Douwe Egberts Cafitesse Exelencie: E216 koelelement stuk
--ik zoek een schema en een tekening waar ik deze kan vinden. na een uurtje zoeken zonder resultaat vandaar dit schrijven
Fred
extra zit de peltier op / achter het koelblok?
7-6-2021 het koelblok is na verwijderen fan met 2 schroeven te verwijderen.
peltier met 9 volt 6 seconden aangesloten.werd warm is dus okee.

[Bericht gewijzigd door Fredjen op (23%)]

Staat er niet gewoon een typenummer op?

Dat is een probleem wat vaak voorkomt...
De DE-monteur is daarvoor wel 2 of 3 keer mij mijn koffiezetter geweest.
Het is het peltier element dat de twee pakken met aanmaak-koffie op temperatuur houdt.
Volgens mij zit er ook een ventilator op oid en dat die toen ook kapot was.
Je moet op zoek naar een aluminiumkleurig koelblok en dan vind je 'm

Schema zul je niet snel vinden, of je moet al een lekkende service monteur tegen komen. De meeste standaard service monteurs hebben die schema's ook niet, die hebben alleen een beslissingsboom welke onderdeel te vervangen.

Krijgt het peltier element 12v? Elco's voeding soms gezwollen. Peltier 12v en niet koel/warmen? Ventilator is al genoemd. Koelplaat vol vuil?

filter schoon maken word ook genoemd.

Als ventilator defect is, is Peltier element ook (weer) defect. beide vervangen en IDD elco's ook checken.. Alhoewel het een Wittenborg machine waarschijnlijk is, zal dat wel meevallen..

Op 6 juni 2021 13:42:39 schreef EdwinA:
Dat is een probleem wat vaak voorkomt...
De DE-monteur is daarvoor wel 2 of 3 keer mij mijn koffiezetter geweest.
Het is het peltier element dat de twee pakken met aanmaak-koffie op temperatuur houdt.
Volgens mij zit er ook een ventilator op oid en dat die toen ook kapot was.
Je moet op zoek naar een aluminiumkleurig koelblok en dan vind je 'm

zit de peltier op/achter het koelblok?

Ja, die zit er op.
Volgens mij heeft de monteur vorige keer dat koelblok achtergelaten, ik kan morgen eens kijken of ik 'm nog ergens zie liggen

Elementjes kosten niet zoveel en Fannetjes ook niet... Anders een Beertender slopen, zit zelfde spulletje in!!

Hallo hier extra info voor mogelijk meedenken E216

voeding print 220 en 24 volt
boyler werkt
Meten koeling 0,18 loopt op naar 0,80, ik vraag me af moet dit geen andere waarde zijn, b.v. 24 volt???toch koelt deze, of dit genoeg is weet ik niet

Deze aangesloten op de stuurprint, deze krijgt 24 volt
ik had de peltier al getest, okee
vraag kan ik de PTC ook testen??
type YS11A60-C5 27x6AB 250v 7A
als ik de koelplaat los koppel is dit 9 volt, waarschijnlijk onbelast
mogelijk iemnad nog een idee,
Fred

0,8V is veel te laag, dus sturing Peltier element is niet OK. Behoort 12VDC te zijn

hallo SMD inderdaad, bedankt voor de tip. Mogelijk is de stuurprint defect, maar een schema is niet te vinden. ik heb deze in de garage gezet, ga verder zoeken
Fred

is de temp sensor in de koelkast niet stuk? of de zekering van het koelgedeelte op de stuurprint?

Denk aan rotte elco's in de voeding, komt vaker voor...

die peltiers gingen wel vaker stuk, het vocht van het koelen liet de kabels van dat elementje afrotten. de boilerthermostaat stuk was ook een bekende, vooral op kantoren waar men de koffie nogal heet wilde, en de thermostaat op zn max stond, dan tripte de maximaal beveiliging weleens.

Zoek een vervanger voor peltier
cafitesse Exelence Compact
gegevens op peltier:
102241030002
LT3,241
aird YL30
na veel zoeken niet kunnen vinden

zal een 15V peltier zijn, dat is het overgrote deel immers. aan het formaat kun je het vermogen afleiden doorgaans.

is vrijwel standaard Peltier element, Kijk eens bij Conrad OID

24V 6A Peltier koelelement TEC1
19906 40x40x3.5mm

Iemand een idee hoeveel vermogen dat peltier heeft? Ik heb de 24V 6A versie besteld zoals gebruiker Mike voorstelt, maar hierop start de machine niet op en hikt hij. Nieuwe peltier los getest en dat werkte. Met oude of zonder peltier foutmelding E216.

Het is een Cafitesse Compact, zoals Fredje n ook heeft.

hikken duidt erop dat de voeding het niet trekt, element trekt te veel vermogen. of de elco's zijn idd gaar.

een lang stuk dunne draad ertussen zetten om te proberen. werkt het dan wel is het vermogen van het element te hoog.

Zet er een weerstand van 100 Ohm/3W tussen en kijk of voeding dan wel start.. Vreemd, eerst moet voeding aangaan en dan Peltier element starten..

Met 4 of 6 ohm in serie start hij wel op en koelt hij ook met het nieuwe peltier erbij aangesloten. Helaas is een 24V +/-3A peltier schaars, maar zoiets zal het moeten zijn. Heeft iemand hier zoiets niet liggen?

Zal eens een maatje van me vragen, werkt bij JDE