VDO toerenteller repareren


bprosman

Golden Member

Neem aan wel voor een reden (die treintrafo) en niet zomaar willekeurig aangeprikt.

Spoortje verbrand ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zomaar ergens een spanning aansluiten is nooit een goed idee. (meeste treinvoedingen zijn ook nog wisselspanning)
Goed recept om iets wat misschien nog heel was alsnog kapot te krijgen.
Weerstand lijkt me ook iets mee mis (kan nog wel heel zijn):

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die krokante weerstand meet 106 Ω
En inderdaad heb ik er weinig verstand van.
Overigens had ik de treintrafo ingesteld op +- 4 volt gelijkspanning om te kijken of er wat beweegt.

Op dat kapotte spoortje kan ik wel een draadje solderen.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op 11 april 2021 14:57:57 (14%)]

bprosman

Golden Member

Op 11 april 2021 14:57:00 schreef NordRack2:
Die krokante weerstand meet 106 Ω
En inderdaad heb ik er weinig verstand van.
Overigens had ik de treintrafo ingesteld op +- 4 volt gelijkspanning om te kijken of er wat beweegt.

Op dat kapotte spoortje kan ik wel een draadje solderen.

Misschien is dat R12 uit dit schema :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/135443

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Misschien is dat R12 uit dit schema

Op de foto met de banen kan ik zien dat de + binnenkomt, dan door een diode gaat, en dan door die weerstand gaat en dan komt die uit bij pin 15 rechts, waar de draaispoelmeter op zit.
In het schema van Hugo staan geen diodes.

Maar ik vind het zo vreemd dat de pinout op de behuizing niet klopt. Zouden ze op die manier de teller naar zijn grootje hebben geholpen? Misschien is het niet de originele behuizing.

Er zit ook een extra 18 pins ic onder dat stickertje... (welke?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco, kan die IC voor de stappenmotor zijn?

Ah,

Dus er zit helemaal geen draaispoelmeter aan, maar een stappenmotor/meter? (ofwel een stappenmeter... ;) )
Wat is het voor ic (opdruk)

[Bericht gewijzigd door Arco op 11 april 2021 16:06:17 (14%)]

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk dat de urenteller een stappenmotor is (er zitten drie draadjes aan) of kan dat ook een klein driefasenmotortje zijn?
De toerenteller is een draaispoelert.

Op de IC staat MC 14521... lijkt het.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op 11 april 2021 16:11:11 (14%)]

Is een 'divide by 24' deler. Waarschijnlijk om een puls voor de uurteller te genereren.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Golden Member

Die W aanduiding doet me vermoeden dat het een Diesel versie is en dus op de dynamo word aangesloten niet op de -1 van de bobine.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Precies; het is een toerenteller die tot 5000 toeren gaat. Het afregeltoerental van mijn bus is 4900 toeren, vandaar dat ik meteen verliefd werd op dit klokje.

Ik had dus goed gegokt wat die lange IC betreft, die stuurt het motortje van de urenteller aan. De urenteller heb ik niet nodig. Mocht die het toevallig wel doen is het ook goed :)

Het lijkt wel een striptease; telkens wordt er in kleine stapjes wat meer onthuld. Zo hou je het wel lang spannend.

Ik werk nooit van achter naar voren hoor.

Kijk, hier begon het mee:

Shiptronic

Golden Member

En waarom denk je dat hij stuk was ? (nu inmiddels wel)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 11 april 2021 17:34:17 (26%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
RAAF12

Golden Member

Ik werk nooit van achter naar voren hoor.

Duidelijk een triadische structuur, met een begin, midden en eind :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 11 april 2021 17:36:08 (40%)]

Eerst COVID-19 en nu een raket, de Sjinezen komen. https://www.ad.nl/wetenschap/chinese-raketresten-vallen-neer-bij-nieuw…

Dit is zeker weten een diesel toerenteller. Op de behuizing hoort een sticker te zitten met de frequentie voor max. toerental. Is de andere motor ook een diesel? Om de tt op de andere motor aan de gang te krijgen zijn er dus twee mogelijkheden: "W" aansluiting op de dynamo van de motor creëren, of, als het een benzinemotor is de signaal ingang aanpassen volgens eerder aangehaald schema zodat ie op de minkant (puntjeskant) van de bobine kan werken. Ik meen me te herinneren dat één van de Ind of W aansluitingen op de print met massa verbonden is. Dan kon er een twee-draads inductie gever gebruikt worden. Komt het schaalbereik wel overeen met de motor waar ie nu op moet? Op de laatste foto zie ik een alu kleurige sticker,hier staat op welke frequentie nodig is voor volle uitslag. Kan met potmeter getrimd worden. Is het instelbereik onvoldoende dan op de print van één onderdeeltje de waarde veranderen , nl de roze condensator.
Douwe

Shiptronic

Golden Member

Op 11 april 2021 16:28:23 schreef NordRack2: Het afregeltoerental van mijn bus is 4900 toeren,
[bijlage]

En wat is die bus?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 11 april 2021 17:34:52 schreef RAAF12
Duidelijk een triadische structuur

Als je dat maar weet! ;)

Het klokje werd weggegeven omdat het kapot is. Voor verzendkosten á €7,25 en €2,75 fooi, toevalligerwijs bij elkaar precies €10, heb ik het klokje nu hier en wil het graag repasolderen.
5000 toeren wijst op diesel en ook de koeienletter W op de printplaat wijst op diesel.
Dit staat op de behuizing:

N 02 060 701
73500 Imp/min
Volvo Penta
12 V
11.89 (datum)
Nr. 864 022

En een stickertje van BMS meterservice Apeldoorn, daar is het klokje dus ook ooit geweest.

Om een en ander voor mezelf helder te krijgen heb ik wat printbanen uitgetekend:
https://i.imgur.com/mkRbwBYm.jpg
Het lijkt dat W en IND gewoon aan elkaar zitten behalve dat bij mij het baantje is weggefikt.

Mijn auto is een VW LT diesel. Een W-draad moet al in het dashboard zitten. De kans dat de toeren kloppen acht ik vrijwel onbestaanbaar dus ik zal het klokje zelf moeten afstellen maar dat is vers twee.

Ik ga de verhalen van B.D. nog eens doornemen en dan zal ik 's wat aan elkaar solderen.

Overbrengverhouding krukas dynamo is zo'n beetje 1 op 2,5.
Dus een motor die 5000 toeren draait, laat de dynamo 2,5 x5000= 12500 omwentelingen maken. Meeste dynamo's geven 6 impulsen per omwenteling, dus dat resulteert hier in 6 x 12500= 75000 impulsen. Komt dus vrijwel overeen met de gegevens van de toerenteller. Afstellen kan eventueel met de potmeter. Is de krukas/dynamo verhouding veel anders en lukt afstellen niet, dan kan de roze condensator vervangen worden. Voor méér aanwijzen de waarde verhogen tot 0,068 bijvoorbeeld. Voor minder aanwijzen kleinere waarde. De gebakken weerstand ontstaat meestal Door te hoge spanning,dus de dynamo van de boot was defect of het instrument heeft een tijdje op 24 volt gewerkt.

[Bericht gewijzigd door B.D. op 11 april 2021 21:00:39 (12%)]

Shiptronic

Golden Member

Begin eens met IPA en een glasvezel borstel de boel schoon te maken, en een beetje flux en wat desoldeer litze kan ook geen kwaad. (dit lijkt meer op loodgieters werk) Dan kan je zien hoe een en ander zit/hoort te zitten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb geen IPA, glasvezel of litze. Wel heb ik zoals eerder geadviseerd met spiritus de print schoongemaakt.
En ik heb een Engel-Löter 60S en daar moet het maar mee.

Ik heb de chip en de weerstanden vastgesoldeerd, gemeten of er ook verbinding is en gemeten of er kortsluiting tussen de eilanden is. Alles lijkt in orde.
Nu wil ik graag het motortje vastsolderen en spanning op het geheel zetten. Het motortje zou dan moeten draaien lijkt me.
Maar misschien is het motortje niet in orde en ik weet niet hoe zo'n motortje werkt. Tussen de drie draden meet ik 80 Ω, 77 Ω en 157 Ω
Kan dat kloppen?

De rode draad van het motortje is de pluskant. De groene draden worden afwisselend door een transistor min geschakeld. Van tevoren is het signaal (doorgelusd vanaf de SAK215) door het andere ic gedeeld om een werkbare frequentie te krijgen, in combinatie met de worm/tandwiel overbrenging worden de uren geteld. Deze tandwielen wilden nogal eens scheuren! Om de urenteller te laten werken moet er spanning op aansluiting 61 staan. Deze aansluiting komt vanaf de dynamo of het regelciruit daaromheen,weet ik niet precies. De uren worden dus alleen geregistreerd als de motor loopt. Rood is de gemeenschappelijke aansluiting, de groene draden met een weerstand van ongeveer 80 ohm de schakeldraden. In feite een unipolaire stappenmotor met twee windingen.

[Bericht gewijzigd door B.D. op 11 april 2021 23:03:58 (13%)]

bprosman

Golden Member

Neem dan een gestabiliseerde 12V en geen wisselspanning van je treintrafo.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bprosman de trafo is gelijkspanning.

Toevoeging: jammer, hij doet helemaal niks.
Andere keer verder.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op 12 april 2021 00:08:39 (49%)]