Tektronix 442 zonder licht

Hallo Techneuten..
Ik heb hier een oscilloscoop een Tektronix 442 waar geen beeld meer in zit.
Nu vermoed ik dat de lijntransistor defect is. er zit een 151-0358-00 in maar kan mij iemand vertellen wat ik daarvoor in kan zetten.

M.V. G.
Ben

Ha akkie2,

Weet je zeker dat de transistor defect is, het is een D44R4 volgens mijn tek boek.
Even de Google machine gebruikt deze is van General Electric dat wordt dus zoeken op Ebay of een vervanger.....
In de UK is die in Euro's €29,- maar volgens mij is een TIP65 of 66 te gebruiken maar dat valt ook niet mee :/
Nog weer even verder gezocht ook een BUT46A kan je gebruiken maar ook die is verstopt ik kijk wel in mijn eigen magazijn.
Bekijk eerst of die transistor echt stuk is.......

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op woensdag 12 mei 2021 12:23:21 (39%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hai.electron920,

Ik heb die transistor gemeten maar geeft geen fouten maar.... als ik spanning meet op de collector heb ik 130V en op de basis 1,4V dus die transistor komt niet in geleiding. Ik zou niet anders weten dat zo gauw er spanning op komt dat hij niet in geleiding gaat.

M.V.G.
Ben

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Met de scoop gemeten? want het zijn wel pulsen!

Ha akkie2,

Mooi dan is dat opgelost nu verder net wat @Krelis Vonketrekker schrijft met de scope meten op pin 3 en 6 golfvormen staan er bij maar die zijn er niet |:(
Dat laatste gok ik heb je een scope die het doet.....
Ik zou eerst even de weerstanden rond die blokking oscillator meten alle waarden groter dan 470 kΩ daar van moet je bijna altijd een kant los halen gaat dat lukken ?

Waarom deze sessie het veilig en kan zonder spanning gedaan worden als je tenminste een universeelmeter heb !
Laat even weten of dit lukt anders zoeken we een strategische oplossing met wat spanningen meten maar zonder oscillator valt er niets te meten.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hai Electron920
Ik ga dit proberen ik heb een universeel meter en een nog werkende scoop. Ik weet morgenmiddag meer...

M.v.g.
Ben

Hai electron920...

Ik heb met de scoop gemeten maar op de 100V (unreg) heb ik een rimpel van 4Volt op staan terwijl op de 100V (reg) een rimpel heb van 12mV dit terwijl de HS trap was uitgeschakeld. Ik weet niet wardoor ik die rimpel krijg. de afvlak C is 147uF (0,24 Ohm). Oo heb ik daar een andere ingezet maar zonder resultaat dus????

Ik ga morgen weerstanden meten
M.V.G.
Ben

Ha akkie2,

Rustig aan denk ik, van 4 V rimpel naar 12 mV dan doet de regeling zijn werk uit de grote kunst :P
Kijk als je nog even niet wil solderen dan kan je met je scope op de pinnen meten die ik aangeef staat op schema en het plaatje staat er bij......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo,

Het euvel is opgelost het probleem zat in een connector. Ik had nl geen +8 volt daardoor alles nagelopen waar die vandaan moest komen en stuitte op een connector op de voedings print. Deze schoongemaakt en zie daar hij doet het weer.

Alle hartelijk dank voor het mee denken.

M.V.G.
Ben