Lichte brom in versterker

Een half jaar geleden een Leak stereo 30 versterker op marktplaats gekocht er zat voor dat ik er wat aan gedaan had een lichte hoorbare brom in.
nadat ik de meeste elco's vervangen had was de brom er nog steeds.
Heb toen radicaal een grote verbouwing gedaan en heb er ringkerntrafo met een gestabiliseerde voedingsprint in gemaakt en wat was het resultaat nog steeds was er nog steeds een lichte brom aanwezig. na wat experimenteren kwam ik er achter als ik de trafo naast de versterker plaatste was de brom verdwenen mijn vraag is helpt hier het plaatsen van een mu metalen plaatje.

pa3gws

Golden Member

Hoorde je de brom over de speakers?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Als het buiten specificatie is gaat het vermoedelijk om een kleine onhandigheid in de bedrading of routing van een print.
Oplossen begint bij het naast het schema maken van een goede schets van de opbouw, met alle (gnd) verbindingen er in. Op basis daarvan kan dan gemeten worden.

Als de trafo naast de versterker ligt is de versterker doodstil en wekt perfect dus aan de bedrading ligt het niet volgens mij.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Stel, er is in de bedrading een lus (dat is een ontwerpfout; het kan altijd zonder lussen).

Staat nu de trafo in of vlak bij de lus, dan is er brom; staat hij er verder vandaan, dan is er (zo goed als) geen brom.

Ringkerntrafo's doen dat brommen door inductie minder gauw, maar het kan evengoed.
Ook kan er een lus in de draden vanaf de trafo zijn!

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op dinsdag 29 juni 2021 19:04:33 (25%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Een draad die te dichtbij de trafo ligt kan de brom oppikken. Waarschijnlijk is er een keer in gespit door een vorige eigenaar. Brom fouten zoeken kan op diverse manieren. Volume dicht> brom weg? Zoek het in de eindversterker.
Per transistor in de signaalweg zoeken is makkelijk met een condensator van zeg 100n aan aarde. Met de andere kant van de C prik je de diverse basissen van transistors aan. Verdwijnt dan de brom dan zit het in die trap. Maar je schrijft niet of de fout in beide kanalen zit en/of alleen bij open volume potmeter. Hoe meer info hoe beter de antwoorden. Net zoals bij de dokter maar daar noemen ze de voorgeschiedenis van de patiënt amnese :)

pa3gws

Golden Member

Kan het niet zijn dat de behuizing een brom produceert door het veld van de trafo?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
RAAF12

Golden Member

is de versterker doodstil

Lijkt mij dat er dan geen brom over de luidspreker(s)?? te horen is. Het wachten is op meer info.

edit: schema staat op het net. Er zit een aardscherm in de trafo, deze amp is wel bedoeld om op een geaarde wandcontactdoos aan te sluiten. Grote kans dat je brom dan weg is.

Schema https://elektrotanya.com/leak_stereo-30_sch.djvu/download.html#dl

daarna even door de online djvu>pdf converter jagen, indien gewenst.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 29 juni 2021 19:39:02 (53%)

Omdat de bedrading aan de trafo lang genoeg is heb ik de trafo op diversen plaatsen en afstanden uitgeprobeerd, zo gauw ik in zeg maar, in de kooi van de versterker houd neemt de brom toe. kan de roestvrijstalen kast geen invloed hebben ?

Om te voorkomen dat iedereen apart moet gaan zoeken;

Het gaat om een van de eerste germanium transistor versterkers, voornamelijk opgebouwd op een grote print:

[edit - Een jpg van 232 kB posten posten kan niet ? ]

Verder is hier zonder antwoorden niet veel over te zeggen.

[Bericht gewijzigd door Aart op dinsdag 29 juni 2021 20:05:22 (13%)

Op 29 juni 2021 20:00:19 schreef Aart:

Het gaat om een van de eerste germanium transistor versterkers, voornamelijk opgebouwd op een grote print:[bijlage]

leuk,eentje uit de tijd van germanium valley ..(en dat was niet in california)
Oh, toen was een beetje brom nog heel gewoon. de ruis was toen nog overheersend, en luidsprekers gingen niet zo laag.

Over hoeveel mV brom spreken we eigenlijk?

Op 29 juni 2021 20:00:19 schreef Aart:

Verder is hier zonder antwoorden niet veel over te zeggen.

mee eens, daarom een vraag toegevoegd :-)

Het antwoord op de vraag van Kris over de bromrimpel, op de voedingslijn is die ca. 1 mv wisselspanning en de brom blijft het zelfde als de volume op 0 staat. waarom is er geen brom als ik de trafo naast de versterker plaatst ?

Het heeft volgens mij met een inductiebrom van de trafo ten opzichten van het chassis en of is dat op te lossen met mu metaal.

RAAF12

Golden Member

Nee, geen mu metaal. Het hele ding zoals bedoeld via een geaarde WCD aansluiten.
Overigens wel leuk dat er een 'ruisarme' geranium AC107 in het schema vermeld staat óf een silicium BC154.

Hallo Raaf 12 de randaarde is niet aangesloten dus heef geen invloed.
Heb zelf al tientallen versterkers gebouwd waaronder ook met germanium transistors en de zelfde voeding die ik nu ook in de Leak gebruikt heb met als resultaat een bromvrije versterker.

Als ik alles nog eens terug lees heeft pa3gws begrepen wat er aan de hand is maar nu de oplossing nog.
Verder wil ik tot nu toe allen bedanken die mee gedacht hebben.

Inductie brom ligt altijd op de loer.
Een tijdje geleden had ik een Soundcraft mengtafeltje en een wat stevige eindversterker op elkaar gezet en ook hier was een lichte brom aanwezig.
Het mengpaneel een klein beetje optillen en weg was de brom. Twee microfoon-opbergdozen ertussen en met 10cm afstand was de brom volledig weg. Een aardlus zal het bij Soundcraft vermoedelijk niet zijn, maar een ingangscircuit voor een microfoon bijvoorbeeld kan wel degelijk last hebben van magnetische inductie.

Het antwoord op jouw probleem is waarschijnlijk vrij simpel.
Die versterkers zijn gebouwd in de tijd dat er 220 volt op het net stond en daar is de trafo ook voor gewikkeld. Nu staat er echter 240 over de trafo en kan hij wel eens verzadigt raken. dan krijg je een sterker magnetisch veld dat weer inslaat als brom.
Zet de AC voltage selectie op 240 volt (achter op de versterker) en dan ben je er waarschijnlijk wel vanaf.

RTFM, dan pas vragen...
pa3gws

Golden Member

Als je de originele trafo weer gaat gebruiken kan je met trilling dempers een heel eind komen.
Dat heb ik als eens bij een oude CD speler gedaan met succes.
Dergelijke bijvoorbeeld, kleinere maten schroefdraad is vaak verkrijgbaar in de modelbouw winkels.
https://www.techniekwebshop.nl/trillingdemper-type-a-2520a55-m6-x-18.h…

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

meneer wielklem de trafo is vervangen door een ringkern die geschikt is voor
230/240 volt

Op 30 juni 2021 09:43:44 schreef TV-GD:
meneer wielklem de trafo is vervangen door een ringkern die geschikt is voor
230/240 volt

excuus, niet gezien |:(

RTFM, dan pas vragen...

Meneer pa3gws als ik de ringkern in de hand houd met uitproberen heb ook de brom, volgens mij kan je geen betere trillingsdempers als in de hand houden vinden

pa3gws

Golden Member

Ik doelde op de originele trafo en voeding.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Misschien niet de fraaiste oplossing, maar de voeding een aparte unit van maken en dan met een (meeraderige) kabel naar de versterker, via een meerpolige connector.

RAAF12

Golden Member

Haha ja dan kan ook nog, weggemoffeld achter een kast.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 30 juni 2021 16:54:14 (92%)