Sluipverbruik 42 Volt transformatoren bergingen

een trafo op 220V zal meer sluipverbruik hebben als een 230V model, vermogen is wel een stuk lager.

de 2 trafo's in serie kan ook, echter zal de eindspanning dan ook lager uitvallen, zeker met last erop. nadeel is dat ts de trafo's niet langs elkaar heeft hangen, alleen de 230V voeding loopt van de ene naar de andere trafokast. dan zou je de trafo's bij elkaar moeten hangen om dat te maken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Als je een kleinere trafo van bijv. 336VA zou gebruiken, kunnen er nog maar 5 (gloei)lampen tegelijk aan.
Nu zal dat niet vaak voorkomen, maar ik vind wel dat indien nodig alle lampen tegelijk aan moeten kunnen zonder dat de boel kapot gaat of in brand vliegt.

Ik vraag me af of een zware ICL in serie met zo'n 1000VA trafo niet goed zou werken om de ruststroom laag te houden.
(bijvoorbeeld de MS22-12104 van Ametherm, heeft bij lage belasting een vrij hoge weerstand)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Tinus22: Ik heb nog een trafo staan van 42V/336VA (wel 220V). Mag je hebben van me ben ik er vanaf. Geen idee waar je ergens vandaan komt. Zet dat even in je profiel dan weet ik of het de moeite loont op die op te halen of zo. Zie hiertussen: http://www.txrx.nl/henri/wissel/page4.html

Dank voor het aanbod, maar je zit wat te ver uit de buurt om van het aanbod gebruik te maken.

Verder is het overigens geen probleem om eventueel nieuwe componenten te plaatsen als dat het sluipverbruik tegen redelijke kosten oplost. Ik doe liever een keer goed werk, dan dat ik later nog een keer aan de gang moet.

Ik zou eerst eens het 'twee trafo's in serie' project proberen. Dat is de goedkoopste optie van allemaal en zal het verbruik al flink verminderen.

Je kan ook even kijken of er toevallig bouten door die trafo zitten, die een magnetische kortsluiting veroorzaken. Draai de bouten op de hoeken los en haal ze er uit, en zet de trafo dan los op tafel/de grond/een werkbank.

Ik had ooit een 630VA scheidingstrafo. Nooit het nullastverbruik gemeten, maar hij bleef bijna helemaal koud. Het moet gewoon kunnen zonder verspilling lijkt me.
Ik heb ook een 200VA model, en die wordt een goeie 40 graden bij nullast.
Edit: vermoedelijk omdat m'n vader 'm met wat ongeïsoleerde bouten op een bord gemonteerd heeft, ik zal die zelf ook eens loshalen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
EricP

mét CE

Je moet het gewoon zo maken dat het maar op een manier gebruikt kan worden. 230 Volt led icm met een 1A zekering is dan wel een mogelijkheid.

Ehm... Mijn koelkast loopt prima op 1A. Wellicht is starten nog ff een dingetje. Maar iets van 60W in gebruik. De lader van een fiets ofzo zal het ook wel doen. Toegegeven, het zal niet zo hard gaan. En nou gaat die zekering eruit. En dan mag jij gaan zoeken waarom.

Als je het hufter-proof wilt hebben, dan is dat geen optie...

Arco

Special Member

Ik ben eigenlijk best benieuwd wat zo'n ICL in serie zou doen, vermoedelijk wel wat de bedoeling is.
Weerstand bij lage belasting is 120 ohm (iets van 15v spanningsval) tot bijna 0 ohm bij vollast.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Ik sluit me aan bij Ledlover, ook wat betreft het controleren op magnetische kortsluiting.

Twee trafo's in serie heeft als voordeel boven mijn eerdere voorstel, dat de netscheiding gehandhaafd blijft. Misschien toch handig als mensen hun vingers in de fitting willen steken omdat het toch maar 42V is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 1 juni 2021 19:12:08 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ok, Ok, ik begrijp het, geen 230V voor cellenblok F, waar 14 aftapcriminelen hun buren met gedoe opzadelen. ;)

Maak de winst wel van enig belang. Van 900kWh naar 450kWh, €100 winst, voor 14 bewoners per jaar. Tja...

Op 31 mei 2021 22:18:21 schreef K7Jz:
[...]
Bij ons kunnen lassers en zagers ook een snoertje naar de stofzuiger wcds trekken in de gang, dat gebeurt ook niet.

Recent op bezoek geweest bij oom en tante in een huurappartement (van het hogere segment). Stond vrolijk een Twizy in de ruime aankomsthal te laden. Was wel een beetje een gek gezicht...

joopv

Golden Member

Ik denk dat het energieverbruik wat direct of indirect door dit topic veroorzaakt is al meer is dan een jaar sluipverbruik van die 2 trafo's :)

Op 1 juni 2021 21:58:07 schreef r-p:
[...]

Recent op bezoek geweest bij oom en tante in een huurappartement (van het hogere segment). Stond vrolijk een Twizy in de ruime aankomsthal te laden. Was wel een beetje een gek gezicht...

hangt van de bouw af, van t werk ook wel gebouwen gemaakt waar de schuurtjes een wcd op een groep vanuit de algemene groepenkast hadden. veel hadden er een koelkast of vriezer staan. die algemene kosten komen er dan gewoon bij.

op andere plaatsen loopt vanuit het appartement een voeding naar beneden, door de groepenkasten van de onderburen heen. weer andere plaatsen hebben een grondkabel liggen vanuit het appartement en loopt dan onder een 20 meter tuin door om dan nog eens onder 8 schuurtjes van buren door te lopen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 juni 2021 22:30:40 schreef joopv:
Ik denk dat het energieverbruik wat direct of indirect door dit topic veroorzaakt is al meer is dan een jaar sluipverbruik van die 2 trafo's :)

Je moet ook niet twee keer met de lift een schroevendraaier gaan halen, dat verdien je pas na jaren terug. O-)

Wat betreft het sluipverbruik van de trafo's, hebben jullie natuurlijk gelijk dat het om kleine bedragen gaat per woning. Dat neemt niet weg dat het zonde is dat er een kleine 900kwh per jaar nutteloos wordt opgestookt. Dat is ongeveer 17% van het jaarverbruik van het complex (inclusief lift).

Ik heb de temperatuur van de trafo's net even gemeten, ze zijn in rust 70 graden. In feite zijn het dus kachels met als restproduct 42 Volt voor de verlichting. Dus als daar relatief eenvoudig wat aan te doen is, waarom niet. Per slot van rekening ontdekte ik het sluipverbruik toevallig omdat iemand op de vergadering vroeg of hij wat meer licht kon krijgen. Ik had werkelijk nog nooit aandacht besteedt aan die trafo's.

Als je de installatie zou ombouwen naar 230 Volt met een wandcontactdoos in de berging voor gezamenlijke kosten, dan komt er onherroepelijk discussie. Het stroomverbruik op de gezamenlijke meter kon immers wel is stevig gaan oplopen als er wat koelkasten en vriezers op komen.

Bijkomend probleem is dat de gezamenlijke kosten niet gedeeld worden door het aantal appartementen, maar dat afgerekend wordt naar gelang de oppervlakte van de appartementen. Van deze verdeling kun je niet afwijken, tenminste niet zonder eerst de splitsingsakte te wijzigen.

Als we 230 V in de bergingen zouden willen, is er maar een reële oplossing en dat is het trekken van kabels naar de individuele meterkasten. Dat kan prima, maar kost wel wat.

vergeten

Golden Member

Op 2 juni 2021 00:07:18 schreef Tinus22:

Als we 230 V in de bergingen zouden willen, is er maar een reële oplossing en dat is het trekken van kabels naar de individuele meterkasten. Dat kan prima, maar kost wel wat.

Wat zou de brandweer daarvan vinden? Het moet ook wel brandveilig blijven.
Dat lijkt me niet als er geklust en ge-hobbyd gaat worden, tot lassen en slijpen aan toe in die bergingen.
Mogelijk bevinden zich brandbare stoffen en/of voertuigen in die bergingen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De gemiddelde berging is 5,5 m² in oppervlakte, dus gebruik als werkplaats zou nog wel iets loslopen. Ik denk ook dat de brandweer er niets van vindt, die doen niets aan handhaving van brandveiligheid in appartementencomplexen als de onze.

Dat neemt niet weg dat je natuurlijk wel moet voldoen aan de eisen uit het bouwbesluit e.d., maar ik geloof niet dat een 230 V installatie niet zou kunnen binnen de regelgeving. Tenminste als die cf de normen wordt aangelegd.

De verzekeraar kan wel eisen stellen aan het gebruik van de bergingen. Stel dat ze geen koel- of laadapparatuur toestaan, dan is de 230 V niet het probleem, maar het gebruik van de berging. En dat is allemaal heel lastig te handhaven.

vergeten

Golden Member

Als er aktiviteiten ontplooid kunnen worden die mogelijk worden door de 230v aansluitingen, dan gebeurd dat ook.
Verbieden werkt niet en handhaven al helemaal niet. Als het kan dan gebeurd het.

nu ff een poosje :Z :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Eens, vanuit dat oogpunt moet de laagspanning dus gehandhaafd blijven. Wel zo praktisch.

joopv

Golden Member

Wat is het bouwjaar van dit appartementencomplex?

Heb je een universeelmeter en zou je de netspanning en uitgangsspanning op die trafo eens kunnen opmeten?

Misschien is dit een trafo die ooit gewikkeld voor 220V, toen 15 jaar in een magazijnstelling gestaan heeft en vervolgens verkocht kon worden en men er maar een 230V sticker op geplakt heeft.

En die nu op 238V loopt en de kern in verzadiging drukt. Die warmteontwikkeling kan alleen maar komen uit het ijzer en niet uit het koper.
Dat brommen wat je omschrijft is ook een teken aan de wand daarvoor. De trafo is zo te zien goed geïmpregneerd en zou op zich doodstil moeten zijn.

De verhoging van de nominale netspanning heeft er niks mee te maken. Toen we 220V hadden was de bovengrens 220V+10%, nu is het 230V+6%. Reken maar uit, dat is vrijwel hetzelfde.

Een doodstille trafo kan ook niet. Een trafo bromt altijd door de ijzercontractie.

KlaasZ, dat is de theorie, maar omdat toen het 220 was de werkelijke spanning vrijwel altijd 220 +/- 2 was, was het "in verzadiging gaan bij de uiterste spanning" acceptabel. Dan moet wel aan de voorwaarde voldaan worden: Dan gaat ie niet stuk of in de fik.

Nou, dat is het geval, hij is gemaakt voor 220, blijft werken op de uitersten, maar "dat verwacht je niet voor langere tijd" in de tijd dat 220 nog gebruikelijk was. Het lijkt me dat met die redenering het ding gewoon een paar centen goedkoper kan...

Merk op dat "zonnepanelen tillen de locale spanning op" ook een fenomeen is wat de laatste jaren pas begint te spelen.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 2 juni 2021 11:07:52 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 2 juni 2021 11:06:03 schreef rew:
KlaasZ, dat is de theorie, maar omdat toen het 220 was de werkelijke spanning vrijwel altijd 220 +/- 2 was, was het "in verzadiging gaan bij de uiterste spanning" acceptabel.

Niet alleen theorie, ook praktijk. Ik meet af en toe de netspanning en in de tijd toen het nog 220 was heb ik vaak 240 gemeten.

Als ik het allemaal doorneem.

Neem een Kleine moderne 42V trafo die twee lampen aankan. Bij meerdere lampen schakelt een relais die oude trafo's bij. Dat lijkt me redelijk robuust en bij het falen van het bijschakelen is de impact minimaal omdat er zelden meer dan 2 lampen moeten branden.
Met een 'noodschakelaar' zet je de oude trafo's weer permanent aan dus kans op langdurige storingen is minimaal.

Los daarbij kan je naar fellere 42V ledlampen zoeken, (bij die ene bewoner) misschien zelfs 2 parallel aansluiten.

mvdk

Golden Member

Dan moet die kleine trafo een hogere impedantie hebben dan die grote.
Ik begrijp dat het de bedoeling is ze kortstondig, voor de duur van de tijd dat er meerdere lampen branden, parallel staan.
In de elektriciteitsdistributie is het (langdurig) parallel schakelen van ongelijke trafo's, stel: een 100 en een 630kVA, recept trippende smeltpatronen.
Wat is hier nu eigenlijk het probleem wat opgelost moet worden? Dat beetje stroom in leerlauf verlust? Houd de kelder warm.

Het probleem is 200 euro per jaar.

@mvdk, je kan de primaire 230V van de trafos schakelen met een stroomrelais in de secondaire. Oh, wacht, dan staan de oude trafos nog steeds onder spanning als de boel in power-save is. Dus die moet secondair ook af als ie niet actief is. Als dat stroom-relais dan "traag" ingesteld kan worden...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
PE9SMS

Special Member

Mean Well voeding erop? Heb je in een jaar terugverdiend, heeft een rendement van rond 90%. HRP-600-48 bijvoorbeeld. Instelbaar op 41-55V. En als je bij het 11e lampje in de constant current limit komt dimmen ze vanzelf :)

This signature is intentionally left blank.