VDO toerenteller repareren

Op 11 april 2021 17:34:52 schreef RAAF12
Duidelijk een triadische structuur

Als je dat maar weet! ;)

Het klokje werd weggegeven omdat het kapot is. Voor verzendkosten á €7,25 en €2,75 fooi, toevalligerwijs bij elkaar precies €10, heb ik het klokje nu hier en wil het graag repasolderen.
5000 toeren wijst op diesel en ook de koeienletter W op de printplaat wijst op diesel.
Dit staat op de behuizing:

N 02 060 701
73500 Imp/min
Volvo Penta
12 V
11.89 (datum)
Nr. 864 022

En een stickertje van BMS meterservice Apeldoorn, daar is het klokje dus ook ooit geweest.

Om een en ander voor mezelf helder te krijgen heb ik wat printbanen uitgetekend:
https://i.imgur.com/mkRbwBYm.jpg
Het lijkt dat W en IND gewoon aan elkaar zitten behalve dat bij mij het baantje is weggefikt.

Mijn auto is een VW LT diesel. Een W-draad moet al in het dashboard zitten. De kans dat de toeren kloppen acht ik vrijwel onbestaanbaar dus ik zal het klokje zelf moeten afstellen maar dat is vers twee.

Ik ga de verhalen van B.D. nog eens doornemen en dan zal ik 's wat aan elkaar solderen.

Overbrengverhouding krukas dynamo is zo'n beetje 1 op 2,5.
Dus een motor die 5000 toeren draait, laat de dynamo 2,5 x5000= 12500 omwentelingen maken. Meeste dynamo's geven 6 impulsen per omwenteling, dus dat resulteert hier in 6 x 12500= 75000 impulsen. Komt dus vrijwel overeen met de gegevens van de toerenteller. Afstellen kan eventueel met de potmeter. Is de krukas/dynamo verhouding veel anders en lukt afstellen niet, dan kan de roze condensator vervangen worden. Voor méér aanwijzen de waarde verhogen tot 0,068 bijvoorbeeld. Voor minder aanwijzen kleinere waarde. De gebakken weerstand ontstaat meestal Door te hoge spanning,dus de dynamo van de boot was defect of het instrument heeft een tijdje op 24 volt gewerkt.

[Bericht gewijzigd door B.D. op zondag 11 april 2021 21:00:39 (12%)

Shiptronic

Overleden

Begin eens met IPA en een glasvezel borstel de boel schoon te maken, en een beetje flux en wat desoldeer litze kan ook geen kwaad. (dit lijkt meer op loodgieters werk) Dan kan je zien hoe een en ander zit/hoort te zitten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb geen IPA, glasvezel of litze. Wel heb ik zoals eerder geadviseerd met spiritus de print schoongemaakt.
En ik heb een Engel-Löter 60S en daar moet het maar mee.

Ik heb de chip en de weerstanden vastgesoldeerd, gemeten of er ook verbinding is en gemeten of er kortsluiting tussen de eilanden is. Alles lijkt in orde.
Nu wil ik graag het motortje vastsolderen en spanning op het geheel zetten. Het motortje zou dan moeten draaien lijkt me.
Maar misschien is het motortje niet in orde en ik weet niet hoe zo'n motortje werkt. Tussen de drie draden meet ik 80 Ω, 77 Ω en 157 Ω
Kan dat kloppen?

De rode draad van het motortje is de pluskant. De groene draden worden afwisselend door een transistor min geschakeld. Van tevoren is het signaal (doorgelusd vanaf de SAK215) door het andere ic gedeeld om een werkbare frequentie te krijgen, in combinatie met de worm/tandwiel overbrenging worden de uren geteld. Deze tandwielen wilden nogal eens scheuren! Om de urenteller te laten werken moet er spanning op aansluiting 61 staan. Deze aansluiting komt vanaf de dynamo of het regelciruit daaromheen,weet ik niet precies. De uren worden dus alleen geregistreerd als de motor loopt. Rood is de gemeenschappelijke aansluiting, de groene draden met een weerstand van ongeveer 80 ohm de schakeldraden. In feite een unipolaire stappenmotor met twee windingen.

[Bericht gewijzigd door B.D. op zondag 11 april 2021 23:03:58 (13%)

bprosman

Golden Member

Neem dan een gestabiliseerde 12V en geen wisselspanning van je treintrafo.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bprosman de trafo is gelijkspanning.

Toevoeging: jammer, hij doet helemaal niks.
Andere keer verder.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op maandag 12 april 2021 00:08:39 (49%)