Wat is dag en wat is nacht? TF signaal weg? Ferraris meter

Ik heb mijn oude meter kunnen behouden (voor zolang het duurt). Zuid Holland, gemeente Rotterdam.

Ik schrijf handmatig de standen op, ook vanwege de zonnepanelen, soms eens per maand, op een zonnige dag soms 2x per dag.

Nu viel het me op dat meter "II" op 17 maart op "57188" stond. Een week later weer en toen ik hem net aflas alweer. Dat zou wel héél toevallig zijn. Meter "1" is in die tijd van 58674 naar 58611 gedaald. En sinds een half uur geleden zelfs naar 58610, dus die is nu 100% zeker in gebruik. (Edit: ik schrijf dit dinsdag ochtend rond 11:30)

Ik dacht dat meter "I" de nachtstand was. Dit wordt nog bevestigd door het feit dat deze (met maar 2 dagen per week teruglevering) nog steeds stijgt op jaarbasis (~1500kWh hoger dan juni 2018). Meter "II" daalt wel (5 dagen per week teruglevering, 5000kWh lager dan juni 2018).

Is mijn TF signaal nu al verdwenen? Snelle Google levert op dat dit per 1 juli zou gebeuren? Krijg ik daar nog een brief van mijn leverancier? Want wat gebeurt er na die datum? Ik lever netto terug, dus zal me mijn achterwerk oxideren, maar ik zou het wel graag willen weten...

mvdk

Golden Member

Klinkt alsof u een proeftariefdraadstoring hebt. Ik ga ervan uit dat u niet een eigen TF relais hebt naast de meter.
Controleer eens rond 23:00 of de meter omschakelt.

Ik heb hier in m'n huiskamer in de hoek een TF relais liggen, zo'n philishave, gewoon om te kijken of het tf signaal nog werkt.
Maar dat is in Delft.

Volgens mij heeft zo'n ding ook een pijltje dat naar het actieve uurwerk wijst. Dat zou je moeten zien switchen als het andere tarief ingaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Klopt... Nooit gezien omdat licht van boven komt en het gewoon een grijs vlekje leek (en zoals als vaker gemeld zijn mijn ogen ook niet meer wat ze geweest zijn).

Duidelijk meter "I" op dit moment. Nog netto 10kWh extra sinds vanochtend opgewekt.

mvdk

Golden Member

Maar heeft u nou een extra kastje in de meterkast hangen, nabij de meter, of komt het signaal via een draad mee in de aansluitkabel?
Als het uit een signaaldraad komt, zijn er twee (hoofd)mogelijkheden: 1. het TF relais bij het trafohuisje blijft IN staan, 2. er zit ergens sluiting in de straatkabel tussen een fase-ader en de schakel-ader.
In geval 2. geeft dat vroeg of laat een fase-fase sluiting.
Ik weet ongeveer hoe het zit, zou het bij mij het geval zijn, zou ik Stedin bellen. In uw geval is het voortbestaan van deze situatie ook onvoordelig...

Edit: Onze storingsploeg was altijd dankbaar voor de weinige mensen die elke avond keken/kijken of tarief omging. Er lag altijd wel een stapeltje "geplande storingen" klaar. Tis niet fijn als je een hoofdaderstoring bij nacht en ontij moet gaan verhelpen, terwijl er al weken eerder symptomen waren.

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 30 maart 2021 15:20:05 (21%)

Laat eens een foto zien waarop het totale elektrische gedeelte van de meterkast zichtbaar is.
Het is overigens niet meter I en meter II, maar telwerk I en telwerk II.

Op 30 maart 2021 15:15:28 schreef mvdk:
In uw geval is het voortbestaan van deze situatie ook onvoordelig...

Volgens mij niet. Omdat hij een iets ruime zonneinstallatie heeft, levert hij effectief terug. Dus als ie 3500 teruglevert, maar 2000 dag en 1000 nacht-tarief afneemt, dan zal er 3000 van z'n verbruik worden weggestreept en zal ie (een heel kleine) vergoeding krijgen voor 500 kWh. Nu met de foute in de installatie wordt 3000 dag-tarief gemeten, dus precies hetzelfde te betalen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Mijn redenering is, dat het lijkt of telwerk I IN blijft staan. Daar betaal je iets minder voor de kWh's, maar krijg je er dus ook minder voor terug.
Het bovenste telwerk is bij mij in ieder geval tarief 1 of I of A of nacht en weekend tarief.
Het zou kúnnen, dat het in Rotterdam anders zit, dat weet ik eigenlijk niet.
Maar het zal vast wel in de meterstandendoorgeefinstructies staan.
Of hoe?

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 30 maart 2021 18:28:22 (43%)

Welk telwerk het hoge tarief is en welke het lage, dat verschilt per energiebedrijf.
In Zeeland is het bovenste telwerk het hoge tarief, dat klopt met wat je intuïtief zou denken. Bovendien is het zo dat het pijltje door een spoel omhoog wordt gehouden. Zou de voeding naar dat spoeltje wegvallen door een draadbreuk, dan valt het pijltje naar beneden, dus naar het lage tarief. De achtergrond daarvan is dat je bij een storing in het systeem de klant het voordeel moet gunnen.
Andere bedrijven denken daar anders over. Hoe het bij jou zit moet je kunnen afleiden uit de jaarafrekening.

bprosman

Golden Member

Ben ook wel benieuwd wat het verschil is , bij mij (waar overigens T2 dagtarief is en T1 nacht) zit er maar 1 Eurocent/kWh tussen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Het verschil tussen dag en nachttarief was vroeger veel groter. De bedoeling was om de elektriciteitsafname overdag af te remmen en 's nacht te stimuleren. Maar door het toenemende aanbod van zonnestroom begint er overdag een overschot te ontstaan waardoor die financiële prikkel nauwelijks nog zin heeft.

je hebt stroom nodig om het nachttarief telwerk in te houden, zonder stroom op die telwerk omschakeling blijft de meter op de dagteller staan. in de nachtstand is de meter dan ook warm ook al loopt er amper stroom.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

OK test, bij jou hetzelfde als bij mij dus. Maar bij KlaasZ zit het anders.
En hoe het bij r-p zit weten we nog steeds niet. Ben niet zo bekend in het Rotterdamse.

vergeten

Golden Member

Mijn meter heeft 2 telwerken, Stedin is de netbeheerder in de regio Gouda die ook onder Rotterdam schijnt te vallen.
De bovenste is NACHT en de onderste de DAG teller.
Er zal wel ooit I en II op hebben gestaan waaroverheen gele plakkertjes zitten waarop DAG en NACHT staat.
Het actieve telwerk wordt aangegeven middels een pijl.
Ongeveer 8 jaar geleden was de "stokoude" ontvanger stuk en bleef hij op het DAG telwerk staan, ben daarvoor financieel gecompenseerd middels een schatting.
Sindsdien hangt er een "moderne" ontvanger, een Witte toonfrequentontvanger AIT8520 van Schlumberger en hij luistert op een Fs van 300Hz.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

tja, in zo'n TF ontvanger zitten wat elco's en een mkp en een philips ic, dacht een mab type welke de decodering doet van het CAB signaal. een pulsrelais schakelt om en houd gedurende het weekend of avond het telwerk in. schakel je dus voor het avond cab signaal komt de juiste hoofdfase uit en daarna weer in blijft de meter op dagstand staan. dat signaal komt uit fase 1, of de fase waar de enkelfase meter opzit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In mijn notities staan dat "I" het nachttarief is en "II" het dagtarief.

Ik heb de solarinverter in mijn meterkast gehangen, dus deze zit voor de binnenkomende kast gemonteerd, dus weinig aan te zien. Ik zal kijken of ik een oudere foto kan vinden. Maar ik weet vrij zeker dat er geen los kastje met een TF relais zit, tenzij ik geen idee heb hoe dat eruit ziet ;)

Dit gevonden: solarinverter zit wegneembaar op de oranje plaat gemonteerd (en is hier weggenomen). Vandaar ook dat de Perilex hier leeg is (daar zit de ~5kW inverter op).
Achter de oranje plaat zit alleen een PVC buisje met verbinding tussen grote zwarte kast (komt één leiding via kruipruimte binnen en er vertrekken twee leidingen naar de buren) en de meter met twee telwerken (dank voor de correctie Klaas, ik probeer me graag correct uit te drukken, voorkomt verwarring).

mvdk

Golden Member

Hoe staat de meter nu? Als het wijzertje naar boven wijst, vraag dan eens bij de buren links en rechts of je daar eens mag kijken. Wel bij buren kijken waar een dubbeltariefdraaischijfmeter zit...

Pijltje wijst naar boven en stand is 58589 en 57188 (dus weer 11kWh netto teruggeleverd op "I" en niets verbruikt/teruggeleverd op "II").

Zal eens bij de buren vragen. Ik vermoed wel dat zij al een digitale meter zullen hebben, dan is er dus niets aan te zien, correct? Als die al twee (of 4) telwerken hebben, wordt dat anders geschakeld, dus zegt niets over het TF signaal.

[Bericht gewijzigd door r-p op woensdag 31 maart 2021 13:50:20 (38%)

Hier in Overschie enkele jaren geleden ook gehad. Telefonisch werd medegedeeld dat de meter dan stuk is en vervangen moet worden. Er hangt hier nu zo'n digitaal niet-slim ding. De monteurs waren er snel bij en namen nog net geen doos bonbons mee.

Bedenk je dus even goed met het oog op salderingsregelingen of je dit wel of niet wilt melden. Zo'n nieuwe meter draait niet achteruit ;)

mvdk

Golden Member

Als je weet hoe zo'n ding in mekaar zit, zo'n dubbel telwerk, dan weet je dat bij een defect het om een doorgebrand spoeltje gaat. Dan valt het pijltje naar beneden. Ik kan me niks voorstellen van een defect in de meter waardoor het pijltje omhoog blijft staan. Buiten de meter kan ik me een heleboel scenario's voorstellen waarom het wijzertje omhoog blijft staan.
Dis daarom dat ik zeg, ga eens bij de buren kijken, wel bij diegenen die nog een oude meter hebben zitten.
Maar als het is wat ik denk, merk je het wel binnen een maand ofzo.
Dan zit je opeens in het donker...

Mechanisch telwerk? De jaarrekening moet je goed controleren.

Bij EON (voorheen Nuts Regio Eindhoven) was geen sprake van saldering. Een lagere stand van een telwerk werd niet geaccepteerd. Na klagen en ingezonden brieven kreeg ik alsnog 800 euro terug.

En meteen naar een eerlijke energieleverancier overgestapt. Met nu wel een correcte jaarafrekening: geen "vergissing" in BTW (betaling met BTW en na saldering teruglevering opeens zonder BTW; het lijkt op de rekening correct. Je moet er naar zoeken. In deze tijden moet je bij grote bedrijven helaas wantrouwend zijn...

Op 31 maart 2021 14:17:59 schreef Brightnoise:
En meteen naar een eerlijke energieleverancier overgestapt. Met nu wel een correcte jaarafrekening: geen "vergissing" in BTW (betaling met BTW en na saldering teruglevering opeens zonder BTW; het lijkt op de rekening correct.

Eneco heeft een tussenmeting geëist in februari omdat de meterstand van oktober niet werd geloofd (paar jaar terug). Volgende nota werd van oktober tot februari (meer verbruik dan teruglevering want winter) apart vermeld en de leveringskosten oid niet gecompenseerd door de netto teruglevering tussen februari en oktober. Was ook een flink gepuzzel om dat boven water te krijgen. En vervolgens begrepen ze bij Eneco niet wat ze fout gedaan hadden zonder het 3 keer uit te leggen.

Buren hebben ook mechanische meter (vanwege zonnepanelen en wantrouwen nieuwe meter, terwijl ons gelazer wel aangeeft dat een mechanische meter geen enkele garantie geeft op correcte afhandeling door energiemaatschappijen) maar ik weet niet zeker of die ook omhoog staat, daar gaven ze telefonisch geen concreet antwoord op... Zij dachten een brief gezien te hebben waar wellicht iets instond over het nu al stoppen van het signaal. Die zouden ze even nakijken.

Ik wacht een bericht daarover even af voordat ik aan de bel ga trekken bij Eneco of Stedin.

Op 31 maart 2021 14:17:59 schreef Brightnoise:
Mechanisch telwerk? De jaarrekening moet je goed controleren.

Bij EON (voorheen Nuts Regio Eindhoven) was geen sprake van saldering. Een ...

dat was de NRE voorheen, nu is dat endinet. ik kom nog best veel oude meters tegen in de regio, denk dat 1/3 wat ik zie nog oud is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 31 maart 2021 13:48:06 schreef r-p:
Zal eens bij de buren vragen. Ik vermoed wel dat zij al een digitale meter zullen hebben, dan is er dus niets aan te zien, correct?

Bij een digitale meter moet je met een knopje de telwerken doorstappen en ergens in dat rijtje
wordt vermeld welk tarief op dat moment actief is.

Op 31 maart 2021 14:05:20 schreef maus0611:
Bedenk je dus even goed met het oog op salderingsregelingen of je dit wel of niet wilt melden. Zo'n nieuwe meter draait niet achteruit ;)

Bij een nieuwe meter wordt de teruglevering op een apart telwerk geregistreerd en adminstratief wordt dan alsnog gesaldeerd.
En als de salderingsregeling stopt krijg je alsnog een nieuwe meter, of je wil of niet.

Op 31 maart 2021 14:17:59 schreef Brightnoise:
Bij EON (voorheen Nuts Regio Eindhoven) was geen sprake van saldering. Een lagere stand van een telwerk werd niet geaccepteerd.

Nou, dan zijn ze daar behoorlijk abuis want de salderingsregeling is gewoon wettelijk vastgelegd. Voorwaarde is wel dat je moet melden dat je zonnepanelen hebt. Als je dat vergeet dan kun je inderdaad een probleem krijgen.

Hensz

Golden Member

Op 31 maart 2021 22:03:17 schreef KlaasZ:
[...]Bij een digitale meter moet je met een knopje de telwerken doorstappen en ergens in dat rijtje

Ik heb ook zo'n niet-slimme digitale meter (Iskra). daar wordt permanent onderin m.b.v. een driehoekje aangegeven welk telwerk (t1, t2) actief is.

Bijna 2 jaar geleden een soortgelijk probleem gehad. Omschakeling werkte wel, maar alles werd toch op 1 telwerk geteld. Vond niemand een probleem, ik had m'n abo al eerder om laten zetten naar enkeltarief. Iedereen vertrouwde er kennelijk wel op dat de rest van de meter toch correct bleef werken.
Een klein jaar later is het ding plotsklaps weer begonnen met beide telwerken te gebruiken. rara?

Don't Panic!