bosch condensdroger wordt niet warm

Hallo,

Onze bosch condens droger wordt in eens niet meer warm, geeft geen foutcode. de motor loopt wel.
type: avanti xx 8
weet iemand waar het verwarming element zit? of een ander idee wat het kan zijn.
groeten Lava

In de deurrand of achterop staat een exact typenummer of liefst E-nummer/ FD nummer. Avanti xx 8 is een familienaam.. Kan dus ook een warmtepompdroger of afvoerdroger zijn..

maar ga er maar vanuit dat droger vervuild is inwendig, thermostaat achterop indien klassieke droger die defect of dient gereset te worden

Ik dacht dat die condens-drogers niet warm horen te worden.

Je weet dat als je een airco hebt, dat je altijd wat condenserend water hebt bij de warmtewisselaar waar de koelte vandaan komt? Nou, de was drogen kan ook met dat princiepe: de lucht koud maken dat het water er uitgaat, dan weer door de was, en herhalen totdat je al het water er uit hebt....

Ik heb zo'n ding ingebouwd zitten in m'n wasmachine. Die gebruikt "kraanwater" om de boel aan te koelen. Dat zou natuurlijk "plots" veel warmer kunnen zijn zodat je denkt dat ie het ineens niet meer goed doet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als een Bosch of Siemens wasdroger wel volledig werkt maar niet meer verwarmt dan is dit vaak de clickson ofwel beveilgining tegen oververhitting die defect is. Deze staat in serie met het verwarmingselement.
Volgens mij dit item bij een van de onderdelenshops.

Achterkant van de droger openen, dit is meestal een metalen plaat over het hele oppervlakte van de droger. Daar achter vind je de trommel en het verwarmingselement. Hier zit de clickson meestal gelijk in het zicht.

Doe je zelf sowieso een plezier als je de droger opent: haal de stofzuiger er gelijk doorheen zodat eventueel opgehoopt stof geen nieuwe problemen kan gaan geven.

Ieder toestel heeft zijn opbouw en zwakheden. Ons hier wat laten raden met vaagheden en een ontbrekend type werkt niet voor beide partijen. Een foto vh typeplaatje aub en we kunnen verder. Wat zijn overigens je vaardigheden in foutanalyse van elektrische/elektronische apparatuur? Kun je meten? Demonteren?...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 8 juni 2021 19:23:17 schreef rew:
Ik dacht dat die condens-drogers niet warm horen te worden.

Je weet dat als je een airco hebt, dat je altijd wat condenserend water hebt bij de warmtewisselaar waar de koelte vandaan komt? Nou, de was drogen kan ook met dat princiepe: de lucht koud maken dat het water er uitgaat, dan weer door de was, en herhalen totdat je al het water er uit hebt....

Ik heb zo'n ding ingebouwd zitten in m'n wasmachine. Die gebruikt "kraanwater" om de boel aan te koelen. Dat zou natuurlijk "plots" veel warmer kunnen zijn zodat je denkt dat ie het ineens niet meer goed doet.

Een compressor in een wasmachine?

Die condensdroger met dit principe worden ook zeker warm.

Yep Maus0611, ook zijn er tegenwoordig Warmtepomp wasmachines!! dus een compressor er in... Zie hieronder:

https://www.aeg.nl/laundry/laundry/washer-dryers/free-standing-washer-…

Opgenomen vermogen 2200w, ik denk dat dat ding nog steeds een verwarmingselement heeft :)

Belangrijkste specificaties

Buitenmaten hxbxd (mm): 870x597x660(max)
Energie-efficiëntieklasse (EU 2017/1369): C
Energie-efficiëntie-klasse was/droogcyclus (EU 2017/1369): C
Energieverbruik per was/droogcyclus, 40-60 ecoprogramma (kWh/kg) (EU 2017/1369): 2.518
Energieverbruik per wascyclus, 40-60 ecoprogramma (kWh/kg) (EU 2017/1369): 0.68
Wasefficiëntie-index 40-60 ecoprogramma (EU 2017/1369): 1.031
Wasefficiëntie-index van de complete was/droogcyclus (EU 2017/1369): 1.031

De verbruiksgegevens zijn ook niet spannend.

Staat echt :Sensidry Warmtepomp Was/droogcombinatie !! En ja 2200 W is voor de gewone water verwarming van de kuip...

Ja ok het is dus een gewone wasmachine met wp droger erin.

Op 10 juni 2021 23:50:17 schreef maus0611:
Een compressor in een wasmachine?

De mijne gaat er volgens mij van uit dat het kraanwater koudgenoeg is om de boel te kunnen condens-drogen. Het werkt voor geen meter.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Klopt, met water duurt het uren en vocht slaat gelijk weer in de was... Klote patent..

Hoi,
door omstandigheden was ik tijdelijk offline, het E nr. is :
WTB86282/01 FD 9310 200011NL

is de clixon te overbruggen? of moet ik een bepaalde weerstand meten?

Klikson met ohmmeter meten, moet nagenoeg 0 ohm zijn. Doorverbinden kan heel even als test om te kijken of de rest goed is. Nooit doorverbinden en gaan gebruiken als je huis en huisgenoten je lief zijn.

Kun je schemalezen en met een multimeter overweg? Dit zijn wel minimum vereiste als je zelf dit wil oplossen.

Het kan in de print zitten op de verwarmrelais bv. Maar ik zou beginnen bij de onderdelen

Meet de weestand (plus de veiligheid) uit en de ntc die er bij op zit. Zie schema met waarden die je moet krijgen.

Meet de luchtunnel sensor ook een na. B21. Zie schema

Metingen uitvoeren met uitgetrokken verbindingsstekkers. Anders meet je het ganse circuit mee door.

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 23 juni 2021 19:08:51 (12%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik meet 0 ohm, daar ligt het dus niet aan

Kijk eens op de print, relais kunnen ook losgebrand zijn, met name primaire kant..