Toonfrequent zenders per 1 juli uit de lucht

Op 4 juli 2021 21:36:16 schreef testman:
intussen is het 4 juli, en hier schakelt het TF relais op B13- B15 en B19 nog met de straatverlichting mee. die TF signalen zijn er dus nog. benieuwd of mvdk dat ook heeft gemerkt..

Ik was het even vergeten. Hier staat het pijltje van de Ferraris meter nog omhoog. Oftewel daltarief. Morgenochtend even kijken of het weer omslaat.

Dat bericht dat ik op 1 juli zou krijgen heb ik overigens nog niet gehad.

Er is mij ook niet gevraagd om de meterstanden door te geven. Dat zou eigenlijk wel hebben gemoeten als er vanaf 1 juli nog maar met één tarief wordt gerekend.

[Bericht gewijzigd door Roetzen op zondag 4 juli 2021 22:41:03 (14%)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

benieuwd of mvdk dat ook heeft gemerkt..

Jazeker wel. Het gaat precies zoals ik verwacht heb. Waarschijnlijk worden vanaf 1 juli administratief beide tarieven bij elkaar geteld, en word er vanaf 1 juli geen vastrecht voor nachttarief meer berekend.
Het uitschakelen van de TF apparatuur is een technische zaak, en komt waarschijnlijk pas aan de orde als er iets defect raakt, of als ze de schakelaarvelden in de schakelinstallaties nodig hebben ivm uitbreiding.
Ben overigens wél nieuwsgierig naar hoe het gaat in gebieden waar geen TF is, die zijn er ook. TF was hoofdzakelijk bij de oude gemeentelijke bedrijven een ding.
Heb hier twee FTF ontvangers liggen, die model scheerkop dingen. Enkele maanden terug, om precies te zijn 11 mei, schakelde de openbare verlichting om 11:35 in. Ik heb daar geloof ik iets over gezegd in het zonsverduisterings topic. Waarschijnlijk was dat bedoelt om installateurs de gelegenheid te geven om te kijken waar nog wat moest gebeuren, veel galerijverlichtingen brandden toen.
Hebben ze toch weer de dag erna uitgeschakeld.
De straatverlichting hier schakelt altijd iets eerder dan Comm 19, er zitten dus al blijkbaar klokjes in de kasten.
Edit1: Ik zie dat een deel van m'n verhaal een herhaling is.. :( :+

Edit2: Wat wél weer jammer is, is dat de website http://www.toonfrequent.nl/ óók uit de lucht is. Waarom?

rob040

Golden Member

Ook ik was het glad vergeten, maar meteen even gecontroleerd.
Omdat het weekend is zou het nachttarief moeten zijn, maar de meter staat op dagtarief.
Conclusie: De meter schakelt niet meer en dus zal het dag/nacht TF signaal niet meer gebruikt worden (althans hier bij mij).

Op 4 juli 2021 23:23:18 schreef mvdk:
[...]
Jazeker wel. Het gaat precies zoals ik verwacht heb. Waarschijnlijk worden vanaf 1 juli administratief beide tarieven bij elkaar geteld, en word er vanaf 1 juli geen vastrecht voor nachttarief meer berekend.

Jawel, maar omdat goed te kunnen doen moeten ze wel de meterstanden per 1 juli weten en dat kunnen ze alleen weten al ik ze zelf opneem en doorgeef. En dat is niet gebeurd...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

Die standen schatten ze. Gebeurt ook als er een tariefswijziging is op een moment wat niet samenvalt met de opname voor de eindafrekening.
Het is administratief. Ook als er in de komende maanden (en daar ga ik maar gemakshalve vanuit, dat het eerder nog maanden dan weken kan duren) nog verbruik is op het nachttarief.

Elders gemeld dat mijn meter al sinds februari of zo vast hing. Toch is hij in juni nog van 59188 naar 59169 gegaan (zonnepanelen) dus ergens heeft er nog even een dagje het signaal gewerkt ;) (Herstel: 57188 en 57169)

Hier (Driebergen)is de Ferraris meter vanmorgen gewoon weer van nacht- naar dagtarief geschakeld. Het signaal is er dus nog steeds.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Hensz

Golden Member

Hier in Nijmegen was de de overschakeling naar nachttarief afgelopen vrijdagavond kennelijk de laatste keer. Hij staat nu nog steeds op nacht, dat zal dan ws wel zo blijven.

Don't Panic!
mvdk

Golden Member

De laatste generaties TF relais, die digitale dingen, kon je een heleboel extra dingen mee doen. Bijvoorbeeld de schakelaars laten UIT schakelen als de ontvanger spanningsloos werd. Handig als een wijk met veel boilers spanningsloos raakt. Als zo'n storing een beetje "lang" duurt, staan alle thermostaten in op het moment dat de spanning weer terug komt, en gaan trafo's door hun hoeven.
Je kon er ook eigen schakelingen in programmeren. Dat nodigde uit om commando plaatsen te gebruiken, die daar eigenlijk niet voor gezonden werd, maar voor een andere toepassing. Het is daarom dat ik zeg, je kan niet zomaar stoppen, er moeten heel veel ontvangertjes opgespoord worden en vervangen door iets anders.

vergeten

Golden Member

Regio Gouda, vanochtend om 07:00 schakelde hij van de nacht (weekend) naar de dag teller.
Werkt dus nog steeds!

Waar worden eigenlijk die TF signalen het net gesuperponeerd, in de 10Kv trafostations of elders?
Staat daar ook de "TF-generator" met tijdklok die dat doet?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

ik dacht in de middenspanningstations van 25kV dat TF werd ingevoegd.

de lokale netbeheerders geven er niets om dat er nog volk een boiler heeft op TF signalen. zetten ze die maar op handmatig of dergelijke. ben nog diverse tf ontvangers tegengekomen, vlot 50 jaar oude zelfs. het deel wat de meter deed omschakelen doet niks meer, alleen de boiler nog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 juli 2021 19:20:06 schreef vergeten:
Waar worden eigenlijk die TF signalen het net gesuperponeerd, in de 10Kv trafostations of elders?
Staat daar ook de "TF-generator" met tijdklok die dat doet?

In de hoofdverdeelstations. Bij sommige bedrijven is dat op 10kV, bij andere op 25kV.
In Nijmegens staat/stond er een die op 150kV superponeerde.

De TF generator staat altijd dicht bij de aankoppeling, de besturing kan lokaal maar ook centraal zijn. In Zeeland worden de TF zenders aangestuurd vanuit het Regionaal Centrum in Borssele.

mvdk

Golden Member

Tis echt jammer dat die tf site uit de lucht is. De plaatjes waren wel niet zo heel duidelijk, maar gaven wel een redelijke indruk.
De geschiedenis van tf in Delft begon half jaren 50. Toen werd het schakelhuis aan de Nieuwelaan gebouwd, met daar een zender met roterende omvormers, aankoppeling op 10kV. Er werd in die jaren 25kV geleverd uit Voorburg, kabels langs de Delftweg. Begin jaren 60 werden we op de 150kV lijn aangesloten nabij station Delft Zuid, met eerst 2 trafo's 150/25/10 Daar werd óók nog een 10kV zender gebouwd, maar al spoedig kwam er een installatie met aankoppeling op de 25kV rails. Het signaal liep door de wikkelingen van de trafo's naar de 10kV kant door, zodat de 10kV zender overbodig werd. Die aan de Nieuwelaan was al eerder weg.
Later, in de jaren 70 werden er nog zenders geplaatst in Zoetermeer en Westerlee, ook op 25kV niveau. Wateringen kreeg 10kV uit Den Haag Zuid, daar stonden twee stations met een 10kV zender.
Alle met parallel aankoppeling.
In de jaren dat het nog met roterende omvormers werkte, konden die 5 zenders niet gelijktijdig draaien. Tussen start eerste, en stoppen laatste, zat ongeveer 10 minuten. Later, met de omvormers met vermogens elektronica kon dat wel, die liepen synchroon.

Deze in groningen was eens stuk :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/126388
Maar waar dat was dat weet ik zo snel niet meer en de link bij rtvnoord werkt ook niet meer.

De vragen over "Wat nu met mijn boiler die normaal 's nachts en in het weekend opwarmd via het TF boilerrelais..?" zullen meer en meer toe gaan nemen.
Deze club heeft een interessant relais wat via de P1 uitgang van de slimme meter op de Hoog/Laag tarieven meeschakelt.

bprosman

Golden Member

Op 7 juli 2021 07:58:15 schreef T-sec:
De vragen over "Wat nu met mijn boiler die normaal 's nachts en in het weekend opwarmd via het TF boilerrelais..?" zullen meer en meer toe gaan nemen.
Deze club heeft een interessant relais wat via de P1 uitgang van de slimme meter op de Hoog/Laag tarieven meeschakelt.

Vraag is, hoeveel nut heeft het nog. Bij mijn huidige contract zit er 1 Eurocent verschil tussen dag/nacht tarief.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Vroeger was het gunstig om een centrale te laten produceren: Als ie stilstaat heb je geen inkomsten maar wel de afschrijvingskosten van dat je het ding gebouwd hebt. Maar je wilt natuurlijk wel dat je meer betaald krijgt dan wat je aan brandstofkosten hebt. Dus vandaar: als er minder vraag is, mag de prijs iets omlaag om mensen te stimuleren ook wat gebruik te maken van de capaciteit die dan beschikbaar is.

Of zie het een andere manier: Stel we hebben 10 centrales en op een dag laat iedereen z'n boiler niet 's nachts opladen. Dan neemt de vraag in de dag toe en dan is die 10 centrales niet meer genoeg. Dan moet je dus een complete nieuwe centrale maken die eigenlijk alleen maar nodig is voor die paar boilers. Die stroom is dan extra duur.

Maar met zonnepanelen die overdag leveren is er ondertussen overdag zat aanbod. Ook wind is gemiddeld meer overdag dan 's nachts. (het waait wel eens 's nachts, maar als het niet te hard WIL waaien dan kan het vrijwel windstil worden. Dat KAN overdag ook wel eens gebeuren, maar gebeurt juist veel 's nachts).

Kortom: er is niet meer zoveel overcapaciteit 's nachts.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 7 juli 2021 08:49:06 schreef bprosman:
[...]
Vraag is, hoeveel nut heeft het nog. Bij mijn huidige contract zit er 1 Eurocent verschil tussen dag/nacht tarief.

Ben ik met je eens maar de roep om advies komt dan ook hoofdzakelijk uit de conservatieve hoek van de pensionado's. Zij willen alles houden zoals het is c.q. was dus hun boiler moet ook weer 's nachts en in het weekend opwarmen. Een cent is bij deze mensen 'een hele cent' en zeker als de boiler 24/7 op kan warmen, die discussie win je niet.

die discussie hoef je niet te winnen, er komt een ander systeem na ruim een halve eeuw. verandering ontkomt ook die generatie niet aan. willen ze weer op een halve cent zuinig zijn, dan steken ze er maar een klokje tussen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 juli 2021 17:39:39 schreef testman:
die discussie hoef je niet te winnen, er komt een ander systeem na ruim een halve eeuw. verandering ontkomt ook die generatie niet aan. willen ze weer op een halve cent zuinig zijn, dan steken ze er maar een klokje tussen.

Vandaar het idee van het P1 relais, schakelt mee met het hoog/laag tarief, net zoals het oude TF boilerrelais. Kunnen ze weer rustig slapen.

het dag/nacht tarief loopt ook tegen einde levensduur aan. tarieven gaan straks op een andere manier bepaald worden. het begint nu al te komen als je een aansluiting of verzwaring aanvraagt, vragen ze of je daarop gaat terugleveren. op bepaalde plaatsen kan dat niet, trafo kan het niet aan of kabels zijn te dun.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Toen ik vanmorgen om half acht keek stond het pijltje van de Ferraris meter op nachttarief. Ik heb al een paar dagen niet gekeken dus misschien is het al eerder gestopt, maar het is nu kennelijk gebeurd.

Wat ik wel wat vreemd vind is dat nachttarief de eindsituatie is. Ik heb geen eigen toonontvanger, mijn meter wordt geschakeld middels een schakeldraad in de kabel naar het trafohuisje. Wat ik me er van herinner is dat nachttarief de situatie is met spanning op de schakeldraad. Er staat nu dus continue spanning op de schakeldraad...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

@Roetzen: Je zou dan toch eens aan familie, vrienden of kennissen die in een ander deel van stad of dorp wonen moeten vragen of het bij hun óók zo is.
Een van de voordelen van dubbeltarief was nou juist dat een melding van een tariefstoring de mannen van de storingsdienst de gelegenheid gaf preventief een defect te verhelpen. Om in de dagdienst te gaan graven om een sluiting in de tariefdraad tegen een hoofdader te repareren. Bijna altijd gaat zoiets, indien niet verholpen, na verloop van tijd over in een hoofdader sluiting, bij voorkeur in de avond.

Op 12 juli 2021 08:27:30 schreef Roetzen:
Wat ik me er van herinner is dat nachttarief de situatie is met spanning op de schakeldraad.

Dat verschilt per bedrijf. In Zeeland geeft spanning op de schakeldraad hoogtarief. Dat is indertijd een keuze geweest om bij een storing in de schakeldraad het voordeel aan de klant te gunnen.

Vanaf afgelopen week schakelt de meter hier thuis ook niet meer om. Ook de TF ontvanger die we als monitoring op de zaak hebben hangen (6km verderop) doet het niet meer.

Modelletje Philipshave FTF van de oude PNEM, die gaat mooi de vitrinekast in bij de andere antieke meuk.