Opwaarderen 3 Fase 230V 3X 25A naar 3X35 tbv Elektrische CV ketel./warmtepomp.

Hallo Sterkstroom Technici,

Ik heb een technische opleiding maar ben een leek op sterkstroom gebied.
Alvast excuses voor mijn vragen.

Ik wil uitzoeken, hoeveel de electriciteitskosten zullen zijn ("vastrecht" plus KWr kosten) als mijn wijk onverhoopt van het "gas af moet"(proeftuinproject).

Ik heb nu een 230V ~ 3x25 A aansluiting, die voor een eenmalig (relatief acceptabel) bedrag van ca € 260 gemakkelijk op te waarderen is naar 3 x 35A 230V~ ("vastrechtkosten plus KWr prijs blijven dan identiek), volgens Info van Enexis.

Echter, bij een aansluiting van 3x 40A is er plotseling een "step change", waarbij de "vastrechtkosten" dramatisch omhoog gaan. Een 3x 40A aansluiting is voor mij dus helemaal geen optie.

Ik wil dus mijn aansluiting kost wat kost beperken tot 3 x 35A Max, en wil nu graag weten, wat ik met deze limitatie maximaal aan kan sluiten (bv Warmtepomp, en/of elektrische CV verwarmingsketel).

Ik kan dan pas terug engineeren, hoe ik voor mijn huidige gas verbruik (1700 Nm3/jaar) deze gas energie kan vervangen door elektrische energie en wat dat dan gaat kosten (CAPEX en OPEX)..

Probleem voor mij is dat hoewel ik een recent huis heb (A Label energie), ik "ketelwater" van ca 70 graden C nodig heb, om kamers relatief snel op te warmen. Bovendiem heb ik deze temperatuur in koude perioden (zoals de afgelopen weken) ueberhaupt nodig om het temperatuurverschil (Binnen 20 graden C , buiten -10 tot -15 C, te kunnen overbruggen).

NB
Ook de radiatoren en het leidingwerk zijn natuurlijk op deze "ketelwatertemperatuur" van 70 graden C ontworpen.

Een warmtepomp die lauwwarm water aflevert (zeg 35 graden) gaat dan niet werken. Ik zou dan mijn huis helemaal moeten afbreken om vloerverwarming (beneden en bovenverdieping en lage temperatuurradiatoren plus leidingwerk te installeren. Dit wil ik kost wat kost vermijden omdat deze verbouwing alleen al zeker €50 000 zal gaan kosten.

IK vroeg mij dus af of het een reele optie is om mijn bestaande 30KW gas CV ketel te vervangen door een elektrische CV ketel, al of niet ondersteund met een warmtepomp.
.
Ik wil nu graag weten, hoeeveel elektrisch vermogen ik nodig heb (voor mijn huidige jaarlijks 1700 NM3 gas verbruik), en of de elektrische equivalent energie die ik nodig heb, "past" op een 3 x 35A 230V aansluiting.

Moet ik dan dezelfde belasting aannemen voor de elektrische CV ketel als de gas ketel (30KW) of kan ik een lagere waarde kiezen, omdat de elektrische ketel dan langer op hoog niveau kan draaien (in koude perioden), dan de gasketel.( Nu draait hij slechts op een dutycycle van zo'n 50% , geschat, in koude perioden. Als het niet zo koud is, is dat nog gunstiger.

Ik wil, als het effe kan, geen warmtepomp als de enige warmteleverancier.
Ik vind zo'n lucht vloeistof warmtepomp een onding (hoge investering, hoge onderhoudskosten, korte levensduur, herrie, benodigde ruimte en als klap op de vuurpijl een relatief lage rendements verbetering, waardoor de Payout time > 20 jaar zal zijn, terwijl het ding al na 10 jaar waarschijnlijk versleten is.
Hooguit wil ik de warmtepomp engineeren voor relatief warme perioden en in koude perioden (zeg lager dam 5 graden C buitentemperatuur) supplementeren met de elektrische CV ketel.

Ook wil ik uitrekenen wat een elektrische ketel als enige verwarming gaat kosten (lage CAPEX, maar erg hoge OPEX).
Maar daar staat dan tegenover dat ik mijn huis niet hoef af te breken, om het geschkt te maken voor de ongeschikte warmtepomp.
(het zou juist andersom moeten zijn, gemeente moet een aardgasvrij alternatief aanbieden wat compatibel is met onze bestaande CV installaties, maar deze gemeente weigert naar andere alternatieven te kijken zoals een warmtenet).
De Wethouder heeft haar zinnen gezet op de warmtepomp als de heilige graal, maar die jaagt ons als onvrijwillige proefkonijnen op enorme kosten, zie hierboven).

Samenvattend mijn vraag:

Wat is het maximaal vermogen van zo'n elektrische CV ketel wat ik op een 3x35A 230V installatie kan aansluiten ?

Hartelijk dank voor info, advies en ideeen!

24150VA (Watts) Das al wat je uit een 3x35 aansluiting kan halen.
Nog geen 30 dus.
Duur verwarmen hoor, met een elektrische CV ketel.
Kun je beter je hele cv installatie eruit slopen, en elektrische radiatoren neerzetten...

Je hebt genoeg aan je 3x25A aansluiting.

Ook bij koud weer kan een warmtepomp 30kW warmte leveren. Het rendement zal geen factor 4 meer zijn (dus hij zal meer dan 7.5kW verbruiken), maar met 15kW in kom je een heel end. Een 3x25A is 17kW

Natuurlijk is vloerverwarming veel beter voor een warmptepomp, maar er zijn ook lage-temperatuur radiatoren die je kunt plaatsen. Scheelt aanzienlijk qua verbouwing.

Voor warm tapwater kun je ook een boiler gebruiken.

Voor de paar minuten per dag dat je en de oven, en de inductieplaat, en de waterkoker aanzet (en dus niet ook de warmtepomp kunt laten lopen, omdat dan de 3x25 eruit klapt) zijn er beveiligingen, die de warmtepomp pauzeren als de totale stroom te groot wordt.

Tenzij er nu concrete plannen zijn om jouw straat van het gas af te halen zou ik er niet over nadenken. Warmptepompen en gasvrije huizen zijn nog heel erg nieuwe technologie, dus er veranderd veel.
Over een paar jaar is de stand van de tenchniek heel anders, en ziet het kostenplaatje er anders uit.

Het rendement van een standaard warmte pomp is alleen goed als het verschil in temperatuur klein is. Bij een gewenste watertemperatuur voor verwarmen naar 70 graden uitermate beroerd. Je kunt nog wat spelen met aangepaste radiatoren voor warmtepompen, hier zit meestal een extra fan op gemonteerd.

Een hoge temperatuur warmtepomp is vaak een 2 traps type https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/hoge-temperatuur-warmtepomp/ maar meer techniek en duurder in aanschaf en onderhoud.

niet te vergeten een huis met goede isolatie. een huis uit 1960 met alleen spauwmuur isolatie en oud dubbelglas kun je ook wel vergeten. verder heb je te maken met lage temperaturen idd, dus de oude radiatoren welke voor 70 graden zijn gemaakt zijn wrs te klein, je hebt dan grotere nodig om een ruimte nog verwarmd te krijgen.

ben pas bezig geweest in een nieuwbouw huis met WP, de kWh meter stond na een week al op 740kWh en dat was voor 98% voor rekening van de warmtepomp, dat was op een aparte meter te vergelijken. klein huis met 3 verdiepingen, cv constant op 17 graden.

Daar ben je mooi klaar mee met zon proeftuinwijk. Het overgrote gedeelte heeft flink wat kinderziektes, dus zet je maar vast schrap.
Wellicht kun je ook eens kijken naar andere manieren van verwarmen dan een warmtepomp. In landen om ons heen gebruikt men vaak elektrische radiatoren al dan niet met accumulatiefunctie (snachts warmte opladen, overdag afstaan). Dit zal dan wel meer energie kosten, maar wellicht weegt dit op tegen de extra kosten van isolatie e.d.
En als je het echt bont wil maken kun je eens kijken naar het gebruik van stookolie of LPG. In Belgie ook niet ongebruikelijk.

Ik heb nu een 230V ~ 3x25 A aansluiting, die voor een eenmalig (relatief acceptabel) bedrag van ca € 260 gemakkelijk op te waarderen is naar 3 x 35A 230V~ ("vastrechtkosten plus KWr prijs blijven dan identiek), volgens Info van Enexis.

Weet je dat zeker ? Volgens mij is 1x35A naar 3x25A inderdaad het zelfde qua vastrecht, maar 3x25A -> 3x35A hier in Den Bosch is wel een verhoging.

Op 5 maart 2021 01:08:04 schreef redguuz:

Probleem voor mij is dat hoewel ik een recent huis heb (A Label energie), ik "ketelwater" van ca 70 graden C nodig heb,...

70 graden!? Dat is voor een HR ketel al extreem hoog, voor een warmtepomp eigenlijk geen optie.

Het piekvermogen van de CV ketel wordt vrijwel uitsluitend gebruikt voor de warmwatervoorziening. Als je deze voorziet met een (warmtepomp) boiler heb je dat piekvermogen al niet meer nodig. Zelfs bij het aanwarmen draait een moderne CV maar enkele minuten op vol vermogen voordat hij tegen de max watertemperatuur in het CV circuit aanloopt.

Een warmtepomp is heel efficient als de delta-T relatief klein is, bij 35 graden water en een buitentemperatuur van -12 haalt een moderne warmtepomp een COP van >4. Dat betekent dat je voor iedere kW aan warmte maar 250 Watt nodig hebt. Bij een hogere buitentemperatuur gaat deze factor nog wat omhoog. Wanneer je je huis voorziet van LTV radiatoren, kun je prima uit met een warmtepomp. Qua verbruik moet je tellen dat je voor iedere m3 gas ongeveer 2 kWh nodig hebt.

Waarschijnlijk kom je met een 7 kW warmtepomp al prima uit, dan heb je het over een aansluitwaarde van 2 kW.

“Het piekvermogen van de CV ketel wordt vrijwel uitsluitend gebruikt voor de warmwatervoorziening. Als je deze voorziet met een (warmtepomp) boiler heb je dat piekvermogen al niet meer nodig.”

Is het niet zo als ik mijn (elektrische of CV gestookte) boiler die vb in de badkamer staat, vervang door een warmtepomp-boiler, de warmtepomp haar (gratis) energie uit de omgeving gaat halen?
Ga ik dan niet het risico lopen dat ik de badkamer meer moet gaan opwarmen om het “warmte-verlies” naar de warmtepomp te compenseren ?

Is het dan nog economisch een interessante oplossing ?

Het geval is inderdaad anders als je “verlies-warmte" van op zolder kan gebruiken als input voor je warmte-pomp boiler.
Het aanvoeren van warme lucht vanuit de buitenomgeving via een buizenstel is dat een oplossing?

Een warmtepomp heeft altijd een deel dat buiten staat. De warmte wordt dus onttrokken aan de buitenlucht, en niet van binnen het huis.

Aangezien we warmtepomp energie verplaatst gelden de COP waarden natuurlijk alleen maar wanneer je een onbeperkte hoeveelheid energie beschikbaar hebt (zoals bij het gebruik van buitenlucht). Als je de zolder gaat koelen zal de temperatuur al snel onder het vriespunt duiken aangezien de energiedichtheid van lucht niet zo hoog is.

Een goede installatie met warmtepomp is zeer zuinig met energie en houdt een huis op een comfortabele temperatuur. Het probleem is alleen dat de warmtepomp wordt gedimensioneert en geinstalleerd door een loodgieter welke niet altijd even goed is met het modelleren van een woning. Goedkope fool-proof warmtepompverwarming kun je eenvoudig realiseren met een of twee split-unit airco's. Deze draaien inherent op een lage delta-T. het nadeel is dan alleen dat je met luchtverwarming zit (stromingen en niet uniform over alle ruimtes).

260 euro?

Dat zal best voor de eenmalige kosten, maar je vergeet nog even de jaarlijkse kosten.

https://www.enexis.nl/consument/-/media/documenten/tarieven/2021/tarie…

250 euro per jaar capaciteitstarief voor 1x10 t/m 3x25A

3x35A kost je 929 euro... dus 630 euro per jaar extra

Warmtepomp: allemaal leuk, maar erg duur om in een bestaande woning toe te passen. Alleen als airco (lucht/luch) warmtepomp kan het, maar volledig toepassen is duur

Dat is eigenlijk alleen te doen bij een volledige renovatie of nieuwbouw.

Een gemiddelde warmtepomp haalt zn rendement zeker niet als je richting de 60 graden wilt gaan. En dat heb je wel nodig om bestaande installaties te 'voeden'.

Warmtepompen worden toegepast icm vloerverwarming en LVT radiatoren. Die systemen zijn bedoeld om de benodigde warmteafgifte samen te realiseren ondanks een lage temperatuur van 40 graden oid.

Daarnaast is niet elke warmtepomp geschikt voor koudere temperaturen. Leuk als die prima werkt bij 0 graden of hoger, maar wat als het -10 buiten is?
Lang niet elke warmtepomp functioneert bij -10, of heeft een heel beperkt rendement. Prima als ie het wel kan, maar als ie dan maar 25% van de capaciteit heeft krijg je de hut gewoon niet warm.

Dan hebben we het nog niet gehad over de geluidsproductie van die buitenunits, dat is ook nog een aandachtspuntje (vooral de resonantie). Een grondwarmtepomp is de betere optie, maar ook die is duur.

De levensduur.. daar is nog weinig over bekend. Een ouderwetse gasketel is 15 jaar relatief betrouwbaar draaiend te houden, bij zo'n warmtepomp moet ik dat nog maar zien.

Als ik zelf een nieuwbouw of renovatie ga doen dan zit ik eerder aan hybrid te denken. Vloerverwarming, lvt radiatoren enz, icm een Elga oid en een CV ketel voor de backup / piekbehoeftes

“… een onbeperkte hoeveelheid energie beschikbaar hebt.”
“ … de energiedichtheid van lucht niet zo hoog is.”

Heb ik dan naast
- een goede woningisolatie en
- een lage-temperatuur warmte-afgifte-systeem ook
- een ondergronds captatie-net in de tuin of
- een diepe water put
nodig om het systeem goed te laten werken ?

Zijn er nog andere energiebronnen met voldoende energiedichtheid ?

1m³ aardgas= 9.77 Kwh, reken voor het gemak maar 10Kwh.
Dat wordt dan bruto 17oo x10=17000KwhX €0,25.
Netto zal het afhangen wat je rendement is.
Volgens Radar uitzendingen!! reken je maar niet rijk, het valt tegen om het behaaglijk warm en voldoende heet water te krijgen.
Als de gemeente hier ook de gekke koeien ziekte krijgt om van het gas af te gaan, komt er een tank met LPG in de tuin te liggen.

@redguuz,

Om te beginnen werd hier al opgemerkt dat een 3x35A aansluiting fors fors! duurder is dan een 3x25A aansluiting...
Ik zou dus kost was kost proberen te voorkomen dat een verhoging nodig is.

Goed advies:
Maak eens in excel een scenario berekening voor diverse gevallen.
Een Scenario zou zijn dat u GEEN gasaansluiting meer heeft (dus geen vastrecht!!!), maar dat u 100% stookt op standaard elektrische kachels.
Het Basis-scenario is dat u gewoon elektriciteit en aardgas in uw woning heeft, en de woning verwarmt met aardgas.

In 1m3 aardgas zit bijna 10kWh elektrische energie. Ook handig om te weten.
Dus u zei dat u jaarlijks 1700m3 gas verstookt?
Dan zou u uw jaarlijkse elektriciteitsrekening VERHOGEN met 17.000 kWh.
Even DOM omgerekend is dat gemiddeld 2kW aan heaters aan hebben staan , 24/7. Maar dat zegt maar weinig, want in de zomer staat de heater uit, en in de winter heb je 10kW aan staan zeg maar.

Mijns inziens is het verwijderen van de gasmeter in een woning alleen mogelijk indien de woning van de A-klasse is, en relatief klein.
Zo is mijn huis maar 120m2, A klasse, en stook ik maar 250 m3 per jaar. Dat zou ik makkelijk met alleen elektriciteit kunnen doen, zonder dat ik daar mijn aansluitwaarde voor moet laten verhogen.

U kunt de hoofdaansluiting "virtueel" verhogen" door gebruik te maken van PV-zonnepanelen. Stel u gooit 6600Wp op het dak, dan kunt u MAXIMAAL 3x10A bijvoeden op het net.
In de herfst is daar misschien maar 10% van over, dus zeg bijvoeden 3x1 Ampere. Tja.
In de winter, als het stervenskoud is, en er geen zon is, dan heeft u hier dus niets aan.

Als ik in uw situatie zat, en de gemeente dwingt u van het gas af, dan zou ik mijn aansluiting op 3x25A HOUDEN (ivm vaste kosten).
Tevens zou ik maximaal PV op het dak leggen, en een airco laten aanbrengen in huis die ook als warmtepomp kan fungeren. Lucht-lucht unit.
Het rendement van die unit is niet hoog, en zou ik alleen gebruiken in de lente-herfst om binnen 19-21 graden te maken, indien het buiten 9-15 graden is.
laat je adviseren voor de exacte getallen.

In de winter zou ik deze unit uitzetten (rendement veel te laag, en de draaiuren op de compressor doen doen de unit snel slijten, terwijl er nul rendement is).
Dan puur elektrisch stoken.

Er bestaat een volledig elektrische CV.
Voordeel: machine is zo basis dat jaarlijks onderhoud a 100 euro niet nodig is. Geen branders gasdruk, pakkingen etc etc. (dit is weer handige info voor in excel).
Je kunt dus gewoon de radiatoren en de boiler voor heet tapwater aan sluiten op dit ding.
Ik weet wel bijna zeker dat er WEL een elektrotechnische ingreep in de huis-installatie nodig is.
Er zou een "voorrangs-regeling " in de meterkast moeten komen (ivm 3 x25A hoofdaansluiting), die ALLES voorrang geeft boven de CV.
Dus als u beslist om elektrisch te koken, en de vaatwasser staat aan, dan is de CV-ketel tijdelijk buiten werking, om te voorkomen dat de hoofdzekering eruit gaat.

Als de overheid je op elektrisch verwarmen over wilt dwingen moeten ze er ook voor zorgen dat dat capaciteitstarief vervalt vind ik.
In Nederland hebben we relatief lichte huisaansluitingen als je dit vergelijkt met andere landen. Daar betaal je vaak niet apart voor de grootte ervan en zijn hoofdzekeringen van 50A of meer geen uitzondering. Het probleem is alleen dat we er hier de infrastructuur niet op berekend hebben en dit dus fors moeten aanpassen. Helaas zien alle warmtepompfanaten dit nogal over het hoofd.

moeten ze er ook voor zorgen dat dat capaciteitstarief vervalt vind ik

Wie moet dan die investeringen betalen?

Edit: het was half jaren '70, ik bezocht een vergadering van de Algemene Raad van het Energie Bedrijf Delfland. Er waren een aantal jaren tevoor enkele flatgebouwen in Delft opgeleverd, die bekend staan als de Ster-flats.
Die appartementen hadden geen meters, er was een centrale meting, waardoor de elektriciteit een stukje goedkoper doorgeleverd kon worden, en de bouwer wat de bekabeling betrof, zich niet aan voorschriften van het energiebedrijf hoefde te houden. Er was dus een omslagsysteem. Veel bewoners hadden daar problemen mee, ze wilden eigen meters. Uiteindelijk zijn al die centraal bemeterde flats toch voorzien van tussenmeters.
Maar het ging om een uitspraak die avond van de adjunct directeur, die al die boze mensen moest aanhoren. Zo tijdens de koffie luchtte hij z'n hart, hij zegt: "er zijn hier ook mensen die vinden dat energie gratis aan de mensen moet worden geleverd. Vind ik een goed idee, prima. Maar zeg er wel even bij, naar wie we dan de rekening moeten sturen."

[Bericht gewijzigd door mvdk op (80%)]

Ik geloof niet dat er in de toekomst naar 3x35 oid gewerkt gaat worden.

Nu hangt er een aardig prijsverschil tussen tov 3x25 en dat zal zeker niet minder worden. Immers, dit dwingt nu de consument bewust omgaan met de aansluiting, loadbalancing toe te passen en bv voorrangsschakelingen.
Daarnaast is dit ook de beperkende factor voor terugleveren.

Vanuit netbeheersperspectief is dat ideaal. Als een huis 50A per fase kan trekken bijv, dan krijg je in de toekomst enorme pieken en dalen in belasting. Overdag een hoop teruglevering (zon), en om 18.00 enorme pieken (Warmtepompen, koken, auto's die lekker gaan opladen enz)

Nu heb je een verkapte regulering en dat maakt het upgraden beter beheersbaar en de last op het netwerk veel constanter.

Ik verwacht op termijn ook nog wel continue variabele tarieven en dan komen dingen als eigen energieopslag wel dichterbij en rendabeler

Je krijgt dan wel van die 'texas' effecten: Ineens vet koud, iedereen gaat maximaal verwarmen (enorme vraag), dus prijs explodeert....

Ik zie het al helemaal voor me, op iedere hoek van de straat en bij iedere flat een trafohuisje. Alles op 400 of 500 volt om de stroom te beperken en tal van 10 Kv verdeelstations. we willen ons comfort behouden, alles moet werken wanneer wij dat willen.

Op 5 maart 2021 16:44:15 schreef hobby-ist:

Een Scenario zou zijn dat u GEEN gasaansluiting meer heeft (dus geen vastrecht!!!),

Hele verhandeling op Tweakers gelezen hoe het weghalen hiervan flink in de papieren kan lopen en de ruzies tussen particulieren "geen opdracht gegeven voor weghalen" en de energiemaatschappijen "kan niet gratis blijven zitten als je niets afneemt".

Schijnbaar is hier een oplossing voor die pas lang nadat ik de eerste link had gelezen door de rechter is toegevoegd.

Nou ja, dit verhaal past misschien ook wel in dit draadje.
In Delft lag tot, ik weet het niet exact, maar laten we zeggen, tot 2010, een 3x220Volt distributienet. Voor kleine bedrijfjes, zoals wasserijen, restaurantjes en bakkerijtjes was dat een, laten we zeggen, een handycap. Als je een verzwaring van je aansluiting wilde naar 3x100, dat ging soms niet, meestal niet. Het energiebedijf, "damals" Energie Delfland, had dan een creatieve oplossing: er werd een 75kVA trafo geplaatst. Aan de klant werd gevraagd om ruimte voor een trafocel beschikbaar te stellen, de deur van de trafocel moest in een rechte lijn vanaf de voordeur zichtbaar zijn, (waarschijnlijk had dat te maken met een rechte mantelbuis).
In het contract wat de klant kreeg voorgelegd was opgenomen dat het plaatsen en verwijderen van deze voorziening geheel voor rekening van de netbeheerder was. Heel belangrijk is het dan om dat document goed te bewaren. Ik weet van familie die in zo'n situatie zaten, bij een verzoek tot verwijdering werd een offerte van enige tienduizenden euro's gepresenteerd. In de chaos bij Stedin is dat contract onvindbaar, en hun eigen copy is ook weg.

Op 5 maart 2021 19:45:33 schreef r-p:
[...]

Hele verhandeling op Tweakers gelezen hoe het weghalen hiervan flink in de papieren kan lopen en de ruzies tussen particulieren "geen opdracht gegeven voor weghalen" en de energiemaatschappijen "kan niet gratis blijven zitten als je niets afneemt".

Schijnbaar is hier een oplossing voor die pas lang nadat ik de eerste link had gelezen door de rechter is toegevoegd.

dit vernam ik bij een klant, die zei dat de meter verwijderen en leiding in straat afkoppelen 650€ koste. de hoofdkraan dichtzetten en een slot erop zetten kost niets. dus dat 2e werd het. die klant had al 8 jaar een WP en was er tevreden over..

Op 5 maart 2021 07:52:15 schreef Sine:
[...]

70 graden!? Dat is voor een HR ketel al extreem hoog, voor een warmtepomp eigenlijk geen optie.

Is die installatie waterzijdig ingeregeld? Onlangs ook bij iemand geweest die de temperatuur zo hoog had staan en uren deed over een verhoging van 17 naar 19 graden. Alles stond vol open en de ketel stond vooral de radiator in de ketelruimte te verwarmen.

Zou het niet zo zijn dat in de nabije toekomst het vastrecht voor 3×40A, verlaagd wordt omdat dat de normale standaard wordt als iedereen van het gas af is?

Hoe redden ze dat zonder back-up van een paar Thorium centrales?
Of hoopt men op goedkope elektriciteit uit een stel krakkemikkige Russische centrales te kunnen importeren.

Ben benieuwd..... Of worden het wollen truien en donzen dekens? Komt de PvdD gehaaid in actie >:)