Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 3

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Het gaat niet zozeer om de algoritmes maar om de moraal. Als de oplichter betaalt, krijgt hij zijn advertenties. Er zijn geen schappelijke mogelijkheden om verhaal te halen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Kan je niet met paypal betalen en via paypal een claim indienen?

Als er dan geeist wordt dat je het terugstuurt moet je het op kostan van paypal aangetekend terugsturen, maar dan krijg je je geld uiteindelijk terug.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb dat gehad met een Bureaustoel, die ik aangeboden zag op Facebook, als reclame.
Nette prijs, ook weer een normale actieprijs voor Chinese producten.
Ook nog 2 voor de prijs van 1, dus ik bestel er 1, want de tweede zou gratis zijn. (ook zoiets... Bij een pakje boter snap ik dat. Maar bij een stoel?)

Anyway. Besteld en betaald.
Ik krijg achteraf wat reacties mee op Facebook dat het eigenlijk een oplichterij is.
Daarbij kreeg ik een factuur van 1 stoel... En geen 2.
Dus het belazerd worden kwam gefaseerd bij me binnen. :-)

Dan lees je je in en je ziet keurig een excuusbericht dat alles wat uitloopt en dat ze er druk mee bezig zijn.

Dat werd hem dus niet meer.
"Slechts" €40,- weggegooid, maar er zijn mindere dagen.

Dan neem je in een laatste poging nog contact op met Molly Pay service.
Die verwijzen me door naar een niet bestaande klantenservice van de "leverancier".

Dus men belazerd iemand, maar kan zich achter een legitiem betaalplatform verschuilen, want niemand die er wat aan doet.
Ook geen Molly, die toch ook achter de oren moet krabben als ze in zee gaan met illegale praktijken.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ik heb geen Facebook dus van dit soort adventies heb ik geen last van. Wish al nooit vertrouwd dus daar ook nooit ingetrapt. Ik bestel rechtstreeks in China spullen alleen via eBay, AliExpress en heel soms banggood. Op enkele uitzonderingen na nog nooit problemen gehad.
Iets anders, ik had gisteren met een vriend over de nieuwe regels van spullen buiten EU. Klopt het dat als AliExpress netjes BTW gaat rekenen dat ik dan geen inklaringskosten meer heb? Hij zei van wel maar zijn er dan niet nog douane kosten?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Geen Fakebook hier.

Op 25 mei 2021 22:15:04 schreef brains:
Ik bestel rechtstreeks in China spullen alleen via eBay, AliExpress en heel soms banggood. Op enkele uitzonderingen na nog nooit problemen gehad.

Ik mijd Ebay want die doen (mijn mening en ervaring) ook geen flikker. Ik had op papier dat ik betaald had en dat de verkoper weigerde op te sturen en ik moest het maar met de verkoper regelen, Ebay deed niets.

Ali gaat best vaak mis maar altijd geld terug (wel officieel terug eisen en niet aanbod van verkoper via PayPal accepteren, want PayPal houdt een gedeelte in).

@Brains:

PostNL over de btw-wijziging en inklaringskosten per 1 juli 2021
Let op: Vanaf 1 juli 2021 gelden er nieuwe regels als je iets koopt uit een land buiten de Europese Unie. Je betaalt dan altijd inklaringskosten, dus ook bij een waarde lager dan 22 euro.

Inklaringskosten PostNL
Voor een normale zending betaal je 13 euro aan afhandelingskosten. Voor een zending via Express Mail Service (EMS) betaal je 17,50 euro.

Er zullen overigens webshops van buiten de EU zijn die de btw bij de bestelling al in rekening brengen. In dat geval verdwijnt een stuk administratieve rompslomp voor de consument, maar het product wordt alsnog wel iets duurder.

Bron:

https://opgelicht-avrotros-nl.cdn.ampproject.org/c/s/opgelicht.avrotro…

Kortom als je bij Ali, Banggood, Ebay, Wish enz niet expliciet de BTW (21%) op de bestelling ziet staan, zou ik er voorlopig niet meer bestellen. Uitzondering is levering uit een magazijn in een EU land zoals Polen ed.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Met "wordt iets duurder" bedoelen ze dat je de btw gaat betalen, niet dat je altijd die 13 euro gaat betalen.

Of bedoel je dat je in de overgangsfase als een pakket na 1 juli binnenkomt je die 13 euro zal moeten dokken? Ik bestel de laatste tijd veel met "aliexpress standard shipping". Soms staat daar "10 days delivery" bij en dat klopt aardig. Dat kan je rond 18 juni even op pauze gooien.

Anderzijds, als postnl je 13 euro inklaringskosten gaat rekenen voor een item van 2.50, dan zou ik ze lekker in hun sop laten gaarkoken. Ze sturen het maar terug.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

idem hier, als ze aan de deur komen en ik zoveel moet betalen, stuur maar terug. ik bestel het wel opnieuw dan met de btw aan te dragen op ali

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Of bedoel je dat je in de overgangsfase als een pakket na 1 juli binnenkomt je die 13 euro zal moeten dokken?

@rew, dat bedoel ik inderdaad. Ik ga er vanuit dat PostNL er bovenop gaat zitten na 1 Juli, easy money. 27 Miljoen pakketjes per jaar, is ruim 2 Miljoen per maand gemiddeld, als 20% daar die 13€ betaald => 5,2 miljoen €

https://www.ad.nl/politiek/vvd-spullen-uit-china-zijn-te-goedkoop~abc8…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Bapaktus

Special Member

@r-p
"Ali gaat best vaak mis maar altijd geld terug (wel officieel terug eisen en niet aanbod van verkoper via PayPal accepteren, want PayPal houdt een gedeelte in)."

Zoals ik reeds eerder had geschreven over mijn in China gekochte keramische montage bord( twee keer gestuurd, twee keer gebroken aangekomen)wilde de verkoper mij het geld terug boeken.
Hij wilde echter mijn Paypall account gegevens hebben.
Ik heb dat geweigerd en daarna heeft hij het door mij betaalde volledige bedrag op mijn rekening terug gestort. :) :)
Ik heb beide gebroken bordjes op een stukje printplaat gelijmd en er een houten randje omheen gezet.
Ziet er niet uit maar toch volledig bruikbaar.
ruud

rob040

Golden Member

Eerste Pinksterdag een TL866II Plus besteld via AliExpress en vandaag al geleverd.
Met PostNL en dat ging dus razendsnel vanuit China. Mag ook wel eens gezegd worden.

Op 31 mei 2021 09:56:28 schreef Roland van Leusden:
Ik ga er vanuit dat PostNL er bovenop gaat zitten na 1 Juli, easy money.

Ik niet.

Ze hebben capaciteit om zeg 200k pakketten per maand "aangifte" te doen en via de pakketpunten de 13 euro te innen. Die capaciteit voor ongeveer 1 maand opschroeven naar 2M, om vervolgens af te bouwen naar 100k.... Lijkt me niet handig. Ze mogen het niet openbaar vertellen, maar ik vermoed dat ze een overgangsregeling getroffen hebben met de belastingdienst om dit te voorkomen. Dus ik vermoed dat je er na 1 juli nog wel doorheen kan glippen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik krijg net onderdelen van LCSC binnen...

In het antistatische zakje zitten de onderdelen verpakt in een bubbeltjeszakje.... Gelukkig zijn deze niet zo statisch gevoelig....

Edit: Dan een andere "domme fout".

Ik had een DC 16A automaat gekocht op aliexpress. Die is zojuist binnengekomen. Even testen. Delta SM6020 op 20A gezet... niets. Andere labvoeding er bij 25A.... Niets. Dan maar in de pen klimmen: "doet het niet". Toch even specs er bij pakken: Bij 1.56 In tussen 50 en 1000 seconden.... Floep!

Ik zeg: Doet het prima. :-)

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 2 juni 2021 16:12:46 (51%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Om wat voorraad te hebben tegen 1 juli bestel ik op 15 mei via Ebay 5x Arduino Promini bij de ene verkoper (alice-electronic) en 5x Arduino Nano bij een andere (gc_supermarket).

Vrijdag 27/5 komen de pakketjes binnen:

Beide zakjes zijn identiek, en beiden bevatten een zelfklevend haakje.
Een vriend van mij die ook Nano's besteld had heeft ook een haakje gekregen.

Gelukkig werd na een boze mail het betaalde bedrag + verzendkosten binnen de kortste tijd teruggestort.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Anoniem

Wat me opvalt is dat de prijzen van sommige onderdelen omhoog vliegen.

Daar waar ik 2 maanden geleden nog 10x RFM69 voor circa 22$ kocht zijn ze nu bijna 30$. Geldt ook voor I2C TFT schermen. 5$ versus nu bijna of soms ruim 10$

Het heeft of met de chipprijzen te maken ... of men denkt .. ze bestellen nu nog even snel dus prijzen kunnen wel iets omhoog.

maartenbakker

Golden Member

Ik hoorde via via dat er bepaalde subsidies op grondstoffen zouden zijn weggevallen.

Verder kan ik me voorstellen dat het met de Chinese economie ook nog niet echt super gaat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 2 juni 2021 17:09:18 (36%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik gebruik chips die danwel niet verkrijgbaar zijn, (dus productie valt stil), danwel 5x duurder zijn dan normaal. Naar alternatieven zoeken betekent dat ook andere chips ineens zeer gewild zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Wat ik merk is dat bestellingen die de laatste weken besteld zijn aardig in de buurt van de 10..14 levertijd hebben. Daarvoor, half april besteld heeft veel vertraging bij de Douane (?).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Anoniem

Op 3 juni 2021 07:27:16 schreef rew:
Ik gebruik chips die danwel niet verkrijgbaar zijn, (dus productie valt stil), danwel 5x duurder zijn dan normaal. Naar alternatieven zoeken betekent dat ook andere chips ineens zeer gewild zijn.

Klopt JLCPCB had vorige week circa 400 STM32F405 op voorraad. Prijs van de chip was ongeveer 2.5x hoger dan normaal.
TOch maar paar printjes laten maken.

@bprosman... Wat zijn de eerst vier letters/cijfers van je tracking nr? Als het niet LTxxx is, dan is het niet die snelle service en dan valt het makkelijk in de 1-2 maanden categorie... Ik heb nu even net geen voorbeeld "in transit", maar 17 april besteld is 29 mei binnengekomen. Dat is dan een NLxxx tracking nummer.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als grap zeg je soms iets wat absoluut nooit waar kan zijn, toch?

Mijn samsung printer/scanner had ik gisteren een vel op gelegd en op de "ga maar scannen" knop gedrukt. Later lag dat vel nog steeds in de bak "niet gescand" dus weer gedrukt en weer afgeleid door wat anders.

Vanochtend lag ie er nog steeds.. Dus maar even blijven kijken of ie nu wel ging scannen.... "hmm. papier is op.... nouja nu ik hier toch sta te kijken of ie gaat scannen kan ik er maar net zo goed nieuw papier in doen....." ondertussen maak ik de grap: " :+ hij scant zeker niet omdat het papier op is :+" .....

De werkelijkheid is anders.... Het is gewoon zo. Een samsung multifunction apparaat weigert te scannen als er geen papier is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Op 2 juni 2021 17:02:18 schreef wvdakker:
Geldt ook voor I2C TFT schermen. 5$ versus nu bijna of soms ruim 10$

Daar speelt ook nog iets anders mee.
Vier fabrikanten voor kleine LCD glaspanelen hebben de productie gestaakt, omdat het te weinig oplevert. Leggen zich liever toe op grotere panelen.
Hierdoor ontstaat schaarste en gaat de prijs (extra) omhoog...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 10 juni 2021 15:09:24 schreef rew:
Als grap zeg je soms iets wat absoluut nooit waar kan zijn, toch?

Mijn samsung printer/scanner had ik gisteren een vel op gelegd en op de "ga maar scannen" knop gedrukt. Later lag dat vel nog steeds in de bak "niet gescand" dus weer gedrukt en weer afgeleid door wat anders.

Vanochtend lag ie er nog steeds.. Dus maar even blijven kijken of ie nu wel ging scannen.... "hmm. papier is op.... nouja nu ik hier toch sta te kijken of ie gaat scannen kan ik er maar net zo goed nieuw papier in doen....." ondertussen maak ik de grap: " :+ hij scant zeker niet omdat het papier op is :+" .....

De werkelijkheid is anders.... Het is gewoon zo. Een samsung multifunction apparaat weigert te scannen als er geen papier is.

Zo'n intelligent apparaat heeft gewoon ook z'n principes en moet b.v. ook wel eens naar het toilet.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Beide zakjes zijn identiek, en beiden bevatten een zelfklevend haakje.

Wees blij dat je het voor 1 juli kreeg, vraag me af of je de BTW en inklaringskosten gaat terug krijgen van een Chinese verkoper in dit geval...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dit topic is gesloten