Schema zul je niet snel vinden, of je moet al een lekkende service monteur tegen komen. De meeste standaard service monteurs hebben die schema's ook niet, die hebben alleen een beslissingsboom welke onderdeel te vervangen.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Krijgt het peltier element 12v? Elco's voeding soms gezwollen. Peltier 12v en niet koel/warmen? Ventilator is al genoemd. Koelplaat vol vuil?
Als ventilator defect is, is Peltier element ook (weer) defect. beide vervangen en IDD elco's ook checken.. Alhoewel het een Wittenborg machine waarschijnlijk is, zal dat wel meevallen..
Op 6 juni 2021 13:42:39 schreef EdwinA:
Dat is een probleem wat vaak voorkomt...
De DE-monteur is daarvoor wel 2 of 3 keer mij mijn koffiezetter geweest.
Het is het peltier element dat de twee pakken met aanmaak-koffie op temperatuur houdt.
Volgens mij zit er ook een ventilator op oid en dat die toen ook kapot was.
Je moet op zoek naar een aluminiumkleurig koelblok en dan vind je 'm
zit de peltier op/achter het koelblok?
Ja, die zit er op.
Volgens mij heeft de monteur vorige keer dat koelblok achtergelaten, ik kan morgen eens kijken of ik 'm nog ergens zie liggen
Elementjes kosten niet zoveel en Fannetjes ook niet... Anders een Beertender slopen, zit zelfde spulletje in!!
Hallo hier extra info voor mogelijk meedenken E216
voeding print 220 en 24 volt
boyler werkt
Meten koeling 0,18 loopt op naar 0,80, ik vraag me af moet dit geen andere waarde zijn, b.v. 24 volt???toch koelt deze, of dit genoeg is weet ik niet
Deze aangesloten op de stuurprint, deze krijgt 24 volt
ik had de peltier al getest, okee
vraag kan ik de PTC ook testen??
type YS11A60-C5 27x6AB 250v 7A
als ik de koelplaat los koppel is dit 9 volt, waarschijnlijk onbelast
mogelijk iemnad nog een idee,
Fred
hallo SMD inderdaad, bedankt voor de tip. Mogelijk is de stuurprint defect, maar een schema is niet te vinden. ik heb deze in de garage gezet, ga verder zoeken
Fred
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
testman
die peltiers gingen wel vaker stuk, het vocht van het koelen liet de kabels van dat elementje afrotten. de boilerthermostaat stuk was ook een bekende, vooral op kantoren waar men de koffie nogal heet wilde, en de thermostaat op zn max stond, dan tripte de maximaal beveiliging weleens.
Zoek een vervanger voor peltier
cafitesse Exelence Compact
gegevens op peltier:
102241030002
LT3,241
aird YL30
na veel zoeken niet kunnen vinden
testman
zal een 15V peltier zijn, dat is het overgrote deel immers. aan het formaat kun je het vermogen afleiden doorgaans.
Iemand een idee hoeveel vermogen dat peltier heeft? Ik heb de 24V 6A versie besteld zoals gebruiker Mike voorstelt, maar hierop start de machine niet op en hikt hij. Nieuwe peltier los getest en dat werkte. Met oude of zonder peltier foutmelding E216.
Het is een Cafitesse Compact, zoals Fredje n ook heeft.
testman
hikken duidt erop dat de voeding het niet trekt, element trekt te veel vermogen. of de elco's zijn idd gaar.
een lang stuk dunne draad ertussen zetten om te proberen. werkt het dan wel is het vermogen van het element te hoog.
Zet er een weerstand van 100 Ohm/3W tussen en kijk of voeding dan wel start.. Vreemd, eerst moet voeding aangaan en dan Peltier element starten..
Met 4 of 6 ohm in serie start hij wel op en koelt hij ook met het nieuwe peltier erbij aangesloten. Helaas is een 24V +/-3A peltier schaars, maar zoiets zal het moeten zijn. Heeft iemand hier zoiets niet liggen?
Uiteindelijk opgelost met een 70W Peltier van Farnell, nu even afwachten hoe lang dit blijft draaien en hoe koud het pak koffie wordt.
Hun verkopen het als een Unit, dus bak met Peltier element, dat was geen oplossing, kost ongeveer 129 Euro zei hij.. Dit is de beste oplossing!!
PS koffie gel moet je voorkoelen in de koelkast, Peltier red het niet om pak snel goed koud te krijgen, wel om het bij te houden
[Bericht gewijzigd door smd op (31%)]
testman
Op 9 september 2022 18:42:31 schreef smd:
Hun verkopen het als een Unit, dus bak met Peltier element, dat was geen oplossing, kost ongeveer 129 Euro zei hij.. Dit is de beste oplossing!!PS koffie gel moet je voorkoelen in de koelkast, Peltier red het niet om pak snel goed koud te krijgen, wel om het bij te houden
had die cafitesse machines een jaar of 20 terug in onderhoud. daar zaten pakken koffie in met concentraat. die lagen op voorraad in de vriescel, dan nam men er zeg 2 pakken mee voor de week en lag er 1 op reserve in de koelkast. ik meen dat er 500 kopjes koffie uit zo'n pak kwamen. de truc was om het pak op het juiste moment te vervangen, de eerste 3 kopjes moest je weg spoelen, die waren niet goed. pak gewisseld net voor de pauze en niet de 3 kopjes weg spoelen, dan had degene die het 1e kopje had erna een snelle run naar de wc