Fig VII-4b lijkt mij duidelijk, de versterker produceert minder vervorming in het audiogebied. Ik heb de spullen niet om de meting te doen. Is er iemand die het wil simuleren of kan nameten? Misschien heeft Wim Jak iets fout gedaan, zou zomaar kunnen....
Op 3 juli 2021 14:50:23 schreef Frederick E. Terman:
Zo te zien heeft dat boek zijn geld wel opgebracht in de loop der jaren! 
Ja inderdaad veel gelezen en uit nagebouwd. Alleen de nieuwe plastic TIP transistors die hij gebruikte meed ik als de pest, geef mij maar full metal T0-3
Het zou wel interessant geweest zijn als het boek ook had laten zien wat er dan op die resp. voedingsspanningen te zien was tijdens die testen. Die moét dan nl. verschillend zijn geweest.
In het laag kan ik me nog voorstellen dat een eindtrap uit die tijd nog wat aan het rommelen ging met het brommetje dat daar in de voeding zit, maar in het hoog begrijp ik niet wat in fig. 4b blijkbaar gebeurde.
Dan zou het I.M vervorming zijn in een niet gestabiliseerde voeding, tussen de flinke 100Hz rimpel op de voedingselco en het audiosignaal.
Op 3 juli 2021 12:03:11 schreef TV-GD:
Kris Als er een gestabiliseerde voeding wordt gebruikt in een versterker is het bromnivo altijd lager en het uitgangsvermogen wordt wordt hoger omdat de spanning niet inzakt bij uitsturen wat is daar op tegen?
Het apparaat wordt met gestab. voed. duurder en daar zit de fabrikanten niet op te wachten
Goede fabrikanten doen dat, destijds kon de Quad 303 alleen die lage vervormingscijfers halen over een breed frequentiegebied dankzij de 67V gestabiliseerde voeding. Het is wel een muziekversterker en niet geschikt om een 45 watt 20kHz blokgolf te produceren. Overigens nooit uitgeprobeerd! Bij jouw Leaks met germanium eindtorren ook maar niet doen.