Opwaarderen 3 Fase 230V 3X 25A naar 3X35 tbv Elektrische CV ketel./warmtepomp.

ik heb een oudere woning, deze was gerenoveerd in je jaren 70. werd verwarmt met 4 accumulatoren (8KW-7,5KW en 2x 5,5KW).
door problemen met de accumulatoren heb ik deze gesloopt en een pelletkachel van 4kW gezet.

sinds 2weken heb ik ook een lucht-lucht warmte pomp in huis. 8KW buitenunit, 2x 4KW binnenin gezet (1 in keuken, 1 in woonkamer).
dit toestel kan het huis makkelijk zat opwarmen . 22-23°C is geen probleem zelfs als het vriest buiten.

energieverbruik is ook enorm veranderd nu.
op weekbasis had ik 130-145kWh dagtarief, 180-260kWh nachttarief (bovenverdieping is snachs met electrische radiatoren verwarmt 2x 1500W) en 90-120kWh exlusief nacht.

nu met warmte pomp heb ik 140-155kWh dagtarief, 150-180kWh nachttarief en 0kWh snachts

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hoi FordCapri,

1) Kun jij je Energieafname laten zien op uurbasis, als je wilt?
(elektriciteitsafname voor de warmtepomp opgesplitst van het totaal?

2) Kun jij svp de onderstaande berekening checken:

++++++

Op 18 maart 2021 (0 graden buiten/ 20 graden binnen) gebruikte ik 7.2 m3 /etmaal Gas (= ~ 72 KwHr) / etmaal elektriciteit equivalent ) voor verwarming/douche/tapwater, zie onderste grafiekje uit de "Slimme Meter".

En 10 KWhr /etmaal aan electriciteit. (15 KwHr maximaal, als het wasdag is (droger, wasautomaat) en de oven aanstaat, zie bovenste grafiekje. (Piekbelasting niet meer dan 5-6 Kw ).

Het gas per etmaal (7.2 m3) wordt vrijwel lineair opgestookt in een periode van 7 uur, dus 1.1 m3/hr max belasting ofwel= 72 KWHr Elektra / (in 7 uur) dus maximale vermogen = 10.3 Kw?
De maximale belasting van de andere electrische gebruikers was 5-6 Kw max (dus mijn 17KW aansluiting (230V 3x25A) wordt nu 6/17 = 35 %, belast tijdens piekbelasting.

Klopt de volgende berekening? :

Het vermogen van mijn CV Combiketel gasketel is 30 Kw.

Als ik dus (18-3-2021) 7 m3 gas in 7 uur gebruik, betekent dat mijn CV combi ketel op 10.3/30 = 34% van zijn maximale vermogen draaide.?

(NB
Toen er sprake was van de Elfstedentocht, een paar weken eerder, Buiten -15 graden C, Binnen + 20 graden) moest de ketel natuurlijk harder draaien; helaas heb ik van deze periode geen data (had toen nog geen data acquisitie uit de "Slimme Meter").

Vraag 2

Als ik dus de gas CV ketel door een Elektrische CV/combiketel zou (moeten) vervangen, zou ik dan met een 15 Kw (elektrische Combi ketel) uitkomen) en zou ik dan kunnen volstaan met mijn 3 x 25A aansluiting (= 17Kw) (met automatische piek voorrang aan de andere gebruikers?

(NB de CV gas ketel is maar gedeeltelijk (grotendeels 7 uur) "AAN" ; ik neem aan dat de Elektrische ketel langer kan draaien zonder veel te slijten); De benodigde belasting is voor verwarming lager, maar voor de douche draait (zeg 5 minuten) de ketel op hoger (het hoogst?) vermogen.

Of zie ik iets over het hoofd? Rekenfout /redenatiefout??

NB
Aangezien ik waarschijnlijk niet langer dan 10 jaar in dit huis woon, is een warmtepomp niet goedkoper voor mij (integendeel).
(Dan zou ik een met factor 2 (in de winter: COP=2 volgens de warmtepomp branche ( Niet volgens de kleurrijke folders, die en factor 4 geven onder deze condities) ) minder elektrische energie opsouperen, maar de warmtepomp verdient zichzelf NIET terug en heeft veel meer onderhoud nodig..
(En is bovendien na waarschijnlijk na 15 jaar totaal versleten).

NB2
Mijn huis is goed geïsoleerd (Energie Label A) en heeft vloerverwarming op de benedenverdieping (daarom blijf het beneden de hele dag warm, nadat het (via de vloerverwarming weer 7 uur /etmaal opgestookt is).
De bovenverdieping wordt niet verwarmd (behalve de douche en alleen incidenteel een hobbykamer).

Graag jullie visie of ik een gedwongen "van het Gas Af" kan behappen met mijn electrische 230V 3X25A aansluiting?

DANK!!

ik heb geen slimme meter, ik heb enkel metingen op de momenten dat ik een foto nam van de tellers :-).
daarmee dat ik meer per week tel en zelf gemiddelde per maand (maar heb de warmtepomp nog geen maand)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
evelo

Golden Member

Op 18 maart 2021 17:52:15 schreef evelo:
Het blijft een moeilijk onderwerp.

Aan de ene kant daalt de warmtebehoefte jaar na jaar wegens klimaatverandering, compacter wonen, betere isolatietechnieken.

Aan de andere kant stijgen de prijzen voor complexere technieken.

Ik denk zelf dat je een opdeling moet maken tussen stedelijk en buitengebied. Elk met hun voor- en nadelen.

Stedelijk:
- fossiele uitstoot zal op termijn niet meer toegelaten worden. En eerst ontmoedigd door prijsstijgingen.
- Nutsvoorzieningen zullen redelijk betaalbaar blijven wegens het compacte wonen.

Buitengebied:
- je mag je zin doen en zelf kiezen welk systeem je gebruikt om te verwarmen.
- nutsvoorzieningen zullen duur worden.

Ik woon zelf in de stad en momenteel ongeveer 4000kWh nodig per jaar om te verwarmen op aardgas.
Wanneer de gasketel ’op’ is zou ik die willen vervangen door een zo eenvoudig mogelijke elektrische cv.

Verbruik/kostprijs zou ik verder willen verlagen door:
- zomer/winter compartimentering.
- ramen vervangen naar drievoudig glas, eventueel luiken plaatsen.
- stoken wanneer de elektriciteitsprijs zo laag mogelijk is, warmte bufferen in de vloer(vv). Voor mij hoeft de temperatuur in huis niet stabiel te zijn tot op 1 graad. Ik heb geen probleem met schommeling tussen pakweg 17 en 23 graden.

Er schuift al wat..

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/23/8-pioniersgemeenten-pleiten-vo…

Oja, warmtenetten. Dat hadden ze bij ons in de wijk ook bij de bouw van de huizen. Maar is al snel vervangen door individuele CV-ketels.
Het probleem was dat het buizennet slecht was aangelegd en dat een redelijk nauwkeurige warmtemeter een veelvoud kost van een gasmeter.

waar al stadverwarming ligt, wordt dat ook hergebruikt. heb dat gezien in t centrum van eindhoven, waar de stadsverwarming op de oude philips elektriciteits centrale draait. oude gebouwen weg, maar de nieuwbouw krijgt toch een aansluiting op dat stadsverwarming net. er is ook wat overcapaciteit, immers draaien de philips fabrieken er niet meer op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Evelo,

Hoeveel m3 gas per jaar gebruik je?

Je zegt 4000 KwHr per jaar; dit is ongeveer 400 m3 gas. Is dit correct??
Ikzelf gebruik 1700 m3 gas per jaar, mijn buren zelfs 2200 m3 gas per jaar.

Onze huizen zijn goed geïsoleerd (Eenergielabel A), maar wel vrijstaand.

Kloppen jouw getallen of heb jij een appartement (hoeveel m2 oppervlak? ) en heb jij dan zijburen en boven/beneden buren?

Graag jouw antwoord (als je dat wil delen)?

++++++++

Bovendien: verwarmen met elektriciteit wordt juist "enabled" door Kern Energie, iets wat wij in NL absoluut niet willen.

Rutte onze PM, heeft onlangs een balletje opgegooid voor extra kerncentrales wat een storm van protest ontketende.

Zie ook discussie in Europees Parlement, waarin Aardgas opgewaardeerd wordt tot Groene Energie (bijlage)..

NB
ALL Electric verwarmen ("van het gas af") leidt tot MEER CO2 ipv minder!!
Beter is te kijken naar het gebruik van a) (groen) Waterstof gas (H2) als energiedrager voor individuele verwarming of wijkverwarming , b) hybride warmtepomp systemen met het gebruik van groen gas /of waterstofgas en/of c) een warmtenet (al of niet met ondersteuning van waterstofgas of groen gas))
als alternatief , omdat deze opties veel beter aansluiten op de bestaande
verwarmingsstructuur van de bestaande huizen en de energie infrastructuur
(zie Enexis rapporten m.b.t. de huidige en zeker toekomstige
capaciteitsproblemen in de elektrische netten!)

evelo

Golden Member

Net nog even gekeken: vorig jaar kwamen we uit op 384m³ aardgas.
Dat is wel met warm waterproductie inbegrepen; boiler 100L voor douche en afwassen, drie personen.

Het gaat hier over een compacte rijwoning: +/- 130m², overal vv, 10cm vloerisolatie, 25cm vlasisolatie hellend dak, 12cm pur isolatie plat dak.
We hebben er ook geen probleem mee dat de temperatuur wat schommelt in huis, in de winter tussen de 18 en 20gr. Ik laat de verwarming vroeg beginnen met opwarmen zodat de vloer warm is als we opstaan, in de namiddag hebben we veel zon in huis.

Die 4000kWh is dus een ruime afronding van mij. (hoogcalorisch gas, dus ongeveer x11 doen voor kWh)

Hoi Evelo,

Bedankt voor je terugmelding; Je stookt extreem zuinig!

Goed isoleren en vloerverwarming werkt echt.

In mijn 1700 m3 gas/jaar ( Lo Cal: Groningen gas kwaliteit, vrijstaand huis) zat wel ALLES: Douche/tapwater, koken op gas en natuurlijk de gas CV (moderne HR ketel).

Mijn huis is goed geïsoleerd (gecertificeerd A label) en er wordt o.a gestookt met vloerverwarming op de benedenverdieping.

Maar het is nog steeds een enorm verschil vergeleken met jou, vandaar mijn vraag!

Is die 380 m3 inderdaad op jaarbasis ??: het past nl. helemaal niet in het plaatje van ESSENT! (zie bijlage)

tja, je hebt stoken en stoken. als je beiden overdag weg bent, is er geen stoken dus overdag. helft radiatoren in huis uit, scheelt ook een flink aantal kuub gas. niet tot naar bed gaan blijven stoken, maar cv al eerder uit laten schakelen. geen 21.5 stoken maar 19,5 graden, ook veel verschil..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het kan nog wel iets zuiniger. Wegens gepensioneerd zijn zijn we allebei overdag thuis. Dan vinden we 18 graden genoeg. 's Avonds naar 19. Meer is niet nodig. En een half uur voordat je gaat slapen terugdraaien.

Zag laatst een spotje van de rijksoverheid over energiebesparing. Daarin komt een thermostaat in beeld die op 21 staat. Slecht voorbeeld, ze moeten juist stimuleren om onder de 20 te blijven.

mvdk

Golden Member

Man, man. De kouwe rillingen lopen over m'n rug.
Op de familie app, een paar weken terug, ik zeg ik stook 23. M'n neefje: "dan loopt het water van de muur."
Ik zeg: dat is een kwestie van ventileren.
Maar hoe doen jullie mensen dat dan? Met drie truien en een winterjas?

hoe ouder des te sneller koud dat je het hebt. als ik bezig ben in huis is 18 graden al zat, zit je stil dan heb je het met 21 graden nog koud. met die -12 dagen geen last gehad, maar wel erna op een regenachtige dag met 6 graden buiten, dan zat ik te lang stil.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Toen ik nog werkte was het bij ons op kantoor altijd 23 graden. Dat moest vanwege het ijken van de meters.
Na mijn pensionering ben ik langzamerhand gewend aan lagere temperaturen. En ja, als ik het 's avonds koud krijg doe ik een dikkere trui aan.

Opgegroeid met "kamertemperatuur is 17 graden" (Kast van een vrijstaand huis, wel spouwmuur maar geen isolatie erin, enkel glas, draaide in 2010 nog steeds op de ketel uit 1970).

Toen studentenhuis met 14 man. Kamertemperatuur volgens mij: max. 18 graden, volgens flatgenoot met altijd een trui aan: 23 graden. Soms hield ik het niet uit in de woonkamer.

Nu 1800m^3 gas/jaar in een versprongen tussenwoning (vergelijkbaar met 2-onder-1-kap) en meestal 19 graden. A-klasse woning ondanks wat oudere dubbele beglazing en 45 jaar oude spouwmuurisolatie (en dankzij zonnepanelen). Mag van moeders de vrouw niet een ventilatorkacheltje in de woonkamer aanzetten (ruim 1000kWh overschot/jaar) omdat dan de rest van het huis te koud/klam zou worden...

Even terug gekeken. Wij hadden in 2020 870m3 gas voor alles. Dit alles in het oorspronkelijke woonhuis van een boerderij uit 1905 in het buiten gebied. 160m2 woon oppervlak. Verduurzaming is pas gedeeltelijk klaar.
Niet te hoog stoken helpt zeker. Hier 18,5 en 19,5 op zon en feestdagen. haha. En een wtw ventilatie aangelegd.
En toch theoretisch a-label met dank aan 5880Wp zonnepanelen..

[Bericht gewijzigd door A vd Linden op vrijdag 26 maart 2021 00:07:13 (14%)

evelo

Golden Member

Hier schommelt het tussen de 18 en 20gr.
Het maakt een heel groot verschil als het niet tocht in de woning en als je een vloer hebt die geïsoleerd is.

Je moet er ook een beetje tijd in steken om je huis en verwarmingssysteem te leren kennen en regelen.
In het kader van meten is weten registreer ik ook al jaren de meterstanden. Gewoon aflezen en ingeven op een website die er mooie grafiekjes van maakt.

Hier stook ik nu van 5h tot 8h30 ’s morgens. Dan is de vloer warm als we opstaan. De rest van de dag doet de zon haar werk.
In de maande januari/februari stook ik nog eens extra van bvb 14h tot 17h.
Door dergelijke tijdsblokken te programmeren besparen we ook op stroom voor de circulatiepompen (2 stuks, geen A-label).

Ik heb de indruk dat er best nog veel mensen zijn die een (te) warm huis als een statussymbool zien. Nochthans: in een vorige job heb ik regelmatig elektro-klussen gedaan in best grote villa's, overdag was het gelijkvloers daar 18gr, kwam ik boven op de verdieping dan zag ik daar 14gr staan op de thermostaat.

Ook nog veel mensen die geen enkele interesse hebben in energieverbruik. Ben je daar in de zomer aan het werk dan hoor je de ketel draaien en hebben de radiatoren warm. Niet aan gedacht om de thermostaat naar beneden te draaien.

En bijvoorbeeld ook meters dikke stalen verwarmingsbuizen die door een onverwarmde garage lopen.

Evelo,

Jullie hebben blijkbaar geen van allen naar het staatje van Enexis gekeken, mbt mijn verbruik vergeleken met het gemiddeld gebruik van andere gebruikers en huizentypen.

Ik voeg het nogmaals bij;

Dan blijkt dat ik (gehele dag thuis/kantoor), 20 graden C) , voor mijn vrijstaand huis (A energielabel, alleen beneden verdieping verwarmd) met 1534 m3 LoCal Gas minder verstook dan een gemiddeld hoekhuis of een 2 onder 1 Kapper
(daar zijn bij mij dan ook nog inbegrepen: Douche/tapwater, koken op Gas).

Maar die 380 m3 HiCal gas van Evelo, valt (aan de onderkant) helemaal van de schaal af.
Vandaar dat ik mij afvroeg of dat getal klopte!

Maar als hij inderdaad zo zuinig stookt : Chapeau!!

evelo

Golden Member

Ik had het grafiekje wel gezien.

Maar ik snap niet goed waarom je belang hecht aan een grafiekje van een gasleverancier met gemiddelde ’normale’ verbruiken?

Jullie verbruik past er toch ook helemaal niet in het plaatje?

Een gasleverancier heeft een ander idee over gasverbruik (liefst zoveel mogelijk) dan een verbruiker (theoretisch
liefst nulverbruik).

Dergelijke plaatje hebben volgens mij vooral tot doel om de perceptie over energieverbruik te sturen. Je krijgt een goed gevoel omdat je onder het ’normale’ zit qua verbruik en tegelijk betaal je met plezier de rekening.

Ik ken het lijste van essent. Qua gas zit ik met onze half vrijstaande oude boerderij meestal op appartement niveau..
Daarom is het wel aardig om er ook wat real life waarden naast te hebben toch? Ik denk dat er op 1700m3 per jaar nog wel iets te besparen zou moeten zijn.
Waarschijnlijk gaat het grootste deel van de hele energie transitie bestaan uit gedrags verandering.

[Bericht gewijzigd door A vd Linden op vrijdag 26 maart 2021 12:41:49 (16%)

Hoi Evelo,

Bedankt voor je reactie,

Ik ben wat sommen aan het maken, maar ik was me er niet zeker van of ik mijn meetdata goed interpreteerde.

Mijn huidige energiegebruik heeft een enorme invloed mbt het evalueren van het effect van andere scenario's, maar je mag natuurlijk geen rekenfout / redenatiefout maken.

Op een eerdere vraag van mij daarover (zie hierboven) is nooit inhoudelijk antwoord gegeven.

FCAPRI had (nog) geen goede meetdata (ik inmiddels wel met een EAR-E Dongle aan mijn Slimme Meter zie andere thread. (Meten = Weten).

https://www.circuitsonline.net/forum/view/153605

En nogmaals:
Mijn bewondering hoe jij je huis "vergroend" hebt (+/- 400 m3 HiCal gas per jaar voor een rijwoning is uitzonderlijk goed!!

Zijn er in België woningen die HiCal gas geleverd krijgen?
Volgens mij kan dat in Nederland helemaal niet. HiCal is voorbehouden voor de industrie. En als er al HiCal gebruikt wordt voor woningen dan wordt het door toevoegen van stikstof verarmd tot z.g. Groningen kwaliteit.

evelo

Golden Member

Zie: https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen-en-energie/elektriciteit-en-aar…

Voor mij komt het er in essentie op neer dat hoe minder je verbruikt hoe minder gevoelig je bent voor hoe de zaken evolueren op gebied van energie.

Nu stook ik op gas omdat dit heel erg goedkoop is (24€/maand). Als ik nu zou overschakelen op elektriciteit dan zou dit ruwweg uitkomen op 100€/maand (elektrische ketel en boiler, geen warmtepomp). Veel duurder maar ook niet onbetaalbaar voor mij.

Ik verwacht wel dat aardgas de komende jaren snel duurder zal worden en elektriciteit eerder goedkoper als je er in slaagt om te verbruiken in dalmomenten.

De boel staat hier zo goed als klaar om over te schakelen tegen een aanvaardbare prijs.

Duidelijk. Ook de reden is duidelijk, België krijgt straks geen Groninger gas meer. Ik denk dat ze in Nederland wat terughoudender zijn. De gaskraan in Groningen is wel een stuk dichtgedraaid, maar niet helemaal. En om nog alle kanten op te kunnen blijven we "arm" gas gebruiken. "Rijk" gas armer maken is makkelijker dan andersom.