transistorontsteking Yamaha xv500 1987

Ik heb reeds in de TCI (transistorontsteking) van mijn Yamaha XV500 de elko's vervangen en de ontstekingsdoos werkt goed. Ik vraag me af of ik die elko's niet zou mogen vervangen door filmische condensators? Zou dat de werking in gedrang brengen?

maartenbakker

Golden Member

Die doos heeft het bijna 30 jaar gedaan op de originele elco's. Als je nu 105 graden long life types hebt teruggeplaatst doet hij het nog eens minstens 30 jaar. Als je polymeerelco's of automotive 125 graden elco's hebt teruggeplaatst misschien wel 60 jaar.

Bij kleine waardes tot 2,2u ofzo, is het misschien nog wel te doen om foliecondensatoren te plaatsen, maar zelfs dan loop je al kans dat het geheel mechanisch zwak wordt en bijvoorbeeld maar 15 jaar meegaat voordat er wat stukgaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor de info. Oorspronkelijk zijn er Elko"s van Nichicon geplaatst:
1, 1.5 en 4.7 micro Farrad 50V 58 graden Celsius. Maar die van 1.5 micro Farrad zijn bijna onvindbaar. Wel nog de gewone Panasonic Elko's bij Sinuss, maar automotive vind ik er niet. Misschien weet er iemand een ander pad?

Je hebt ze toch al vervangen, waarom zou je dat dan nog een keer over willen doen?
1, 1.5 en 4.7 micro Farrad 50V 58 graden Celsius ?
dat moet waarschijnlijk 85 graden zijn?
Als je dan toch persé wil gaan vervangen, dan zou ik de 105 graden uitvoering nemen.
Folie condensatoren hebben wat andere elektrische eigenschappen, vaak is de ESR en de zelfinductie wat groter, of dat van invloed is daar is zo weinig over te zeggen.
Ook zijn de afmetingen en de footprint anders.

Inderdaad 85 graden, tikfout...

Ik heb de elko's van 1.5 micro Farrad vervangen door folie condensatoren, maar als ik elko's vind wil ik ze nog aanpassen.

Laat ze maar zitten, maak ook dat ze tegen de trillingen beschermd zijn.

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

1,5u is inderdaad een lastige waarde. Een foliecondensator zal het electrisch op die plek vrijwel zeker uitstekend doen, alleen moet je zorgen dat hij mechanisch stevig staat omdat hij groter is (neem aan dat je draadjes hebt moeten verbuigen).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb geen draadjes moeten verbuigen, maar ik vraag me nog af hoe ik ze kan beschermen tegen de trillingen. Zoals je ziet op de foto, zitten de componenten vastgekleefd met lijm die oplost met aceton.

Misschien kan ik ze beter verzekeren met siliconen??

Op 25 juni 2021 10:00:21 schreef Brainbox:

Folie condensatoren hebben wat andere elektrische eigenschappen, vaak is de ESR en de zelfinductie wat groter, of dat van invloed is daar is zo weinig over te zeggen.

lijkt mij dat ESR en inductie net veel lager zijn dan bij een elco.

schakelingen die met componenten met slechtere eigenschappen kunnen werken, doen het vaak ook goed met componenten met betere eigenschappen, zeker voor wat betreft de passieve componenten.

Op 25 juni 2021 16:07:24 schreef Etienne51:
Misschien kan ik ze beter verzekeren met siliconen??

Siliconen vervuilen snel, ik gebruik altijd gewone heldere lijm uit een tube, merk speelt geen rol.

LDmicro user.
Shiptronic

Overleden

Waarom wil je ze vervangen, dat recappen begint bizarre vormen aan te nemen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het is een oldtimer en dan probeer je reparaties uit te voeren met de oorspronkelijke onderdelen, in dit geval Nichicon elko's. De originele staat bepaalt ook de waarde. Zo dwingend is het nu ook niet...

Bedankt voor alle raadgevingen. Ik heb ondertussen ook gevonden dat ik de componenten kan vastkleven met polyurethaanlijm die sterk uitzet en terug week kan gemaakt worden met aceton.

fred101

Golden Member

Wel uitkijken dat je niet iets neemt wat de printplaat , sporen of het plastic van componenten kan aantasten. Kijk ook of de oude prut die er zat niet geleidend is geworden. Je kunt spuitbussen met conformal coating krijgen. Ik werk weinig aan auto electronica maar de PCBs die ik gezien heb waren gecoat. Als dat er opzat vergeet dan niet de soldeerpads van de elcos opnieuw te coaten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
KGE

Golden Member

Op 16 september 2021 11:22:52 schreef Etienne51:
Bedankt voor alle raadgevingen. Ik heb ondertussen ook gevonden dat ik de componenten kan vastkleven met polyurethaanlijm die sterk uitzet en terug week kan gemaakt worden met aceton.

Wordt dan niet alles uit zijn verband geduwd ?
Wij gebruiken meestal de heldere PolyMax van Bison, wordt niet keihard, geleidt niet en blijft helder.

mel

Golden Member

Gewoon siliconenkit.Kan ook nog los als het moet.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
KGE

Golden Member

Op 16 september 2021 14:25:37 schreef mel:
Gewoon siliconenkit.Kan ook nog los als het moet.

De 'gewone' siliconenkit zit zuur in (ruik je ook!) en tast koper e.d. aan. Niet doen dus. Er is wel een zuurvrije variant.