Electronica/Elektronika Wereld / Elektuur

Jeever

Golden Member

Op 9 februari 2021 15:40:01 schreef Thevel:
Halverwege jaren 70 had je ook nog het maandblad Populaire Elektronica (PE).
Het was best wel een aardig blad en ik had er een abonnement op maar na iets van 22 nummers stopte PE, iets van 2 jaar dus.

Een stukje historie van Nederlandse elektronica tijdschriften
Het format van het tijdschrift 'Populaire Electronica' werd in 1974, in opdracht van Uitgeverij Born BV te Assen, ontwikkeld door ondergetekende (onder het anagram Jeever Tenstra) samen met Jan Pas en Wil Leiner. Wij waren drie ex-redacteuren van Elektuur die daar met nogal wat problemen waren vertrokken. De intentie van Born BV was een tijdschrift op de markt te zetten voor de beginnende elektronica hobbyist. Met zijn drieën schreven wij negen nummers per jaar vol met eenvoudige nabouwschakelingen en basis elektronica-theorie.

Na het zestiende nummer, bij het verlengen van het contract, ontstonden grote meningsverschillen tussen het drietal en de uitgever over de redactionele zelfstandigheid. Het contract werd niet verlengd. Born BV heeft toen nog zelfstandig een paar nummers uitgegeven, maar de fut was er uit. Zij kwamen er achter dat uitgeven één vak is, maar tijdschriften vol schrijven een heel ander.
Omdat het auteursrecht op het format en de redactionele formule bij ons lag hebben wij toen het format verder gezet als eigen uitgeverij (Uitgeverij ZOUT, Maastricht) onder de naam 'elektronika hobbie'.

In 1979 kwam de titel 'elektronika hobbie', bij Uitgeverij Kluwer (Deventer) terecht en eindigde als bijlage in het tijdschrift 'ELO'. Wij kwamen er achter dat een tijdschrift vol schrijven één vak is, maar het uitgeven ervan een heel ander.
Het format en de inhoud van onze beide tijdschriften zijn nog een paar jaar in licentie overgenomen in het Duits door DerPE Verlag in Overath onder de naam 'Populäre Elektronik' met Manfred Kalsbach (ex-redacteur van Elektor) als uitgever en eindredacteur.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
bprosman

Golden Member

Zijn die nummers (PE) nog ergens (digitaal) Jos ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Thevel

Golden Member

Na het zestiende nummer, bij het verlengen van het contract, ontstonden grote meningsverschillen tussen het drietal en de uitgever over de redactionele zelfstandigheid. Het contract werd niet verlengd. Born BV heeft toen nog zelfstandig een paar nummers uitgegeven, maar de fut was er uit.

Zoals ik eerder schreef in totaal 22 nummers of heb ik het mis?

Jeever

Golden Member

Op 9 februari 2021 23:49:34 schreef bprosman:
Zijn die nummers (PE) nog ergens (digitaal) Jos ?

Daar ben ik ook naar op zoek! Ik had vroeger alle nummers op papier in mijn archief zitten. Dit archief is echter helaas verloren gegaan door een overstroming van een kelder waar alles tijdelijk lag opgeslagen. Ik was toen in één keer alles kwijt dat ik in mijn leven heb geschreven.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Jeever

Golden Member

Op 9 februari 2021 23:58:25 schreef Thevel:
[...]Zoals ik eerder schreef in totaal 22 nummers of heb ik het mis?

In totaal 24 nummers.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Thevel

Golden Member

Op 10 februari 2021 00:01:43 schreef Jeever:
[...]
In totaal 24 nummers.

Ik had het bijna goed :)

Op 9 februari 2021 23:58:35 schreef Jeever:
[...]
Daar ben ik ook naar op zoek! Ik had vroeger alle nummers op papier in mijn archief zitten. Dit archief is echter helaas verloren gegaan door een overstroming van een kelder waar alles tijdelijk lag opgeslagen. Ik was toen in één keer alles kwijt dat ik in mijn leven heb geschreven.

Ik heb nog dozen met oude elektronica tijdschriften in een garage staan, volgens mij zit daar nog de hele serie van PE bij.
Het is nu veel te koud in de garage (brrrr :) ) maar als het beter weer is zal ik eens zoeken en als het nergens digitaal te vinden is misschien scannen.

bprosman

Golden Member

Mocht iemand een vrijwilliger zoeken om te scannen bied ik me aan mits de tijdschriften losbladig gemaakt mogen worden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Vandaag heb ik de HOB-BIT's geupload naar archive.org
Als je zoekt op mijn naam (bprosman) zul je ze vinden.
Deze exemplaren zijn ge-upload :

1980 - 1, 3, 4, 5, 9
1981 - 1, 2, 3, 4, 5, 6-7, 8, 9, 10, 11, 12
1982 - 1, 2, 3, 4, 5, 6-7, 8, 9, 10, 11, 12
1983 - 1, 2, 3, 4, 5, 6-7, 8, 9, 10, 11, 12
1984 - 1, 3, 4, 5

De ontbrekende hoop ik nog te vinden (heb een bod lopen op MP).
Mocht iemand de (doorgesneden) papieren versies willen hebben, neem even contact met me op anders gaan ze bij het oud papier.

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 10 februari 2021 14:05:06 (14%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
rob040

Golden Member

Leuk Bram, dank je wel. Ik ken het blad alleen van naam, dus zal er met plezier eens door scrollen.

hobby luke

Honourable Member

Hallo Bram,

Ik denk dat er een klein foutje in de lijst staat:
In plaats van de nummers 6-7, zijn het de nummers 7-8 die samengesteld zijn tot één editie.
Of ik lees het verkeerd, kan ook natuurlijk :) .
Ik heb nog de volgende nummers liggen:
1980: 2
1984: 1-2, 6, 7-8, 9, 10, 11, 12.
Het eerste nummer van 1984 is ook een samengesteld nummer.

MVG,
Luc.

bprosman

Golden Member

Hoi Luc
Je hebt gelijk, net als bij Elektuur is het 7-8 samengesteld.
Bedankt voor je aanbod maar denk dat (als de post meewerkt) ik inmiddels compleet ben :-)
De rest vul ik deze week aan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hugo Welther

Moderator

Kent iemand het Duitse blad ARLT uit de jaren 60. Heb er drie van liggen. Ik vermoed dat deze voor de handelaar waren.
Het is grotendeels een opsomming van "bauelemente" met ook wat leuke simpele schakelingen.

[edit]Waarom nu de foto op zijn kant, grrr?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
alexandre

Golden Member

Hoe is het met Elex? Is daar al iets van gedigitaliseerd?
Ben nog op zoek naar enkele nummers uit 1983 en de eerste tien van jaargang 1984.
Groet, Lex

Is in het verleden wel bij Elektuur te koop geweest:

https://www.circuitsonline.net/nieuws/83/elektuur-brengt-dvd-uit-met-a…

links zijn dood nu.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op zaterdag 13 februari 2021 13:44:25 (26%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 13 februari 2021 13:27:23 schreef alexandre:
Hoe is het met Elex? Is daar al iets van gedigitaliseerd?
Ben nog op zoek naar enkele nummers uit 1983 en de eerste tien van jaargang 1984.

Ik heb ooit de iso file van 1983-1993 gedownload en opgeslagen (ruim 7GB), staan 120 Elex pdf'jes op.

alexandre

Golden Member

Op 13 februari 2021 13:47:31 schreef Kapee:
[...]
Ik heb ooit de iso file van 1983-1993 gedownload en opgeslagen (ruim 7GB), staan 120 Elex pdf'jes op.

Kan ik dat ergens vinden, gaat mij alleen om de 4 nummers uit 1983 en 10 uit 1984
Groet, Lex

bprosman

Golden Member

Op 13 februari 2021 15:44:12 schreef alexandre:
[...]

Kan ik dat ergens vinden, gaat mij alleen om de 4 nummers uit 1983 en 10 uit 1984
Groet, Lex

Kan je wel helpen denk ik.
Je hebt zo mail.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
alexandre

Golden Member

Op 13 februari 2021 16:04:49 schreef bprosman:
[...]
Kan je wel helpen denk ik.
Je hebt zo mail.

Helemaal te gek, super. Bedankt. Ben er blij mee.
Vriendelijke groet, Lex

joopv

Golden Member

Een update van de speurtocht naar het compleet maken van de digitale Elektuur / Ele(c/k)troni(c/k)a Wereld verzameling.

<tabel verwijderd, zie verderop in dit topic de laatste versie>

De exemplaren met "joopv papier" moeten nog gescand worden, en gaan daarna ook naar archive.org.

De nummers 4 en 5 die ik hier op papier heb zijn helaas incompleet.

En de nummers 11 en 15 uit 1963 missen we nu nog geheel.

In de loop van de afgelopen tijd heb ik van diverse mensen te horen gekregen dat zij op zolders en in garages achter stapels andere spullen nog EW's hebben uit deze periode. Misschien kunnen zij nog eens kijken of de missende exemplaren te vinden zijn?

[Bericht gewijzigd door joopv op dinsdag 9 maart 2021 00:31:53 (64%)

Heel erg bedankt Joop!
Raar dat er in het oktobernummer van 1964 niks staat over de naamsverandering de daaropvolgende maand.
Het lijkt me toch dat je lezers die het blad in de losse verkoop halen nog even duidelijk wilt maken dat het volgende nummer een andere naam heeft.

bprosman

Golden Member

Op 16 februari 2021 00:10:21 schreef Nisei:
Heel erg bedankt Joop!
Raar dat er in het oktobernummer van 1964 niks staat over de naamsverandering de daaropvolgende maand.
Het lijkt me toch dat je lezers die het blad in de losse verkoop halen nog even duidelijk wilt maken dat het volgende nummer een andere naam heeft.

In nummer 11 staat het wel, als ik het zo lees lijkt het de uitkomst van een prijsvraag. Misschien is die al we eerder aangekondigt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
joopv

Golden Member

Op bladzijde 816 van het septembernummer is de prijsvraag aangekondigd. Blijkbaar was er een conflict met een amerikaanse uitgever over de naam.

Op 4 februari 2021 19:57:49 schreef bprosman:
//Beetje topickaap.
Omdat ik de laatste tijd (weer) vaker bezig was met het scannen van tijdschriften en me dood ergerde aan de kwaliteit van mijn Canon All-in-one printer scanner, veel "plakkende" pagina's, dikker papier zoals covers of (igv Hobbit) soms dikkere binnenpagina's toch maar naar een alternatieve scanner.

Het is deze geworden :
https://www.canon.nl/scanners/imageformula-dr-c230/

Vandaag geprobeerd en ben er wel heel tevreden over.

(Beetje terzijde maar wellicht interessant...)

Mooie korte review van de scanner, dank daarvoor! En het heeft me getriggerd om ook zo'n scanner aan te schaffen, aangezien ik al even aan het zoeken was. Ik moet zeggen, een hele verademing om nu stapels tijdschriften erdoor te kunnen jassen (ruimt op, vrouw blij ;-).

Weliswaar niet meer nodig voor m'n Elektuur's maar ik heb nog heel veel andere tijdschriften die het waard zijn om in te scannen (elektronica en computer tijdschriften) en dat gaat lekker. Soms piept en kreunt ie wat bij dikker papier/karton, maar 't gaat er vrijwel altijd recht doorheen.

Een gemiddeld tijdschrift van b.v. 60 bldz kost me 2 minuten om te scannen (auto instelling, in kleur, met OCR) zodat het voorwerk eigenlijk nog meer tijd kost: het netjes doormidden snijden zodat je niet teveel papierstof en rafelige randen krijgt. Ik snij gewoon 2-3 mm met stanleymes van de rand af. Verder handige bediening met bijgeleverde software. Al zo'n 150 tijdschriften gescand en resultaten zijn goed, soms wat moiré effecten bij gekleurde pagina's.

bprosman

Golden Member

Op 16 februari 2021 13:01:29 schreef djf:
[...]

(Beetje terzijde maar wellicht interessant...)

Mooie korte review van de scanner, dank daarvoor! En het heeft me getriggerd om ook zo'n scanner aan te schaffen, aangezien ik al even aan het zoeken was. Ik moet zeggen, een hele verademing om nu stapels tijdschriften erdoor te kunnen jassen (ruimt op, vrouw blij ;-).

Weliswaar niet meer nodig voor m'n Elektuur's maar ik heb nog heel veel andere tijdschriften die het waard zijn om in te scannen (elektronica en computer tijdschriften) en dat gaat lekker. Soms piept en kreunt ie wat bij dikker papier/karton, maar 't gaat er vrijwel altijd recht doorheen.

Een gemiddeld tijdschrift van b.v. 60 bldz kost me 2 minuten om te scannen (auto instelling, in kleur, met OCR) zodat het voorwerk eigenlijk nog meer tijd kost: het netjes doormidden snijden zodat je niet teveel papierstof en rafelige randen krijgt. Ik snij gewoon 2-3 mm met stanleymes van de rand af. Verder handige bediening met bijgeleverde software. Al zo'n 150 tijdschriften gescand en resultaten zijn goed, soms wat moiré effecten bij gekleurde pagina's.

Zelf heb ik een mooi resultaat (al zeg ik het zelf) door de "Correctie" te zetten op "Paper edge" (oid, ik doe het even uit mijn hoofd) , en niet op "Paper edge AND text" , dat leverde bij mij af en toe rare resultaten op. En vervolgens haal ik m door de "Auto straighten" tool van Paperport nog een keertje.

En het heeft me getriggerd om ook zo'n scanner aan te schaffen

Mooi, ik zal Canon eens bellen :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.