de kids even op het strand laten spelen en wat van de Deltawerken laten zien). We konden het niet te laat maken vanwege de weersomslag.

Een update van de speurtocht naar het compleet maken van de digitale Elektuur / Ele(c/k)troni(c/k)a Wereld verzameling.

... tabel verwijderd, zie verderop in dit topic voor een up to date versie

De exemplaren met "joopv pdf" moeten nog geupload worden naar archive.org, en de exemplaren met "joopv papier" heb ik dus net opgehaald in Zeeland en moeten eerst nog gescand worden, en gaan daarna ook naar archive.org.

Nummer 11 en 15 uit 1963 missen we nu nog geheel, en de nummers 4 en 5 zijn helaas incompleet. Ik heb nog niet de gehele stapel papier doorgenomen, misschien zijn de ontbrekende pagina's nog ergens aanwezig.

Er zijn ook nog RE en RB exemplaren uit de 50's en 60's in de stapel maar volgens mij is alles daarvan al gedigitaliseerd.

edit 15-2 scans bijgewerkt

[Bericht gewijzigd door joopv op dinsdag 16 februari 2021 22:58:39 (52%)

Prachtig Joop, het was voor jou een onderneming maar met toch een verrassend goed resultaat. Mooi werk!

Op 7 februari 2021 00:58:28 schreef joopv:

code:


Jaar   maand     volgnr  downloaden / in bezit bij
----   ------    ------  -------------------------
1964   sept      nr 23  joopv pdf

De exemplaren met "joopv pdf" moeten nog geupload worden naar archive.org

Die staat al op archive.org

bprosman

Golden Member

// Weer beetje Topickaap.
Weet iemand of er ergens archieven van ELO bestaan ?
Mogen ook papieren versies (ter overname) zijn.

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 9 februari 2021 12:36:40 (24%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Op 9 februari 2021 12:58:21 schreef Retiredat55:
Dat had je eens eerder gevraagd...........

https://www.circuitsonline.net/forum/view/148443

Klopt maar toen was ik misschien niet duidelijk dat het ook om papieren versies mocht gaan. Dat topic was nogal bot afgesloten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Leuk al die oude elektronica bladen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Halverwege jaren 70 had je ook nog het maandblad Populaire Elektronica (PE).
Het was best wel een aardig blad en ik had er een abonnement op maar na iets van 22 nummers stopte PE, iets van 2 jaar dus.
Kort daarna werd ELO uitgegeven en ik kocht wel eens een los exemplaar maar volgens mij heeft ELO maar heel kort bestaan, hoeveel nummers er zijn geweest weet ik niet maar veel waren het er niet.

bprosman

Golden Member

Hobbit (de opvolger van ELO) heeft ook maar een paar jaar bestaan, waarbij de laatste jaren , of misschien wel het laatste jaar, dankzij de grote sponsoring van Ruud de Boer (de Boer Elektronica aka Robopress) waarbij de kwaliteit zwaar achteruitging (veel meer bespreking van Velleman en Josti kits) en gedrukt op sch**t.. ehh krantenpapier.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
joopv

Golden Member

De Boer Elektronica, heb je het nu over de zaak aan de Kleine Berg in Eindhoven?

bprosman

Golden Member

Op 9 februari 2021 22:11:48 schreef joopv:
De Boer Elektronica, heb je het nu over de zaak aan de Kleine Berg in Eindhoven?

Onder andere, maar had ook zaken in Helmond , Dordrecht en hier in Den Bosch, heb er zelf nog even gewerkt (in Den Bosch).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Thevel

Golden Member

De Boer Elektronica heeft ook een korte tijd een winkel in de Jansstraat in Utrecht gehad, daarvoor zat in datzelfde pand Display Elektronica die naar de Lange jufferstraat verhuisde.

rob040

Golden Member

Op 9 februari 2021 23:04:44 schreef Thevel:
De Boer Elektronica heeft ook een korte tijd een winkel in de Jansstraat in Utrecht gehad, daarvoor zat in datzelfde pand Display Elektronica die naar de Lange jufferstraat verhuisde.

Ja, dat was een mooie stunt.