Nicondrio
beter als een beginner beginnen, en als een expert eindigen, dan andersom | pureesoiree!!!
Ik had (zoals het altijd begint)een idee.
dit idee was om een lichtgevoelige robot te maken.
Ook om er dan eentje te maken die d.m.v. een schakelaartje het licht op kan zoeken, of kan ontwijken.
Hieronder heb ik mijn schema'tje gemaakt. Ik weet zelf niet helemaal of die goed is. Het bovendste deel is de ene kant van de robot en het onderste deel de andere kant. De robot heeft 2 wielen op motor en een zwenkwieltje
Hier mijn schema:
Ik was benieuwd wat jullie ervan vinden en of de schakeling een beetje correct is. Ik heb nog geen waardes toegekent, omdat ik nog niet weet wat voorn motoren ik ga gebruiken, etc. (ook heb ik de relais (nog) niet).
Als er een groote fout in zit, moet je dat gewoon zeggen, ik ben namelijk een soort van beginner.
Nicondrio
beter als een beginner beginnen, en als een expert eindigen, dan andersom | pureesoiree!!!
Ik had zelf nog even een paar bugs in mijn schakeling gezien:
- een aan/uit schakelaar is ook wel handig.
- misschien is het verstandig om de motoren nog een voeding te geven, die er parralel overheen staat.
Tevens had ik nog een idee gekregen, om een NiMh (of een andere kwalitatieve) accu erin te stoppen, samen met de bijhorende oplaad schakeling. Dan zou het zo moeten zijn dat je alleen de adapter in hoeft te pluggen om op te laden.
Martijn v
KIS!!: Keep It Simple
de potmeter 2 is alleen een extra weerstaand na pot 3, dus kwa schakelpunt en gevoligheid, denk ik dat dat op het zelfde neerkomt. en pot 1, snelheid motoren, das een beetje zonde van de energie??, wordt alleen maar warmte gemaakt..
zelf ben ik ook een beginner hoor, correct me if im wrong
maar als er maar een heeeel klein stroompje op de transistor staat (door een pot 2 en 3) dan loopt er toch ook maar een klein stroompje over emitor-collector?
versterkingwaarde heet dat dan???, aldat zo is, dan lopen je motoren al zachter, zou je pot 1 ook kunnen verwaarloosen..
verder zeik ik niet hoor
leuk idee!!
suc6
martijn v
Nicondrio
en pot 1, snelheid motoren, das een beetje zonde van de energie??, wordt alleen maar warmte gemaakt..
Weet jij nog een andere manier om de motor te regelen dan??, of natuurlijk de schakeling helemaal erop aanpassen, waardoor dat regelen niet nodig is.
Ik had trouwens weer een idee gekregen:
De Zelfgebouwde robot: D.A.R erin te verwerken:
Dan zou ik dit schema over één van de motoren heen moeten plaatsen.
Ik zit er nu zelfs aan te denken dit schema voor beide wielen uit te voeren en dit te koppelen aan mijn, in eerste instantie bedachte, draai systeem. Dan draait ie namelijk, in plaats van dat ie afbuigt. Heeft zo z'n voordelen. Wel moet in plaats van de drukknop de LDR van die bepaalde kant genomen worden, en dan zou de condensator overbodig worden.
Martijn v
KIS!!: Keep It Simple
er bestaat iets als PWM, puls width modulation. je geeft dan pulsjes van 100% energie, maar 25% van de tijd, zo loopt de motor op 25% dus, maar dat is niet zo simpel meer..
edit: die pusljes gaan heel snel, een aantal per seconde..
kwam niet echt naar voren in het verhaal... 
[Bericht gewijzigd door Martijn v op ]
niet vergeten diodes over de motoren te zetten, anders ie het niet zo goed voor je digitale logica(als die er is)
Nicondrio
niet vergeten diodes over de motoren te zetten, anders ie het niet zo goed voor je digitale logica(als die er is)
Je bedoelt als ik dat PWM ding ga gebruiken?
ik heb ook zoiets gemaakt, maar dan heb ik de astabiele flipflop gebruikt van de site
ipv leds heb ik de motertje met bij behorende trap gezet
en voor de weerstanden van de basis v/d torren heb ik elk een ldr gedaan. (light dependant resistor)
werkt perfect
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
ik heb t niet helemaal gelezen maar wel de stratpost. ik heb hier een robotje dat dat doet, maar hij doet niets bij mij, mag ik een schematje posten, jullie zien gelijk de fouten, en mischien heeft TS er nog wat aan?
Nicondrio
Verder ingaand op Los kontakt:
Ik snap inmiddels (na een beetje research) dat een flip-flop schakeling als een geheugen kan dienen. Het is signaal -> in (tijdje later) signaal -> uit.
Ik vraag me dan nog steeds af hoe je dat zou willen gebruiken om de motor te regelen. Misschien met een klok idee, of iets anders.
Tevens snap ik het niet, jij hebt het over een astabiele flipflop, is dit iets totaal anders??
En ook zeg jij dat het op de site staat, maar daar kan ik geen astabiele flip-flop vinden. Hier zie ik wel de astabiele mulivibirator, hier zou je evt. de flip/flop schakeling aan kunnen koppelen.
Ik begin onderhand wel te denken of dit soort (voor mij) ingewikkelde schakelingen wel veel voordeliger zijn dan een simpele weerstand.
Ik ben trouwens inmiddels aan een verbeterde schakeling aan het werken, maar aangezien ik midden in een proefwerk-week zit
, kan dit nog wel tot het weekend duren.
multivibrator = flip flop
ipv die potmerter of schuifweerstand gooi je daar je ldr neer
aan de collector van de tor hang je dan eventueel nog een pnp
tor om wat meer te kunnen schakelen dan een led,
basis v/d pnp-tor aan de collector van de npn-tor.
op velleman.be staat ook een aardig lichtzokende robot
zoek maar eens bij (mini)kits
dan gewoon de datasheet openen en daar staat walla: het schema van uw dromen ?
veel plezier er nog mee
btw. (hoe groot zijn uw motoren eigenlijk? toch wel redelijk kleintjes neem ik aan, anders moet je toch echt relais gebruiken om ze te schakelen)
[Bericht gewijzigd door Los kontakt op ]
Nicondrio
Ik zit nog verder te denken, en als ik de robot zou laten rijden volgens het plan wat ik nu heb (schakeling komt eraan), zou de robot, als ik bij beide LDR's een positief krijg, naar achteren rijden. Dat is eerlijk gezegd niet echt de bedoeling.
Ik moet het dus voor elkaar krijgen dat bij alleen LDR rechts of links, de robot gewoon de bijhorende kant doet, en als ze beide ingedrukt zijn, het via een andere schakeling gaat.
Ik zou dan haast met and en xor poorten gaan werken. weet iemand hoe ik dit simpel kan doen? Ik denk wel dat and en xor poorten daar het geschiktst voor zijn.
Het probleem is wel, dat ik motoren op 12 volt wil hebben, omdat dit deze spanning met 10 NiCd of NiMH-batterijen makkelijk te realiseren is. (Misschien doe ik er dan eentje minder, omdat de emitter er ook bij komt). Hoe dan ook, is het wel mogelijk om 12 volt door een IC te laten stromen?? (qua electronica ben ik al n beetje noob, laat staan met IC's)
Zo ja, weet iemand nog wat IC's met een "flink" aantal xor en/of and poorten??
Nicondrio
Na deze middag nog ff flink bezig te zijn geweest met het verhaal over de keuze tussen linksaf of rechtsaf, ben ik er nu wel zo'n beetje uit.
Ik weet nu ook dat ik het volgende totaal voor het omzetten nodig ga hebben:
- 11 AND poorten
- 4 NOR poorten
- 3 XOR poorten
- 1 NOT poort (inverter)
Als iemand IC's weet die 12 volt aan kunnen en een of meerder van deze poorten hebben, ik hoor het graag (ik heb daar weinig verstand van. En dan ben ik 2 dagen lang aan het zoeken, terwijl jullie ze misschien uit jullie hoofd kunnen ratelen)
Ik zit nu er nu weer aan te denken om de robot te koppelen aan een klapschakelaar (dat als je klapt de robot aan of uit gaat). Dit kan nog best handig zijn. Velleman heeft er ook een. Bekijk de pagina of de datasheet (hier staat ook het schema op. Ik vroeg me hierbij ook nog af of dit geschikt is voor de robot die rond de 12 volt draait. Ik zie daar namelijk een flinke lamp aangedreven worden. Het moet ook zo zijn, dat er zo min mogelijk nutteloze dingen moeten zijn, om het verbruik te verminderen. Als iemand tips/antwoorden heeft, dan hoor ik ze graag aan.
Hier nog even de pagina en de datasheet van de lichtzoekende robot van velleman
Weet iemand trouwens waar ik variabele condensatoren kan vinden?? Deze zou ik namelijk kunnen gebruiken om de draaitijd in te stellen, zonder energie te verspillen aan potmeters.
Nicondrio
owkee, dat van die lamp was nogal dom:P, er staat namelijk bij dat de schakeling 12 Volt en 150mA gebruikt (80 ohm, 1,8 Watt) en iets aan kan sturen van max. 24 volt en 3 Ampere. Dit is sowieso groot genoeg om een relais aan te sturen, die weer de rest van de schakeling aanstuurt.
Even over de schakeling, dit zal nog wel even op zich laten wachten, omdat er van alles bij komt, en ik dat niet zo 1,2,3 in mijn schakeling heb. Zeker die IC's voor de gates niet, omdat ik nog niet eens weet welke IC's ik ga/moet gebruiken
Willie Worteltje
Er zijn 10 soorten mensen. Mensen die binair begrijpen en mensen die het niet begrijpen... http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william.htm
Voor IC die 12V aankunnen. Gebruik CMOS 4000 serie, die kan tot 15V.
AND en OR poorten http://www.standardics.philips.com/products/gates/
NOT poorten http://www.standardics.philips.com/products/inverters/
waar ga jij al die poorten voor nodig hebben ?
je moet gewoon de uitgang v/d linker ldr op de rechter motor sturing gooien en omgekeerd
Bij conrad hebben ze ook een heel leuk kitje die licht volgt. (Heb ik zelf ook gemaakt.)
Zal ff kijken.
Edit:
Moet je even naar www.velleman.be gaan en dan onderin het scherm zoeken naar 'MK129'.
Als je geen zin hebt om hem te kopen (Zou ik wel doen.
) kun je ook naar de manual kijken want daar staat he schemaatje ook wel.
Veel succes.
[Bericht gewijzigd door ocmer op ]
Nicondrio
aan los kontakt:
Ik was van plan met die poorten een soort filter te maken, zodat bij bepaalde combinaties van dingen, de robot bepaalde dingen doet. Als ik het namelijk volgens mijn eerste schema zou doen, rijd de robot achteruit als beide ingangen hoog zijn. Dat werkt natuurlijk niet. Dat signaal zou dan genegeerd moeten worden. Ik ben thuis eens lekker alle singnalen gaan uitwerken en heb de bijhorende richtingen erbij uitgezocht. Met die poorten maak ik dan een soort eigen chip:P, die zorgt dat de robot goed rijdt. Aangezien ik ten eerste dit project, zo goed als, op eigen kracht wil maken, wil ik niet zomaar één IC erin gooien. Ook denk ik dat de juiste niet te vinden zal zijn.
Aan Willie Worteltje:
Bedankt voor de tip:D:D
Aan cociedecooc:
Zoals je misschien al had gelezen, had ik daar al links naar gezet. Ik denk eerlijk gezegd dat ik dat schema niet nodig zal gaan hebben, maar toch bedankt. Wel ga ik waarschijnlijk van velleman de klapschakelaar gebruiken, die de robot dan aan/uit kan schakelen. Hiervan staat ook al een link in een van mijn berichtjes.
Nicondrio
Ook bedacht ik me net, dat het beter uit te leggen is als ik een schema maak van die zelfgemaakte IC. Weet iemand nog een programmaatje waarmee je poorten kan maken tekenen??
Ook ben ik nu bezig te bedenken hoe ik het voor elkaar krijg dat als de knop (aan de voorkant) ingedrukt wordt. Het andere wiel ook heel even terug draait. Als de robot namelijk ergens tegenaanbots, en hij gaat draaien, is het mogelijk dat hij zich zelf "kapotschuurt" of dat hij dan steeds opnieuw de knop indrukt. Dat is niet mijn bedoeling. Daarom wil ik dat dan voor heel kort de robot een stukje naar achteren rijd, draait, en weer door rijdt.
Ook heb ik in gedachten om mijn robot een beetje een science-fiction achtig tintje te geven. Ik weet niet of iemand het kent, maar ik dacht om het een beetje in Warhammer stijl te doen, voornamelijk omdat het qua formaat er wel bij past. Ik dacht dan aan warhammer 40.000, de spacemarines. Ik zal hier even een kleine impressie geven:
Mensen die het kennen zullen wel weten dat het heel duur spul is. Ik wil het dus ook een beetje namaken en hooguit een aantal poppetjes echt kopen. Wel wil ik de aandrijving d.m.v. rupsbanden doen, omdat dit scheelt in het balans. Het is namelijk moeilijk een behoorlijk zwenkwieltje te vinden, zonder dat het er lelijk uitziet. Ik weet wel dat dit idee een heel geduldig werkje gaat worden, maar dat heb ik er zeker voor over. De rupsbanden hebben ook als voordeel, dat ze makkelijk over huislijke obstakels heenkunnen, als dorpels (verhogingkje bij de deur) en zo.
Ook wil ik met een paar simpele (knipper)ledjes en wat glasvezel kabeltjes, mooie lichtjes erop broberen te krijgen.
Graag reacties over het idee!!
Nicondrio
Na nog iets verder te kijken dan m'n neus lang is, kwam ik erachter dat je die tanks online kan bestellen. Ze kosten 18 engelse ponden, wat gelijk is aan €26,24. Dat is in princiepe nog flink aan de prijs. Ook kan je daar de plaatjes met onderdelen los bestellen. Dit kost minder, en zo kan je m mooier maken. Ik denk dan ook dat ik hooguit dat ga doen.
Edit:
Hier nog even wat links:
bestel hier je spacemarines
bestel hier je heavy support, waaronder al die tanks dingen
Ik zal nu even ophouden met het warhammer gedoe, maar ik wilde even mijn idee laten weten. Ik vind het namelijk mooier iets te hebben wat helemaal af is, dan iets simpels.
[Bericht gewijzigd door Nicondrio op ]
Nicondrio
Hier de schakeling:
En de legenda die erbij hoort:
Als je de afbeeldingen niet kan zien(PNG bestanden), moet je dat gewoon even zeggen, dan post ik wel de jpeg (alhoewel die minder mooi zijn)
Nicondrio
Nicondrio
Hier nog even de dingen die ik sowieso nog wil verbeteren:
- Als de adapter aan is gesloten, zal de schakeling spanningsloos zijn, d.m.v. een relais die ook gevoed wordt door die adapter.
- Een zekering die de schakeling beschermt tegen een fout ingestelde adapter.
- Het feit dat de robot voor het draaien eventjes naar achteren rijd. Dit is nog tamelijk simpel op te lossen, d.m.v. 2 AND poorten. Wel moet ik dan rekening houden met het aantal volts.
Als jullie nog ideeen hebben, ik hoor ze graag aan.
Het nieuwste schema zal eraankomen, samen met waarschijnlijk al een indicatie van de te gebruiken IC's.
Nicondrio
Als ik nog eens duidelijk naar de tekening van de klapschakelaar kijk, zie ik dat het bovendste deel alleen resulteert in een voltage van 9 volt. Volgensmij dient die schakeling alleen als adapter. Ik weet niet of dit deel van de schakeling veel verbruikt, maar het is wel een beetje overbodig.
Kan iemand mij vertellen of dit alleen dient als adapter?
Nicondrio
Ik heb de microfoon die in de velleman klapschakelaar wordt gebruikt(M300), gevonden op de velleman site:
Ik weet eerlijk gezegd niet of deze ook ergens anders verkrijgbaar is, maar deze is waarschijnlijk essentieel in deze schakeling