Nakamichi LX-5 print vervangen

RAAF12

Golden Member

De counterprint had een defect IC en op Marktplaats werd een print uit een LX-3 tweekops loopwerk aangeboden. Die overgezet en nu werkt alles weer.

fred101

Golden Member

Wow, is dat bakbeest alleen de cassette speler ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Ja het is een log ding maar ik vind het een mooi apparaat. Ook wat jeugdsentiment zit erbij en ik kan er geen afstand van doen. Nakamichi is wel een topmerk. Op de Catawiki veilingsite is vaak mooi spul te koop en verkopen kan ook.
LX-5 met uitgeklapt paneel

Ik mis de zuiger rechtsonder die de klep langzaam doet opengaan. Die is verdwenen. Daar moet ik nog naar op zoek...

mel

Golden Member

Op 6 juli 2021 13:44:01 schreef fred101:
Wow, is dat bakbeest alleen de cassette speler ?

Nakamichi is een van de topmerken van cassetterecorders...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
eSe

Honourable Member

Mag ik stout zijn? Het is een mooie machine maar het is en blijft een cassettespelertje :+

Als de tape's evengoed waren als de speler had het wat kunnen zijn.

Laatst heb ik nog een keer oude opnames beluisterd, niet lang, ruispijn. Zelfs een simpele MP3 klinkt stukken beter.

Groetjes,
eSe

p.s. Wat eronder ligt op de tweede foto is stukken beter. (technisch en muzikaal :-) )

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

herstel eens een bandrecorder, dat geluid is pas huilen met die ouwe tapes. ik had er pas 1, de werkbank lag na herstel en afspelen van de tape die erbij zat vol bruin poeder, de tape kruimelde gewoon weg. ik miste ook 1 kanaal vrijwel. tot ik een tape in mn eigen verzameling vond, bleek dat kanaal toch gewoon te werken :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Alle studioopnames tot pakweg 1980 zijn via een taperecording tussenstap op de plaat, of zelfs CD, gekomen. De momentane dynamiek was hooguit 65 dB met een DBX dynamiek expander; gemeten dynamiek ca. 100 dB. Die DBX-systemen waren zo afgesteld dat het geluid wat er uit kwam iets prettiger klonk dan wat er in ging.

De overgang naar CD opnamen met digitale mastering: dat was pas een ramp! De DDD-opnamen zijn kil en sfeerloos. Enerzijds omdat ze de fouten missen van LP en tape opnames en anderzijds omdat ze gemasterd zijn op een volume van 75 dB SPL in de studio. Een CD uit die tijd moet je hard zetten om het geluid nog acceptabel te laten klinken.

Tape en FM en LP geluid is technisch qua cijfers slechter (S/R, vervorming en frequentiekarakteristiek) maar klinkt, onder meer door de saturatie in het hoog, een stuk prettiger. Philips heeft in de DCC processing een klein beetje van die fouten gekopieerd. In een of ander HiFi tijdschrift stond dan ook dat het wel leek of het geluid er mooier uit kwam dan het er in ging!

Het past in ieder geval beter op de eigenschappen van het menselijk oor.

Pas wanneer je heel erg je best doet en luistert op Quad ESL luidsprekers of een open hoofdtelefoon (HD-600 Sennheiser) heb je geen signaalprocessing nodig. Vind ik.

Hensz

Golden Member

Dat zou dan weer betekenen dat bijv. zo'n Quad juist minder perfect is dan andere speakers, die zijn kennelijk te 'clean' om prettig te klinken.

Don't Panic!

Ja, het lijkt inderdaad in tegenspraak. Ik weet dat ook niet, maar voor mij is het een ervaringsfeit.

Misschien is een audiotransformator in de keten wel belangrijk. Voorlopig hou ik het op subtiele resonanties in conus luidsprekers die irritant zijn en die (conusluidsprekers dus) je prettiger kunt laten klinken met meer loudness en een hoger volume.

RAAF12

Golden Member

Op 6 juli 2021 15:59:17 schreef eSe:
Mag ik stout zijn? Het is een mooie machine maar het is en blijft een cassettespelertje :+

Als de tape's evengoed waren als de speler had het wat kunnen zijn.

Laatst heb ik nog een keer oude opnames beluisterd, niet lang, ruispijn. Zelfs een simpele MP3 klinkt stukken beter.

Groetjes,
eSe

p.s. Wat eronder ligt op de tweede foto is stukken beter. (technisch en muzikaal :-) )

Och er is wel verschil in apparatuur, bij een goede opname hoor je amper verschil als er voor en naband geschakeld wordt op een driekopper.

Deze heeft ook nog Dolby B en C....

Daaronder liggen een stuk of 80 LP's in goede staat. Sommige nog mono veel zijn uit de sixties.

Ik kocht de CD Brothers in Arms van de Dire Straits, daarna nooit meer een LP gekocht! Die was wel goed digitaal opgenomen, een van de eerste DDD exemplaren.

@Brightnose

De ESL55 heb ik gehad. Maar later overgestapt naar conusluidsprekers. Nog steeds een stel B&W DM7's staan meer omdat het beter klinkt dan de ingebouwde TV luidsprekers. Muziek luister ik voornamelijk in de auto. mp3 of lossless verschil hoor ik toch niet in die ruimte.

@testman

Er zijn zat nieuwe tapes te koop. Er zijn nog steeds, ook jongere liefhebbers die een Nakamichi Dragon of een Studer, Revox ect willen hebben. Maar goed, smaken verschillen.

pietplof

Golden Member

Raaf; zat er bij die reserve de,en heel toevallig ook de ic van nagamichi type B11020A.
Ik heb hier twee xassettedecks te weten type CR1 en CR1-E en van beide is de geniende ic zeer waarachijnljjk defect.

festina lente

Op 6 juli 2021 15:59:17 schreef eSe:
Mag ik stout zijn? Het is een mooie machine maar het is en blijft een cassettespelertje :+

Ik denk dat je nog aardig opkijkt wat hieruit kan komen. Daar moet je een beste 'mp3 speler' tegenover zetten ;)

nagamichi was in de 80's hét casettedeck. de juiste typen leveren nog best wat op. heb weleens een akai gx95 hersteld, daar zat ook al opvallend goed geluid in, zeker in vergelijk met wat je gewend bent in setjes en losse meukdecks.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Op 6 juli 2021 22:34:57 schreef pietplof:
Raaf; zat er bij die reserve de,en heel toevallig ook de ic van nagamichi type B11020A.
Ik heb hier twee xassettedecks te weten type CR1 en CR1-E en van beide is de geniende ic zeer waarachijnljjk defect.

Helaas heb ik niets liggen van dat type, maar wellicht is er via een reparateur of website wat te vinden. Ik was ook heel verbaasd dat ik dat printje dezelfde dag nog kon kopen op Marktplaats. Ik had al heel wat zoekwerk gedaan naar dat type IC. Maar een goedwerkende print van een Nederlandse Nakamichi sloper kwam goed uit voor een luttel bedrag. Ik zal eens zoeken of er ergens een oude print te krijgen is. Doet het loopwerk niets meer van die 2 machine's?

Op 6 juli 2021 20:42:19 schreef Brightnoise:

Misschien is een audiotransformator in de keten wel belangrijk.

Technisch gesproken wordt het geluid er niet beter van, maar het oor oordeelt idd anders.

rond 1965 verdween de driver en outputtransformator uit transistorradio's, door de komst van de complementaire paren.

dat werd toen aangekondigd als een grote verbetering. minder vervorming, minder gewicht etc.... (ik denk vooral minder kost voor de fabrikant..)

maar heb zo een paar oude krochten met en zonder trafo's. valt me op dat de exemplaren met driver/output trafo "aangenamer" geluid produceren dan die zonder.

Op 6 juli 2021 21:42:19 schreef RAAF12:
Daaronder liggen een stuk of 80 LP's in goede staat. Sommige nog mono veel zijn uit de sixties.

Je weet dat je LP's het beste staand kan bewaren?

mel

Golden Member

Op 7 juli 2021 09:56:53 schreef Twan1983:
[...]

Je weet dat je LP's het beste staand kan bewaren?

En niet bij de kachel... :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Ik ga plastic hoezen kopen want sommige LP's zijn nogal fragiel. Maar wat een kwaliteit, sommige ouwe Beatles LP's hebben nog ping/pong stereo zonder middengebied. Dus alleen L en R geluid. En sommige oudere LP's zijn nog mono.
E.M.I. Records aka Parlophone had twee versies van bijv. Revolver LP van de Beatles, de PMC7009 (heb ik) made in holland, maar ook een stereo PCS 7009 versie.
Die 15kHz toon in de uitloopgroef van Sgt. Pepper waar Paul McCartney het over had (zie boven) heb ik nog niet onderzocht. Ik hoor geen 15kHz (G)
Maar de scope ziet hem wel evenals het Stanton 681EEE element, to be continued!

Oei dat zijn een paar pareltjes beach boys beatles

Pinkfloyd puls is naar het schijnt eerst op een gereviseerde taperecorder (spoelendeck) opgenomen. En daarna naar cd verwerkt.

Een goed tapedeck kan goed klinken. Nakamichi is een goed deck. What hifi was er altijd lovend over.

Philips Dcc heb ik ook nog gehad. Met de bekende dire straits dcc er "gratis" bij.
Het klonk goed. Stiekem kon je als je op de juiste plaatsen gaatjes boorde perfect de vele goedkopere Sony cd-it bandjes voor opnames gebruiken.werkte perfect zonder dropouts.

heb nog ergens nieuwe DCC tapes uit een philips promo pack. idd kon je wel gewone MC afspelen, maar niet opnemen ermee. evengoed was DCC wel beter van geluid als een MC, maar al snel achterhaald.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pietplof

Golden Member

Raaf; het is al bijna een jaargeledendat ik met mijn Nagamichi aan het werk ben geweest.
Maar als ik mij goed herinner begon, bij het starten van ,,play" , de band te lopen maar stopte na een kort moment.

Ik kwam er niet uit en heb toen voor een vrij laag bedrag een tweede gekocht waarvan de eigenaar vertelde dat het een defecte snaar was. Thuis gekomen bleek ook dat deck hetzelfde euvel te hebben.

festina lente

Op 7 juli 2021 08:31:30 schreef kris van damme:
[...]

Technisch gesproken wordt het geluid er niet beter van, maar het oor oordeelt idd anders.

rond 1965 verdween de driver en outputtransformator uit transistorradio's, door de komst van de complementaire paren.

dat werd toen aangekondigd als een grote verbetering. minder vervorming, minder gewicht etc.... (ik denk vooral minder kost voor de fabrikant..)

maar heb zo een paar oude krochten met en zonder trafo's. valt me op dat de exemplaren met driver/output trafo "aangenamer" geluid produceren dan die zonder.

Zo heeft Philips al snel de serie balansversterker in zijn miljoenen TV's gebouwd. De buizen kostten een fractie van de prijs van een beetje fatsoenlijke uitgangstransformator.
Ze zijn ook heel lang doorgegaan met de buisgelijkrichter in de radio, waar de andere merken al lang seleen gelijkrichters toepasten.

Dat staat volgens mij los van elkaar.

En dat trafo-geluid: misschien heeft het met minder (mogelijke) tegenkoppeling te maken. Wanneer er een trafo in een keten zit en je wilt veel tegenkoppeling waar de trafo dat signaal niet kan transporteren dan wordt het verschilsignaal in de tegenkoppeling zo groot dat het wel fout moet gaan. Buizenversterkers (en trafoversterkers!) hebben relatief weinig tegenkoppling.

Misschien wel daarom!

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Ik herinner me nog een probleem met Nakamichi, inrijg motor gaf problemen. Dat kan je verhelpen, door de voeding los te halen, (en motor), op een externe voeding aansluiten, en 5 minuten links, en 5 min. rechts om laten draaien.Vaak toegepast, in de T.D. waar ik toen werkte. Ging met pensioen, en de werkplaats ging de container in!