Audio uit een arduino

Hallo mensen,

Ik heb een projectje met enige audio, waar ik niet veel kaas van heb gegeten.
Punt is nu dat ik de audio, uit een arduino, wil gebruiken, zoals in dit schema aangegeven.

Nu heb ik geen 10uF elcootje.
Wel een paar andere waarden die daar relatief dicht in de buurt komen.
Wat is het effect van een afwijkende elco waarde?
Ik weet dat de condensator an sich een gelijkspanningsblokkering is.
Ik vermoed derhalve dat de elcowaarde meer met het audiogeluid doet.
Kan ik hier 33uF kwijt?
Of juist 1uF? (Heb ik beiden opgedoekt van een sloopprintje)

Daarbij... Is het een line out niveau, wat er tussen de elco uitgang en GND staat? (het signaal versterken is de volgende stap namelijk. ;) )

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Zonder de ingangsimpedantie van de audioversterker te kennen: muziek? Grotere luidspreker? Dan liever 33 uF. Alleen pieptoontjes of een kleine luidspreker, dan is 1 uF al genoeg. Ga maar voor de 33 uF.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op maandag 3 mei 2021 21:56:10 (19%)

Shiptronic

Overleden

https://youtu.be/eF8e-FmtDh4 :)

Op 3 mei 2021 21:55:17 schreef Brightnoise:
Muziek? Grotere luidspreker? Dan liever 33 uF. Alleen pieptoontjes of een kleine luidspreker, dan is 1 uF al genoeg. Ga maar voor de 33 uF.

Dat lijkt aardig te kloppen !

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 3 mei 2021 21:56:34 (83%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 3 mei 2021 21:55:17 schreef Brightnoise:
Muziek? Grotere luidspreker? Dan liever 33 uF. Alleen pieptoontjes of een kleine luidspreker, dan is 1 uF al genoeg. Ga maar voor de 33 uF.

Top!
Ga ik proberen.
En dat uitgangsniveau... Line out? (voor ik dingen ga slopen of dat ik denk dat het niet werkt. :))

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Line-out is een spanning tussen 100 mV en 1 volt rms. Maar de bronimpedantie moet minder dan 1 k zijn en de belasting moet hoger dan 5k Ohm zijn.

Dit zijn echt de limieten. En daar past een 22 uF elco precies bij. Dus die 10 uF van het originele schema is een goede design keuze.

En 33 uF geeft mogelijk te veel laagfrequente rommel, wanneer die uit de wave player komt. Zou niet mogen.

Sine

Moderator

Zonder de impedantie van dat ampje te weten ..hmja

Dat is PWM op 5V, en dat gaat zonder filter meteen de amp in.

Dus echt hoogstaand zal dat niet zijn.
En line level is het al helemaal niet.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 3 mei 2021 22:10:06 (22%)

Het hoeft geen topkwaliteit te zijn, mensen. :)
Als ik er een telefoongesprek mee kan afspelen op een oude telefoon, ben ik al een heel end.

Moeders heeft altzheimer en ik heb nog een T65 TDK staan.
Ik wil daar wat WAV met ingesproken teksten in hebben, zodat ze het gevoel heeft dat haar zuster of haar kinderen haar bellen.
Nee, het ontlast mijn verplichtingen niet om haar zo nu en dan te bezoeken, maar het is een stukje afleiding voor haar.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 3 mei 2021 22:08:54 schreef Sine:
Zonder de impedantie van dat ampje te weten ..hmja

Dat is PWM op 5V, en dat gaat zonder filter meteen de amp in.

Dus echt hoogstaand zal dat niet zijn.
En line level is het al helemaal niet.

Een kleine versterkertrap moet voldoende zijn...
Ik zal nog eens tussen de schema's op de site zoeken.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Hallo mensen,

Ik heb een arduinoschakeling waarbij ik een gesampled geluid wil versterken tot koptelefoon niveau.
Ik heb daarvoor een Velleman (Stereo) audio versterkertje bouwpakket van (ik meende) 5Watt in elkaar gefreubeld en hoewel het versterkertje goed werkt, is het ingangsniveau zo laag dat ik na die versterker (op max) nog steeds slechts zwakke audio hoor, met een ruisige achtergrond.

Ik denk dus dat ik het signaal te zwak aanbied.
Nu zie ik door de bomen het bos niet meer als het aankomt op een goede schakeling die zo'n zwak signaal moet opkrikken tot een niveau dat ik het met een koptelefoon kan horen, dan wel dat het niveau voldoende is voor mijn Velleman versterkerkitje.
Er zijn veel schema's te vinden, maar het ontbreekt me aan kennis de meest geschikte eruit te vinden om te bouwen.

Het is overigens een Mono signaal. De kwaliteit hoeft niet optimaal te zijn, maar verstaanbaar.
Het schema op de site in de link behelst het project en geeft een beeld (hopelijk) van het niveau wat ik aangeboden krijg.
Als het schema niet te complex is, hoop ik het met mijn beperkte kennis te kunnen doorgronden zodat ik de werking ook begrijp. Ooit wel gehad in de opleiding... 25 jaar terug. Waar praten we over. :-)

https://simple-circuit.com/arduino-wave-audio-player-sd-card/

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Volgens mij moet het signaal uit de Arduino helemaal niet 'zo zwak' zijn; ik verwacht daar ettelijke honderden mV.
En die Velleman printjes kun je vaak met minder dan honderd mV al uitsturen.

Kun je eens proberen te kijken hoeveel signaal je krijgt?
En/of kijken hoeveel het versterkertje nodig heeft aan ingangssignaal?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Shiptronic

Overleden

Op 19 mei 2021 22:26:30 schreef Fantomaz:
Hallo mensen,

Ik heb een arduinoschakeling

En heb je een schema of een link?

[edit] gevonden: https://simple-circuit.com/arduino-wave-audio-player-sd-card/

[edit2] kan je een duidelijke foto posten van je schakeling?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 19 mei 2021 23:10:03 (11%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
KGE

Golden Member

Wanneer je een ongefilterd PWM signaal in je versterker stopt kan het zijn dat die compleet 'vast' loopt op de hoge frequentie en amplitude van je PWM signaal (wat gewoon tussen 0 Volt en de voedingsspanning staat te schakelen). Met een laagdoorlaat filter zou je dit kunnen oplossen.

idd, er is iets grondig mis met uw schakeling of software.
De pwm is 5Vtt en nog vraag je een grotere versterking, ik zou die verzwakken met een potmeter aan de ingang van de versterker.

Een line-in signaal is volgens mijn weten max 1Vrms.

LDmicro user.

Waarom pak je niet een dfplayer of een xy6300 of xy5200. Kant en klaar serieel aan te sturen de dfplayer is zelfs inclusief 2 w versterker chip en dat voor een paar euro. Arduino library ligt er ook al klaar voor.

[Bericht gewijzigd door Robvansuilen op donderdag 20 mei 2021 08:58:14 (11%)

Met vriendelijke groet, Rob

Een filter is zeker nodig, of inderdaad een compleet andere aanpak.

Hoe wil je precies WAV files gaan opslaan en afspelen? De arduino heeft vrij beperkte flash ruimte, dus dan kom je al snel uit op een SD kaart, die via SPI gelezen moet worden. Daar komt bij dat de arduino ook zeer beperkt RAM heeft, dus je kunt niet even een hele file bufferen; je zult die live moeten lezen terwijl hij afgespeeld wordt. Kun je dat zelf bouwen, of heb je daar een voorbeeld van gevonden?

Ik zou dit helemaal niet met een arduino doen, maar met een Raspberry Pi of zo; en beetje overkill, maar wel heel eenvoudig te bouwen. Je kunt dan ook met die telefoon een VoIP gesprek voeren, zonder dat je moeder iets merkt van de complexiteit; je zou het zelfs zo kunnen maken dat ze een nummer kan draaien (zoals vroeger, goed kans dat ze dat nog prima kan omdat het zo lang geleden is) om een gesprek te beginnen, of je kunt haar bellen. De bel laten afgaan is nog een klein beetje tricky, die had 24V AC nodig als ik me goed herinner.

Edit: of je bouwt dit na: https://www.repaircafehengelo.nl/arduinofoon/

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
bprosman

Golden Member

Ja waarom niet zo een ding er aan hangen ?
https://nl.aliexpress.com/item/32860342792.html

Frans (PA0FMY) is daar ook mee bezig geweest :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/149635

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 20 mei 2021 11:05:10 (35%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 19 mei 2021 22:54:21 schreef Frederick E. Terman:
Volgens mij moet het signaal uit de Arduino helemaal niet 'zo zwak' zijn; ik verwacht daar ettelijke honderden mV.
En die Velleman printjes kun je vaak met minder dan honderd mV al uitsturen.

Kun je eens proberen te kijken hoeveel signaal je krijgt?
En/of kijken hoeveel het versterkertje nodig heeft aan ingangssignaal?

Ik durf niet te zeggen wat het uitgangsniveau is.
Is dat iets wat ik met een multimeter in mV kan meten?
Een koptelefoon level zou betekenen dat ik het met een headsetje zou moeten kunnen horen, lijkt me...

Op 20 mei 2021 08:55:13 schreef Robvansuilen:
Waarom pak je niet een dfplayer of een xy6300 of xy5200. Kant en klaar serieel aan te sturen de dfplayer is zelfs inclusief 2 w versterker chip en dat voor een paar euro. Arduino library ligt er ook al klaar voor.

Heb je daar wat meer info over??

Op 20 mei 2021 10:56:36 schreef SparkyGSX:
...of inderdaad een compleet andere aanpak...

Het artikel is duidelijk en het werkt ook wel.
Maar de niveaus zijn te laag. Tenminste... Mijn geluid bevat teveel ruis en is zacht.

Het hoe en wat staat goed omschreven in het artikel.

De charme van het project is dat ik de toetsen van een T65 TDK ga gebruiken om middels Arduino de juiste file af te spelen.
Het zullen mono WAV bestanden zijn die je dus hoort over de telefoonhoorn.
Ik wil de indruk van een telefoongesprek wekken.
Mijn moeder belde vaak en veel met oa haar zuster.
Nu ze Altzheimer heeft, wil ik dat gevoel wat voor haar vasthouden, snap je?
Ik ga meerdere WAV bestanden op de SD kaart zetten, zodat er meerdere gesprekken te simuleren zijn.

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op donderdag 20 mei 2021 11:55:36 (15%)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ik had je link niet gezien, en dacht daarom dat je het zelf wilde ontwikkelen.

Ik zou beginnen met een filter; met 22nF van de rechterkant van je 1k weerstand naar de ground krijg je een kantelfrequentie van ongeveer 7.5kHz, dat lijkt me een redelijk begin. Je kunt nog iets lager, ik meen me te herinneren dat een telefoonlijn vroeger ongeveer 3kHz deed.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op donderdag 20 mei 2021 12:30:11 (16%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik durf niet te zeggen wat het uitgangsniveau is.
Is dat iets wat ik met een multimeter in mV kan meten?

We zijn verhuisd naar je oorspronkelijke thread.
Nu zie ik je schema, en daarmee verandert mijn antwoord.
Je hebt een digitale PWM-pin rechtstreeks op je versterker aangesloten; dat kan niet. De arme versterker raakt compleet overstuurd door de hoogfrequente en zeer sterke blokgolf.

Je zult flink moeten filteren. @SparkyGSX geeft al een tip; en probeer anders om te beginnen eens dit:

code:

o--R--+--R--+--R--+--o
      |     |     |
      C     C     C          R en C: experiment. Begin met 3k3 en 10n
      |     |     |
o-----+-----+-----+--o

Misschien klinkt dan het geluid wat dof, maar dan rekenen we later wel een beter filter uit.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Top! Die 10 Nanootje en die weerstanden heb ik wel liggen.

Als ik het goed begrijp is het blokkerige van de PWM te "scherp" voor de versterker en creeer ik met het RC netwerkje wat meer flanken door het geleidelijk ontladen na elk blokje en trekt de versterker dat wat beter...

Vanavond even aan de klus. :-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 20 mei 2021 16:34:54 schreef Fantomaz:
de PWM te "scherp" voor de versterker

Te scherp = hoogfrequent (blok van, wat, 16 kHz? met daarboven nog veel harmonischen), maar ook gewoon: te veel volts.

Ik hoop dat dat netwerkje helpt.
Hoor je nu nóg niks, probeer dan eerst eens met een oortelefoon (walkman of die van je telefoon) op de Arduino-uitgang of je wat hoort (gebruik ook dan die seriecondensator).
Hard zal het niet zijn, maar het mag niet ruisen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Nou met een koptelefoon op een PWM uitgang van +/-2.5V verwacht ik toch wel een stevig volume, ik zou hem niet in je oor doen bij het testen!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Mijn gok zou zijn dat er iets mis is gegaan bij het voorbereiden van de geluidsbestanden.
Het moet een 8 bits 16 kHz PCM WAV zijn, dat lijkt mij niet erg standaard.

benleentje

Golden Member

IS niet zo standaard maar het programma audacity heeft daar geen problemen mee. Dat staat ook allemaal goed beschreven in de link.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Het moet een 8 bits 16 kHz PCM WAV zijn, dat lijkt mij niet erg standaard.

Voor telefonie doeleinden wel, hoor...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com