Nicondrio
beter als een beginner beginnen, en als een expert eindigen, dan andersom | pureesoiree!!!
Ik had (zoals het altijd begint)een idee.
dit idee was om een lichtgevoelige robot te maken.
Ook om er dan eentje te maken die d.m.v. een schakelaartje het licht op kan zoeken, of kan ontwijken.
Hieronder heb ik mijn schema'tje gemaakt. Ik weet zelf niet helemaal of die goed is. Het bovendste deel is de ene kant van de robot en het onderste deel de andere kant. De robot heeft 2 wielen op motor en een zwenkwieltje
Hier mijn schema:
Ik was benieuwd wat jullie ervan vinden en of de schakeling een beetje correct is. Ik heb nog geen waardes toegekent, omdat ik nog niet weet wat voorn motoren ik ga gebruiken, etc. (ook heb ik de relais (nog) niet).
Als er een groote fout in zit, moet je dat gewoon zeggen, ik ben namelijk een soort van beginner.
Nicondrio
beter als een beginner beginnen, en als een expert eindigen, dan andersom | pureesoiree!!!
Ik had zelf nog even een paar bugs in mijn schakeling gezien:
- een aan/uit schakelaar is ook wel handig.
- misschien is het verstandig om de motoren nog een voeding te geven, die er parralel overheen staat.
Tevens had ik nog een idee gekregen, om een NiMh (of een andere kwalitatieve) accu erin te stoppen, samen met de bijhorende oplaad schakeling. Dan zou het zo moeten zijn dat je alleen de adapter in hoeft te pluggen om op te laden.
Martijn v
KIS!!: Keep It Simple
de potmeter 2 is alleen een extra weerstaand na pot 3, dus kwa schakelpunt en gevoligheid, denk ik dat dat op het zelfde neerkomt. en pot 1, snelheid motoren, das een beetje zonde van de energie??, wordt alleen maar warmte gemaakt..
zelf ben ik ook een beginner hoor, correct me if im wrong
maar als er maar een heeeel klein stroompje op de transistor staat (door een pot 2 en 3) dan loopt er toch ook maar een klein stroompje over emitor-collector?
versterkingwaarde heet dat dan???, aldat zo is, dan lopen je motoren al zachter, zou je pot 1 ook kunnen verwaarloosen..