Hortotica.2

Evarist

Golden Member

Ik heb gedaan wat er in de pdf staat.
De firmware is binnen.

https://www.robot-electronics.co.uk/files/esp32arduino.pdf

Ik heb de firmware eens gecheckt op fouten en 'preferences.h' zou ontbreken. Ik heb deze als een *.zip gedownload van github, maar hij verschijnt niet in de libraries. Wat deed ik fout?

https://github.com/espressif/arduino-esp32

Staat de webserver die ik zie, als ik het ip van de module intyp, mee in die firmware? Ik wil absoluut een backup van de originele versie, voor als ik fouten moest opladen. De module heeft geen hardware 'factory reset'.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
marcob

Golden Member

Dan doe je iets fout. Ik heb net in twee minuten de programmering van Github in m'n Arduino IDE gezet, juiste ESP32 kiezen en foutloos compilieren.

Heb je de instellingen in de Arduino IDE doorgevoerd zoals aangegeven en de ESP32 boards geïnstalleerd zoals aangegeven in de pdf?
heb je het juiste board gekozen bij:
Ik zie dat jij nog de Arduino UNO op com4 hebt staan.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Evarist

Golden Member

Thanks Marcob. :-)
Ik had hem op ESP 32 Dev Module gezet, maar op een of andere wijze is dat versprongen.
Geen foutmelding nu. :-)
Maar later komen nog vragen.

Edit: ik had deze vraag nog.

Staat de webserver die ik zie, als ik het ip van de module intyp, mee in die firmware? Ik wil absoluut een backup van de originele versie, voor als ik fouten moest opladen. De module heeft geen hardware 'factory reset'.

[Bericht gewijzigd door Evarist op zondag 17 januari 2021 00:33:26 (44%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ik heb echt geen idee wat voor software je nu download. "Arduino core for ESP32"? I'm lost.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
marcob

Golden Member

De firmware op de site https://github.com/devantech/ESP32LR88_firmware is inderdaad de complete firmware, inclusief de web pagina. Ik heb net deze programmering in een ESP32 geladen en krijg inderdaad ook de website.
Een factory reset heeft geen zin, want je bent bezig met de firmware.

[Bericht gewijzigd door marcob op zondag 17 januari 2021 12:04:45 (20%)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Op 17 januari 2021 11:13:53 schreef flipflop:
Ik heb echt geen idee wat voor software je nu download. "Arduino core for ESP32"? I'm lost.

Is een uitbreiding voor Arduino om de ESP32 te kunnen programmeren...

Ja... en toen ?

Op 17 januari 2021 12:24:01 schreef gradtje:
Is een uitbreiding voor Arduino om de ESP32 te kunnen programmeren...

Ok, is dat de link die je bij Board Managers onder Settings invult in de IDE? Dat zijn json files voor zover ik gezien heb. Bij ESP12 hoef je verder niks te downloaden behalve die link. Bootloader heeft ie zelf al.
[edit] ok, zie het inmiddels. Je hebt nog iets van een system lib nodig die je "normaal" via de IDE zelf installeert. De github zelf heb ik nooit naar gekeken, vandaar m'n verwarring.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 17 januari 2021 14:26:35 (19%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Evarist

Golden Member

Alles werkt goed nu. Ik kan hem bedienen op de PC en op de smartphone.
Mijn job nu is die software proberen te begrijpen en zaken wijzigen/toevoegen.

Tijdsafhankelijk sturen. De fontein moet 's nachts af want de buurman plast in zijn bed, zegt hij. :-)

Op bepaalde tijden moeten de planten water krijgen, nadat is vastgesteld dat de grond droog is.

Iedereen alvast hartstikke bedankt voor jullie aanbreng.

Wordt vervolgd...

Nihil est verum, quod non probatur primo.
marcob

Golden Member

Je heb mijns inziens een paar keuzes.

1. De huidige firmware gaan aanpassen, dat is goed mogelijk maar best een uitdaging voor iemand zonder ervaring. Je moet zelf tijdsfuncties gaan maken. De webpagina's gaan aanpassen. De vochtigheid gaan inmeten. Het is niet onmogelijk maar toch best een uitdaging.

2. Ik noem hem toch weer: Je vervangt de firmware door de kant en klare Tasmota Firmware. Die heeft bijna alles al geregeld.
https://github.com/arendst/Tasmota/releases/tag/v9.2.0

3. Je neemt er een losse modules bij, bijvoorbeeld een Raspberry Pi met daarom Domoticz. Vanuit Domoticz stuur je de relais aan. Maar ook maak je hiermee uitgebreide tijdsfuncties en lees je diverse sensoren in.

Zelf zou ik voor optie 2 gaan.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

4. Je schrijft de hele zwik zelf als Arduino. Webserver zal simpeler worden maar je hebt 100% alles in de hand.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

marcob, je maakt het allemaal veel te moeilijk. De huidige firmware ondersteund MQTT. Je kan dus prima direct vanuit Domoticz of Node-RED deze module aansturen.

Do you have trouble keeping your plants alive? Have you ever wanted to build an automatic plant irrigation system?

node-red flow for automated plant watering system

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
marcob

Golden Member

Op 17 januari 2021 18:30:12 schreef Roland van Leusden:
marcob, je maakt het allemaal veel te moeilijk. De huidige firmware ondersteund MQTT. Je kan dus prima direct vanuit Domoticz ....

Dat is mijn punt 3 :-)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
marcob

Golden Member

Opes... sorry

[Bericht gewijzigd door marcob op zondag 17 januari 2021 19:50:33 (86%)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Evarist

Golden Member

NIEUWE VRAAG

Ik heb dus deze module.

https://www.antratek.nl/wifi-esp32-module-with-8-relays-8-inputs

Bij het installeren vroeg de software een paswoord, ik heb dat ingesteld, maar bij het inloggen op de webserver komt die direct op het scherm, zonder het paswoord te vragen.
Het staat bij MQTT paswoord.

Hoe komt dat?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
marcob

Golden Member

Het MQTT wachtwoord is van toepassing wanneer je gebruik maakt van een MQTT broker. Er kan nodig zijn om met gebruikersnaam en wachtwoord aan te melden bij deze broker(server).

MQTT is een universeel protocol om verschillende, meestal domotica, modules eenvoudig statussen uit te wisselen en sturingen te doen.

https://computertotaal.nl/artikelen/internet-thuis/mqtt-het-protocol-v…

Website heeft geen password

EDIT: De USB verbinding heeft wel een password, stukje uit de handleiding:
From version 1.5 we have added a password to the ASCII commands. Default is 1234 and can be changed via the monitor commands over USB with the AP command. To turn relay 1 on, start with the password, then the command as before: 1234 SR 1 1

[Bericht gewijzigd door marcob op zondag 24 januari 2021 16:41:14 (27%)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
marcob

Golden Member

EDIT: dubbelpost

[Bericht gewijzigd door marcob op zondag 24 januari 2021 16:39:23 (96%)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Evarist

Golden Member

Dus wanneer ik de website gewoon open, door het ip in te geven is er geen pw. Ook niet met de app via het www. Kan dat veranderd worden?

Ik zie niet zo gauw een hacker mijn tuinverlichting aansteken, maar voor alle zekerheid.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
marcob

Golden Member

Zoals ik zeg de webpagina op de module is te openen zonder wachtwoord. Of dat veranderd kan worden, vast wel. De bron code is beschikbaar, dus dat zou je kunnen toevoegen. Alleen is daar niet een standaard regeltje voor, dus moet je gaan uitzoeken.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Evarist

Golden Member

Het systeem draait nu al 2 weken proef. Regelmatig gaan alle functies die 'aan' staan uit. Voornamelijk 's nachts.

Ik heb nu de portforwarding afgezet en het probleem is voorlopig verholpen.

Is er een andere methode om dat probleem definitief op te lossen? Een paswoord in de webserver zie ik niet direct zitten. Daar moet ik nog veel voor studeren, en als dat lukt moet ook de app aangepast worden.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
marcob

Golden Member

Port forwarding deden we in de vorige eeuw, nu niet meer :-)

Een ESP8266 is ook niet echt geschikt om vanaf het boze internet toegankelijk te zijn. Ik doe het in ieder geval niet. De module en App die jij gebruikt zijn ook gemaakt voor gebruik op lokaal netwerk, er zit geen enkele beveiliging in.

Zelf heb ik een Raspberry met Home Assistant draaien, met remote toegang via de Home Assistant Cloud. (Nabu Casa $5,- per maand) Vanui HA stuur ik alle ESP modules of lees ze uit. De meeste schakeling gebeuren allemaal automatisch, via klok of/en omgevingsvariabelen. Via de Cloud connectie kan ik alles thuis schakelen mocht het nodig zijn.

Maar er zijn meer oplossingen in deze richting mogelijk.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Ik heb een VPN ingesteld, daarmee heb ik ook onderweg toegang tot alle apparaten en bestanden in mijn thuisnetwerk. Zelf heb ik een Fritzbox & xs4all, die hebben dat goed uitgelegd:

https://www.xs4all.nl/service/installeren/internet/vpn-verbinding-inst…

Is ook veel veiliger en makkelijker dan zelf een wachtwoord programmeren in de ESP8266 en het aanpassen van de app.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Evarist

Golden Member

Roland en Marcob, bedankt.
Weer een hele brok om te lezen en te begrijpen.

I'll be right back.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Evarist

Golden Member

Weer een probleem.

Ik wil de module terug bereiken om een instelling te veranderen.
Dat lukt niet via de USB: die geeft steeds 'Failed' aan bij een commando.

En dat lukt niet via ip.

Ik gebruik steeds programma Putty.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
marcob

Golden Member

Dat kan van alles zijn, webpagina nog wel bereikbaar?
Als je de module herstart, zie ja dan via USB/Serieel wel informatie voorbij komen?

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Evarist

Golden Member

De webpagina is bereikbaar. Alles werkt normaal.

Ik zie geen info voorbij komen.

Nihil est verum, quod non probatur primo.