Hallo, ik weet niet of dit de goede afdeling is voor mijn vraag...
Na lange tijd wou ik mijn metaaldetector nog eens opstarten, die lag al een tijdje in het tuinhok.
Na het plaatsen van vier nieuwe AA batterijen doet ie het niet, al hoor ik wel een zwak gezoem.
De batterijcontacten zijn zuiver. Binnenin zijn er twee goudkleurige contacten die verbinding geven met de voeding. Één ervan, aan de top van de schroevendraaier was blauw geoxideerd.
Ik heb dit verwijderd met een fijn schuursponsje, maar het toestel start nog steeds niet op.
Iemand een idee, tip...?
Alvast bedankt.

Was dat schuursponsje zo'n staalwol geval? Indien ja, dan kunnen er kleine staalwolsplinters in je smd's sluitingen veroorzaken.

Heb je ook het contact dat op die aangetaste aansluiting drukte schoongemaakt?

Verder dacht ik wat gelekte verontreiniging tussen de smd's te zien. Die zou je beter schoonmaken met een fibertool.

Kan ook dat de doormetalisering, bij de punt van je schroevendraaier, weeggevreten is.
Dan moet je even aan de andere kant van de print kijken hoe die eruit ziet.

Bij Gotron een busje Kontakt60 gekocht. Zonet een beetje gespoten, beetje laten inweken en kijken wat het wordt. Volgens hen zou dat moeten helpen...

Kontakt60 moet je nooit rondspuiten zonder daarna te spoelen met IPA of KontaktWL. Anders wordt werkelijk alles aangetast.

Hier zie ik toch wat troep tussen de pootjes. Als dat door oxidatie is van batterijzuur, zou je de (hele) print eens grondig kunnen wassen.

En dat wassen, hoe doe ik dat ?
Niet met water en zeep veronderstel ik ?
Ik ben dus een echte leek hé...

Op zich kan dat prima, dan nawassen met IPA.

Geen spanning op zetten totdat het ding ECHT droog is.

Dat trimpotje kon wel eens niet zo blij zijn met water overigens, daar even een stukje tape over.

Als er aan de andere kant een display zit dan ook niet nat maken uiteraard ...

[Bericht gewijzigd door Sine op (17%)]

Ik gebruik azijnzuur om batterij zooi te neutraliseren. Daarna wassen/ afspoelen en droog ik hem in de oven (uur of 2 op 50 graden)

Het probleem van batterij lekkage is dat het onder componenten trekt en in vias en daar verder gaat met het opeten van het koper. Die vias zijn de gaatjes in je board. Ze verbinden sporen aan de ene kant met die aan de andere kant. Als je die nameet en ze open zijn kun je na het reinigen er een draadje doortrekken en boven en onder vast solderen.

Op 14 juli 2021 21:55:14 schreef Hans1971:
En dat wassen, hoe doe ik dat ?
Niet met water en zeep veronderstel ik ?
Ik ben dus een echte leek hé...

Het hangt een beetje af van de soort vervuiling. Ik gebruik spiritus, afwasmiddel, warm water en dergelijke, niet al te agressieve middelen. Na schoonborstelen met een kwast, droog ik de print met perslucht en laat hem een tijd lang drogen op een radiator, maar warm föhnen met een haardroger kan ook.
Vloeistoffen die uit elco's gelopen zijn, heb ik daar effectief mee kunnen verwijderen en menige print daarmee weer gered.

Dit weekend ga ik dat allemaal eens proberen.
Als het ding dan nog niet start zal het vuilbak zijn...
Allemaal bedankt voor de tips en reacties.
Mocht het toch nog goed komen, dan lezen jullie het hier wel.