LED indicatie voerklep RC voerboot

Kun je eens het signaal tonen van de scoop als de ene klep open gaat en ook een plaatje als de andere open gaat.
Kwestie van de timing eens te zien.

En misschien eens proberen op een ander kanaal zonder die Y-kabel.

LDmicro user.

Op 7 februari 2021 10:18:04 schreef MGP:
Kun je eens het signaal tonen van de scoop als de ene klep open gaat en ook een plaatje als de andere open gaat.
Kwestie van de timing eens te zien.

En misschien eens proberen op een ander kanaal zonder die Y-kabel.

Ik heb hem zojuist via Wetransfer verzonden.

Dat is wel heel spannend, de inputs reageren maar op <=1ms en >=2ms en daar geraak je nog niet aan??? terwijl een servo signaal van minimum 0.5 tot max 2.5ms werkt.

Probeer nog eens een ander kanaal zonder de relaisprint.

edit: je zou eens moeten checken naar de minimum en maximum breedte van het signaal op dat kanaal.
Dat is heel belangrijk voor de werking.

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 7 februari 2021 11:39:39 (24%)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 7 februari 2021 11:11:48 schreef MGP:
terwijl een servo signaal van minimum 0.5 tot max 2.5ms werkt.

Dat verschilt heel erg per zender / ontvanger. Zelfs bij een zelfde type / merk kan er al verschil in zitten.

Ik maak nogal eens iets met zender / ontvangers, maar wil altijd het systeem er bij hebben, zonder valt het altijd tegen.

@TS,
Wat is het merk van je zender / ontvanger? Is dat een standaard RC gebeuren of is dat een apart / vreemd merk?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb ook al verschillende zend ontvangers in mijn handen gehad maar dat het zoveel verschilt zou mij sterk verwonderen.
Daarom moet hij dat eens meten met zijn scoop.

Over een forum duurt het allemaal heeel lang maar het komt wel goed.

Hij heeft waarschijnlijk een AR600X ontvanger.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 7 februari 2021 13:03:33 schreef MGP:
Ik heb ook al verschillende zend ontvangers in mijn handen gehad maar dat het zoveel verschilt zou mij sterk verwonderen.

Mijn conclusie is anders, maar dat geeft niet. :)

Daarom moet hij dat eens meten met zijn scoop.

Daar kun je meer mee ja.

Ik meet het altijd zo.

pic basic code:


    var1 = PulsIn PORTB.0 , 1                  ; lees puls en zet in 
    variabele
    waarde = (var1-243)*1.16                   ; formule naar pwm waarde
    If waarde > 124 Then                       ; als waar dan
    If waarde < 130 Then                       ; als waar dan
    controle_led = On                          ; led aan
    Else controle_led = off                    ; led uit

Met PULSIN dus.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 7 februari 2021 11:11:48 schreef MGP:
Dat is wel heel spannend, de inputs reageren maar op <=1ms en >=2ms en daar geraak je nog niet aan??? terwijl een servo signaal van minimum 0.5 tot max 2.5ms werkt.

Probeer nog eens een ander kanaal zonder de relaisprint.

edit: je zou eens moeten checken naar de minimum en maximum breedte van het signaal op dat kanaal.
Dat is heel belangrijk voor de werking.

Ik ben er maar druk mee ;)
Zoals gevraagd heb ik een ander kanaal gebruikt en het relais weggelaten. Dit maakt geen verschil.

Om uit te sluiten dat het in de Spektrum set zou kunnen zitten heb ik mijn Jamara zender aangesloten. Ook hier merk ik geen verschil.

In bijlage de foto's van de meting van het LED circuit in de Jamara opstelling.

Op 7 februari 2021 12:55:39 schreef Lambiek:
[...]
Dat verschilt heel erg per zender / ontvanger. Zelfs bij een zelfde type / merk kan er al verschil in zitten.

Ik maak nogal eens iets met zender / ontvangers, maar wil altijd het systeem er bij hebben, zonder valt het altijd tegen.

@TS,
Wat is het merk van je zender / ontvanger? Is dat een standaard RC gebeuren of is dat een apart / vreemd merk?

De zender is een Spektruk DX6e
De ontvanger is een Spektrum AR6210 (origineel)

Dat zijn ontgoochelende cijfers, min 1.3ms en 1.8ms max pulsbreedte.

Probeer onderstaande eens, anders moet ik er nog wat op vinden om dat aan te passen.

edit: Ik vermoed dat uw zender in vliegtuigmode staat en daar kun je de impulsbreedte aanpassen zodat je met uw vliegtuig geen overreactie zou krijgen.
Met die impulsbreedten kun je toch geen normale servomotor laten werken van -90° naar +90° of begrijp ik er niks meer van.

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 7 februari 2021 17:37:18 (47%)

LDmicro user.

Op 7 februari 2021 16:50:48 schreef MGP:
Dat zijn ontgoochelende cijfers, min 1.3ms en 1.8ms max pulsbreedte.

Probeer onderstaande eens, anders moet ik er nog wat op vinden om dat aan te passen.

Ik ben erachter wat er mis gaat.
De eerste versie van het HEX-bestand werkt en het is me gelukt om zowel de linker als de rechter led te laten knipperen samen met het relais via een Y-kabel. Goed nieuws voor onze Programeur MPG _/-\o_ .
Er zit er een kleine "maar" aan omdat de Trim functie hiervoor moet worden aangesproken.
Voordat de knuppel links reageert dient de trim knop naar op-30 te worden ingesteld (rode pijl). 1,5 seconde later knipperde de led 7 keer. Om de rechter LED te laten nipperen moet met de trim knop op +36 instellen (groene pijl).

Zie foto

Ja je zit in vliegtuigmode, dat trimmen is de oplossing niet, dat is enkel maar om gelijk te stellen tussen bv de 2 vleugels.
Je moet het elders zoeken.

edit: je hebt de verkeerde zender, die dient om te vliegen en niet om met een boot te varen, op blz 13 van de manual kun je zien welke toestellen je kunt bedienen en daar staan geen boten bij.

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 7 februari 2021 18:09:17 (53%)

LDmicro user.

Op 7 februari 2021 17:56:08 schreef MGP:
Ja je zit in vliegtuigmode, dat trimmen is de oplossing niet, dat is enkel maar om gelijk te stellen tussen bv de 2 vleugels.
Je moet het elders zoeken.

edit: je hebt de verkeerde zender, die dient om te vliegen en niet om met een boot te varen, op blz 13 van de manual kun je zien welke toestellen je kunt bedienen en daar staan geen boten bij.

Hij doet het MGP!!!!
Helemaal zoals wij het bedacht hebben en met de 1st firmware versie.

De oplossing voor de Spektrum DX6x is om het bereik van de servo kanaal te verhoogt naar 150% zowel links als rechts. Dit is aan te passen onder de Servo Setup menu.

Als je het weet is simpel :S :9 8)7 .

Knap werk MGP respect, super bedankt!

Mooi dat het werkt.

Een vliegtuig afstandsbediening is niet zo ideaal om te varen.
Het zal altijd wel iets zijn met zo'n ding ;)

Vroeger heb ik er een in handen gehad waar je kon kiezen, vlieger of boot, dat was beter.

LDmicro user.

Op 7 februari 2021 19:21:02 schreef MGP:
Mooi dat het werkt.

Een vliegtuig afstandsbediening is niet zo ideaal om te varen.
Het zal altijd wel iets zijn met zo'n ding ;)

Vroeger heb ik er een in handen gehad waar je kon kiezen, vlieger of boot, dat was beter.

Er wordt vaak aangegeven dat ze geschikt zijn boten maar tobben hoort er gewoon bij. Daarvoor is het ook hobbyen nietwaar? ;) haha.

Weet jij misschien of er een website is waar alleen RC schema's en Pic schakelingen voor de modelbouw te vinden zijn?

Op 7 februari 2021 19:43:33 schreef Maxximus77:
...
Weet jij misschien of er een website is waar alleen RC schema's en Pic schakelingen voor de modelbouw te vinden zijn?

RC schakelingen...dat is al lang geleden en pic-programma's zijn allemaal selfmade ;)

edit: en bedankt voor de nieuwe video met de opstelling, keep up the good work ;)

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 7 februari 2021 21:44:25 (12%)

LDmicro user.

Dit ziet er interessant uit, wil je een demonstratievideo plaatsen als je klaar bent?