RIP startaccu, Covid slachtoffer?

Vandaag heeft mijn Dynac 12V, 55Ah startaccu na 5 jaar en 3 maanden de geest gegeven.

Tijdens de koude periode in februari merkte ik op één ochtend, na een koude nacht, dat de accu moeite met starten had. Wist dus dat het einde nabij was. Hoopte dat het nog tot na de zomer te rekken was met wat minder koud weer.

Het starten ging daarna nog twee maanden probleemloos. En vanmiddag ineens helemaal niks meer.

Nieuwe accu erin en ze start weer als een jonge hengst.

Toch nog verbaasd dat het einde zo abrupt gekomen is.Vijf jaar is niet erg slecht, maar meestal haal ik iets langer met een accu. Ik vermoed dat de lock down hier een rol gespeeld heeft. In plaats van dageljks 2x20km, rijdt de auto nog 2x2km. Sprak vanmiddag een meneer met precies dezelfde ervaring. Ik meet na een korte rit nog een open klemspanning van 12,7V op de oude accu, maar kennelijk is de fut eruit.

EricP

mét CE

Tsja... Die accu wordt nooit meer 'vol'. En alles wat 'leeg' is, sulfateert. Voor die 2km zou ik zeggen... pak de fiets of ga lopen.

Shiptronic

Overleden

Dan laad die helemaal niet meer bij, en kan je hem nog eerder afschrijven, gewoon af en toe de auto even flink uitlaaten :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

begin maar wat omwegjes te maken of er gaat meer ellende komen. die auto geraakt absoluut niet op temperatuur.
uitlaat gaat verstoppen en doorroesten, accu sneuvelt snel,

als het een benzine, is zal de olie teveel benzine bijkrijgen door continue op choke te rijden.
dus omwegen rijden of niet rijden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

Ooit van een accuhandelaar hier in de buurt gehoord dat het meest "ideale weer" voor zijn handel was , vriesperiode-warmer en nog een vriesperiode er overheen. Dan was alles wat op omvallen stond wel omgevallen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 17 april 2021 01:48:46 schreef Kilian:

Toch nog verbaasd dat het einde zo abrupt gekomen

dat kan , laatst bij mij op het werk een accu van een heftruck kapot , er zat ongeveer 2 uur tussen nog redelijk goed starten en helemaal dood .
in de middag gebruikt om wat pallets te verplaatsen en een paar uur later deed hij niks meer , klem spanning liep tijdens het starten van 12v naar 3v .
vermoedelijk zijn de lood platen uiteengevallen in de laatste rit

Op 17 april 2021 08:13:33 schreef bprosman:
Ooit van een accuhandelaar hier in de buurt gehoord dat het meest "ideale weer" voor zijn handel was , vriesperiode-warmer en nog een vriesperiode er overheen. Dan was alles wat op omvallen stond wel omgevallen.

dit geeft een iets wat vertekend beeld , accu die in de kou slecht presteren zullen op een later tijdstip toch wel vervangen worden .
accu handel voor auto`s is meer een periodieke verkoop , net als tocht strippen , ze worden pas verkocht als het koud word en mensen de toch voelen .
met accu`s is het eender , de slechten komen meestal tijdens kou tevoorschijn , dit betekend echter niet dat die accu boer meer accu`s verkoopt , tijdens de zomer heeft hij een verkoop dip omdat slechte accu`s dan nog redelijk presteren .
en aan accu`s die recent vervangen zijn verdiend hij de komen 5 a 7 jaar niets meer

het onder 0°C duiken klopt echt de accu helemaal in elkaar.
zou het een hele periode snachts vriezen, ipv vriezen, warmer en weer vriezen, dan zijn die accu's ook gaar hoor. dat tipje warmer doet er niks aan.

start met startkabels, ga een goed eindje rijden, en veel kans dat je de zomer nog door geraakt.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 17 april 2021 08:04:04 schreef fcapri:

als het een benzine, is zal de olie teveel benzine bijkrijgen door continue op choke te rijden.

en condens ( water )wat na jaren korte ritjes zichtbaar word als wit/ gele slurrie onder de olievuldop

mvdk

Golden Member

De eerste accu in mijn Pollo 1.9TDI werd 7 jaar oud. Die er daarna inging hield het 4,5 jaar. De auto is nou 14 jaar oud, ik verwacht dat de accu de komende winter niet doorkomt.
Winterse omstandigheden: de accu heeft een stuk lagere capaciteit, de motor gaat moeilijker rond door slijtage, en de koude olie helpt ook niet echt.

Accu's die er in de productielijn ingaan, komen net enkele uren tevoren uit de accufabiek, verser kan niet. Wat is de shelve life van replacement accu's?  Dáár begint mijns inziens het probleem.
Er is een tijd geweest dat je je accu bij de automaterialenzaak kocht met geformeerde platen, zonder vloeistof. Kreeg je er per cel in flesjes bij. Dat kan tegenwoordig niet meer met die gesealde dingen

mijn capri kreeg een grote diesel accu van de sloop, heeft het 8jaar uit gehouden. auto rijd zo 1-2keer per jaar. origineel 44Ah 240A, ik stak 76Ah 640A. dus zelf al is die accu nog 20%, heeft die nog genoeg startstroom en capaciteit om men auto te starten :-)

mijn golf diesel kocht ik in 2010, er zat een oude 100Ah (760A denk ik) accu in. verkocht mijn auto in 2019 met diezelfde accu erin. stond regelmatig 1maand stil aan het station in de winter (als we naar china waren), want het was de enige auto die na 1maand nog startte (onze benz hielt het na 3weken voor genoeg). ik fiets woon-werk, dus in de zomer stond die vaak 2-3maand stil.
wat belangrijk is is dat je laadsysteem op punt staat. ik bouw altijd een voltmeter in de auto, zodat ik kan zien hoe de accu er bij staat. mijn vw dynamo gaf na 5min altijd 14,5V af, genoeg om de accu bij korte ritten vol te krijgen. daarna zette ik zelf verbruikers aan (lichten-verwarming) om de accu op 14,2V te houden.
als de dynamo begit te falen, zie je de meter tussen 12 en 14V schommelen, en meegaan met toerental. als je dan niet ingrijpt, krijgt de accu kloppen voordat je het falen van de dynamo zal merken. en daar gaan ze sterk van onderuit.

mijn capri zijn amperemeter werd omgebouwd naar voltmeter (binnenwerk van een porsche 924 voltmeter past zo in een capri klokkenhuis)
http://www.fordcapri.be/fcapri/converts/teller1.jpg
http://www.fordcapri.be/fcapri/converts/voltmeter.jpg

men golf kreeg zelfbouw:
in het begin met 5 zelfbouwleds
http://www.fordcapri.be/fcapri/golf/640/100_9904.JPG
daarna ingebouwd
http://www.fordcapri.be/fcapri/golf/640/100_9925.JPG

daarna digitaal display met arduino
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash/640/DSCN9790.JPG

ook men volvo kreeg dat (digitaal brandstofmeting voor de LPG + voltmeter)
http://www.fordcapri.be/fcapri/volvo/640/IMG_20190326_155938.jpg

op de planning staat nog altijd om zoiets universeel te maken (zelflerende stuk software) voor temperatuur/benzine en accu zodat je die kan inbouwen in dashboard, in een schakelaar, in .... waar je maar plaats hebt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Condenswater in de motorolie is niet zo'n probleem. De dame heeft een automatisch olieverversingssysteem ontwikkeld; het loopt er aan de onderkant uit en dan vul ik het van boven weer bij. :+

Nu ik erover nadenk was het bij vorige accu's ook zo dat ze er vrij abrupt mee ophielden. Altijd na een nachtje stilstand voor de deur. De dag ervoor gewoon starten en dan ineens niks meer. Auto aanduwen, naar de automaterialenhandel, nieuwe accu. Misschien is zo'n metertje toch wel handig, zodat ik kan zien dat de accu het einde nadert en rustig kan shoppen voor een nieuwe accu.

Ik zie in deze tijden van thuiswerken en lockdown veel auto's in de straat die nog maar weinig van hun plaats komen. Er zullen er vast meer versneld tegen hun accu aan gaan lopen.

mvdk

Golden Member

Maar nogmaals mijn vraag: hoeveel tijd zit er tussen produktiedatum en verkoopdatum? Shelf life, in mijn vorige post schreef ik dat niet correct neer. Bij een nieuwe auto, die voor je gemaakt word, (altijd iets speciaals bestellen, niet uit de winkel of de catalogus, al is het maar een lullig goedkoop karretje) zit er een accu in die enkele dagen tevoor gefabriceerd is. Vervang accu's hebben altijd een aantal maanden gestaan. Daar worden ze beslist niet beter van.
Er was ooit een tijd dat de garageman de datum in de accupool sloeg. Dan zat er ook al weer verschil tussen dat moment en fabricagedatum.

RAAF12

Golden Member

Op 17 april 2021 08:04:04 schreef fcapri:
begin maar wat omwegjes te maken of er gaat meer ellende komen. die auto geraakt absoluut niet op temperatuur.
uitlaat gaat verstoppen en doorroesten, accu sneuvelt snel,

als het een benzine, is zal de olie teveel benzine bijkrijgen door continue op choke te rijden.
dus omwegen rijden of niet rijden

De katalysator krijgt het ook zwaar te verduren bij veel korte ritten. Het gele check engine lampje kan zomaar aan gaan als er veel ongerechtigheden uit de koude motor komen. Accu kan wel makkelijk 9 jaar meegaan is mijn ervaring. Het start/stop mechanisme reageert het eerst op een zwakke accu dat werkt dan niet meer.
@mvdk Bij BMW zit de productiedatum van de accu op de minpool ingeslagen op het lood. 618 betekent juni 2018

Kruimel

Golden Member

Mijn accu begon het ook te begeven in de eerste koudeperiode, maar ik heb dat toen nog opgerekt door hem een paar keer op een wat hogere spanning te laden aan mijn labvoeding. Dat maakte wel flink verschil, zelfs na een paar nachten in de kou te hebben gestaan. Ik denk dat fcapri het bij het juiste eind heebt dat het laadregime van de auto verschil maakt.

Het was aan de voeding overigens ook al wel duidelijk dat de capaciteit van de accu belabberd laag was, want als je een 45Ah accu binnen een paar uur kan opladen op een 3A voeding weet je al ongeveer hoe laat het is. Starten kon ik er nog wel mee tot de nieuwe accu binnen was.

Ik weet niet wat de invloed is van 'shelf life' op een accu, ik zou toch denken dat als de accu niet ver ontladen is geraakt in die tijd dat het wel mee zou vallen met de capaciteitsbeperking. Daarentegen hebben loodaccu's wel een hoge zelfontlading, dus het zou best wat kunnen doen als je hem een half jaar niets laat doen.

Overigens komt het bij mij zelden voor dat mijn auto ritjes maakt van 2km, dat is wel heel erg weinig.

mn accu begaf het net voor de kerst, laten meten door de garage, 1/3 van de startcapaciteit was weg na 4 jaar. nacht was n graad of 1 onder nul, maar lang stilgestaan had ie niet. toen ook een nieuwe erin gezet, maar die liet me 2 maanden later met die -15 nog een keer of 5 staan. door de koude en korte ritten kon de accu niet genoeg bijladen. die dagen kon ik er de starthulp steeds aanhangen, maar dat was zo gedaan..

sprak pas iemand die de pech had dat zn wagen niet meer startte toen ie van de wasstraat rolband moest rijden, die accu was 10 jaar oud, de originele nog.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 17 april 2021 17:10:34 (27%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

een auto start accu heeft heel veel dunne platen parallel staan, daarom ook de hoge stromen die kunnen vloeien.
als een accu verslijt, brokkeren die platen af. als de platen op zijn, is het afgelopen.

een accu die niet goed geladen wordt, die sulfateerd. de accu zijn platen zijn nog wel goed, maar ze geleiden deels niet meer. en dat gebeurt bij jonge accu's. en dan zakt de startstroom in elkaar. immers is het de vloeistof dat de energie bevat. als je dan stroom trekt, dan zal het deel zuur rond de geleidende platen de energie afgeven, en lijkt ze leeg.
het deel zuur met energie erin, zit aan de niet geleidende kant van de platen.
dus eens met je accu schudden, kan er voor zorgen dat die weer werkt.

het testen van een start accu, gebeurt dus door de max stroom eruit te trekken. zakt de spanning teveel in, wil het zeggen dat de platen ofwel kapot zijn ofwel gesulfateerd.

mijn dodge pickup heeft 9jaar met een kapotte accu rond gereden, echt morsdood. de lichten kon je geen 5min aanzetten, en als je niet op 10sec gestart was, was het einde verhaal.
nu bleef die auto er gewoon mee rijden, want die zijn laadsysteem was kaduuk. (dynamo met externe regelaar en ben nooit aan de bekabeling uit geraakt. na 40jaar hebben er al wat eigenaars in gerommelt...).
als die auto startte, was de laadspanning 10V, ff gas geven tot boven de 2000rpm, kwam er 16,5V uit de dynamo. de accu kreeg een ferme rammeling. na 5min zakte de spanning snel naar 13V en dan moest ik met de verbruikers regelen om rond de 14V te zitten (bij 15V zette ik lichten ofzo aan, bij 13V schakelde ik de verwarming uit...).
die auto reed 1000-1500km per jaar waardoor ik nooit investeerde in een accu, die nieuwe accu zou dan ook direct gemold worden door de dynamo. voor de één of andere reden bleef die accu het doen, door telkens 16,5V te krijgen.

en wonderbaarlijk, zelf putje winter bij -10°C kreeg ik die auto direct gestart (reed LPG, had geen benzinetank). sleutel kort overdraaien en ding sloeg altijd binnen de 3sec aan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 17 april 2021 15:21:38 schreef mvdk:
Maar nogmaals mijn vraag: hoeveel tijd zit er tussen produktiedatum en verkoopdatum? Shelf life, in mijn vorige post schreef ik dat niet correct neer. Bij een nieuwe auto, die voor je gemaakt word, (altijd iets speciaals bestellen, niet uit de winkel of de catalogus, al is het maar een lullig goedkoop karretje) zit er een accu in die enkele dagen tevoor gefabriceerd is. Vervang accu's hebben altijd een aantal maanden gestaan. Daar worden ze beslist niet beter van.
Er was ooit een tijd dat de garageman de datum in de accupool sloeg. Dan zat er ook al weer verschil tussen dat moment en fabricagedatum.

ik denk niet langer dan een half jaar gezien de zelfontlading van accu`s
kan me niet voorstellen dat de accu boer zijn hele voorraad accu telkens bij laad

bouwmarkten hebben of hadden ook startaccu's staan. die zou ik helemaal niet nemen. standaard al n laag stof erop, al zou je wagen ermee starten ga je de missende capaciteit door sulfatering pas missen in de winter bij - temperaturen.

ook die vage merken met veelal chinese achtergrond, wegen minder als wat de capaciteit doet vermoeden. doe mij er maar 1 uit de DE fabrieken, die zijn beter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Op 18 april 2021 09:15:06 schreef klaasy:
[...]
ik denk niet langer dan een half jaar gezien de zelfontlading van accu`s
kan me niet voorstellen dat de accu boer zijn hele voorraad accu telkens bij laad

Nu keer je het argument om: hij impliceert juist dat accu's al een stukje heen kunnen zijn bij aankoop waardoor ze minder lang mee gaan, en dat dit een verklaring zou kunnen zijn voor de kortere levensduur.

Wat mij betreft is zelfs dat niet het drama van de eeuw trouwens, een paar tientjes elke 5 jaar is niet echt een drama. Het vervangen van een accu is immers één van de makkelijkste dingen die je kan doen in een auto, en het zal toch af en toe moeten. Het vervelende is alleen dat het lastig is het te zien aankomen zodat je snel een accu kan bestellen en die bij aankomst snel te verwisselen voor hij de geest geeft.

Niet alle bouwmarkten zijn hetzelfde hoor. Bij ons ook hebben ze vele accu staan, ook van Varta. Maar die zijn allemaal nog niet gevuld met zuur.

Wij hebben er eentje van in onze auto, doet het al zes jaar goed, ook in de vrieskou... Is van het merk YUASA en heeft in stilstand 12.7 volt, niks slechts aan.
Uit de bouwmarkt en moesten we zelf vullen met zuurpakket erbij geleverd. Daarna opladen en sealed afsluiten.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 18 april 2021 21:39:10 (15%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
RAAF12

Golden Member

Wordt het zuur erbij geleverd of vult de bouwmarkt af? De accu's die ik kocht, niet in een bouwmarkt, waren gebruiksklaar.

Ja zuur zit in de doos geleverd in een speciaal zuurpakket.
Je zet dit op de accu boven, waarna de sealings doorprikt worden en traag leeg loopt in de accu.
Je komt er niet mee in aanraking.
Op vraag doen ze het ook wel voor je kosteloos hier.

Dat zuurpakket ziet er zo uit;

Ook bij de accu van Varta zit zo een afgevuld zuurpakket in de doos met instructies.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 18 april 2021 21:52:33 (22%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Kruimel

Golden Member

Toen ik recent een Varta startaccu kocht was die ook gewoon "gebruiksklaar". Ik moest een seal openen aan de bovenkant die een licht vacuüm ophief, maar hoefte er geen zuur in te doen (kon ook niet). Misschien zit er een speciale constructie in die dat dan doet, maar ik denk het niet.

Waar had je dit gekocht? Lijkt me wel makkelijk, dan weet je zeker dat je accu "vers" is bij aankoop, kan je je veroorloven er eentje op reserve te hebben staan.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zondag 18 april 2021 22:00:33 (22%)

Heb ik gewoon gekocht hier in de Doe-het-zelf Supra Bazaar in gullegem.

Ook voor mijn scootermotor hier heb ik zo een accu in reserve van Varta, nog niet afgevuld.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 18 april 2021 22:15:39 (40%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.