Goedkoop uit China bestellen vanaf 2021 voorbij

Op 26 februari 2021 08:46:09 schreef rew:

Tegenwoordig laat iedereen VEEL dingen van 2-20 euro vanuit china opsturen. Heel veel. Dus de belastingdienst realiseert zich dat ze zo miljarden aan btw mislopen.

het heeft niet zozeer met de winstderving te maken, maar vooral met de oneerlijke concurrentie naar de lokale handelaar, die jou wel btw moet aanrekenen. Over dat laatste is de EU gevallen (vanwege vele klachten).

Op 26 februari 2021 08:46:09 schreef rew:

Dus: nieuwe regel: Ebay en Aliexpress worden als groot-verhandelaars ineens als "nederlands bedrijf" gezien en zullen verantwoordelijk gehouden worden voor de BTW.

't is geen Nederlandse regeling, maar voor de gehele EU.

Bavelt

Golden Member

Kent iemand wellicht deze vrij irritante melding?

Dat krijg ik als ik bij Alie Express ben ingelogd en wil bladeren naar mijn bestellingen. Of andere dingen.
De taal gaat dan ook ineens naar Engels.

Ik kan dat alleen kwijtraken als ik helemaal terugga naar het begin (of opnieuw inloggen bij Alie Express)...

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Ik klik altijd op 'toegang krijgen'. Zal wel een soort timeout zijn. (de omschrijvingen zijn soms wat cryptisch)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Op 4 juni 2021 22:02:22 schreef Arco:
Ik klik altijd op 'toegang krijgen'. Zal wel een soort timeout zijn. (de omschrijvingen zijn soms wat cryptisch)

Als ik dat doe gebeurt er dus helemaal niks..

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Sine

Moderator

Altijd eerst inloggen, ook al lijk je al ingelogd bij ali.

En uitkijken met linkjes van anderen, vooral mensen die hun links niet opschonen en het volle URL klakkeloos kopiëren, in die urls zijn ook informatie die gekoppeld is aan je account, en als ali maar genoeg verschillende ziet weet het echt niet meer hoe en wat.

Tidak Ada

Golden Member

Op 26 februari 2021 00:51:04 schreef Nisei:
[...]
Pas boven de €22
Wordt het nu dan zo dat je voor iets van €15 + €5 shipping 21% innnelandsmoet betalen over €20 terwijl het momenteel nog gratis is? Dat zou wel zuur zijn ;(

Zelfs begin jaren 70 van de vorige eeuw moest je al BTW betalen over de verzendkosten, ook binnenlands. Gek eigenlijk, want de verzender betaalde ook al BTW over die postzegel. Ik heb daar ooit al eens een discussie over gehad met Diode (Levering HP LED-s). Bleek dat het kopen van die postzegel door de verzender door de fiscus als een toegevoegde waarde word beschouwd. :?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

De kale postzegel viel en valt in het nultarief, dus de volledige toegevoegde waarde kwam op het bordje van de plakkende verzender te liggen. Erg krom.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik krijg een mail van Postnl:

https://www.postnl.nl/campagnes/aankopen-buitenland/

Het tarief voor "kleine dingetjes" gaat gelukkig naar 4 euro. Duidelijk mag zijn dat ze hebben lopen spekken met die 14.50 die ze tot nu toe rekenden.

Dan moet je wel online betalen. Mwah. Moet kunnen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob040

Golden Member

Ik kreeg net een mail van PostNL.

Zij gaan € 4 rekenen voor het inklaren van BTW als de waarde van het item onder de € 150 blijft. Dat is als je online betaald. Kies je ervoor om op een PostNL punt te gaan betalen, dan zijn de inklaringskosten € 7.

Is de waarde van het bestelde hoger dan € 150, dan moeten ook invoerrechten worden betaald en dan rekent PostNL of € 10 (online) of € 13 (PostNL punt) voor het inklaren.

Edit: Wat rew zegt, dus... ;-)

Is deze wetgeving alleen voor NL of geldt dit voor heel Europa?
Ik woon op een paar km afstand van de Duitse grens en zou de regeling kunnen omzeilen door naar een Duits adres te laten sturen en het daar op te pikken.

reading can seriously damage your ignorance
rob040

Golden Member

Dat geldt voor de hele Europese Unie.

Arco

Special Member

Op 4 juni 2021 23:16:37 schreef Tidak Ada:
[...] Zelfs begin jaren 70 van de vorige eeuw moest je al BTW betalen over de verzendkosten, ook binnenlands. Gek eigenlijk, want de verzender betaalde ook al BTW over die postzegel.

Op postzegels zit geen BTW... (valt onder UD: Universele Dienstverlening)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha rob040,

Weet jij ook of dit het geval is uit het V.K. daar is € 150,- vrij van inklaren maar B.T.W. :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

VK heeft na brexit uiteraard niets meer met die Europese regels te maken. Helaas ga ik daar maar 2x per jaar naar toe.
Met aankopen die er toe doen is het wel zinnig om dan maar even te smokkelen :-)
Wel goed plannen, vroeg genoeg bestellen, want het verzenden naar VK wil ook wel eens erg lang duren.

EDIT: UIT het VK, ik had niet goed gelezen

reading can seriously damage your ignorance
rob040

Golden Member

Hi Henk,

Het maakt voor de invoer niet uit waar het vandaan komt. Dus alles wat de EU binnenkomt is nu BTW plichtig.

Groet, Rob.

Op 10 juni 2021 14:24:04 schreef Arco:
Op postzegels zit geen BTW... (valt onder UD: Universele Dienstverlening)

Stel iemand bestelt iets bij mij wat ik voor 20 euro wil verkopen. Dan komt daar 4.20 BTW bij. Dan koop ik voor 10 euro zonder-BTW postzegels, dan wordt het 34.20? Nee. Het wordt 36.30: Ik moet ook BTW rekenen (en afdragen) over de postzegels die ik zonder BTW heb ingekocht. Zo betaalt de klant dus WEL btw over de postzegels die hij moet betalen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op de postnl site buitenland staat onderaan de pagina dat als de winkel (buiten de EU) de btw int de inklaringskosten a 4 euro vervallen (bij bedragen onder de 150 euro)

heeft ali niet allang een enorme distributiehal of wat in NL en BE staan en kan het zo de belastingen ontwijken?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Veel Ali spul kan al uit Spanje, Polen of Frankrijk verstuurd worden.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 10 juni 2021 18:13:22 schreef testman:
heeft ali niet allang een enorme distributiehal of wat in NL en BE staan en kan het zo de belastingen ontwijken?

Ali heeft volgens mij een groot magazijn in Schiedam. Als ik meerdere item bestel op Ali op dezelfde dag is er een grote kans dat deze in één zak worden gestopt om dan afgeleverd te worden bij mij. Voor Ali is het dan goedkoper om één pakketje af te leveren door PostNL dan zes stuks.

Waar dat verzamelen dan gebeurd is mij nog onduidelijk. De grote zak is een typische China grijze zak met plakstrook en met een typisch China label maar als afzender Schiedam.

De US en AU hebben al een soortgelijk systeem en dat zie ik op mijn eBay facturen. De koper moet bij afrekenen al de belasting betalen. De koper vraagt dan ook of ik PAID #xxxxxxxxxx op het verzendlabel wil afdrukken. eBay betaald dan de gevorderde belasting aan het desbetreffende land.(dit vermoed ik)

Hoe wij belast worden na 1 juli is mij nog onduidelijk. Ik lees veel hierover maar lees ook heel veel aannames en gelul.

We gaan het zien.

I love it when a plan comes together !

Maar dat is dan een "regeling" van de verkoper.

Ebay, Amazon, Bol en Aliexpress zijn tegenwoordig allemaal een platform waar heel veel derden op verhandelen.

Integenstelling tot Amazon en Bol zijn de andere twee begonnen als zo'n platform zonder eigen verkoop. En voor zover ik weet verkoopen die twee (Ebay, Ali) dus nog steeds geen producten zelf. Dus een algemene regeling dat je de producten van miljoenen chinese verkopers in EU zou stallen: Niet haalbaar. Bovendien ontneem je dan de verkopers de optie om alle voorraadbeheer zelf te doen.

@ritmeester: Dat is een "aliexpress standard shipping" regeling dat de boel geconsolideerd kan worden. Ik betwijfel of dat in Schiedam gebeurt: Ik denk dat het in china gebeurt. Daarna transporteren ze het in bulk naar europa en gooien het in Schiedam op de "postnl" voor verzending binnen NL. Ook de niet-geconsolideerde zendingen volgen de route via schiedam.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Op 10 juni 2021 14:24:04 schreef Arco:
[...]
Op postzegels zit geen BTW... (valt onder UD: Universele Dienstverlening)

Toch werd er BTW door de verkoper:

Prijs van de goederen
Verpakking
Postzegel
--------------------- +
Totaal
BTW
------------- +
Te Betalen

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

Op 10 juni 2021 18:47:06 schreef rew:
@ritmeester: Dat is een "aliexpress standard shipping" regeling dat de boel geconsolideerd kan worden.

Meerdere "Super Economy Shipping" worden ook vaak ook geupgrade tot "aliexpress standard shipping", en dan krijg je een "Shipping was Upgraded" in de App.

rob040

Golden Member

Op 10 juni 2021 18:17:37 schreef Arco:
Veel Ali spul kan al uit Spanje, Polen of Frankrijk verstuurd worden.

Dat klopt, maar dan wordt er in dat land al BTW afgedragen zodra ze het inklaren.
Daarna kan het vrij binnen de EU verstuurd worden.

@ritmeester: Dat is een "aliexpress standard shipping" regeling dat de boel geconsolideerd kan worden. Ik betwijfel of dat in Schiedam gebeurt: Ik denk dat het in china gebeurt. Daarna transporteren ze het in bulk naar europa en gooien het in Schiedam op de "postnl" voor verzending binnen NL. Ook de niet-geconsolideerde zendingen volgen de route via schiedam.

Ik denk dat er geen enkel pakje vanuit China via Schiedam gaat.
Het is alleen maar een retouradres.

Ik heb een aantal dingen via AliE besteld en de verkoper trekt een PostNL trackingnummer uit, gooit het pakketje in een PostNL container en zodra die vol zit vliegt die naar Schiphol. Dan door de Douane en rechtsreeks naar het PostNL distributiecentrum. Vandaar naar de klant.
Onnodig met goederen zeulen kost geld, dus elke stap die onnodig is wordt overgeslagen.

Op 10 juni 2021 19:41:09 schreef rob040:
[...]
Dat klopt, maar dan wordt er in dat land al BTW afgedragen zodra ze het inklaren.
Daarna kan het vrij binnen de EU verstuurd worden.

Niks van, onlangs op TV geweest, alle pakketten met tablets, smartphones en ander duur spul werden tegengehouden en liggen in een grote opslagplaats om verkocht te worden en het zijn er heel veel. Klein grut hebben ze doorgelaten.
Er was niks betaald.

LDmicro user.