Schakelaar op neutraal met 3x400V+N

Hey,

Voor school hebben wij een schakeling gemaakt op spanningsnet 3x400V+N.
Schakeling is als volgt:
https://ibb.co/Bn3HwM7

Nu het rare is, als we de schakelaar in open stand zetten, blijft er 230V over elke lamp staan, exact hetzelfde als de schakelaar gesloten is.
Kan iemand dit uitleggen?

Alvast bedankt!

Lucky Luke

Golden Member

Er loopt geen stroom in de nul bij identieke lampen die op deze manier geschakeld zijn, dus of die schakelaar nu open of dicht is maakt niet uit.

Kijk maar eens naar driefasenmotoren, ook geen nul nodig. In feite heb je je lampen geschakeld zoals een motor in ster.

Teken maar eens een fasordiagram (en bereken de stroom door de nul) :)

(En/of: Meet de stroom door de nul)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 26 februari 2021 12:21:12 schreef Lucky Luke:
Er loopt geen stroom in de nul bij identieke lampen die op deze manier geschakeld zijn, dus of die schakelaar nu open of dicht is maakt niet uit.

Kijk maar eens naar driefasenmotoren, ook geen nul nodig. In feite heb je je lampen geschakeld zoals een motor in ster.

Teken maar eens een fasordiagram (en bereken de stroom door de nul) :)

Hoe komt het dan dat er 230V over staat en geen 400V?
En als we meten is er altijd een 110mA door de schakelaar?

mvdk

Golden Member

Wat gebeurt er als je één lamp losdraait?
Zijn wel gloeilampen? Geen Ledlampen?

Edit: toch geen spaarlampen?

[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 26 februari 2021 12:25:12 (16%)

Ik neem aan dat je 3 dezelfde lampen hebt aangesloten. Het sterpunt zal dan ongeveer 0 volt zijn.

Op 26 februari 2021 12:23:21 schreef mvdk:
Wat gebeurt er als je één lamp losdraait?
Zijn wel gloeilampen? Geen Ledlampen?

Dan gaat enkel die ene lamp uit. Zijn inderdaad gloeilampen.

mvdk

Golden Member

Dan gaat enkel die ene lamp uit. Zijn inderdaad gloeilampen.

Maar wat meet je dan over één van de overgebleven nog brandende lampen?

Lucky Luke

Golden Member

110 mA in de nul: Zijn die lampen eigenlijk wel identiek? Dat is een aanname van mij, maar dan zou er dus geen stroom in de nul lopen.

Van fase naar fase zul je 400V meten (Of whatever de spanning exact is), maar over 1 lamp minder: de lampen staan niet rechtstreeks tussen de fasen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 26 februari 2021 12:26:34 schreef mvdk:
[...]
Maar wat meet je dan over één van de overgebleven nog brandende lampen?

Dat heb ik niet gemeten, sorry

Op 26 februari 2021 12:28:12 schreef Lucky Luke:
110 mA in de nul: Zijn die lampen eigenlijk wel identiek? Dat is een aanname van mij, maar dan zou er dus geen stroom in de nul lopen.

Van fase naar fase zul je 400V meten (Of whatever de spanning exact is), maar over 1 lamp minder: de lampen staan niet rechtstreeks tussen de fasen.

Ja inderdaad. Over elke lamp staat er 230V exact, ik dacht ook dat de lampen een spanning gingen hebben die overeen komt met de fasespanning, maar vind het raar dat de spanning exact hetzelfde is als de lijnspanning. Of de nul open of gesloten schakelaar heeft geen invloed...

mvdk

Golden Member

Je bent goed bezig. Maar het is altijd: meten, meten, meten.

Hier op dit forum is iemand z'n signatuur:
"Meten is weten, maar je moet wel weten wat je meet."
En dat ben je nu aan het leren.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 26 februari 2021 12:16:19 schreef Yoda93:
Nu het rare is, als we de schakelaar in open stand zetten, blijft er 230V over elke lamp staan, exact hetzelfde als de schakelaar gesloten is.

Al veel antwoorden, maar ik wou toch nog dit plaatje even laten zien: ook hier maakt het niet uit of de middengeleider open of gesloten is - de lampen branden altijd.

Wel gek vind ik het, dat je door de gesloten schakelaar 110 mA meet (wat op zich nog door ongelijke lampen te verklaren is), en dat er tóch geen verschil te zien is als je hem opent. Eigenlijk kan dat niet: er móet dan iets veranderen aan de helderheid van de lampen, want de stromen veranderen dan (immers, die 110 mA wordt 0).

Het zijn toch wel echt drie fasen van een driefasennet? Niet per ongeluk twee dezelfde plus nog een, of zo? :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 26 februari 2021 12:30:37 schreef Yoda93:
Ja inderdaad. Over elke lamp staat er 230V exact, ik dacht ook dat de lampen een spanning gingen hebben die overeen komt met de fasespanning, maar vind het raar dat de spanning exact hetzelfde is als de lijnspanning. Of de nul open of gesloten schakelaar heeft geen invloed...

Dit is een beetje verwarrend. De lijnspanning is de spanning tussen 2 fasen, die is 400V en geen 230V.
Dus als je de schakelaar in de nul open zet verandert er niks aan de lijnspanningen.

Wat is trouwens de aanleiding voor deze proef? Zelf bedacht of heeft de leraar dit opgegeven? In het laatste geval wil hij waarschijnlijk dat jullie dit verschijnsel verklaren.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op vrijdag 26 februari 2021 12:56:18 (14%)

Op 26 februari 2021 12:31:05 schreef mvdk:
Je bent goed bezig. Maar het is altijd: meten, meten, meten.

Hier op dit forum is iemand z'n signatuur:
"Meten is weten, maar je moet wel weten wat je meet."
En dat ben je nu aan het leren.

Bedankt! Had ik inderdaad ook moeten meten.

Op 26 februari 2021 12:54:09 schreef KlaasZ:
[...]Dit is een beetje verwarrend. De lijnspanning is de spanning tussen 2 fasen, die is 400V en geen 230V.
Dus als je de schakelaar in de nul open zet verandert er niks aan de lijnspanningen.

Wat is trouwens de aanleiding voor deze proef? Zelf bedacht of heeft de leraar dit opgegeven? In het laatste geval wil hij waarschijnlijk dat jullie dit verschijnsel verklaren.

Ja inderdaad, sorry had ze omgedraaid

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als de 3 lampen gelijk zijn en je haalt 1 lamp weg dan staat er op de 2 andere lampen 200 Volt.
Je ziet dus dat de lampen iets zwakker gaan branden.
Met 1 lamp eruit:
Probeer maar, schakelaar open 200V, schakelaar dicht 230 V op de brandende lampen.
Kun je dat verklaren?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)